windows 8

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag har fått ett tips om att ladda ner eller köpa Windows 8.

Min fråga blir då till er experter, vad är det?
Vad blir bättre med det?
Vad menas med appar?

m.m.m.m.m.

"Kycklingen " sa:
Jag har fått ett tips om att ladda ner eller köpa Windows 8.

Min fråga blir då till er experter, vad är det?
Vad blir bättre med det?
Vad menas med appar?

m.m.m.m.m.
Nu kommer jag att få en del kritik....
Enligt mitt förmenande så är Windows det sämsta operativsystemet på marknaden. Dåligt då det finns en massa virus till det, resurskrävande. Windows har egentligen aldrig varit bra. Inte om man jämför med Mac eller Linux. Jag föredrar Linux och kör det på min stationära dator medan jag använder Mac i min laptop. Kör även windows, är så tvingad att göra på jobbet.

Linux är helt gratis att använda och det finns c:a 20.000 program att fritt installera. Macken kostar skjortan, både datorn och programmen och är kanske mer spärrat än vad windows är.

Mitt tips gå till en affär och titta på w8 käns väldigt anurlunda mot tidigare versioner har provat det tyckte så där och kände mig vilse med det men efter jag åter installerade w7 vill jag ha w8 så jag skall köpa det

"Kycklingen " sa:
Tack till både rosen66 och Sir one för att ni försöker få mig till att förstå. :thumbsup:
Nu blev du kanske fundersam över mitt tidigare inlägg. Om du vill ha Windows 8, och din dator klarar det så ska du givetvis ha det. Om inte annat för att man behöver lära om en del vid byte av operativsystem.

Jag har haft win 8 nu i ett halv år en beta variant o aldrig mer 7an e mycke bättre enligt min åsikt o det e som ledaren säger e igentligen utvecklat för pekplattor

För mig gäller XP både hemma och på jobbet, är nöjd och det funkar. Dock har jag även Firefox hemma, man vill ju kunna chatta med folk här på CM. :)

Nä, sanningen är faktiskt den att jag är så pass kass på datorer så att jag har en inbyggd "rädsla" för nymodigheter. Har jag väl lärt mig en sak någorlunda så vill jag ogärna ändra till något nytt med en massa finesser som jag inte känner till. 8)

Och på jobbet kan jag inte påverka systemet överhuvudtaget, det är vår leverantör som laddar upp vad som skall användas. Man kan ju hoppas att 8 dyker upp här, då blir ja ju tvungen att lära mig det. ;)

Jag rekomenderar att stanna vid windows 7 om du inte skulel köpa ny dator med touch självklart ska du då ha windows 8. Ett operativsystem är sin egen smak :)
Med windows kan du göra allt, Linux är blandningen mellan mac och windows och börjar komma på spåren mot windows för att kunna ha tillgång till PROGRAM som då inte mac kör med utan de kör med app funktionen. en Windows dator är mer prestanda krävande då windows kör så oerhört mycket program vid start för att få det så stabilt som möjligt. Men dock fortfarande ett av de bästa operativsystemen på marknaden! Apple sätter sig själva i skiten hela tiden :) men dock mycket bra om du gillar foto redigering eller.. kan inte komma på något mer.. Windows kan iaf göra allt men stanna vid windows 7 om du har det!

MVH Charlie

Kanske att icke datorvana är lite rädda för att byta system? Man tror att det är svårare än vad det är. Min granne, en äldre thaidam fick en bärbar dator av en gemensam granne och vän. Windows var raderat på denna så jag installerade Ubuntu i stället.
Jag trodde att denna sextioåriga dam skulle få problem, men icke! Hon var vad vid Widows XP, hade använt epost och enklare saker i ett par år så helt ovan vid datorer var hon inte. Jag gjorde en genomgång med henne på tio minuter och hon surfar på som bara den. Under de tre veckor som gått har hon inte ställt en enda fråga till mig om datorn så visst har Linux/Ubuntu blivit användarvänligt, ja t.o.m. enklare än Windows och Mac. Om man vill, och har nöje av det så är det mycket enkelt att byta språk i Ubuntu, exempelvis till thai. Installationsskivan innehåller all världens språk, nästan i alla fall.
Jag använder, som sagt tre olika system och gillar Linux allra bäst. Macken kör jag för att jag fick mins sons gamla laptop och Windows körs på jobbet då vi använder kalkylprogram som inte finns till annat.

"Gari " sa:
Jag rekomenderar att stanna vid windows 7 om du inte skulel köpa ny dator med touch självklart ska du då ha windows 8. Ett operativsystem är sin egen smak :)
Med windows kan du göra allt, Linux är blandningen mellan mac och windows och börjar komma på spåren mot windows för att kunna ha tillgång till PROGRAM som då inte mac kör med utan de kör med app funktionen. en Windows dator är mer prestanda krävande då windows kör så oerhört mycket program vid start för att få det så stabilt som möjligt. Men dock fortfarande ett av de bästa operativsystemen på marknaden! Apple sätter sig själva i skiten hela tiden :) men dock mycket bra om du gillar foto redigering eller.. kan inte komma på något mer.. Windows kan iaf göra allt men stanna vid windows 7 om du har det!

MVH Charlie

Nja, vilka program menar du att inte Mac har?
De flesta program finns nog till Mac

"ledarn " sa:
När du startar datorn så står det ju klart och tydligt vilken variant du har. Så spring inte iväg och fixa kaffe nästa gång du startar datan utan titta på skärmen.. :laugh: :laugh:

När jag först läste detta så hade jag gjort som vanligt, men nu andra gången jag skulle starta upp datorn så löd jag ditt råd. :)

Det stod windows xp på min skärm.

"andrejsdenruskige " sa:
Nja, vilka program menar du att inte Mac har?
De flesta program finns nog till Mac

menar inte att de inte har program utan att de körs på ett annat sätt i systemet :) de körs som en app. inte som vindows kör med exe och dll filer. just därför MAC och linux inte har virus men det kommer nog snart.
kan inte allt för mkt om just mac men vet lite om hur systemet drivs :)
och de flest program görs till mac nu för tiden också :)

:wai:

"Sir One " sa:
Kanske att icke datorvana är lite rädda för att byta system? Man tror att det är svårare än vad det är. Min granne, en äldre thaidam fick en bärbar dator av en gemensam granne och vän. Windows var raderat på denna så jag installerade Ubuntu i stället.
Jag trodde att denna sextioåriga dam skulle få problem, men icke! Hon var vad vid Widows XP, hade använt epost och enklare saker i ett par år så helt ovan vid datorer var hon inte. Jag gjorde en genomgång med henne på tio minuter och hon surfar på som bara den. Under de tre veckor som gått har hon inte ställt en enda fråga till mig om datorn så visst har Linux/Ubuntu blivit användarvänligt, ja t.o.m. enklare än Windows och Mac. Om man vill, och har nöje av det så är det mycket enkelt att byta språk i Ubuntu, exempelvis till thai. Installationsskivan innehåller all världens språk, nästan i alla fall.
Jag använder, som sagt tre olika system och gillar Linux allra bäst. Macken kör jag för att jag fick mins sons gamla laptop och Windows körs på jobbet då vi använder kalkylprogram som inte finns till annat.

Jag håller med dig! :) Ubuntu är grymt bra och användar vänligt! :) om jag kunde skulle jag köra med det också men har dock mycket program som bara funkar för windows :'(

"Gari " sa:
menar inte att de inte har program utan att de körs på ett annat sätt i systemet :) de körs som en app. inte som vindows kör med exe och dll filer. just därför MAC och linux inte har virus men det kommer nog snart.
kan inte allt för mkt om just mac men vet lite om hur systemet drivs :)
och de flest program görs till mac nu för tiden också :)

Jag undrarom det kommer virus till linux i ngn större omfattning. Dels är linux öppen källkod och granskas at tusentals kunniga världen över dels sitter nog många virusmakare bakom linuxskärmar och skriver virus för windows :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp