Vattentankar i TH.

Du får gärna utveckla det där. Vad skulle det vara för skillnad att få "i sig" vatten via dimma kontra skopa? Dricka "smittat" vatten helt ofarligt? Menar du att när smittat vatten tar vägen via magen så klarar vi det men att smitta i luften via vattendimma kommer ned i lungorna eller vadå?

Dricka vattnet är ofarligt, att skopa det över sig lika så. Det är först vid kraftigare dusch när det bildas små vattendroppar och man andas in dessa som man får lunginflammation som resultat av legionellabakterien.

Detta har även badhus i Sverige haft problem med. Deras lösning var att sänka trycket i duscharna (billigare lösning än att öka temperaturen i varmvattnet).

EDIT:
Det är alltså i lungorna legionellabakterien gör skada, inte annars.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns lite olika Legionellabakterier och även sättet att smitta varierar.
De största antalet smittade i Sverige kan härledas till ett industriellt kyltorn och även liknande anläggning i varuhus.
Folk har smittats i bubbelpool, vid rengöring med högtryckstvätt.
Skulle inte garantera att man inte blir smittad av att skopa vatten över sig. Kan hända för det bildas ju dimma av vatten, dessutom alla smittvägar är inte kända. Därför ar smittfall anmälningspliktiga.
Det finns fall när folk har blivit smittade vid trädgårdsarbete så jord är också möjlig orsak.
Många har en minikylanläggning i form av AC, jag skulle inte garantera att det inte är möjligt att bli smittad via detta.
Att de flesta inte blir smittade invaggar de flesta i lite falsk trygghet.
Det som är känt att bakterien förökar sig snabbt i en s k biofilm som bildas när det är stillastående vatten.
Skulle vilja rekommendera att rengöra tank och ledningar om de inte har använts på länge och inte tömts då.

Det finns lite olika Legionellabakterier och även sättet att smitta varierar.
De största antalet smittade i Sverige kan härledas till ett industriellt kyltorn och även liknande anläggning i varuhus.
Folk har smittats i bubbelpool, vid rengöring med högtryckstvätt.
Skulle inte garantera att man inte blir smittad av att skopa vatten över sig. Kan hända för det bildas ju dimma av vatten, dessutom alla smittvägar är inte kända. Därför ar smittfall anmälningspliktiga.
Det finns fall när folk har blivit smittade vid trädgårdsarbete så jord är också möjlig orsak.
Många har en minikylanläggning i form av AC, jag skulle inte garantera att det inte är möjligt att bli smittad via detta.
Att de flesta inte blir smittade invaggar de flesta i lite falsk trygghet.
Det som är känt att bakterien förökar sig snabbt i en s k biofilm som bildas när det är stillastående vatten.
Skulle vilja rekommendera att rengöra tank och ledningar om de inte har använts på länge och inte tömts då.

Läste du det i Hänt i Veckan?

Lät lite som du Pjodd var säker på att bara rätt duschtyp installeras så är du utom fara. Därför klippte jag etta snitt från Folkhälsomyndighetens sida och det bekräftar att smittokällor är många varsågod;

"Under 2014 insjuknade 7 av 8 personer i ett sällskap efter bad i en bubbelpool på en campingplats. Två personer sjukhusvårdades varav den ena laboratorieverifierades med Legionella pneumophila serogrupp 1. En person behandlades i primärvården. Fyra personer insjuknade med symtom som tydde på pontiacfeber och en person som inte badade förblev frisk. Vattnet till campingen togs från en närliggande sjö och renades med UV-ljus och kolfilter. Vattnet som användes i bubbelpoolen hade en bra kvalitet under året, men den vecka då sällskapet besökte campingen var vattnet otjänligt. Kapaciteten ansågs för låg och UV-lampan byttes ut.

Under 2014 bekräftades en person som ägnat sig åt trädgårdsarbete vara infekterad med Legionella bozemanii. Ett antal tänkbara smittkällor provtogs och analyserades. Resultatet från analysen visade att gödsel som personen hanterat innehöll Legionella bozemanii.

År 2011 fastställdes jord som smittkälla för första gången i Sverige, då både Legionella bozemanii och Legionella longbeachae påvisades i jord som hanterats av en person som diagnosticerades med Legionella longbeachae.

Under 2010 insjuknade 2 män i legionärssjuka efter rengöring med högtrycksspolning vid en bioreningsanläggning i Domsjö. Tre äldre personer boende i samhället insjuknade under samma vecka. I vattenprover från bioreningsanläggningen påvisades mycket höga halter av Legionella pneumophila serogrupp 1. Molekylärepidemiologisk typning visade att patient- och miljöisolat var identiska.

År 2004 insjuknade 32 personer varav 2 avled i legionellainfektion. Alla de drabbade personerna hade anknytning till Lidköping, antingen som boende i staden eller som besökare. Smittan spreds sannolikt via luften från ett industriellt kyltorn nära stadens centrala delar.

År 1990–1991 smittades på ett lasarett 29 personer (26 patienter och 3 personal). Tre av patienterna avled. I varmvattnet (som höll 43 °C) fann man legionellabakterier. Att höja temperaturen på cirkulerande varmvatten till 55 °C var en åtgärd som bidrog till att stoppa utbrottet.

Det första kända utbrottet i Sverige och det hittills största inträffade i Västerås 1979. Över 50 personer insjuknade och en person avled. Reservoaren var här kylanläggningen på ett av stadens större varuhus."

Det finns all anledning att vara försiktig med legionella som lätt kan utvecklas i stillastående vatten i 30 gradig värme.
Smittan sprids ju med små vattendroppar via luftvägarna oftast från kranar och duschar.
Möjligt att man kan tömma tanken och låta den stå tom eller att klorera vattnet i tanken innan man kör igång igen.
Har inte ni BackWash i era filter system??

Ni som skriver att ni har kolfilter på kranvattnet, varför har ni detta?
Skulle det inte vara bättre med UV-filter för att döda bakterierna?
Finns det RO-filter att köpa i Thailand så man kan dricka kranvattnet?
Kolfilter fixa lukten samt de bakterie som UV inte fixa.Bra gradering.

Vilka bakterier fastnar i ett kolfilter?
Kolfilter kan ta partiklar som är större än 5 mikron alltså inte bakterier. Man använder kolfilter för att ta bort större partiklar för att vattnet inte skadar omvänt osmosfiltern.
Det är rätt dyr metod att rena vatten, även ultravioletta snålar dödar bakterier.
Köpa vatten för att dricka och helst se till att det är bra flöde i ledningar så att vatten inte bli liggandes någonstans långa stunder är antar jag mest praktiskt för en vanlig dödlig. Rena tanken och ledninfar i jämna mellanrum är också bra sätt att få friskt vatten.

Tyvärr har aldrig läst Hänt i Veckan.
Däremot det jag skrev är fakta, läste mikrobiologi mer än fyra år så lite fastnade, fast kan medge det var inte så mycket i detta ofantliga ämnet. :cool:

Bra att du tog det på rätt sätt, glömde i vanlig ordning lägga ut en smily;)

Nej, inte är det bara duschen som är orsaken men det var det som var på tal (och skopa).
Det som är den gemensamma nämnaren och orsaken är vattendimma, sedan kan det spridas på olika sätt precis som du nämner. Jag tänker på dom där stora fläktarna (1-2m i diameter) med vattenmunstycke som ibland används bland stora folksamlingar när det är som varmast. Effektiv kylning utomhus, men hua om vattnet är dåligt...

Skoj att du läst mikrobiologi, läser det själv nu. Förvisso bara 15 HP men kul är det. Läser ett lite halvflummigt kandidatprogram i miljöteknik. Vi halkar in på biokemi till våren. Det kommer kanske ett PM när jag fastnat i böckerna;)

Bra att du tog det på rätt sätt, glömde i vanlig ordning lägga ut en smily;)

Nej, inte är det bara duschen som är orsaken men det var det som var på tal (och skopa).
Det som är den gemensamma nämnaren och orsaken är vattendimma, sedan kan det spridas på olika sätt precis som du nämner. Jag tänker på dom där stora fläktarna (1-2m i diameter) med vattenmunstycke som ibland används bland stora folksamlingar när det är som varmast. Effektiv kylning utomhus, men hua om vattnet är dåligt...

Skoj att du läst mikrobiologi, läser det själv nu. Förvisso bara 15 HP men kul är det. Läser ett lite halvflummigt kandidatprogram i miljöteknik. Vi halkar in på biokemi till våren. Det kommer kanske ett PM när jag fastnat i böckerna;)

Jag brukar inte blanda mig personligen i frågorna eller svaren, tror det är lugnast så :cool:
Det är rätt svårt att undvika mikrobiologi när man läser livsmedelskemi. Dessutom jag tyckte att professorn i mikrobiologi, det ar en hon, var en underbar människa, bara det stimulerade för studier. Förstå mig rätt bara i vetenskapens namn.
Jag läser mina anteckningar från studietiden i Lund ibland och måste erkänna att mycket har gått till spillo. Ibland undrar jag om det verkligen är jag som har skrivit anteckningarna, fattar bara en del av texten :eek:
Troligtvis finns det rätt mycket sparade i hjärnan ändå men det kommer fram bara som i kaleidoskop ibland, men det finns där ändå. :rolleyes: :p

Tillbaka
Topp