XE's ฿athVäxelkurs & GTA'sGuldpris(1 ฿ath, 15.3g)

Teerak är en real tillgång, värderas i guld. ;)

Tyder på att inflationen tickar på i Thailand. Kanske dags att höja sparräntorna så att man äntligen får lite ränta på pengarna, lär dämpa prishöjningarna (och därmed sänka guldpriset).

Någon som har en uppfattning om andra reala tillgångar, såsom t ex mark, kostar samma mätt i rent guld?
Ja det är så sant om Teerak som en tillgång ;-)

Man brukar säga att både guld och mark är sådant som i det lite längre perspektivet brukar hålla stånd mot prisökningar och även ökar relativt i värde till inflationen när det gäller länder som är ekonomist någorlunda stabila. I länder där inflationen är väldigt hög och landets valuta är i fritt fall är dock guld oftast bokstavligen talat guld värt.

Thai-gulds likviditet gentemot THB:en är något jag gillar trots att jag inte har Thai guld annat än i ett halsband. När det pratas om att ett land fortfarande är på en guld standard så tänker jag på just Thailand.

Om jag får gissa så tror jag att vi redan har gått in i en cykel där t.ex. guld, silver och mark kommer att öka i värde mot andra tillgångar. Naturligtvis kan man genom att exponera sig mot t.ex. gruvaktier göra snabbare vinster men faller aktiemarknaderna kraftigt så brukar tyvärr detta detta dra med sig t.ex. gruvaktier nedåt i raset.

Experter förklarar/spekulerar: :xmas_smiley:

En global guldrusch pressar upp priset på den av många så åtrådda ädelmetallen. ”Folk tror att det blir inflation. Det är förklaringen till varför guldpriset sticker”, säger en råvaruexpert.

Rena guldfebern råder i världen. Priset på den gula metallen slår rekord på rekord. Sedan början av mars när trenden tydligt vände uppåt har priset stigit med 12 procent till nästan 2 330 dollar per troy uns, den viktenhet som används för att väga guld.

Att guldpriset verkar ha fått vingar har experter bland annat förklarat med att Kina har köpt så mycket guld att priset har pressats upp. Liksom med att räntetoppen spås vara nådd i USA.

En sänkt ränta brukar stärka råvarupriser eftersom många investerare tappar intresset för räntan när den är låg och därmed ger mindre avkastning. I stället vänder sig investerarna till andra tillgångsslag.

Därtill kommer en allmän osäkerhet i geopolitiken och en osäkerhet om utvecklingen i Mellanöstern som gör att investerare, enligt många experter, flyr till något som upplevs som en trygg hamn – en viss blänkande metall.

Guldförfattare har annan teori​

Men den oberoende råvaruexperten Torbjörn Iwarson, som har skrivit en bok om guld, har en annan teori.

– Den geopolitiska oron kan man läsa som att stater behöver köpa mer vapen i den upprustning som råder i världen och finansiera köpen med skatter. Om folk inte tror att staten kommer att ta igen kostnaden genom att höja skatten efteråt utan i stället öka budgetunderskottet så blir det inflation. Och blir det inflation är det bra att ha guld, säger han.

Mängden guld ökar endast med runt 1 procent per år och guldtackor anses stabila.

– Sverige har ett av de högsta skattetrycken i världen, hur ska Sverige kunna höja skatterna för att hämta in kostnaderna? Och hur ska Italien kunna hämta in sitt budgetunderskott på 7 procent?

Kina räknas som det land som procucerar mest guld i hela världen och de har under lång tid även varit den största importören av guld i hela världen. Enligt vad jag kunnat hitta uppgifter om så har de nu blivit ännu mera fokuserade med köpa upp guld och det talas om att Kina har varit drivande i att gulpriset har ökat relativt mycket och snabbt och inte minst under den allra senaste tiden. Kina har även varit aggressiva med ge långt högre bud än andra vid investeringar i guldgruvor runt om i världen.

Det guld som produceras och som hamnar i Kina stannar i Kina sägs det och verkar vara sant även om även t.o.m. privat personer verkar att uppmuntras att skaffa guld i Kina.

Jag har ingen aning om hur mycket guld eller något annat land har eller kontrollerar över för den delen. Men vad är det Kina planerar kan man undra? Det är inte nu bara guld de samlar utan mycket annat samt sätter restriktioner på vad som får lov att exporteras som t.ex. Rare Earth Metals mm.

Jag har dock svårt att se att BRICS samarbetet med de länder som ingår och kommit till nyligen ska kunna iaf på rätt lång tid framåt kunna bli någon större framgång med att titta på de ingående länders ekonomier.

Är mera fokuserad av Kina samt Ryssland i det lite kortare perspektivet och vad som händer och kan komma att hända och inte bara med deras ekonomier.

I nu bifogat mycket spekulationer men det finns ju inga pålitliga officiella siffror från Kina som anses som pålitliga så alla får ju gissa så gott de kan..

Kurs har sjunkit hela veckan :

Screenshot_20240412-091334.png

:'(

Screenshot_20240412-091313.png

Medans guldkurs har gått åt andra hållet :

Screenshot_20240412-091348.png

Nu rasar kursen , och varför ?
För inflationen i Sverige går ner vilket ger större chans för räntesänkning nästa månad vilket gör att kronan går ner.
I USA har inflationen istället gått upp så där lutar det inte åt någon räntesänkning som man trott innan vilket gör att dollarn stärks.

För inflationen i Sverige går ner vilket ger större chans för räntesänkning nästa månad vilket gör att kronan går ner.
I USA har inflationen istället gått upp så där lutar det inte åt någon räntesänkning som man trott innan vilket gör att dollarn stärks.
Jo, jag såg detta med fallande inflation.
Men å andra sidan så borde ju detta vara bra för landets ekonomi, men jag är ingen expert på denna typ av ekonomi så kanske fel tänkt av mig Min egen har jag koll på däremot

Jo, jag såg detta med fallande inflation.
Men å andra sidan så borde ju detta vara bra för landets ekonomi, men jag är ingen expert på denna typ av ekonomi så kanske fel tänkt av mig Min egen har jag koll på däremot
Det är positivt för ekonomin gällande folks skulder, export, kostnadsläge etc. Bra för dom som håller sig hemma men dåligt för kronans värde och vi som reser internationellt, går inflationen ner i Sverige och Sverige sänker räntan före usa och eu, då kan vi nog se baht 3,0-3,2 under sommarn.
Idealiska hade ju varit att USA och ECB sänkte först och vad man trodde i början av året och kronan då skulle stärkas.
Men USA inflationstal var ju överaskat höga.
Både Sveriges och USA tal var överaskande och inte vad marknaden trodde därför rätt höga kurs och börssvängningar i veckan.

Det är positivt för ekonomin gällande folks skulder, export, kostnadsläge etc. Bra för dom som håller sig hemma men dåligt för kronans värde och vi som reser internationellt, går inflationen ner i Sverige och Sverige sänker räntan före usa och eu, då kan vi nog se baht 3,0-3,2 under sommarn.
Idealiska hade ju varit att USA och ECB sänkte först och vad man trodde i början av året och kronan då skulle stärkas.
Men USA inflationstal var ju överaskat höga.
Både Sveriges och USA tal var överaskande och inte vad marknaden trodde därför rätt höga kurs och börssvängningar i veckan.
Sen kan man hoppas på en mindre uppgång på måndagen, jag tycker mig under åren sett en nedgång inför varje helg, fasen vet varför, tror jag behåller min pension i Sverige några månader tills kursen kryar på sig

Sen kan man hoppas på en mindre uppgång på måndagen, jag tycker mig under åren sett en nedgång inför varje helg, fasen vet varför, tror jag behåller min pension i Sverige några månader tills kursen kryar på sig
Jag skall inte överföra nåt på ett år hoppas jag, lönen in på sparkontot och leva på liten del av frugans krypto mining-besparingar.
Tror bäst hålla nu, får se.

En nedstämd vecka för ฿ath Kurs :

Screenshot_20240413-083548.png

Men den gjorde en liten återhämtning i slutet av veckan, vilket gör att vi slutade på : ฿341,17

Tillbaka
Topp