Vegetarianer

Rätt dumt också att generalisera på ditt sätt. Varför skulle det var dumt att vara vegan?
Det enda kostmässigt som jag trodde vi pratade om här var problemet med B12 fast även det problemet är rätt lätt och lösa för de flesta sojaprodukter är berikade med B12, liksom havremjölk.
Tror att veganer, trots att jag inre är det, är lite klokare för de brukar ha mera kunskap om mat än många andra. :cool: :p

Då kan du kanske höra med närmaste dietist, läkare eller näringsfysiologer om dessa är veganer och eventuellt varför inte.

Sedan kan du gärna be närmaste vegan förklara lite om starttripletter och RNA och varför dom bör medicinera i tillägg till deras kost.
Nu är jag inte så bevandrad i genetik eller näringsfysioligi, men något minns jag ändå från skolan...trots att jag knappt har någon utbildning utöver minimum.......med dåliga betyg.

Att veganer kanske vet mer om mat har ingenting att göra med deras ställningstagande och deras dumhet.
När veganerna har konverterat alla människor till veganer så börjar dom väl konvertera tigern till grönsaksätare och eldar upp djungeln som straff, på samma sätt som man eldar upp SCAN, McDonald's och andra som jobbar med kött, eftersom det strider mot deras oerhörda empati för vad som kan kallas föda.

På gränsen till religiöst svammel är vad det är och ibland långt över gränsen, dessutom.

Veganer har ju en övertygelse att man inte kan äga rätten över djur och då inte slakta dessa för att äta. På samma sätt som vi aldrig skulle äta en människa.

Rätt eller fel?

Så då bör vi utrota alla köttätande djur i tillägg. Hur fan kan ett lejon äga rätten till att döda en antilop?

Senast redigerad av en moderator:
Det är tveklöst så att det är energieffektivast att äta kött, men vi skulle nog inte överleva på bara kött, då det saknas mycket annat som vi behöver, vitaminer, mineraler .... Undrar varför t ex lejon kan leva på enbart kött? Ett lejon kan väl trycka i sig 30 kg kött och sedan ligger det och fiser i 2-3 dygn innan det är dags att jobba igen.

Vi behöver tydligen även fibrer o d för att få rätt bakterieflora i tarmarna. Vi äter antagligen för lite kött/fisk och för mycket ris/potatis. Jag röstar för betydligt mer frigående kor som betar rent och bajsar fritt i vår natur. :p

PS
Att kossorna skulle vara några klimatbovar är nog en myt. Frigående kor hjälper myllan att binda betydligt mer kol än vad Rosa pruttar ut.

Då kan du kanske höra med närmaste dietist, läkare eller näringsfysiologer om dessa är veganer och eventuellt varför inte.
Sedan kan du gärna be närmaste vegan förklara lite om starttripletter och RNA och varför dom bör medicinera i tillägg till deras kost.
Nu är jag inte så bevandrad i genetik eller näringsfysioligi, men något minns jag ändå från skolan...trots att jag knappt har någon utbildning utöver minimum.......med dåliga betyg.

Att veganer kanske vet mer om mat har ingenting att göra med deras ställningstagande och deras dumhet.
När veganerna har konverterat alla människor till veganer så börjar dom väl konvertera tigern till grönsaksätare och eldar upp djungeln som straff, på samma sätt som man eldar upp SCAN, McDonald's och andra som jobbar med kött, eftersom det strider mot deras oerhörda empati för vad som kan kallas föda.

På gränsen till religiöst svammel är vad det är och ibland långt över gränsen, dessutom.

Nu tror jag att du blandar in militanta veganer och andra organiserade i denna rörelse.
Jag skriver om vanliga människor som har valt att äta enbart vegetabiliskt av någon anledning.
Jag har jobbat med flera dietister och näringsfysiologer så jag behöver inte fråga dem.
Det enda du behöver tänka på lite extra som vegan är just B12 och de flesta vet detta.
Annars får en vegan i sig betydligt mera vitaminer, mineraler och antioxidanter om de inte lever som Steven Jobs av bara frukt.
Att de skulle vara dumma håller jag inte med dig om.
T ex George Chrurch vegan och professor på Harvard pionjär inom bioteknik.
James Cameron, Bill Clinton, Lars Frölander. Leonardo da Vinci åt inte kött skriver han.
Mike Tyson ville inte bli fet liksom många i familjen så han valde också att bli vegan.
Det finns många studier som visar att vegetarianer är friskre och lever längre. Till och med 12 procent längre enligt en studie gjord av Lima universitet.
Så vi kan väl sammanfatta att de är varken dumma eller ohälsosamma. :xmas_smiley:

P
Det är tveklöst så att det är energieffektivast att äta kött, men vi skulle nog inte överleva på bara kött, då det saknas mycket annat som vi behöver, vitaminer, mineraler .... Undrar varför t ex lejon kan leva på enbart kött? Ett lejon kan väl trycka i sig 30 kg kött och sedan ligger det och fiser i 2-3 dygn innan det är dags att jobba igen.

Vi behöver tydligen även fibrer o d för att få rätt bakterieflora i tarmarna. Vi äter antagligen för lite kött/fisk och för mycket ris/potatis. Jag röstar för betydligt mer frigående kor som betar rent och bajsar fritt i vår natur. :p

PS
Att kossorna skulle vara några klimatbovar är nog en myt. Frigående kor hjälper myllan att binda betydligt mer kol än vad Rosa pruttar ut.
P s kol eller koldioxid är inte någon klimatbov fast detta var OT

En hel del essentiella aminosyror som saknas i tillägg. Eller det är väl mer korrekt att kalla det för proteiner, innan kroppen bryter ner dom till aminosyror.

Veganer är lite smått skadade i huvudet. Om skadorna skedde före eller efter kosthållningen, vet jag inte, men med veganmat så är det lätt hänt att man får hjärnskador.

Man kan alltid försvara att man kan ta sprutor, piller och annat tjafs om man bara äter grönsaker.
Det samma gäller om man bara äter kött. Man kan medicinera bort bristerna man skulle få.

Ett som är säkert är att människan inte är skapad för att medicineras.
Varierad kost är oslagbart.....så länge man käkar mycket kött. ;)

Äter du t ex tofu tillsmmans med ris aå får du i dig essentiella amonoryror i helt ok smmansättnig.
Tofu är ett slags sojaisolat eller ost kan vi kalla det för. Fullvärsig protein är inga problem att få i sig från växtvärlden. Bönor och linser är fulla av det. I väst är det närmast en atörre problem att vi äter för mycket protein.
Jag ser att jag låter som vegetrian men jag är inte det utan någon som helst anledning. Jag bara gillar kött, fast inte nöt :D
kyckling, fläsk och speciellt fisk är favoriten.

Veganer har ju en övertygelse att man inte kan äga rätten över djur och då inte slakta dessa för att äta. På samma sätt som vi aldrig skulle äta en människa.

Rätt eller fel?
Du har nog rätt om du pratar veganism som religion. Vanliga människor som är veganer men prackar inte det för andra, jag känner många, pratar inte i dom termerna. De bara gillar känslan de får av maten de tycker om.
Jag kan berätta att jag själv äter inget efter klockan 18 sedan tränar jag rätt bra på morgonen innan maten som vi äter vid niotiden. Min kropp trivs med det för så har jag gjort minst trettio år.
Vet att många skulle stupa vid träningen men de har lärt sin kropp ett annat sätt.
Jag tycker det är dumt att försöka pressa alla med samma mall. Känn efter vad som är bra för dig.

Senast redigerad av en moderator:
Äter du t ex tofu tillsmmans med ris aå får du i dig essentiella amonoryror i helt ok smmansättnig.
Tofu är ett slags sojaisolat eller ost kan vi kalla det för. Fullvärsig protein är inga problem att få i sig från växtvärlden. Bönor och linser är fulla av det. I väst är det närmast en atörre problem att vi äter för mycket protein.
Jag ser att jag låter som vegetrian men jag är inte det utan någon som helst anledning. Jag bara gillar kött, fast inte nöt :D
kyckling, fläsk och speciellt fisk är favoriten.

Nja, du missar nog en del aminosyror med sojaproteiner.

Nu gällde ju mitt ursprungliga inlägg vegetarianer och miljö- och hälsopåverkan av att inte äta kött, jag föreslår att vi lämnar veganer och moraliska aspekter på mat. Det är en helt annan fråga.

Nu gällde ju mitt ursprungliga inlägg vegetarianer och miljö- och hälsopåverkan av att inte äta kött, jag föreslår att vi lämnar veganer och moraliska aspekter på mat. Det är en helt annan fråga.
Ok det har varit lite ot hel tiden då. Miljöpåverkan skulle var påtaglig för alla betande djur gör ett fantastiskt miljöarbete. Håller landskapet öppet, det är vackert att se på.
Menar du däremot klimat så har betydelsen absolut noll.
Hälsa har vi redan varit inne på, lagom är bäst i alla avseenden.

