Vilken olycks/livförsäkring har eran Tirak?

Om det måste vara en försäkring som är köpt hos thailändskt bolag kommer nog en del undvika resa till Thailand. Det verkar inte riktigt genomtänkt. Har man en reseförsäkring redan betald så skulle denna inte gälla som garant?

Om det måste vara en försäkring som är köpt hos thailändskt bolag kommer nog en del undvika resa till Thailand. Det verkar inte riktigt genomtänkt. Har man en reseförsäkring redan betald så skulle denna inte gälla som garant?
Om den måste nytecknas vid inresa på flygplatsen för IM kräver det, så är nog det ett praktiskt bekymmer att skaffa en försäkring snabbt hemifrån mens man står i kön.
Måste försäkring införskaffas när man redan bor i landet tycker nog thailändska myndigheter att man ska gynna det egna landets bolag.
Som att teckna en fordonsförsäkring för bilen i Thailand i ett utländskt bolag ;)

Självklart kommer redan tecknade reseförsäkringar i hemlandet att duga, även att bli ett krav vid visumansökningar.
Länderna inom Schengen har redan de rimliga kraven på turister. (ingen försäkring, inget visum)
Blir det ett krav på att vara försäkrad när man bor i Thailand som utlänning, flyttar nog många med låg pension hem.

Det nog frågan om när det blir ett krav?, för jag är säker på att det kommer.

Senast redigerad av en moderator:
Verkar lättvindigt 500 thbt , typiskt Thai style :):):)55 Får man en vettig försäkring för 500 thbt /mån???

Ja, jag har frågat Tirak flera gånger vad denna social security försäkring täcker, om hon skulle bli inlagd på sjukan, men har ännu ej fått något svar av henne.

Men när våran Dotter föddes i Thailand, så betalade denna social security försäkring ut drygt 20.000Baht i födelsepeng.

Ja, jag har frågat Tirak flera gånger vad denna social security försäkring täcker, om hon skulle bli inlagd på sjukan, men har ännu ej fått något svar av henne.

Men när våran Dotter föddes i Thailand, så betalade denna social security försäkring ut drygt 20.000Baht i födelsepeng.
Då var hon kanske fortfarande anställd och ingick i Socialförsäkringen, får ni barnbidrag nu så är ni fortfarande kvar i den.

Vi fick knappt 15k/barn. Jag fattade det som att det var betalning/ersättning då vi själva betalt förlossningen på privatsjukhus istället för att belasta den statliga vården men jag kanske missförstod.

/ SatanG

Min flickvän har också en social security försäkring jag tror hon har sagt att jobbet betalar in 2500 per månad och själv betalar hon 2500 baht per månad också
Hon ska flytta till mig i sverige i slutet av året
Är det någon som vet om hon fortfarande kan ha kvar sin försäkring i thailand när hon bor i sverige?
Hon pratar också att hon bla får en ersättning om hon får barn

Barnbidrag i Thailand, det har jag aldrig hört talas om, hur mycket skulle den vara på i Baht/månaden?
Barnbidraget ska visst höjas till 600b/mån. Men du måste ha en arbetsgivare som är med och betalar in pengar till detta Social Security Insurance (SSI), så det är väldigt få som omfattas av detta. Den anställde ska betala inkomstskatt också.

Både förlossningsersättning som har ett beloppstak och barnbidrag söks via Department of Public Welfare

Tillbaka
Topp