Varför finns det motsättningar mellan buddister och muslimer i dagens Myanmar.

 
All religion är bara skit. Den värsta samhällscancer som finns vart än den drar fram och oavsett i vilket namn.
Nu finns många nya religioner som inte dyrkar gudar som levde för flera tusen år sedan.

Nu blomstrar nya sekter inom snabba cash, alternativa media och konspirationer mot makten.
Dom växer snabbt och kan bli väldigt farliga.
Internet är ett väldigt kraftfullt verktyg för lättledda och svaga själar.
 
Nu finns många nya religioner som inte dyrkar gudar som levde för flera tusen år sedan.

Nu blomstrar nya sekter inom snabba cash, alternativa media och konspirationer mot makten.
Dom växer snabbt och kan bli väldigt farliga.
Internet är ett väldigt kraftfullt verktyg för lättledda och svaga själar.
Stämmer, Mammon är en gud som åtskilliga dyrkar. Det har vi praktexempel på även här på forumet.
 
I s lam har radikaliserats rätt mycket de sista 40-50 åren. En troende m u slim anser sig högre stående än alla andra ickem u slimer. Synen på oss otrogna, enligt i s lam, gör att många anser att de kan ta ut svängarna mer och mer. Var det inte så att många m u slimer i Burma/Myanmar ansåg sig ha rätten att våldta buddistiska tjejer som blev en tändande gnista. Det var inte enbart munkar som ställde till det. En liten minoritet m u slimer som gör så har ett stort eget ansvar för vad som hände, inte enbart buddistiska munkar.

Påminner lite om Sverige idag. Våldta en otrogen svensk h**a!
 
Buddisterna har ju ingen strävan efter att omvända folk, dom har ju inte heller någon uppsökande eller missionerande verksamhet, säger du.
Då undrar jag varför Taksinregeringen anslog medel till tempelbyggande i Sverige? De tar i varje fall emot de som vill konvertera.
Men en sak kan jag hålla med om att de inte är agresiva i sitt engagemang för spridande av religionen som muslimer och kristna.
Är dåligt orienterad om taksinregeringen anslagit pengar till tempelbygge i Sverige. De tempel jag vet om har till största del börjat med att svenska thailändare börjat med insamlingar sedan ställer sig ofta någon av de buddhistiska ordnarna upp med bistånd.

Gäller det den thailändska minnesbyggnaden till minne av kung Chulalongkorns besök är det väl kungahuset och enskilda personer som bidragit. Några ministerier har också varit med. Men det är inget tempel.
 
Det ar ku en paviljong till ara for kungen som var pa besok pa vag till Nordkap
Får fylla på lite.
Kungen var inbjuden till Oskar II mässa i Stockholm. Kungen var intresserad av skogsbruk och blev rekommenderad att åka upp till träpatronerna i Västernorrland. Kungen lämnade sin båt i Härnösand och åkte Ångermanälven till Sollefteå. Där han övernattade. Dagen efteråt tåg till Bispgården och sedan häst ner till Indalsälven. Vägen han åkte sista biten fick namnet Kung Chulalonkorns väg. Vilket den heter än idag.
Han åkte flera båtar förbi forsarna i Indalsälven på sin väg ner till Sundsvall.

Har ej koll på om kungen sedan fortsatte sin resa upp till Nordkap.
 
 
Får fylla på lite.
Kungen var inbjuden till Oskar II mässa i Stockholm. Kungen var intresserad av skogsbruk och blev rekommenderad att åka upp till träpatronerna i Västernorrland. Kungen lämnade sin båt i Härnösand och åkte Ångermanälven till Sollefteå. Där han övernattade. Dagen efteråt tåg till Bispgården och sedan häst ner till Indalsälven. Vägen han åkte sista biten fick namnet Kung Chulalonkorns väg. Vilket den heter än idag.
Han åkte flera båtar förbi forsarna i Indalsälven på sin väg ner till Sundsvall.

Har ej koll på om kungen sedan fortsatte sin resa upp till Nordkap.
Det gjorde han
 
 
 
Tillbaka
Topp