Vattkoppor

PanPan

Forumveteran
Är vattkoppor vanligt i Thailand? Sonen hade fullt av småsår idag på överkroppen, men såg inte ut som vattkoppor utan mer såraktigt.
Dock verkar han inte känna av det.
Någon som vet vad det kan vara?

Äldste var ju i byn badade som dom flesta, som även @Isan Lover beskrivit vattenhål man hoppar i, dock kom ju hem med blåsor över hela kroppen.
Man måste vara försiktig med barnen.
Doppa fot i smutsigt vatten kan gå illa.

Äldste var ju i byn badade som dom flesta, som även @Isan Lover beskrivit vattenhål man hoppar i, dock kom ju hem med blåsor över hela kroppen.
Man måste vara försiktig med barnen.
Doppa fot i smutsigt vatten kan gå illa.
Hej

Har ju själv badat i dammar, åar och floder runtom i Thailand i över 30 år och jag har aldrig fått några som helst blåsor eller sår infekterade eller något liknande, detta trots att jag precis som övriga bybor nästan alltid har smårevor eller skrapsår och liknande på armar och ben, det blir ju lätt så när man arbetar med kroppen och inte vill ha för mycket kläder på sig i värmen, det är ju gott om taggbuskar m.m.

Låter mer som en allergisk reaktion, tala gärna om vad det var om ni får reda på det.

Mvh isan lover

Hej

Har ju själv badat i dammar, åar och floder runtom i Thailand i över 30 år och jag har aldrig fått några som helst blåsor eller sår infekterade eller något liknande, detta trots att jag precis som övriga bybor nästan alltid har smårevor eller skrapsår och liknande på armar och ben, det blir ju lätt så när man arbetar med kroppen och inte vill ha för mycket kläder på sig i värmen, det är ju gott om taggbuskar m.m.

Låter mer som en allergisk reaktion, tala gärna om vad det var om ni får reda på det.

Mvh isan lover
Sonen hade stora blåsor över ryggen när vi kom hem.
Yngste har ju fått nåt annat bröstkorg och rygg är som skrapsår, tänkte barnsjukdom först men är inte blåsor utan sår som håller på att växa på överkroppen.

Hej

Mvh isan lover
med så mycket bekämpningsmedel i jordbruket som förr eller senare hamnar i vattnet tar jag hellre en dusch än badar

med så mycket bekämpningsmedel i jordbruket som förr eller senare hamnar i vattnet tar jag hellre en dusch än badar
Hej

Man ska ju inte dricka vattnet, men bada i det är inga som helst problem det kan jag lova, det finns nog inte en damm eller dike där folk mer eller mindre dagligen plaskar omkring i jakt på räkor, krabbor, snäckor, fisk, sköldpaddor och ormar, alternativt för att svalka sig och låta barnen leka i vattnet.

Mvh isan lover

Hej

Man ska ju inte dricka vattnet, men bada i det är inga som helst problem det kan jag lova, det finns nog inte en damm eller dike där folk mer eller mindre dagligen plaskar omkring i jakt på räkor, krabbor, snäckor, fisk, sköldpaddor och ormar, alternativt för att svalka sig och låta barnen leka i vattnet.

Mvh isan lover
Ja och är det en groda I så är vattnet också rent.

Ja och är det en groda I så är vattnet också rent.
Hej

Ja allt liv som finns i vattnet tyder ju åtminstone på att det inte kan vara så väldigt förorenat.
Men eftersom man besprutar det som odlas kan man ju undra hur nyttigt det är att äta fisk och annat därifrån mer eller mindre dagligen hela livet, men det är ju en anna sak än att bada.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
För några år sedan stannade vi och badade i floden som rinner från ubonratdam norr om khon-kaen det var en flicka med som senare på kvällen fick åka till sjukhuset med utslag över hela kroppen dom sa att det berodde på föroreningar i vattnet
Jag badade också men märkte inget har också badat i lampaodammen nära väster om Kalasin
Inte är vattnet lika rent som i Sverige inte

För några år sedan stannade vi och badade i floden som rinner från ubonratdam norr om khon-kaen det var en flicka med som senare på kvällen fick åka till sjukhuset med utslag över hela kroppen dom sa att det berodde på föroreningar i vattnet
Jag badade också men märkte inget har också badat i lampaodammen nära väster om Kalasin
Inte är vattnet lika rent som i Sverige inte
Hej

Märkligt, du såg inte om det var spår av vattenbufflar i leran runt dammen ?

Vi badar normalt inte i samma dammar som bufflarna använder dagligen, dom har parasiter och det brukar även vara blodiglar i vattnen som bufflarna använder frekvent.

Sen finns det ju även en möjlighet att det skulle kunna vara så att änder eller andra fåglar som har spridit npgon parasit i vattnet, det förekommer ju även sommartid i Sverige, t.ex ifrån kanadagäss och änder, då får dom badande kliande blåsor på huden, det kan man läsa om ibland sommartid.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp