Sjuk-Livförsäkring när man ska bo i Thailand

När du är 75 + får du försäkra dig i Thailand ?, dom har berätta for mig att Bankok Bank har en
Sjuk försäkring men den är inte värd något .
Lag din egen försäkring och sätt pengar i banken , så du har om du blir sjuk .

Den allmänna sjukvården är, vill jag påstå, bättre i Thailand än Sverige. Med den allmänna sjukvården så menar jag de enklare, vardagliga sjukdomar och olycksskador som vi människor måste anlita sjukhusen för. Jag gissar att 80 % regeln gäller även här. Sjukvården i Thailand är snabb, noggrann och till låg kostnad. Oftast kostar behandlingarna mellan 300-2000 Bth. Sjukhussäng per natt (Chiangmai) ligger mellan 500-1500 bth. Då behövs inga försäkringar

Behovet av sjukförsäkring eller olycksfallsförsäkring är när man drabbas av svårare sjukdomar. Hjärta, cancer och svårare kirurgiska ingrepp. Då kan det bli problem. Är man tillräckligt frisk så tar man flyget till Sverige.. Skriver in sig i det tidigare landstinget (tar 3-5 dagar)och kan nyttja sjukvården i Sverige. Då får du valuta för den skatt du betalat in.

Om man blir riktigt akut sjuk och inte kan flyga hem. Då vore det önskvärt med en försäkring.

Är man gammal och rik, så kan man betala vilken premie som helst.
Är man gammal och fattig så har man inte råd med en försäkring.

Ett alternativ är då en riktig bra livskamrat ....

Den allmänna sjukvården är, vill jag påstå, bättre i Thailand än Sverige. Med den allmänna sjukvården så menar jag de enklare, vardagliga sjukdomar och olycksskador som vi människor måste anlita sjukhusen för. Jag gissar att 80 % regeln gäller även här. Sjukvården i Thailand är snabb, noggrann och till låg kostnad. Oftast kostar behandlingarna mellan 300-2000 Bth. Sjukhussäng per natt (Chiangmai) ligger mellan 500-1500 bth. Då behövs inga försäkringar

Behovet av sjukförsäkring eller olycksfallsförsäkring är när man drabbas av svårare sjukdomar. Hjärta, cancer och svårare kirurgiska ingrepp. Då kan det bli problem. Är man tillräckligt frisk så tar man flyget till Sverige.. Skriver in sig i det tidigare landstinget (tar 3-5 dagar)och kan nyttja sjukvården i Sverige. Då får du valuta för den skatt du betalat in.

Om man blir riktigt akut sjuk och inte kan flyga hem. Då vore det önskvärt med en försäkring.

Är man gammal och rik, så kan man betala vilken premie som helst.
Är man gammal och fattig så har man inte råd med en försäkring.

Ett alternativ är då en riktig bra livskamrat ....
Är man tillräckligt rik behöver man ingen försäkring. Är man inte rik har man behovet men inte får ...

Norsk förening startar sjukförsäkring i Thailand .
Från 1 april kan medlem av föreningen Khon Norway bli med på sjukförsäkring i Thailand
Det betalar 6000 Baht i månaden och kan få intill en halv miljon Baht ved inlegg på sjukhus
i Thailand .

Norsk förening startar sjukförsäkring i Thailand .
Från 1 april kan medlem av föreningen Khon Norway bli med på sjukförsäkring i Thailand
Det betalar 6000 Baht i månaden och kan få intill en halv miljon Baht ved inlegg på sjukhus
i Thailand .
Det var inte billigt, 72000 bath om året för att få sjukvård för en halv miljon.
Tar jag bort OPD och bara har sjukvård får jag vård för upp till 2 millioner bath på sjukhus med BUPA försäkring och betalar 32.000 bath om året, med OPD 46.000 bath så skall ta bort OPD då det är onödigt är ju oftast den billiga biten.

Det var inte billigt, 72000 bath om året för att få sjukvård för en halv miljon.
Tar jag bort OPD och bara har sjukvård får jag vård för upp till 2 millioner bath på sjukhus med BUPA försäkring och betalar 32.000 bath om året, med OPD 46.000 bath så skall ta bort OPD då det är onödigt är ju oftast den billiga biten.
Men Jonas, det är ju en Norsk förening som förhandlat fram detta pris.. [emoji28] [emoji28]

Här är det gamle gubbar från Norge som är gott upp i åren , och då kostar det mer .

Här är det gamle gubbar från Norge som är gott upp i åren , och då kostar det mer .

Det som retade mig mest, då jag tidigare hade en försäkring, som var ganska bra,var att den alltid innehöll en livförsäkring.
Efter 65 år, kan man inte på ett vettigt sätt försäkra sig,endast en olycksfallsförsäkring.

Vilket bolag vill försäkra dom, som nästan super sig till döds.
Tyvärr så leder Norrmännen den ligan.Enligt uppgifter från Bkk Hospital så utgör dom nästan 80% av alla faranger som är inskrivna på sjukhuset.
Sorgligt men så är det.

Om man har kommit upp i ålder får man inte mycket sjukvård för 500 000 bath. Betalar alla 6000 bath oberoende av ålder? Vilka undantag finns det i denna försäkring. Det viktigaste med en försäkring är att veta när den inte gäller.

I allra högsta grad Th också. Dom flesta bolagen kräver att du betalar sjukhuset själv och sedan kommer med kvittot,sedan tar det 2-4 mån. för dom skall kolla med andra bolag, och sjukhus, att du inte haft denna sjukdom tidigare.
Det slipper jag ligga ute med nåt.
Bara jag går på något av deras godkända sjukhus tex. Memorial och Bangkokhospital i Pattaya är godkända samt några kliniker, drar dom bara plastkortet som jag fått från försäkringsbolaget, inget pappersarbete eller extra utlägg för mig, använt det 2 gånger nu och båda gångerna varit väldigt enkelt som att visa upp sin patientbricka i Sverige fast inte så lång vårdkö ;)

Det slipper jag ligga ute med nåt.
Bara jag går på något av deras godkända sjukhus tex. Memorial och Bangkokhospital i Pattaya är godkända samt några kliniker, drar dom bara plastkortet som jag fått från försäkringsbolaget, inget pappersarbete eller extra utlägg för mig, använt det 2 gånger nu och båda gångerna varit väldigt enkelt som att visa upp sin patientbricka i Sverige fast inte så lång vårdkö ;)
Men du är bara en ung snorvalp. ;) Det är värre för oss lite mera erfarna med några fler år på nacken. :)

Men du är bara en ung snorvalp. ;) Det är värre för oss lite mera erfarna med några fler år på nacken. :)
Har du ens kollat vad det skulle kosta för dig, på tex. BUPA:s hemsida kan du skriva in födelseår välja vilken typ av försäkring och få prisförslag direkt på hemsidan, välj bort OPD för det kan man betala själv.

https://www.bupa.co.th/en/individua...x?t=s&a=56&gids=13,14,15&class=1#.Vxxtthm5nqA

För en som är född 1960 så kostar en försäkring som jag har men utan OPD 64.000 bath om året 5300 bath i månaden och då är du försäkrad för sjukvård upp till 2 millioner bath.
Min är den näst dyraste finns flera billigare val behöver inte köra platinum.

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp