Varmvatten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jo-Be " sa:
Eller så får man göra en chockklorering, på samma sätt som i en pool och när kloreringen är pågång så spolar man systemet samtidigt, men det blir obrukbart för 24 tim. eller tills klordoften har försvunnit från tapp ställena.. ;D :D ;D
Billigare att höja temperaturen till 70-80 grader och spola igenom ledningarna med, även KV-rören under någon minut.

Va fasen måste du ha driks vatten för att borsta tänderna fegis funkar lika bra i deras kran vatten borstar mina gaddar där varje dag

Ser fram imot den dagen vårat hus står klart där ska jag ha både varmvatten och badkar. Nu får man nöja sig med kallt brunnsvatten att duscha, men fått en dusch iallafall innan bestod dushen av en plastskopa.

"Jonas " sa:
Ser fram imot den dagen vårat hus står klart där ska jag ha både varmvatten och badkar. Nu får man nöja sig med kallt brunnsvatten att duscha, men fått en dusch iallafall innan bestod dushen av en plastskopa.
Även om brunnsvattnet inte är kallt jämfört med Svedala så får man en chock när man häller en skopa över sig. Jag installerade en genomströmmningsberedare så fort som jag någonsin kunde och kan njuta av en VARM dusch. Vid närmare eftertanke så har jag bestämt mig/Ooy för att den ska sitta kvar och ingen VVB kommer att införskaffas, varken i nuvarande thaihus eller i ett kommande faranghus. Det får bli en i duschen och en i köket när det väl kommer till realiserande.

Här uppe där temp ute sjunker till 12-14 grader nattetid blir vattnet kallt. Bara runt lunchtid det kan vara ok temp på vattnet.

"legolas " sa:
Köp Ert vatten 12 baht för 25 liter, ställ in mindre flaskor i kylen och se glada ut och drick och borsta Era tänder däri.... Kör med varmvatten i duschen det är kanongött, men resten skit i det.....

Skärpning nu Era mesar..... sagt av en viking... ;D ;D

?

Vafan, jag dricker det kommunala vattnet i Korat.

Jag har svårt att se någon ekonomi i att värma varmvatten med solfångare i Thailand. Detta sagt utan att ha räknat på det men min erfarenhet säger det. Det är en stor investering som ska till med varmvattenberedare, expansionskärl, säkerhetsventil, cirkulationspump, elektronik och solpaneler.
Kostnad i Sverige 30-35000 kronor för ett "hobbypaket".
Två genomströmningsberedare kostar c:a 6000 THB i Thailand. De senare drar ström enbart när de används och är på 3500W medan den större anläggningen fordrar ström konstant, 150W bara för pumpen.
Uppskattad investering i THB, med arbete, är 90.000 för solfångaren och 8.000 för två små beredare. Det blir en väldigt lång payoff tid. Siffrorna är inte exakta men jag har antagit att materialkostnaden är 2/3 jämfört med Svenska priser.

Jag hittade lite priser på Homepro Ubol Ratchathani. Där kostar bara beredaren för solvärme 85000 THB. Då tillkommer allt annat plus arbete...
http://www.directtoshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_10001_10051_65551_-1_37910_37904_37904_ProductDisplayErrorView

Men för en som hoppas på 40 år till minst iallafall + miljömässigt borde de ju löna sig med sol. Men nu är ja ju så himla Svensk så ja vill ha ett good looking house inte massa solfångare på toppen av bygget men kanske man borde tänka om. Jag har ju råd med det och för inte annat kanske ja skulle göra det för miljön. I blivande hus blir det säkert massa el 4 sovrum air con, vardagsrum får bli fläkt. Skål och välkomna till hajk sista ölen nu på tisd drar man på jobb och nycktert levende i 5 veckor.

Miljöpåverkan.
Jag tror att det är ett bättre alternativ med en liten beredare, typ genomströmning som drivs med direktverkande el än vad det är med ett solfångarsystem.
Betänk de rårvaror som krävs för tillverkningen i form av järn, koppar, olja m.m. och all den energi som tarvas för framställningen. Detta kan jämföras med den förhållandevis lilla energimängd och det lilla material som används för genomströmningsberedaren.
Att vara miljömedveten kan, i vissa fall, vara mindre klimatsmart.

Det är möjligt men om alla tänker så kommer ju värden att stanna kvar i kärnkraft och kolkraft.

"rosen66 " sa:
Det är möjligt men om alla tänker så kommer ju värden att stanna kvar i kärnkraft och kolkraft.
Visst men ännu en tid så kan det vara så att man använder mer kärnkraft och fossila bränslen för att tillverka de produkter som vi här pratar om. Det kan bli så i specifika fall.
Jag arbetar med uppvärmning m.m. och säljer bl.a. solfångare och värmepumpar och miljöargumentet börjar göra det lättare för mig i min gärning. Självklart ska vi sträva mot förnybara energikällor och kärnkraften kan komma att bli mycket viktig här. Inte i den form som vi ser i dag men väl med kommande tekniker.
Ibland kan man komma till underliga resultat när man jämför alternativ, så t.ex. med närodlade produkter och med fartyg skeppade varor. Ibland kan det vara mer miljösmart att handla sin mat från sydamerika jämfört med att odla den i Sverige. Det låter absurt men så kan det ibland förhålla sig.

Om det stoppar med 4k. Lite orolig för elräkningen men vad göra jag kärringen 2 ungar och min kära far som skall bo här vinter tid nu när han går i pension med tanten. Byggt extra rum åt han dags för sonen att ta hand om pappa. Men men ja blir lycklig om farsan e här han blir lycklig av att va med sonen +lite extra värme.

Men skit samma jag har 260k baht i månaden så skall klara av lite elkostnad för att göra nätterna behagliga för mig och min älskade far. Skall allt ha råd att pensionera mig också på det förhoppningsvis :)

"Jonas " sa:
Men skit samma jag har 260k baht i månaden så skall klara av lite elkostnad för att göra nätterna behagliga för mig och min älskade far. Skall allt ha råd att pensionera mig också på det förhoppningsvis :)
Ja men du får nog leva väldigt snålt. Inte många som kan klara sig på den summan

Nä 260k är lite snålt och för gamla gubbar som inte orkar med lata förkortningar så står k för kilo 1000 tal. Förstod din ironi sören men många som frågat vad står k för.

"Jonas " sa:
Nä 260k är lite snålt och för gamla gubbar som inte orkar med lata förkortningar så står k för kilo 1000 tal. Förstod din ironi sören men många som frågat vad står k för.
Gamla gubbar är erfarna och kan en jäkla massa, även vad K står för. Jag var inte ironisk. Vet du vad Gin kostar i dag? Där ligger gamla gubbars största utgift, speciellt som det inte är pant på flaskorna. Detta var tidigare min största inkomstkälla :)

Som tur är e min far allslukare så får bli vit whiskey för han. När ja ger han ett glas riktigt gött rökigt glas whiskey sveper han den " de brände gött" så inga såna slöserier som gin på han.

Och det är pant på flaskorna i thailand, när jag drar på jobb lastar svärföräldrarna alla flaskor på flaket drar till mottagningcentralen. 1 baht per flaska.

Skriver kanske för mycket nu sen natt tv-spel ps3 fifa 13 med ett par polare och hong thong på det frugan måttligt glad idag still mao

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp