Vatten zoner under Songkhran

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Ja men i issan så tror dom inte på allt tex tomtar & troll och förbud under songkhran förmodar jag ,det återstår att se

Ja men i issan så tror dom inte på allt tex tomtar & troll och förbud under songkhran förmodar jag ,det återstår att se
Ja man får se, kommer det följas kommer det antagligen gälla i provinshuvudstäderna, inte kommer man kräva att folk skall åka från angränsande amphoe till provinshuvudstaden för att kasta vatten.
Det står ju Major Provinces så antar att det är dom större och att dom kanske vill ha kontroll inne i dessa provinshuvudstäder, men vi får se.

Men tomtar och troll tror jag dom tror på.

Vi var på Ko sameth för några år sedan med frugans familj.
Satt ett par Svenskar vid bordet jämter oss bland annat en välväxt med långt grått skägg.

Jag sa till släkten att det var Santa Claus, frugan och svärmor var framme och bugade djupt och tog på han, svärmor var riktigt rörd över att hon fått träffa en sådan helig man så hade inte hjärta att säga att jag skojade och sa till han på Svenska att spela med ;)

Kom på en annan liten lustig sak gällande tomtar.
När sonen gick Aksorn (Thai skolan) där han gick innan här i Pattaya.
Vi var på skolan på julafton och dom hade ett stort julfirande på skolan.
Rektorn höll ett långt tal på Thai där jag hörde ordet Santa Claus upprepas i ett.
Jag frågade frugan vad är det han pratar om, varför nämner han Santa Claus i ett?
Han berättar om jultomten och att det är en stor god och helig man som tar hand om människor och ger gåvor till barn.

Det var ju inget prat om jesus eller kristendom, utan det var Jultomten som var den heliga mannen.

Tyckte det var lite kul hur det kan bli när en annan religion tar till sig ett av våra firanden och dom har ju bara fått jultomten med sig ;)

Så några tror nog på tomtar, men kanske han i framtiden här blir en skäggig munk ;)

Tillbaka
Topp