Väntetid efter intervju

R

Reetu

Gäst
Är lite nyfiken på hur långa väntetiderna för UT är räknat från intervjutillfället. Jag förstår att det kan variera mycket beroende på olika omständigheter. Vad har ni som läser och skriver här i forumet för erfarenheter?

Väntetiden ligger runt 15-18 månader nu från att man lämnat in ansökan, det går upp och ner hela tiden. Från intervju tiden är svårt att säga då man inte vet hur fort det tog för er att få intervju datum från det att ni lämnade in ansökan.

Men allt beror ju också på om man lämnat in på Ambasad/internet, behövt skicka in extra papper m.m.

Kollade lite olika alternativ nu på migrationsverkets hemsida och då kunde det gå så fort som 12 månader och upp till 19 månaders vändetid beroende på vilka alternativ man klickade på

Senast ändrad:
Ja tråkigt men sant...men tjejen kan komma på besöksvisa under tiden 3 mån iaf .men klart man skulle vilja att det går snabbare. Gäller att planera att det är så som det är ..tjejen kommer nu på freda tre mån sen åker jag nog ner runt feb mars ..efter det så borde vi få något besked ,,intervju i maj i år . Men men bara att vänta..

Under tiden ansökan om UT behandlas kan bara du som svenne resa! Hon är låst.

Under tiden ansökan om UT behandlas kan bara du som svenne resa! Hon är låst.
Migrationsverket har mera liberala regler nu pga de långa väntetiderna. Men även efter de gamla reglerna behövde hon bara hålla sig utanför Sverige. Det är iofs också att vara låst.

Då undrar jag förstås hur Migv gör för att veta vilka sökande som är i resp. utanför Sverige. Kollar man in- och utresestämplar i pass i efterhand? Jag förmodar att det då inte räcker med t.ex. en ålandskryssning, eftersom det inte görs passkontroller där. En beviljad inresevisering innebär ju heller inte att personen nödvändigtvis befinner sig i landet hela den aktuella tiden, eller ens alls. Är ändå en "lydig" person som meddelade Migv inför flickvännens senaste besök här.

De kanske inte tar beslut under visas giltighetstid. Eller registreras visumsägarens in- och utresor

Min fru lämnade passen på ambassaden efter intervju, efter beslut skickades UT samt pass till hemmet. Intervju Dec -15. Beslut April-16

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp