Video från Översvämningskatastrofen Min Berättelse...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Shaowpanyaa

Gäst
Hej alla go'vänner o'vänner.. :wai:

Här kommer det en videoserie med 4 avsnitt som visar hur översvämningen slår till mot mitt hem och skola.
Hemmet har antagligen blivit så förstört att det inte går att bo där längre...och skolan måste saneras och repareras när jag återvänder. :'(
Efter nästan 1 månad är det fortfarande ca 40 cm vatten kvar på golvet och möblerna flyter omkring som driftved efter ett gammalt kappsejsat segelfartyg... :o
Sätt er tillbaka i finsoffan nu med en grogg och njut av första avsnittet som visar förberedelserna med byggandet av flodbarriärer och de 3 första dagarna när vattnet stiger... :-\

Fantastiskt att du delar med dig, en naturkatastrof som ni genomlider och inte en snabb variant utan en långdragen.
Hoppas att livet återgår till det normala så gott det går.

Kramar.

"b-tung " sa:
Fantastiskt att du delar med dig, en naturkatastrof som ni genomlider och inte en snabb variant utan en långdragen.
Hoppas att livet återgår till det normala så gott det går.

Kramar.
Tack så mycket! :wai:

"Gazton " sa:
Kul att du inte glömt oss :)

Tack för videon :thumbsup:
Tack för inlägget Mon Gazton. :wai:
Jag kommer inte att glömma er även om jag blir diagnostiserad med Alzheimers i framtiden... :o... Tror jag i alla fall :-\

Hej khun Shaowpanyaa!

Trevligt att höra ifrån dig även om omständigheterna kunde varit bättre. Hoppas att du och alla andra får ordning på era liv snart och att det torkar upp.

Skall titta på videona när jag kommer hem innan jul, kan inte göra det här på jobbet. :wai: :wai:

Part 2...Här i andra avsnittet av översvämnings-serien har vattennivån stigit ännu mer.
Fortskaffningmedlen som fortfarande finns tillgängliga är båt,flotte eller militärfordon med stora hjul...om man inte vill vada i midjedjupt vatten förstås... ???
De flesta i området har redan evakuerat till flyktingliknande anäggningar som satts upp av myndigheterna i skolor och tempel,eller dragit iväg för att bo hos släkten ute på vischan.
Vi har hållit ut ett tag på övervåningen i skolan,men beslutar oss till slut att ge oss iväg mot torra land...
Första etappen av evakueringen blir med båt till stora vägen, Phet Kasem Rd, ca 2 km längre bort där vattnet är grundare.
Följ med på vår båt-tur där vi möter många översvämnings-offer på vägen som gärna vill bli strandsatta om dom får... :(
Bon Voyage...

Videon var värd varenda minut att se.. Kul ( och tragiskt) att få följa med på båtresan.

Intressant att se människorna som vadar/simmar/liftar, trots att de i många fall har förlorat väldigt mycket, så verkar de inte gett upp.

Stort tack !

"Berralund " sa:
Hej khun Shaowpanyaa!

Trevligt att höra ifrån dig även om omständigheterna kunde varit bättre. Hoppas att du och alla andra får ordning på era liv snart och att det torkar upp.

Skall titta på videona när jag kommer hem innan jul, kan inte göra det här på jobbet. :wai: :wai:
Tack Khun Berralund... :wai:
Jag förstår att du inte kan titta på film nu eftersom du är strandsatt... ute på en båt.;D
Själv var jag strandsatt innan jag fick tag på en båt och tog mig till stora vägen...Nu är jag strandsatt i Isan och väntar på att vattnet hemma i Bkk ska dunsta..När det gjort det ska jag också dunsta härifrån... ::)

"Gazton " sa:
Videon var värd varenda minut att se.. Kul ( och tragiskt) att få följa med på båtresan.

Intressant att se människorna som vadar/simmar/liftar, trots att de i många fall har förlorat väldigt mycket, så verkar de inte gett upp.

Stort tack !
Hur kan man inte känna sig välkommen ombord med sån gemytlig stämning som råder här på båten!.. :wai:
Inga torrbollar vid länspumparna på den här skutan precis...:afro:

Part 3 :wai:
I tredje avsnittet i miniserien har vi nått fram till stora vägen,Phet Kasem highway.
Här är vattnet lite grundare för vägen är eleverad,men vattennivån stiger hela tiden steg för steg.

Det är vattnet från de översvämmade områdena i Bang Bua,Nonthaburi provinsen vid Chao Phraya floden som flyter söderut mot havet med en hastighet av ca 2 km per dag,så vattnet blir nog ännu djupare snart.

Som om det inte skulle vara nog så har också den stora kanalen Maha Sawat gått sönder på flera ställen och sprutar ut mängder av vatten som har översvämmat hela Phuttamonthon området.
Och så har genierna i BMA samtidigt beslutat att pumpa ut mängder av vatten genom Tawi Watana kanalen för att skydda eliten i innerstan..Dränk förorterna så inre Bkk håller sig flytande...
Detta gjorde att kanalvattnet rann över bredden som ett överfyllt badkar och hela Tawi Watana Rd ligger under djupt vatten...på vissa platser oroväckande djupt med drunkningsfara. :o

Nu tänker vi försöka hitta en lastbil med stora hjul för att ta oss till torra land.
Färden går längs Phet Kasem Rd i Bangkhae via the Mall.
På vissa ställen är vattnet så djupt att bussar och lastbilar går sönder och måste lämnas.
När vi ska göra en U-sväng måste vi vara extra försiktiga för de håller på att bygga skytrain så de har grävt upp mitten på Phet Kasem på vissa ställen..

Vi går ombord och börjar färden vid Moobahnsettakit där vi ankrade båten...Följ med på turen... :wai:

"legolas " sa:
Förresten det råder ju lite anarki och ohjälpsamhet där bland vattenmassorna har vi ju hört också. Det sägs att det är väldigt få som ställer upp gratis mitt i katastrofen bland båtägarna, de vill gärna ha betalt av de barskrapade medmänniskorna som vill fram , kanske med båt då!!! En tragisk kontrast till alla de som ideelt hjälper, både thai som utlänningar!!

Hur uppfattar du det därnere??
På vissa platser har det satts ett maximalt pris som får tas ut per båt och per passagerare i större båtar.
Såg på TV att i Bang Yai området är polisen på hugget och ser till att priserna hålls men på en del andra platser får de härja fritt....
I mitt område har jag inte sett en enda båt som tagit betalt.

"legolas " sa:
Tack för dina videos jätteintressant och faktiskt ganska känslosamt att se. det är ju en evinnerligen tur att vi häruppe i Isaan i alla fall klarade oss oftast hyggligt undan.
keep up the good work!!!!
:wai: :wai: :wai:
Tack Khun Legolas!... :wai:...Jag bor också i Isan nu medan jag väntar på att vattnet ska dunsta,men när det gjort det så dunstar jag nog också härifrån... :laugh:

Part 4 :wai:
Jag filmade fjärde avsnittet i serien medan jag liftade med en stor lastbil upp till stora landsvägen 2 km bort,och sen igen från släpet på en traktor under hemfärden. :)
På videon kan man se hur översvämningsoffren vadar fram genom midjedjupt vatten för att ta sig upp till Phet Kasem Rd där det delas ut dagliga ransoner av mat och dricksvatten.:o
Inne i samhället har nästan alla varor antingen tagit slut i butikerna,eller så har ägaren stängt affären och flytt från vattenmassorna mot torrare trakter...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp