Thai Air ställer in flygningar mellan Arlanda och Phuket.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

P.g.a minskat antal bokningar och en svag krona ställer Thai in flygningarna till Phuket ifrån Arlanda.

Thai ställer in Phuketresorna från Arlanda.

MINDRE ÄN 2 TIM SEDAN
NYHETER
Thai Airways ställer in direktflygen mellan Stockholm och Phuket under den närmaste säsongen.

Detta på grund av lägre efterfrågan och en svag krona.

I ett pressmeddelande skriver flygbolaget Thai Airways att efterfrågan på resorna har minskat, delvis på grund av högre intresse för andra resemål i Thailand. Man hänvisar också till att resenärer har fler möjligheter att välja mellan när det gäller avgångar, destinationer och flygrutter, något som Dagens Industri var först med att rapportera.

Svag krona
Ytterligare ett skäl är den svenska kronan som är ”väldigt låg”, enligt företaget.

”Att Thais omkostnader hanteras i amerikanska dollar har gjort att Thai Airways International Public Company Limited har beslutat att ställa in direktflyget till Phuket för denna säsong”, står det i pressmeddelandet.

De berörda flyglinjerna som ställs in mellan 5 december och 28 mars är TG963 som går mellan Stockholm– Phuket och TG962 som flyger Phuket–Stockholm via Bangkok.

Flygbolaget beklagar och ber om ursäkt till sina passagerare som påverkas av detta. Man uppmanar sina resenärer som bokat biljetter att kontakta flygbolaget eller den resebyrå där de bokat resan.


Mvh isan lover
 
Hej

Detta beslut visar väl på ett tydligt sätt att resenärer ifrån Sverige visar ett minskat intresse för att resa till Thailand, men den starka bahten gör säkert att en del söker sig till andra resmål av det skälet också.

Mvh isan lover
 
Hej

Detta beslut visar väl på ett tydligt sätt att resenärer ifrån Sverige visar ett minskat intresse för att resa till Thailand, men den starka bahten gör säkert att en del söker sig till andra resmål av det skälet också.

Mvh isan lover

Ja för barnfamiljer som ska semestra är det klart att det svider när allt från flygbiljetten till hotell och mat+fickpengar blivit avsevärt mycket dyrare.

Tror att svensk utlandsturism kommer minska en hel del framöver (borträknat alla hemresor till diverse länder på skattebetalarnas bekostnad). Tycker att det är ett jäkla gnäll så fort folk ens tittar över riksgränsen åt något håll nu medan jag arbetat hela sommaren. Enda som varit nöjda är turkarna och kurderna som åkt till Turkiet.
 
Ja för barnfamiljer som ska semestra är det klart att det svider när allt från flygbiljetten till hotell och mat+fickpengar blivit avsevärt mycket dyrare.

Tror att svensk utlandsturism kommer minska en hel del framöver (borträknat alla hemresor till diverse länder på skattebetalarnas bekostnad). Tycker att det är ett jäkla gnäll så fort folk ens tittar över riksgränsen åt något håll nu medan jag arbetat hela sommaren. Enda som varit nöjda är turkarna och kurderna som åkt till Turkiet.

Hej

Ja jag tror att man kan dela upp det minskade antalet västerlänningar i två grupper, dels dom som du tar upp som helt enkelt tycker att det börjar bli dyrt p.g.a valutan, men sen har det ju tillkommit en annan grupp och det är ju expats med många år i landet, här tror jag inte att valutan utgör den största orsaken utan att alla dom negativa beslut och pålagor som har drabbat dessa påverkar minst lika mycket, många säger sig inte känna sig välkomna och ogillar krav på rapportering, försäkringar, hårdare krav vid visum ansökningar i kombination med allt annat som kan kopplas till militärens maktövertagande.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja jag tror att man kan dela upp det minskade antalet västerlänningar i två grupper, dels dom som du tar upp som helt enkelt tycker att det börjar bli dyrt p.g.a valutan, men sen har det ju tillkommit en annan grupp och det är ju expats med många år i landet, här tror jag inte att valutan utgör den största orsaken utan att alla dom negativa beslut och pålagor som har drabbat dessa påverkar minst lika mycket, många säger sig inte känna sig välkomna och ogillar krav på rapportering, försäkringar, hårdare krav vid visum ansökningar i kombination med allt annat som kan kopplas till militärens maktövertagande.

Mvh isan lover
Krav på försäkring är väl inget konstigt?
Det kravet finns även i Sverige, skall vi åka dit så måste min fru visa upp en försäkring vid ansökan om turistvisum till Sverige.
Borde nästan vara mer självklart men man kan ju hoppas dom kan komma med en försäkringslösning med rimlig kostnad för +65 som bor här nere, en där dom får rätt till att använda statliga sjukhus fritt i provinsen där dom anmält sig som boende.
För vid +65 blir det svårt att hitta försäkring och det är dyrt.
Sen kan man tycka att en Thai som flyttar till Sverige får ju vård, jo men Thai som flyttar till Sverige tillhör oftare en yngre generation som ger sig ut i arbetslivet och börjar betala skatt.
Sverige har heller inte 40 miljoner utlänningar som besöker landet årligen.
 
Hej

Ja jag tror att man kan dela upp det minskade antalet västerlänningar i två grupper, dels dom som du tar upp som helt enkelt tycker att det börjar bli dyrt p.g.a valutan, men sen har det ju tillkommit en annan grupp och det är ju expats med många år i landet, här tror jag inte att valutan utgör den största orsaken utan att alla dom negativa beslut och pålagor som har drabbat dessa påverkar minst lika mycket, många säger sig inte känna sig välkomna och ogillar krav på rapportering, försäkringar, hårdare krav vid visum ansökningar i kombination med allt annat som kan kopplas till militärens maktövertagande.

Mvh isan lover
Det är inga hårdare krav på visum ansökningar, ingen skillnad när det gäller visumansökan nu och innan 2014.
 
Fast kronan är ett gissel många klarar inte dom ekonomiska kraven längre pga den dåliga växelkursen och då får dom inte stanna.
Tänkte på här om dagen hur mycket jag skulle behöva i Sverige för 1 vecka när jag skall dit, jag växlar ju från baht.
När jag räknade om och kom fram till att 15.000 baht räckte gött och jag hade klarat mig bra på 3500 baht när jag som jag har boende och transport betalt.
Då slog det mig lite extra hur jäkla usel kronan har blivit och så billigt Sverige har blivit för utlänningar.
Åker en Svensk charterturist till Thailand idag och en turistort som Phuket så är ju mycket som är dyrare än i Sverige idag om man inte bara dricker lao khao och käkar Thaimat ;)
 
Krav på försäkring är väl inget konstigt?
Det kravet finns även i Sverige, skall vi åka dit så måste min fru visa upp en försäkring vid ansökan om turistvisum till Sverige.
Borde nästan vara mer självklart men man kan ju hoppas dom kan komma med en försäkringslösning med rimlig kostnad för +65 som bor här nere, en där dom får rätt till att använda statliga sjukhus fritt i provinsen där dom anmält sig som boende.
För vid +65 blir det svårt att hitta försäkring och det är dyrt.
Sen kan man tycka att en Thai som flyttar till Sverige får ju vård, jo men Thai som flyttar till Sverige tillhör oftare en yngre generation som ger sig ut i arbetslivet och börjar betala skatt.
Sverige har heller inte 40 miljoner utlänningar som besöker landet årligen.

Ja, folk tycker som regel att Thailand ska släppa alla regler och samtidigt tycker man att sitt egna lilla Sverige är ett riktigt bra land med tanke på...allt.

Varför ska Thailand ha lägre krav än Sverige?
 
Det är inga hårdare krav på visum ansökningar, ingen skillnad när det gäller visumansökan nu och innan 2014.

Hej

Du säger det men ändå uppger expats att dom har haft det jobbigare med detta nu på senare tid, inte minst då på engelskspråkiga forum.

Det verkar åtminstone som om en del tycker att kraven och krånglet har ökat.

Mvh isan lover
 
Ja, folk tycker som regel att Thailand ska släppa alla regler och samtidigt tycker man att sitt egna lilla Sverige är ett riktigt bra land med tanke på...allt.

Varför ska Thailand ha lägre krav än Sverige?

Hej

Jag tror inte att dom gamla expatsen vill att Thailand ska släppa alla regler, snarare sluta hitta på nya och damma av gamla ej tidigare använda och dessutom högst märkliga regler som ex.vis 24 timmars rapporteringen.

Mvh isan lovef
 
Hej

Du säger det men ändå uppger expats att dom har haft det jobbigare med detta nu på senare tid, inte minst då på engelskspråkiga forum.

Det verkar åtminstone som om en del tycker att kraven och krånglet har ökat.

Mvh isan lover
Det har dom säkert men inte med visum.
Kanske med extension och 90 dagars rapportering men det är en annan sak.
Visum reglerna är dom samma sen innan, behöver inte läsa forum för det, bara att gå in och kolla på dom olika visumen.
Tror mer det är du som förväxlar det du läser med VISA.
 
Det har dom säkert men inte med visum.
Kanske med extension och 90 dagars rapportering men det är en annan sak.
Visum reglerna är dom samma sen innan, behöver inte läsa forum för det, bara att gå in och kolla på dom olika visumen.
Tror mer det är du som förväxlar det du läser med VISA.

Hej

Så är det nog, jag bakade ihop allt som har med visum, extension och 90 dagars m.m att göra, alla dessa saker påverkar ju falanger som vistas i eller besöker Thailand.

Mvh isan lover
 
Fast kronan är ett gissel många klarar inte dom ekonomiska kraven längre pga den dåliga växelkursen och då får dom inte stanna.
Tänkte på här om dagen hur mycket jag skulle behöva i Sverige för 1 vecka när jag skall dit, jag växlar ju från baht.
När jag räknade om och kom fram till att 15.000 baht räckte gött och jag hade klarat mig bra på 3500 baht när jag som jag har boende och transport betalt.
Då slog det mig lite extra hur jäkla usel kronan har blivit och så billigt Sverige har blivit för utlänningar.
Åker en Svensk charterturist till Thailand idag och en turistort som Phuket så är ju mycket som är dyrare än i Sverige idag om man inte bara dricker lao khao och käkar Thaimat ;)
Sverige har verkligen blivit billigt för en turist.....

Men mycket i Sverige har även blivit billigare för en person som bor i Sverige. Mat, kläder, alkohol är exempel på sådant som blitt rejält mycket billigare. Jag har för mig (men kan minnas fel) att en öl kostade ca 40-45 kr på krogen på början av 80-talet. Inte så mycket mer i kronor räknat idag. På 70-talet betalade en familj i genomsnitt ca 27% av sin disponibla inkomst för maten. Idag har jag för mig det är runt 10%.
Kläder är betydligt billigare idag än för 15-20 år sedan...

Det som verkligen har ökat i pris är inköp av "egna hem" men tex uppvärmningskostnaderna har i sin tur blitt billigare.

Bensinpriset? Här är en intressant artikel om bensinpriset. Men de nämner inte att bilarna idag drar betydligt mindre drivmedel per "kilo bil"

Så mycket kostade bensinen 1950-2018 i dagens penningvärde
 
Sverige har verkligen blivit billigt för en turist.....

Men mycket i Sverige har även blivit billigare för en person som bor i Sverige. Mat, kläder, alkohol är exempel på sådant som blitt rejält mycket billigare. Jag har för mig (men kan minnas fel) att en öl kostade ca 40-45 kr på krogen på början av 80-talet. Inte så mycket mer i kronor räknat idag. På 70-talet betalade en familj i genomsnitt ca 27% av sin disponibla inkomst för maten. Idag har jag för mig det är runt 10%.
Kläder är betydligt billigare idag än för 15-20 år sedan...

Det som verkligen har ökat i pris är inköp av "egna hem" men tex uppvärmningskostnaderna har i sin tur blitt billigare.

Bensinpriset? Här är en intressant artikel om bensinpriset. Men de nämner inte att bilarna idag drar betydligt mindre drivmedel per "kilo bil"

Så mycket kostade bensinen 1950-2018 i dagens penningvärde
I början av 80 talet var jag 6 år så ingen aning men kunde få en flasköl på krogen för 25 spänn i början av 90 talet, på Avenyn och centralen runt 60 spänn för 1 stor stark, fast hade ju happy hour då med så man kunde få 2 för 1.
 
Öl är billigare i Sverige på systembolaget än Thailand i butik men billigare i Thailand på krog/bar/restaurang.

Nja vet inte om jag håller med. Kolla här. Ca 80 baht för en stor Leo kostar det väl inte i butik i Thailand?

5EC5C819-7D3B-4B38-9FA1-BC36C8E3662F.png
 
 

Liknande trådar

M
Svar
3
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp