Varför finns det motsättningar mellan buddister och muslimer i dagens Myanmar.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Jag har precis som andra funderat lite på varför det har uppstått spänningar mellan buddister och muslimer i dagens Myanmar, det började tydligen med att Britterna erövrade dåvarande Burma 1885 under kolonialtiden och sen förflyttade
10 000 tals Indier dit varav många muslimer för att sköta ekonomi, handel och administration, dom fick bl.a jobb som lägre tjänstemän.

Redan på 1920-1930 talet propagerade buddistiska munkar mot det koloniala styret, detta kom sedan att bli en självständighetsrörelse, det förekom oroligheter och strejker under 1930-talet, riktade mot kolonialstyret, mot indiska penningutlånare och gästarbetare, Britterna försökte dämpa oroligheterna genom att ge Burmeserna ökat självstyre och ett eget parlament, man kan ju misstänka att dom utlänningar som då samarbetade med Britterna inte var så populära då.

Så det finns ju lite historia bakom, men det känns ändå tveksamt om det är detta som ligger bakom dagens situation.

Igår visades ett bra program om den nuvarande konflikten mellan buddister och muslimer i Myanmar, det var på Axess TV och det var intressant att få ta del av hur dom munkar som agiterar mot muslimer resonerade, men det finns naturligtvis munkar som inte är emot Islam eller någon annan religion även i Myanmar.

Men dom munkar som agiterar mot Islam har fått många följare, dessa munkar uppmanar befolkningen att försvara buddismen och nationen mot Islam, på frågor om buddismen verkligen hotas av Islam så sa munken att muslimerna ligger bakom dom flesta krig, terrordåd och det mesta våldet i världen.

Sen sa en munk att både Indonesien, Malaysia och ett antal andra länder i Asien också var buddistiska tidigare men numera var muslimska, hur hade detta gått till och att detta skulle vara ett bevis på vilket hot Islam utgör, muslimerna vill tvinga på hela världen Islam sa munken.

På klassiskt sätt lyfts enskilda brott begångna av muslimer fram och beskrivs som något typiskt för Islam och muslimerna som grupp, när muslimer själva utsätts för brott kan dom inte längre räkna med hjälp ifrån polis och myndigheter, så deras situation är svår.

Så den förföljelse och fördrivning av muslimer som har förekommit en längre tid nu i Myanmar ses av många som ett försvar av buddismen och nationen, när polis, militär och myndigheter också backar upp detta förstår man snabbt varför miljontals människor har flytt efter att ha hotats, dödats och fått sina hus brända.

En tragisk utveckling och extra beklämmande känns det att detta eldas på och uppmuntras av munkar som påstår sig vara anhöngare av en fredlig religion som buddismen.

Hoppas fler kan bidra med sina funderingar om detta.

Mvh isan lover






.
 
Hej

Jag har precis som andra funderat lite på varför det har uppstått spänningar mellan buddister och muslimer i dagens Myanmar, det började tydligen med att Britterna erövrade dåvarande Burma 1885 under kolonialtiden och sen förflyttade
10 000 tals Indier dit varav många muslimer för att sköta ekonomi, handel och administration, dom fick bl.a jobb som lägre tjänstemän.

Redan på 1920-1930 talet propagerade buddistiska munkar mot det koloniala styret, detta kom sedan att bli en självständighetsrörelse, det förekom oroligheter och strejker under 1930-talet, riktade mot kolonialstyret, mot indiska penningutlånare och gästarbetare, Britterna försökte dämpa oroligheterna genom att ge Burmeserna ökat självstyre och ett eget parlament, man kan ju misstänka att dom utlänningar som då samarbetade med Britterna inte var så populära då.

Så det finns ju lite historia bakom, men det känns ändå tveksamt om det är detta som ligger bakom dagens situation.

Igår visades ett bra program om den nuvarande konflikten mellan buddister och muslimer i Myanmar, det var på Axess TV och det var intressant att få ta del av hur dom munkar som agiterar mot muslimer resonerade, men det finns naturligtvis munkar som inte är emot Islam eller någon annan religion även i Myanmar.

Men dom munkar som agiterar mot Islam har fått många följare, dessa munkar uppmanar befolkningen att försvara buddismen och nationen mot Islam, på frågor om buddismen verkligen hotas av Islam så sa munken att muslimerna ligger bakom dom flesta krig, terrordåd och det mesta våldet i världen.

Sen sa en munk att både Indonesien, Malaysia och ett antal andra länder i Asien också var buddistiska tidigare men numera var muslimska, hur hade detta gått till och att detta skulle vara ett bevis på vilket hot Islam utgör, muslimerna vill tvinga på hela världen Islam sa munken.

På klassiskt sätt lyfts enskilda brott begångna av muslimer fram och beskrivs som något typiskt för Islam och muslimerna som grupp, när muslimer själva utsätts för brott kan dom inte längre räkna med hjälp ifrån polis och myndigheter, så deras situation är svår.

Så den förföljelse och fördrivning av muslimer som har förekommit en längre tid nu i Myanmar ses av många som ett försvar av buddismen och nationen, när polis, militär och myndigheter också backar upp detta förstår man snabbt varför miljontals människor har flytt efter att ha hotats, dödats och fått sina hus brända.

En tragisk utveckling och extra beklämmande känns det att detta eldas på och uppmuntras av munkar som påstår sig vara anhöngare av en fredlig religion som buddismen.

Hoppas fler kan bidra med sina funderingar om detta.

Mvh isan lover






.
Jaa denna religion (alla) 2021 å folk tror på något sådant, varför inte bara acceptera att när man dör är det slut för det är väl grunden till all religion rädslan för döden
 
Jaa denna religion (alla) 2021 å folk tror på något sådant, varför inte bara acceptera att när man dör är det slut för det är väl grunden till all religion rädslan för döden

Hej

Visst är det tråkigt och följderna blir ju väldigt plågsamma och dramatiska för dom som drabbas.

Mvh isan lover
 
Buddister har ju slagit ihjäl varandra i området i över tusen år.
Varför skulle dom vara fredligare mot andra.
Asiater är blodtörstiga redan sen 500 talet till de röda khmererna i mordern tid.
 
Buddister har ju slagit ihjäl varandra i området i över tusen år.
Varför skulle dom vara fredligare mot andra.
Asiater är blodtörstiga redan sen 500 talet till de röda khmererna i mordern tid.

Hej

Alla folkslag har väl krigat mot varandra historiskt sett och det oavsett religion, men när det som i detta fallet handlar om folk som har funnits i ett land i 3-4 generationer så känns det ändå märkligt, det måste vara fruktansvärt att bli drabbad av något sånt här i vad man i generationer har betraktat som sitt hemland.

Men tar man Burma och Thailand som exempel så har dom ju varit ärkefiender och krigat mot varandra i hundratals år, detta trots att båda länderna är buddistiska, så buddismen som framstår som så fredlig avhjälper åtminstone inte krig och konflikter.

Mvh isan lover
 
buddismen som framstår som så fredlig avhjälper åtminstone inte krig och konflikter.
Så är det inom alla religioner, munkar, präster, imaner och andra religiösa ledare styr och kontrollerar massorna åt regimer med diktaturiska ledarskap.

Det har en lång historia och finns ikvar även detta år.
Finns andra exempel än Myanmar, några länder i Afrika, Iran och de hardcore muslimerna i Saudiarabien.
Härskare använder sig av olika prästerskap för att kuva sin egen befolkning.
Kristendomen har historiskt en väldigt mörk sida.
 
Hej

Jag har precis som andra funderat lite på varför det har uppstått spänningar mellan buddister och muslimer i dagens Myanmar, det började tydligen med att Britterna erövrade dåvarande Burma 1885 under kolonialtiden och sen förflyttade
10 000 tals Indier dit varav många muslimer för att sköta ekonomi, handel och administration, dom fick bl.a jobb som lägre tjänstemän.

Redan på 1920-1930 talet propagerade buddistiska munkar mot det koloniala styret, detta kom sedan att bli en självständighetsrörelse, det förekom oroligheter och strejker under 1930-talet, riktade mot kolonialstyret, mot indiska penningutlånare och gästarbetare, Britterna försökte dämpa oroligheterna genom att ge Burmeserna ökat självstyre och ett eget parlament, man kan ju misstänka att dom utlänningar som då samarbetade med Britterna inte var så populära då.

Så det finns ju lite historia bakom, men det känns ändå tveksamt om det är detta som ligger bakom dagens situation.

Igår visades ett bra program om den nuvarande konflikten mellan buddister och muslimer i Myanmar, det var på Axess TV och det var intressant att få ta del av hur dom munkar som agiterar mot muslimer resonerade, men det finns naturligtvis munkar som inte är emot Islam eller någon annan religion även i Myanmar.

Men dom munkar som agiterar mot Islam har fått många följare, dessa munkar uppmanar befolkningen att försvara buddismen och nationen mot Islam, på frågor om buddismen verkligen hotas av Islam så sa munken att muslimerna ligger bakom dom flesta krig, terrordåd och det mesta våldet i världen.

Sen sa en munk att både Indonesien, Malaysia och ett antal andra länder i Asien också var buddistiska tidigare men numera var muslimska, hur hade detta gått till och att detta skulle vara ett bevis på vilket hot Islam utgör, muslimerna vill tvinga på hela världen Islam sa munken.

På klassiskt sätt lyfts enskilda brott begångna av muslimer fram och beskrivs som något typiskt för Islam och muslimerna som grupp, när muslimer själva utsätts för brott kan dom inte längre räkna med hjälp ifrån polis och myndigheter, så deras situation är svår.

Så den förföljelse och fördrivning av muslimer som har förekommit en längre tid nu i Myanmar ses av många som ett försvar av buddismen och nationen, när polis, militär och myndigheter också backar upp detta förstår man snabbt varför miljontals människor har flytt efter att ha hotats, dödats och fått sina hus brända.

En tragisk utveckling och extra beklämmande känns det att detta eldas på och uppmuntras av munkar som påstår sig vara anhöngare av en fredlig religion som buddismen.

Hoppas fler kan bidra med sina funderingar om detta.

Mvh isan lover






.
Man kanske skulle fundera lite på hur det gick till när Islam tog över i nämnda länder. Eftersom buddismen är betydligt äldre religion så kan det varit buddism där.
 
Man kanske skulle fundera lite på hur det gick till när Islam tog över i nämnda länder. Eftersom buddismen är betydligt äldre religion så kan det varit buddism där.
Hej

Visst var det så, munken hade helt rätt när han sa att flera länder i regionen tidigare var buddistiska men numera har Islam som statsreligion, men dessa länder var väl i många fall även hinduister innan dom blev buddister och än senare muslimer.

Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, där skiljer dom sig nog mot flera andra religioner, är man intresserad av buddismen får man själv fördjupa sig i den, söka kunskap och kontakt.

I Isaan har man ju en blandning av anemism (andetro), hinduism och buddism, så där lever alla tre dessa trosriktningar vidare i en blandning, på Bali har man en egen religion men den har också inslag av andetro, buddism och hinduism.

Mvh isan lover
 
Hej

Visst var det så, munken hade helt rätt när han sa att flera länder i regionen tidigare var buddistiska men numera har Islam som statsreligion, men dessa länder var väl i många fall även hinduister innan dom blev buddister och än senare muslimer.

Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, där skiljer dom sig nog mot flera andra religioner, är man intresserad av buddismen får man själv fördjupa sig i den, söka kunskap och kontakt.

I Isaan har man ju en blandning av anemism (andetro), hinduism och buddism, så där lever alla tre dessa trosriktningar vidare i en blandning, på Bali har man en egen religion men den har också inslag av andetro, buddism och hinduism.

Mvh isan lover
Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, säger du.
Då undrar jag varför Taksinregeringen anslog medel till tempelbyggande i Sverige? De tar i varje fall emot de som vill konvertera.
Men en sak kan jag hålla med om att de inte är agresiva i sitt engagemang för spridande av religionen som muslimer och kristna.
 
Hej

Visst var det så, munken hade helt rätt när han sa att flera länder i regionen tidigare var buddistiska men numera har Islam som statsreligion, men dessa länder var väl i många fall även hinduister innan dom blev buddister och än senare muslimer.

Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, där skiljer dom sig nog mot flera andra religioner, är man intresserad av buddismen får man själv fördjupa sig i den, söka kunskap och kontakt.

I Isaan har man ju en blandning av anemism (andetro), hinduism och buddism, så där lever alla tre dessa trosriktningar vidare i en blandning, på Bali har man en egen religion men den har också inslag av andetro, buddism och hinduism.

Mvh isan lover
55555 ingen missionerande och uppsökande verksamhet, skall säga det till alla munkar som traskar runt till varje hushåll på morgonen och dom proppagerande i högtalare som vrålar ut från templena på morgonen.
 
55555 ingen missionerande och uppsökande verksamhet, skall säga det till alla munkar som traskar runt till varje hushåll på morgonen och dom proppagerande i högtalare som vrålar ut från templena på morgonen.
Hej

Dom som går runt på morgonen är ju inte ute och missionerar eller försöker omvända människor som inte är buddister, dom besöker buddistiska hem där dom tar emot mat till munkarna i templet, känns inte riktigt som att skicka kristna missionärer till Afrika.

Mvh isan lover
 
Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, säger du.
Då undrar jag varför Taksinregeringen anslog medel till tempelbyggande i Sverige? De tar i varje fall emot de som vill konvertera.
Men en sak kan jag hålla med om att de inte är agresiva i sitt engagemang för spridande av religionen som muslimer och kristna.

Hej

Om jag minns detta rätt så var det inte ett tempel ifrån början utan en Sala till minne av en Thailändsk kungs besök i Sverige för ca 100 årsedan, sen finns det ju väldigt många Thailändskor som är buddister i Sverige, så jag tror absolut inte att dom bedriver någon missionerande verksamhet där med syfte att omvända kristna Svenskar.

Mvh isan lover
 
Hej

Om jag minns detta rätt så var det inte ett tempel ifrån början utan en Sala till minne av en Thailändsk kungs besök i Sverige för ca 100 årsedan, sen finns det ju väldigt många Thailändskor som är buddister i Sverige, så jag tror absolut inte att dom bedriver någon missionerande verksamhet där med syfte att omvända kristna Svenskar.

Mvh isan lover
Det ar ku en paviljong till ara for kungen som var pa besok pa vag till Nordkap
 
Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, säger du.
Då undrar jag varför Taksinregeringen anslog medel till tempelbyggande i Sverige? De tar i varje fall emot de som vill konvertera.
Men en sak kan jag hålla med om att de inte är agresiva i sitt engagemang för spridande av religionen som muslimer och kristna.
I mitten av 1992 besökte en thailändsk dansgrupp Ragunda kommun och de fick höra talas om vägen som var uppkallad efter deras kung. De besökte platsen och blev hänförda. 1993 bildades Föreningen Chulalongkorns Minne (FCM) som tog första steget till projektet. På initiativ av Ragunda kommun bildades 1994 en kommitté för det fortsatta arbetet och där ingick företrädare för såväl svenska som thailändska intressen. Bygget av Paviljongen påbörjades 1997. Byggnadskostnaden uppgick till cirka sju miljoner, till detta tillkommer utsmyckningar på cirka tre miljoner kronor för bland annat den förgyllda tornspiran. Bygget har finansierats genom insamlingar och sponsorer i Thailand och Sverige. Den dåvarande Thailändske kungens egna hantverkare stod för utsmyckningarna, medan byggnaden i övrigt har projekterats av jämtländska företag. Paviljongen har 75 m2 golvyta, den invändiga takhöjden är 7 m och hela byggnaden med spiran sträcker sig 26 m upp i luften. En stenmur av jämtländsk kalksten (där varje sten väger 20 kg) inramar den vita paviljongen. Detta är den enda paviljongen i sitt slag utanför Thailand. Inne i paviljongen står en staty i brons av kung Chulalongkorn.
 
I mitten av 1992 besökte en thailändsk dansgrupp Ragunda kommun och de fick höra talas om vägen som var uppkallad efter deras kung. De besökte platsen och blev hänförda. 1993 bildades Föreningen Chulalongkorns Minne (FCM) som tog första steget till projektet. På initiativ av Ragunda kommun bildades 1994 en kommitté för det fortsatta arbetet och där ingick företrädare för såväl svenska som thailändska intressen. Bygget av Paviljongen påbörjades 1997. Byggnadskostnaden uppgick till cirka sju miljoner, till detta tillkommer utsmyckningar på cirka tre miljoner kronor för bland annat den förgyllda tornspiran. Bygget har finansierats genom insamlingar och sponsorer i Thailand och Sverige. Den dåvarande Thailändske kungens egna hantverkare stod för utsmyckningarna, medan byggnaden i övrigt har projekterats av jämtländska företag. Paviljongen har 75 m2 golvyta, den invändiga takhöjden är 7 m och hela byggnaden med spiran sträcker sig 26 m upp i luften. En stenmur av jämtländsk kalksten (där varje sten väger 20 kg) inramar den vita paviljongen. Detta är den enda paviljongen i sitt slag utanför Thailand. Inne i paviljongen står en staty i brons av kung Chulalongkorn.

Hej

Det har väl också blivit något av en lokal turistattraktion som lockar både inhemska och utländska besökare, tycker att det var ett trevligt initiativ.

Mvh isan lover
 
Hej

Om jag minns detta rätt så var det inte ett tempel ifrån början utan en Sala till minne av en Thailändsk kungs besök i Sverige för ca 100 årsedan, sen finns det ju väldigt många Thailändskor som är buddister i Sverige, så jag tror absolut inte att dom bedriver någon missionerande verksamhet där med syfte att omvända kristna Svenskar.

Mvh isan lover
Undrar om det är samma vi tänker på. Jag avsåg det bygge som avbröts vid störtandet av Taksin. Om jag inte minns fel så var den generalen muslim.
 
Hej

Det har väl också blivit något av en lokal turistattraktion som lockar både inhemska och utländska besökare, tycker att det var ett trevligt initiativ.

Mvh isan lover
Tråkigt bara att kommunen inte satsar något på stället och gör reklam för det

Snackade man han som driver thairestaurangen vid infarten som var riktigt sur på kommunen. Dom stort sett skiter i stället så olika thailändare får jobba för att göra reklam för stället.

Finns ett buddisttempel med munkar i byn i närheten som har funderingar på att flytta närmare Paviljongen så dom kan ha munkar på plats på dagarna.
 
 
 
Tillbaka
Topp