Växthuseffekten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
Någon som vet om det finns några märkbara klimatförändringar i Thailand, eller om det finns några prognoser över tänkbara klimatförändringar i framtiden?

Jag lade ut samma fråga på MPR, men det forumet tycks befolkat av idioter -det är komplett omöjligt att få ett sakligt svar på en saklig fråga. Jag hoppas det är bättre här. Just nu är stollarna igång med att debattera anledningen till ev. klimatförändringar, vilket inte var vad jag frågade om, och snart debatterar dom förmodligen om ölen blir varm fortare nu än förr och så småningom bråkar dom väl om vilken öl som tappar kolsyran fortast i värmen och därmed har hela saken gått åt h-e.

Men thailändska meterologer borde väl ha sagt någonting om ev. klimatförändringar någon gång. Är det varmare nu än förr? Torrare? vad väntar dom sig i framtiden?

Någon som vet något?

En enda sak som jag vet säkert är att vädret och klimatet i Thailand (och även globalt) påverkas av strömmarna i Stilla Havet utanför Sydamerikas kust. Det är dessa fenomen som kallas "El Niño" alt "La Niña". Just nu lär en relativt kraftig El Niño vara på gång.

Det är en mycket intressant fråga du väcker här Birger och jag hoppas att du inte blir irriterad för att man svarar trots att man inte vet säkert. Och det tror jag faktiskt att ingen gör egentligen, vetenskapsmän och meteorologer är oeniga. Man får ju verkligen hoppas att det inte tenderar att bli årliga översvämningar som i fjol, då är det riktigt synd om landet och folket.

"Birger " sa:
Någon som vet om det finns några märkbara klimatförändringar i Thailand, eller om det finns några prognoser över tänkbara klimatförändringar i framtiden?

Jag lade ut samma fråga på MPR, men det forumet tycks befolkat av idioter -det är komplett omöjligt att få ett sakligt svar på en saklig fråga. Jag hoppas det är bättre här. Just nu är stollarna igång med att debattera anledningen till ev. klimatförändringar, vilket inte var vad jag frågade om, och snart debatterar dom förmodligen om ölen blir varm fortare nu än förr och så småningom bråkar dom väl om vilken öl som tappar kolsyran fortast i värmen och därmed har hela saken gått åt h-e.

Men thailändska meterologer borde väl ha sagt någonting om ev. klimatförändringar någon gång. Är det varmare nu än förr? Torrare? vad väntar dom sig i framtiden?

Någon som vet något?

Exakt vad vill du ha svar på?

Du har nog hört lika mycket som alla andra om klimatförändringarna.
Den ena forskaren säger varmt, den andra forskaren säger kallt, den tredje forskaren säger blött och den fjärde forkaren säger torrt.

Tror du att det finns något facit?

Om man över huvudtaget ska kunna ge sig på en gissning så bör man först och främst ta reda på orsaken till klimatförändringen.
När man vet exakt varför denna klimatförändring äger rum, ja, då kan man ge sig på nästa kvalificerade gissning.

Tror du att herrarna på olika thai-forum sitter på lösningen på detta problem.
Nåja, har vi lösningen här så får jag gratulera den som har lösningen, till Nobelpriset.

Vet inte hur aralsjön har påverkat klimatet eller om det är tvärt om.
Saltöknar i USA som har varit fyllda med vatten.

Jag drar slutsatsen att ämnet inte varit "på tapeten" i Thailand och då är det ju svårt att veta vad forskningen tror. Jag tänkte mig att det kanske finns statistik på temperaturer, nederbörd och sånt och att någon kanske visste. Faktiskt var det några gamla stötar i byn som sa att "så här varmt var det aldrig förr"och då var det 43. De skrifter jag läst om Isaan anger 38 som det varmaste man brukar ha och eftersom det varit varmare än så flera gånger under mina besök, tänkte jag att detta kanske är en känd trend.
Och i Sverige bara regnar det!

Om man tänker på global uppvärmning så är som sagt skillnaden bara någon grad.

Statistiken om man ser på detta år så är det nog länge sedan sommaren var så kall som den var i år i Sverige.

Tror att det blir svårbedömt om man inte sitter med temperaturloggar, lufttrycksloggar, fuktighetsloggar och andra loggar som sträcker sig väldigt långt bak i tiden.

Men här har du en sida som jag använt mig av i jobbet till en del saker.

http://www.wunderground.com/history/wmo ... story.html

Nästa sommar kanske blir torr och varm i Sverige. Vi ska inte så långt bak i tiden för att komma ihåg alla ständiga eldningsförbud som höll på somrarna igenom.