Nja, du missar nog en del aminosyror med sojaproteiner.[/QUOTE
  • Sojaprotein
    Sojaprotein brukar ses som en motsvarighet till vassleprotein för de som av någon anledning inte vill ha protein från mjölk. Trots sojaproteinets höga kvalitet har det länge förföljts av myter och blivit ett omtvistat proteintillskott i träningsvärlden. Glöm nu vad du tidigare hört, sojaprotein förtjänar en plats i en hårt tränandes skafferi, läs mer om detta
    Det finns numer inget tvivel om att sojaprotein är en högkvalitativ proteinkälla, med ett innehåll på alla essentiella aminosyror. Proteinet framställs ur sojabönan och är således helt vegetabiliskt. Sojaprotein tas upp snabbt i kroppen och ses därför som en motsvarighet till vassleproteinet och lämpar sig väl när du vill ha direkt påfyllning av protein till musklerna. Sojaprotein har en något tjockare och mjöligare konsistens än andra proteinpulver, som kan vara både tilltalande och ofördelaktig beroende på tycke.
Det finns numer inget tvivel om att sojaprotein är en högkvalitativ proteinkälla, med ett innehåll på alla essentiella aminosyror. Proteinet framställs ur sojabönan och är således helt vegetabiliskt. Sojaprotein tas upp snabbt i kroppen och ses därför som en motsvarighet till vassleproteinet och lämpar sig väl när du vill ha direkt påfyllning av protein till musklerna. Sojaprotein har en något tjockare och mjöligare konsistens än andra proteinpulver, som kan vara både tilltalande och ofördelaktig beroende på tycke.

Här ett klipp från muskelbyggarnas värld. De vill ja ha mycket fullvärdig protein. Soja, du missar inget :p
Nu skall jag lägga ner ot andet. Kunde bar inte låta bli.

Visst går det, och det går med allt, så länge man använder sig av laboratorier.
Och läser man på ett forum för muskelbyggare så tror jag att du vet lika väl som jag att dom inte sitter och knaprar i sig sojabönor.
Som sagt så går allt att få i sig, man behöver inte ens mat. Sojaprotein är sojaprotein och inte sojabönor.
Man kan äta knäckebröd och göra diverse proteinshakes och äta vitamin och mineraltillskott.

Går att leva på endast vatten, så länge man kör med konstgjorda produkter som tillskott.
Även en krokodil kan överleva på kålrabbi, så länge man ger krokodilen en massa annat tillskott.

Man klarar sig helt utan grönsaker och frukt. Det är inte något som människan behöver.

Visst går det, och det går med allt, så länge man använder sig av laboratorier.
Och läser man på ett forum för muskelbyggare så tror jag att du vet lika väl som jag att dom inte sitter och knaprar i sig sojabönor.
Som sagt så går allt att få i sig, man behöver inte ens mat. Sojaprotein är sojaprotein och inte sojabönor.
Man kan äta knäckebröd och göra diverse proteinshakes och äta vitamin och mineraltillskott.

Går att leva på endast vatten, så länge man kör med konstgjorda produkter som tillskott.
Även en krokodil kan överleva på kålrabbi, så länge man ger krokodilen en massa annat tillskott.

Man klarar sig helt utan grönsaker och frukt. Det är inte något som människan behöver.
Ok gör du det det är fritt val.:cool:

Visst är det ett fritt val, däremot inte sagt att jag kommer att göra ett sådant val.

Tillskott och andra preparat/ mediciner använder jag endast vid eventuell sjukdom. Det är ingenting som läggs upp på tallriken direkt.

Att aktivt välja en kost som gör att man mer eller mindre bör medicinera för sin dåliga kosthållning, anser jag vara lite väl korkat.
Jag kan nog medge att det äts för mycket kött och för lite grönt, men att bli radikal i sin diet är på nivå med radikal fundamentalism.

Hmmm... Är grönsaker ( vegetariska) hälsovådliga? Är kor och grisar (animaliska) hälsovådliga?
Har sett någon tokstolle som skrev att kor är en av det mest farliga för miljön.. Varför då dricka mjölk?
Tror... Att hade det varit meningen att människor enbart skulle äta grönt, så hade vi fötts med kanin tänder, och fyra magar som korna och ätit gräs... Att äta kött i sig är ingen klimatfråga... Man kan ju ha en gris hemma...
Man göder den med matrester och sedan käkar man upp grisen... Kretslopps tänkande...
Problemet är väl när den lille grisen/kon föds upp ett par 100 mil från Sverige och fraktas hit..
Hur ekologiskt är det när man odlar ärtor mm i Sverige och fraktar dem runt i hela världen?
Det kan man kalla miljöpåverkan... :)
Nää tacka vet jag en redig stor skinkstek med alla tillbehör... Mums..
Och låt oss slippa dessa fanatiska/religiösa veganer som beter sig som IS...

Tillbaka
Topp