Vad snusar du?

Grådassig

Aktiv medlem
Nu gör jag något som jag tror jag inte har gjort tidigare. Jag startar en tråd som inte är thailandsrelaterat, men som jag tror många nordeuropeer är intresserade av, nämligen snus.
Precis som ett perfekt luftat rödvin, så vill somliga även ha en väl avvägd snus. Vissa snusar vitt snus (med extraherat nikotin). Vissa föredrar klassiskt påssnus. Vissa föredrar lössnus. Vissa vill ha de klassiska märkena, medan vissa vill testa nya sorter. Idag finns det så otroligt många sorter och går du in i en välsorterad tobakshandlare så är det inte helt lätt att välja. Kanske det är någon som faktiskt har odlat egna tobaksplantor, torkat, malt och bakat för egen konsumtion. Skulle vara intressant att veta era erfarenheter. Kanske någon som faktiskt har odlat tobak i Thailand?

Jag är nyfiken på vad ni väljer när ni köper snus. Är ni en vanesnusare som alltid köper samma märke, eller är ni en person som vill testa på lite olika sorter. Precis som i dryckestrådarna kan det vara intressant med bilder.

Slutade snusa ett par år innan jag visste att vi skulle flytta till Thailand för här där jag bor kanske det skulle bli svårt att få tag på snus men senare visade det sig att det var lätt att få tag på så jag började igen, jäkligt korkat men gutt är det.

Provat olika sorter.

1666649030499.jpeg

1666649059006.jpeg

1666649116793.jpeg

Den där med turkisk peppar ser väldigt intressant ut. Köpt i Sverige eller Thailand? Har aldrig sett den förut och verkar spännande att prova.

Första gången någonsin var runt 8-9 års ålder och den finmalda "Röda Lacket".

022yjyuwbBxf.jpeg

Åhh! Jäklar, anåda så det rann mellan tänder och svaldes alldeles för fort, vilket i sig genererade en grön i ansiktet och spy känsla som naturligtvis infann sig.
Smaken av tobak eller nikotin känsla varken fanns eller kunde bedömas p.g.a. kommande uppkastningar som skulle ske inom ett par sekunder..

Men förutom det, så har det under min livstid provats olika sorters snus, vilka är :
Röda Lacket (första gången)
Grov Snus
Ettan
General
Göteborgs rape'

och ett par stycken till som jag har glömt bort att de fortfarande finns eller inte finns längre..

runda-dosan.gif

@Jo-Be

Senast ändrad:
Första gången någonsin var runt 8-9 års ålder och den finmalda "Röda Lacket".

022yjyuwbBxf.webp

Åhh! Jäklar, anåda så det rann mellan tänder och svaldes alldeles för fort, vilket i sig genererade en grön i ansiktet och spy känsla som naturligtvis infann sig.
Smaken av tobak eller nikotin känsla varken fanns eller kunde bedömas p.g.a. kommande uppkastningar som skulle ske inom ett par sekunder..

Men förutom det, så har det under min livstid provats olika sorters snus, vilka är :
Röda Lacket (första gången)
Grov Snus
Ettan
General
Göteborgs rape'

och ett par stycken till som jag har glömt bort att de fortfarande finns eller inte finns längre..

runda-dosan.gif

@Jo-Be

Och den 10 Jan. 2020 så stod jag i ARN Terminal 5 och i 7Eleven inköptes den sista dosan General portionssnus innan jag gick igenom säkerhetskontrollen, väl igenom och gott om tid innan mitt plan skulle lämna Sverige för Thailand.

Så går jag till ett av de där små rökrummen som finns efter incheckning och tänder min sista cigarett. Jag, har efter 51års rökande bestämt mig för att sluta med rökandet, men jag vet också att det inte kommer bli lätt, så därför har jag köpt en dosa för att tillgodose mitt nikotin behov.

Resan går över förväntan, ingen större krav att få i mig nikotin, landar på BKK går igenom Immigration får mina stämplar och tar en Taxameter hem till Ban Beung/Chonburi.
Väl hemma så kommer första suget efter"det där, ni vet"men jag tvekar till att öppna dosan, så jag börjar med att tala om för frun och dottern att jag har slutat med att röka och jag kanske kan behöva lite moraliskt stöd.

Vilket i sin tur genererar till den j-vlar klassiska uttrycket som jag hatar"Up To You!", har aldrig kunnat mörda för mindre, men i a.f. jag håller mina hästar i schack och tar ett djupt andetag.
Nu, är det så här att rökeriet är inte svårt att få tag på för min del (2st i närområdet) och inte långt ifrån "hålet" i väggen, så nikotin drypande varor hade inte varit svårt att få tag på.

Men ca. 48tim. så blir svårt att inte låta bli så dosan öppnas och används under 6 - 7 dagar tills den tar slut, under tiden så är väl frugan i någon typ av medlemskap och på hejande, men ändå inte vilket visas i thai typiskt "So what?!".
Men, efter 60 dagar så står man åter på ARN och tar en Taxi hem till Vallentuna, rökfri!
2022 Oktober månad, fortfarande rökfri (33 månader senare).

Sen att allt det andra händer mig finns att läsa om i den andra tråden...

@Jo-Be

Snusade mestadels general lös i min ungdom.
Då det blev kontorsjobb så gick jag över till portionssnus som jag tidigare använde som sovsnus. Hade inne snus 24h och portionssnus passade bättre när jag sov.

Idag kör jag billigaste snuset jag får tag på så länge det inte är något överparfymerat. Så det är Kapten Vit X-Stark. 189kr/stock

Och den 10 Jan. 2020 så stod jag i ARN Terminal 5 och i 7Eleven inköptes den sista dosan General portionssnus innan jag gick igenom säkerhetskontrollen, väl igenom och gott om tid innan mitt plan skulle lämna Sverige för Thailand.

Så går jag till ett av de där små rökrummen som finns efter incheckning och tänder min sista cigarett. Jag, har efter 51års rökande bestämt mig för att sluta med rökandet, men jag vet också att det inte kommer bli lätt, så därför har jag köpt en dosa för att tillgodose mitt nikotin behov.

Resan går över förväntan, ingen större krav att få i mig nikotin, landar på BKK går igenom Immigration får mina stämplar och tar en Taxameter hem till Ban Beung/Chonburi.
Väl hemma så kommer första suget efter"det där, ni vet"men jag tvekar till att öppna dosan, så jag börjar med att tala om för frun och dottern att jag har slutat med att röka och jag kanske kan behöva lite moraliskt stöd.

Vilket i sin tur genererar till den j-vlar klassiska uttrycket som jag hatar"Up To You!", har aldrig kunnat mörda för mindre, men i a.f. jag håller mina hästar i schack och tar ett djupt andetag.
Nu, är det så här att rökeriet är inte svårt att få tag på för min del (2st i närområdet) och inte långt ifrån "hålet" i väggen, så nikotin drypande varor hade inte varit svårt att få tag på.

Men ca. 48tim. så blir svårt att inte låta bli så dosan öppnas och används under 6 - 7 dagar tills den tar slut, under tiden så är väl frugan i någon typ av medlemskap och på hejande, men ändå inte vilket visas i thai typiskt "So what?!".
Men, efter 60 dagar så står man åter på ARN och tar en Taxi hem till Vallentuna, rökfri!
2022 Oktober månad, fortfarande rökfri (33 månader senare).

Sen att allt det andra händer mig finns att läsa om i den andra tråden...

@Jo-Be
Det är strongt av dig att sluta röka. Själv har jag snusat sedan jag var typ 8 år och har gjort mina tappra försök att sluta. Jag blev väl en fast nikotinist i gymnasiet skulle jag gissa.
Det var någon från läkarkåren som sa: det är aldrig för sent att sluta med nikotin. Kanske det andra i andra tråden hade blivit värre om du fortfarande hade rökt.

Snusade mestadels general lös i min ungdom.
Då det blev kontorsjobb så gick jag över till portionssnus som jag tidigare använde som sovsnus. Hade inne snus 24h och portionssnus passade bättre när jag sov.

Idag kör jag billigaste snuset jag får tag på så länge det inte är något överparfymerat. Så det är Kapten Vit X-Stark. 189kr/stock
Är det normalstora prillor?

General/Oden/Soldat på dagen, Knox på natten :-)
Köper på buysnus.com, allt snus gjort i Thailand anser jag vara skräp och duger som högst till att vara nödsnus.

/ SatanG

Snusat till och från, föredrar hårt kramad röda lacket, länge sedan jag köpte men kan tigga om jag träffar någon som nyttjar

Det gör jag också. Köper lössnuspulver i bunke som jag blöter upp och smaksätter med lakritssmak. Något rinnig i konsistensen, kanske för att de inte har så mycket stabiliseringsmedel i. Räcker över en månad för strax över 800.

Har även köpt deras påssnus.

Tidigare betalade jag 580 spänn för en stock som räckte i 10 dagar. General extra strong lös körde jag då på.

Tillbaka
Topp