R
Raderad medlem 9942
Gäst
Ja det är så sant om Teerak som en tillgång ;-)Teerak är en real tillgång, värderas i guld.
Tyder på att inflationen tickar på i Thailand. Kanske dags att höja sparräntorna så att man äntligen får lite ränta på pengarna, lär dämpa prishöjningarna (och därmed sänka guldpriset).
Någon som har en uppfattning om andra reala tillgångar, såsom t ex mark, kostar samma mätt i rent guld?
Man brukar säga att både guld och mark är sådant som i det lite längre perspektivet brukar hålla stånd mot prisökningar och även ökar relativt i värde till inflationen när det gäller länder som är ekonomist någorlunda stabila. I länder där inflationen är väldigt hög och landets valuta är i fritt fall är dock guld oftast bokstavligen talat guld värt.
Thai-gulds likviditet gentemot THB:en är något jag gillar trots att jag inte har Thai guld annat än i ett halsband. När det pratas om att ett land fortfarande är på en guld standard så tänker jag på just Thailand.
Om jag får gissa så tror jag att vi redan har gått in i en cykel där t.ex. guld, silver och mark kommer att öka i värde mot andra tillgångar. Naturligtvis kan man genom att exponera sig mot t.ex. gruvaktier göra snabbare vinster men faller aktiemarknaderna kraftigt så brukar tyvärr detta detta dra med sig t.ex. gruvaktier nedåt i raset.