Det blir lite som att skrika "varg!" om temperaturen under en vecka är något högre än veckan innan eller om det kommer ner några extra droppar vissa dagar.

Men jag tror att ju närmare ekvatorn man hamnar desto mindre påverkan har "climate change".
Kanske en och annan orkan extra.

Så länge inte mexicanska golfen och labrador strömmen ändrar sig för mycket så tror jag inte heller vi blir så värst drabbade.

Nja, Sverige är redan föremål för klimatförändring. Somrarna har blivit två veckor längre sedan sjuttiotalet, vädret är blötare, vintrarna mildare. Allt detta är säkerställda förändringar och enstaka vargavintrar ändrar inte den totala bilden.

Jag tänkte att det kanske fanns liknande uppgifter från Thailand, men det tycks det ju inte göra.

Växthus effekt & Global uppvärmning!

Det är bara fina ord som någon KTH:re eller Nobelpristagare hittat på för att få forskningstipedium och andra bidrag från staten, för att kunna forska i något de tror förstår sig på.

Dessa väderfenomen eller omändringar i vädret är ju redan kända enligt "di lärde", lilla istiden inföll på 1600talet och sen blev det varmare och sen kallare, så har det sett ut sen vi började hålla koll på världsvädret, växthus effekt, pytsan heller.

Inte ens Al Gore är säker i vad han har sagt om ämnet, att han har ett glatt munläder det märks och förespråkas hett och brett, han ska ju vara den som är "väldigt" mycket insatt i det hela, men han baserar väl allt på vad han senast läste i "Illustrerad Vetenskap".

Förlåt Legolas :wai: :wai:
Jag vet ju vad du brukar säga om folk som Googlar. Men nu kunde jag inte låta bli.
Jordens hastighet i sin bana runt solen är ca 100000 km/h. Det är en svinlande hastighet, så det är bäst vi håller i kepsen så den inte blåser av.
I övrigt så vil jag nog hålla med dig i klimatfrågan. Jag hörde någon som i ett radioprogram uttryckte sig som följer:
Det vi i almenhet i klimatdebatten diskuterar är inte klimat det är väderlek. Klimat är ihållande tendenser som sträcker sig över minst hundra år. Jag la det på minnet för jag tyckte det var bra!

/Anubaan

Vad jag hört från thai är att många är djupt oroad över den globala uppvärmningen kanske mer än vi i sverige många tror att phuket bangkok och dom låg och havsnära områdena ligger under vatten inom en snar framtid kommer själv från norrland å där känns det väl snarare som vi går mot en ny istid just nu eller möjligen en syndaflod ;)

"anubaan " sa:
Jag vet ju vad du brukar säga om folk som Googlar. Men nu kunde jag inte låta bli.
Jordens hastighet i sin bana runt solen är ca 100000 km/h. Det är en svinlande hastighet, så det är bäst vi håller i kepsen så den inte blåser av.
I övrigt så vil jag nog hålla med dig i klimatfrågan. Jag hörde någon som i ett radioprogram uttryckte sig som följer:
Det vi i almenhet i klimatdebatten diskuterar är inte klimat det är väderlek. Klimat är ihållande tendenser som sträcker sig över minst hundra år. Jag la det på minnet för jag tyckte det var bra!

/Anubaan

///förlåt Legolas///

Vad då?

"anubaan " sa:

/Anubaan

Anubaan, du är en gammal vis man, du om någon borde väl förstå att ett "epitet" som är skapat aldrig kan gälla på en självstädig intellektuell belevad fri människa.

Att åberopa ( "Förlåt Legolas, Jag vet ju vad du brukar säga om folk som Googlar".

Människors tillkortakommande är aldrig en bra strategi varken för dig själv eller din omgivning. Sådant inger inget förtroende bland gemene man.

Du skall bara ge din egen syn på vad du tycker och inte vara beroende på vad andra vill att du tycker, gammal i gården som du är borde du förstå det!

insayt

"Insayt " sa:
///förlåt Legolas///

Vad då?

Anubaan, du är en gammal vis man, du om någon borde väl förstå att ett "epitet" som är skapat aldrig kan gälla på en självstädig intellektuell belevad fri människa.

Att åberopa ( "Förlåt Legolas, Jag vet ju vad du brukar säga om folk som Googlar".

Människors tillkortakommande är aldrig en bra strategi varken för dig själv eller din omgivning. Sådant inger inget förtroende bland gemene man.

Du skall bara ge din egen syn på vad du tycker och inte vara beroende på vad andra vill att du tycker, gammal i gården som du är borde du förstå det!

insayt

Insayt, tack för din omtanke.

Jag kan förstå din reaktion, den är bra. Men den där första raden i mitt inlägg var mest menad som en pik åt Legolas, inte som någon åsiktsunderkastelse. Jag och Legolas känner varandra så jag vet att han uppfattade det på rätt sätt. Men för en som inte visste det så verkade det ju som om jag kröp på knäna för Legolas. Nu vet du också.

/Anubaan

"legolas " sa:
Exakt Anubaan, men det borde du nog ha förstått Insayt.. eller hur?? Det är väl ungefär samma som att du håller på IFIF (om du nu gör det), och jag börjar min mening med att säga - "Förlåt Insayt, men jag hörde att killarna i IFIF aldrig tvättar sina kalsonger"

Det är exakt samma sak, och det är väl inget konstigt i det alls.....Jag tror du skrev lite för snabbt bara min vän!!!! Vilket vi alla för övrigt gör ibland, speciellt jag, på morgnarna, när man retar sig på alla inlägg nästan...

legolas

Ja jag vet detta Lego och anubaan, jag känner också Lego och har träffat han så anubaan du är inte exklusiv ;D. Jag har sett många inlägg här där man alltid skall bli påhoppad och måste be om ursäkt för att man söker info på nätet.

Jag tycker bara detta med att söka info på nätet börjar bli lite löjligt och att man inte skall använda det, vem är så fulländad att man bara behöver sig själv?

För min del använder jag alla tänkbara källor till kunskap, även detta forum ger mig mycket kunskap. Eller är det bara just "Google" som är problemet Internet idag har på något vis blivit synonymt med att man "googlar", kanske man skall använda Yahoo istället ;D.

Idag finns Internet, för 20 år sedan gick man till biblioteket, så vad är skillnanden? Jo kanske att man idag måste sålla bland informationen och ta mer ansvar för vad man läser, det köper jag. Men å andra sidan bland humaniora mm på biblioteket kan du inte heller vara säker på att det du lånat är något värt.

Tycker att Internet gett oss en fantastisk möjlighet att utvecklas samt berika oss själva.

Nätet rätt använt är ju en guldgruva och den skall vi använda. Så anubaan och Lego jag sänder inga dåliga vibbar till er, goa gubbar och gå nu ut på nätet och ha roligt, ville bara påpeka att bara för att man söker info oavsett hur, är det rätt och man behöver inte be om ursäkt för det.

Visst det man kan tänka på är ju att man uppger var man hittat informationen eller kunskapen på Internet, där kan jag ju känna att jag själv kanske brister ibland, men så var det ju även när man lärde in kunskap på andra sätt för 30 år sedan, inte sa man att detta lärde jag mig på, i eller hos eller vad det nu var.

Men, där skall jag bli bättre på att påpeka var källan till kunskapen finns som jag hittat.

Go tur Gubbar! :wai:

Ps. Nä Lego så lågt har jag inte lagt mig, jag är inbiten "blåvitt" och kommer för alltid att vara det :wai: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :nod: :nod:

Ds. jag ändrar hit och dit, för stavningen blir ju helt fel ibland när man dansar över tangenterna. ;D

insayt

Ni e la goa göbbar! Redan efter en sida är ni luven på varandra och ämnet är bortglömt. Det är alltid kul att läsa CM.

"legolas " sa:
Nä Andrejs, herrarna på de olika forumen har kanske inte lösningen, vilker Birger heller inte tror, men herrarna kanske har svårt att hålla sig till ämnet och då blir det ännu mindre gjort i ämnet....

legolas

"Birger " sa:
Ni e la goa göbbar! Redan efter en sida är ni luven på varandra och ämnet är bortglömt. Det är alltid kul att läsa CM.

Tur då att legolas ingrep tidigt i tråden då och föregår med gott exempel. ;)

Själv så tror jag inte att Thailand får några alvarliga besvär under min levnadstid. Och som vanligt så anpassar sig både natur och människor till förändringar. Ibland är förändringar till det bättre och ibland till det sämre.
Sedan får man göra det bästa av situationen. Survival of the fittest.

"legolas " sa:
hahaha, ja jösses.. jag har skitsvårt att hålla mig till ämnet, helt klart!!! Det är alldeles för "mycket" rörelse däruppe i knoppen, och inte mycket ligger i träda.....

Så helt rätt där Andrejs..... Men ibland blir det riktigt bra, och ibland en katastrof...legolas

Hade du använt dig av naturkatastrof i detta inlägg så hade du varit nära att hålla dig till ämnet.
Själv känner jag inte till en enda thailändare som har en termometer.
Varje dag i Thailand är enligt dom antingen den varmaste dagen dom upplevt eller den kallaste dagen dom upplevt.
Ibland kan det vara den torrartste eller blötaste perioden.

Oavsett så tror jag inte att folket är så brydda om vardagsklimatet som vi svenskar är.
Att skördar kan slå fel har hört till vanligheter de sista 12tusen åren så under de få år jag levt så skulle inte jag kunna ge mig en personlig uppfattning om klimatförändringarna mer än att jag tycker att sommaren kommer senare än tidigare men även slutar senare. Känns som en förskjutning av året.
Detta år var dock tvärtom...eller, det har nog knappt varit någon sommar.

"andrejsdenruskige " sa:
Hade du använt dig av naturkatastrof i detta inlägg så hade du varit nära att hålla dig till ämnet.
Själv känner jag inte till en enda thailändare som har en termometer.
Varje dag i Thailand är enligt dom antingen den varmaste dagen dom upplevt eller den kallaste dagen dom upplevt.
Ibland kan det vara den torrartste eller blötaste perioden.

Oavsett så tror jag inte att folket är så brydda om vardagsklimatet som vi svenskar är.
Att skördar kan slå fel har hört till vanligheter de sista 12tusen åren så under de få år jag levt så skulle inte jag kunna ge mig en personlig uppfattning om klimatförändringarna mer än att jag tycker att sommaren kommer senare än tidigare men även slutar senare. Känns som en förskjutning av året.
Detta år var dock tvärtom...eller, det har nog knappt varit någon sommar.

andrejsdenruskige, jag har förmodligen ingen bra realation till dig, men jag är professionell och dina analyser och info om det ena och det andra är oftast mycket intelligenta och sådant uppskattar jag, just för att jag är professionell i mitt liv.

Jag ger dig en blomma, fast det inte finns här så det blir karma.

insayt

"Insayt " sa:
andrejsdenruskige, jag har förmodligen ingen bra realation till dig, men jag är professionell och dina analyser och info om det ena och det andra är oftast mycket intelligenta och sådant uppskattar jag, just för att jag är professionell i mitt liv.

Jag ger dig en blomma, fast det inte finns här så det blir karma.

insayt

Nä, vi har nog kommit på kant tidigare på detta forum.
Så länge ni inte tar mina analyser och spekulationer som proffesiella så ska det gå bra. Dom kan som sagt till och från bli lite extrema, till den grad att jag inte håller med mig själv för fem öre.

Nåja, spekulationer i detta klimatämne välkomnas. Har några teorier som jag inte vill gå in på ännu eftersom det kan verka lite OT ur trådskaparens synpunkt.

Nuff med OT

"andrejsdenruskige " sa:
Nä, vi har nog kommit på kant tidigare på detta forum.
Så länge ni inte tar mina analyser och spekulationer som proffesiella så ska det gå bra. Dom kan som sagt till och från bli lite extrema, till den grad att jag inte håller med mig själv för fem öre.

Nåja, spekulationer i detta klimatämne välkomnas. Har några teorier som jag inte vill gå in på ännu eftersom det kan verka lite OT ur trådskaparens synpunkt.

Nuff med OT

andrejsdenruskige, du har många bra inlägg och dina synpunkter är oftast bra synpunkter, förr har det varit lite fnurra, men det är glömt nu, du har poänger i ditt sätt att se livet och världen och det uppskattar jag i alla fall, sen om andra gör det vet jag inte, men det kvittar ju.

insayt

"Insayt " sa:
andrejsdenruskige, du har många bra inlägg och dina synpunkter är oftast bra synpunkter, förr har det varit lite fnurra, men det är glömt nu, du har poänger i ditt sätt att se livet och världen och det uppskattar jag i alla fall, sen om andra gör det vet jag inte, men det kvittar ju.

insayt

En får tacka för dom orden.
Inte alltid mina, ibland något långsökta poänger, uppskattas.

Man kan tycka att det borde vara en stor fråga i ett land som har så stor jordbrukssektor. Jordbruket torde vara det som drabbas hårdast av eventuella klimatförändringar. Men jag har ingen aning om hur mycket det diskuteras.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp