XE's ฿athVäxelkurs & GTA'sGuldpris(1 ฿ath, 15.3g)

 
Jag har använt Westerunion nu när jag börjat skicka igen.
Länsförsäkringarbank så måste jag gå till bankkontoret för att sända direkt till thaibank annars idag.
Nu hoppas jag inte behöva skicka nåt på nåt år igen men skulle en kursförändring ske kan jag tänka om.
 
ja 50 kr tar swedbank för att skicka pengar...200 bath tar bangkok bank för att fixa överföringen så 600 bath billigare än kasikorn bank

Bullsh-t! @gunvald
Kolla transaktioner igen.
Från Swedbank - 50kr när det går från ditt konto och anländer efter 2-3 bankdagar i Thailand, så tar Bangkok bank - ฿800 för att transfera/överföra till ditt el. respektive vald bank i Thailand.
När det kommer till överföring så är Bangkok bank den enda som har avtal med världens banker att handskas med utländsk valuta.
Om du inte tror mig, fråga gärna andra här på forumet om hur det ligger till...

Men fortsätt gärna diskutionen i utvald tråd :
För samma "sk-tprat" har vaskats även där.

Här lämnas endast ฿ath & Guld kurs för medlemmar som är intresserade av det.

@JBK.Ltd.
 
Senast ändrad:
Fan! Va trevligt att ni snackar om hur ni ska få Sek. att räcka till mot ฿athen.

Nu är det ju så här att min information blev utkastad av vissa medlemmar från "Den rekordstarka Bath:en | Allmänt thailandforum" endast för att ni inte ville ha den informationen jag levererar med olika kurser.

Nu, så är det bättre för er att skaffa konto i en thai bank och använda dig av ditt personliga Mastercard och skicka pengar över Remitly som jag gör och en annan användare av en annan pengaleverantör(app) till ert eget thaikonto, ja, kursen är lägre.

En sak till! Har Swedbank, de tar varje gång en kostnad av mig på 50kr och ฿800 tar Bangkok bank av mig när pengarna skickas till mitt konto hos Kasikorn Bank, att skicka mina pengar över deras system.

Remitly(Appen), tar 20kr av mina skickade pengar till mitt konto hos Kasikorn Bank, vilket i sin tur gör att jag slipper betala 50kr + ฿800 till Swedbank och Bangkok bank, det blir många pengar i slutändan.

Ja! jag gör en mindre förlust än om jag skulle gått till hålet i väggen.
Bara ett tips, och i slutändan är kursen bättre genom en app än den ni får hos lokala buren/hålet i väggen med era buntar av sedlar.

@JBK.Ltd.
Nej folk blev irriterade på dina dagliga XE kurser i en tråd som handlade om och disskuterade varför växelkursen är som den är, det var ingen tråd för den dagliga XE kursen.
 
JBK.Ltd. Jag gillar och kollar denna tråden för din info och följer denna samt Thai Guld priset i Thailand samt Spot Price för både guld och silver mot USD och SEK.

Mitt inlägg igår var som svar till Matts1965 som verkar vara mera av en turist som åker till Thailand någon gång då och då och som inte har något Thai Bank konto utan som numera tar med sig Euro för att växla till Baht i Thailand och gav några tips om detta. Det var dock länge sedan jag själv tog med mig utländsk valuta till Thailand och växlade men när jag gjorde så var Super Rich de jag fann som gav bäst växlingskurs på plats i Thailand. När man kom ner på B-Floor så var det bara att kolla var det var kö för att växla och inte. Men inte omöjligt att någon ger ännu bättre växlingskurser numera om man jämför?

Jag har SEB och Bangkok Bank när jag skickade via dem senast var avgiften i SEB 50 kronor och Bangkok Bank tog 200 Baht. Avgiften kan dock bli högre än 200 Baht i Bangkok Bank om man skickar mycket pengar. SEB växlingskurser är dock sämre än Swebank men har inga konton själv i den senare.

Wise har jämförelse vid olika belopp och tog som exempel att skicka 10000 kr, 150000 kr som är det man max får skicka per överföring och dag. Samt 500000 kr som man måste prata med banken för att få skicka. Men som synes så tar SEB numera hela 535 kronor per utlandsbetalning om man pratar med dem för att kunna skicka mera än 150000 kronor. Med Wise får man just nu skicka som maximalt motsvarande 2000000 / 2 miljoner THB per överföring av vad jag kunde se.

1712449433186.png

När jag tittar på den avgift som som anges i egen bank så står det nedan att t.ex. att avgiften i Swebank är 150 kronor vilket antagligen inte är riktigt utan den verkar vara 50 kr liksom i SEB.

1712447969028.png


1712448057248.png

1712448572881.png
 
JBK.Ltd. Jag gillar och kollar denna tråden för din info och följer denna samt Thai Guld priset i Thailand samt Spot Price för både guld och silver mot USD och SEK.

Mitt inlägg igår var som svar till Matts1965 som verkar vara mera av en turist som åker till Thailand någon gång då och då och som inte har något Thai Bank konto utan som numera tar med sig Euro för att växla till Baht i Thailand och gav några tips om detta. Det var dock länge sedan jag själv tog med mig utländsk valuta till Thailand och växlade men när jag gjorde så var Super Rich de jag fann som gav bäst växlingskurs på plats i Thailand. När man kom ner på B-Floor så var det bara att kolla var det var kö för att växla och inte. Men inte omöjligt att någon ger ännu bättre växlingskurser numera om man jämför?

Jag har SEB och Bangkok Bank när jag skickade via dem senast var avgiften i SEB 50 kronor och Bangkok Bank tog 200 Baht. Avgiften kan dock bli högre än 200 Baht i Bangkok Bank om man skickar mycket pengar. SEB växlingskurser är dock sämre än Swebank men har inga konton själv i den senare.

Wise har jämförelse vid olika belopp och tog som exempel att skicka 10000 kr, 150000 kr som är det man max får skicka per överföring och dag. Samt 500000 kr som man måste prata med banken för att få skicka. Men som synes så tar SEB numera hela 535 kronor per utlandsbetalning om man pratar med dem för att kunna skicka mera än 150000 kronor. Med Wise får man just nu skicka som maximalt motsvarande 2000000 / 2 miljoner THB per överföring av vad jag kunde se.

1712449433186.png

När jag tittar på den avgift som som anges i egen bank så står det nedan att t.ex. att avgiften i Swebank är 150 kronor vilket antagligen inte är riktigt utan den verkar vara 50 kr liksom i SEB.

1712447969028.png


1712448057248.png

1712448572881.png

Är inte ute efter någon typ av vedergällning mot någon medlem på TS @Snegångaren, men vi har en tråd där allt detta stöts och blöts i.
Och jag tackar för visat intresse för tråden, är själv nyfiken på både ฿ath & guld pris/kurs.
Men när diskussionen glider ut på hal is el. i någon form missförstånd i personlig eller motståndarens planhalva, då är det inte roligt längre.
 
Ett konstaterande från min sida: Det var ett stort hallå mitt inlägg resulterade i. @Snegångaren, din info var helt ok, men är ingen nybörjare inom Thailand. Dock bor jag inte där, utan ibland på semester. Jag är ju från Finland, så euro är ju det som gäller. Förut var det inga problem här att ta ut kontanter från banken. Bara att stövla in och uppge beloppet, ibland lyfte jag 6000€. Numera har inte alla banker kontanter. Sjukt är ju det iofs. Har kunnat konstatera att jag fick mest baht/euro då jag gick till en växlingshåla på gatan i Pattaya, men bland dom skulle man även välja lite. Senare åren har det inte varit nån skillnad mot just Superrich på B-floor. Kanske det nu är på väg mot att t.ex Wise är det bästa. Men då måste du ju ha konto, eller nån du känner där som kan ta ut med bankbok eller kort. Orsaken till mitt uppvaknande inom detta var att jag fick 7400SEK av min syster. Tydligen är dom inget värda för mig. Till @JBK.Ltd.: Ville inte förstöra tråden.
 
Ett konstaterande från min sida: Det var ett stort hallå mitt inlägg resulterade i. @Snegångaren, din info var helt ok, men är ingen nybörjare inom Thailand. Dock bor jag inte där, utan ibland på semester. Jag är ju från Finland, så euro är ju det som gäller. Förut var det inga problem här att ta ut kontanter från banken. Bara att stövla in och uppge beloppet, ibland lyfte jag 6000€. Numera har inte alla banker kontanter. Sjukt är ju det iofs. Har kunnat konstatera att jag fick mest baht/euro då jag gick till en växlingshåla på gatan i Pattaya, men bland dom skulle man även välja lite. Senare åren har det inte varit nån skillnad mot just Superrich på B-floor. Kanske det nu är på väg mot att t.ex Wise är det bästa. Men då måste du ju ha konto, eller nån du känner där som kan ta ut med bankbok eller kort. Orsaken till mitt uppvaknande inom detta var att jag fick 7400SEK av min syster. Tydligen är dom inget värda för mig. Till @JBK.Ltd.: Ville inte förstöra tråden.
Kul att höra att du varit i Thailand tämligen mycket och hoppas du får många kommande fortsatt trevliga vistelser där :) Det låter som att det är troligen bättre att växla de 7400 SEK i Finland för inte är de väl helt värdelösa? Men att ta med till Thailand för att växla är nog ett av de sämre alternativen man kan göra som du redan var inne på...

Det går ju att ta ut THB i ATM automater i Thailand med dina debit eller kreditkort som ett alternativ även om det inte är lika optimalt som att ha ett Thai Bank konto och ett bank och ATM kort. Jag brukade tidigare leta upp de gula Krungsri ATM maskinerna för på de kunde man ta ut 30.000 THB på ett uttag mot max. 25.000 THB alla andra ATM maskiner. Vet dock inte om det är så fortfarande? Det är ju en risk med att ha väldigt mycket Euro med sig i kontanter också vare sig oväxlat eller växlat till THB. Se bara upp med ordningen saker sker i thailändska ATM maskiner mot hur de fungerar på många andra ställen. I Thailand så kommer pengarna oftast ut först och en bra bit nedanför skärmen man står och stirrar på. Man får grabba dessa fort och sedan kommer bankkortet ut och man får var snabb med att plocka detta för annars så drar ATM maskinerna tillbaks kortet in i maskinen och det är borta! Jag såg just detta hända för en farrang rätt nyligen och han försökte få hjälp av Bangkok Bank kontoret som låg i anslutning till ATM maskinen men de kunde inte hjälpa han. Nytt bankkort kommer ju sedan med posten till ens hemadrees i ditt fall i Finland men det är ju inte mycket till hjälp om man behöver kortet i Thailand. Jag har alltid haft två bankort varav ett debit och ett kredit. Sist jag skulle betala flygbiljetter på Thai Airways kunde jag inte få igenom betalningen med ett kreditkort utan det funkade enbart med mitt debit kort...

Tyvärr har det blivit väsentligt svårare att skaffa Thai Bank konto än det varit tidigare och speciellt om man bara har anlänt på Visa Exempt eller med ett Tourist Visa till Thailand. Jag har personligen konton på Bangkok Bank men rätt många faranger verkar ha konton i Kasikorn bank har jag hört.
 
Se bara upp med ordningen saker sker i thailändska ATM maskiner mot hur de fungerar på många andra ställen. I Thailand så kommer pengarna oftast ut först och en bra bit nedanför skärmen man står och stirrar på. Man får grabba dessa fort och sedan kommer bankkortet ut och man får var snabb med att plocka detta för annars så drar ATM maskinerna tillbaks kortet in i maskinen och det är borta!
När jag var nyinflyttad till Thailand, och lite onykter, stod jag och väntade på kortet när maskinen började pipa och då först tittade jag ner och såg precis hur pengarna försvann tillbaka in i maskinen, men kortet fick jag tillbaka i alla fall. Pengarna var det besvärligare med därför att jag var tvungen att gå via min svenska bank för att så småningom få tillbaka pengarna jag förlorade.
 
När jag var nyinflyttad till Thailand, och lite onykter, stod jag och väntade på kortet när maskinen började pipa och då först tittade jag ner och såg precis hur pengarna försvann tillbaka in i maskinen, men kortet fick jag tillbaka i alla fall. Pengarna var det besvärligare med därför att jag var tvungen att gå via min svenska bank för att så småningom få tillbaka pengarna jag förlorade.
Jag tycker tvärtom och atm här nere är fel, ger kontanter först sen kortet.
Oftast tömmer man inte kontot och kontanterna kan jag krångla med banken men bli av med kortet under en tid om svenskt kan det vara värre med.
I dom flesta länder får man kortet först sen kontanterna, man går inte föränns man har pengarna i handen.
Här nere är ju tvärtom och hänt många gånger att jag tagit kontanterna och gått sen kommit på faaan kortet.
Kuriosa bankomaten är en svensk uppfinning.
 
Annan kuriosa, världens första riksbank var den svenska.
Fast jag tycker inte dom gjort ett bra jobb sista åren.
Vadå tvärtom ? Jag skrev väl inte att jag gillade att kontanterna kommer först, det var ju därför mina pengar försvann tillbaka.
Ok var missförstånd från min sida och ser det nu.
Också ett problem man väntar på kortet först och missar kontanterna.
Ursäkta.
 
Bullsh-t! @gunvald
Kolla transaktioner igen.
Från Swedbank - 50kr när det går från ditt konto och anländer efter 2-3 bankdagar i Thailand, så tar Bangkok bank - ฿800 för att transfera/överföra till ditt el. respektive vald bank i Thailand.
När det kommer till överföring så är Bangkok bank den enda som har avtal med världens banker att handskas med utländsk valuta.
Om du inte tror mig, fråga gärna andra här på forumet om hur det ligger till...

Men fortsätt gärna diskutionen i utvald tråd :
För samma "sk-tprat" har vaskats även där.

Här lämnas endast ฿ath & Guld kurs för medlemmar som är intresserade av det.

@JBK.Ltd.
skickar till bangkok bank 200 bath konto i bangkok bank inte vidare till annan thai bank
 
skickar till bangkok bank 200 bath konto i bangkok bank inte vidare till annan thai bank
Jag vet inte gällande internationell överförelse men inom landet så 0 baht pålagt mellan bank.
Jag har använt westernunion för där går skicka åt båda håll problemlöst.
För några månader sen behövde min pappa ekonomisk hjälp, jag var på sjön.
Frugan gick till western och sände till farsan, fungerar inte med wise vad jag förstått?
Så fortsatt med western för funkar åt båda håll.
 
Nu har Thai Guld priset gått över 40.000 THB per Baht (viktenhet) som jag hoppas är goda nyheter för en del här på TS.

IMG_7276.png
 
Dåliga nyheter för svenskar i Thailand för det är dom som får betala för älsklingens guldköp. :thumbsdown:
Teerak är en real tillgång, värderas i guld. ;)

Tyder på att inflationen tickar på i Thailand. Kanske dags att höja sparräntorna så att man äntligen får lite ränta på pengarna, lär dämpa prishöjningarna (och därmed sänka guldpriset).

Någon som har en uppfattning om andra reala tillgångar, såsom t ex mark, kostar samma mätt i rent guld?
 
Senast ändrad:
Terack är en real tillgång, värderas i guld. ;)

Tyder på att inflationen tickar på i Thailand. Kanske dags att höja sparräntorna så att man äntligen får lite ränta på pengarna, lär dämpa prishöjningarna (och därmed sänka guldpriset).

Någon som har en uppfattning om andra reala tillgångar, såsom t ex mark, kostar samma mätt i rent guld?
Teerak kan vara en tillgång men kan inte omsättas i pengar. :cool:
 
Teerak är en real tillgång, värderas i guld. ;)

Tyder på att inflationen tickar på i Thailand. Kanske dags att höja sparräntorna så att man äntligen får lite ränta på pengarna, lär dämpa prishöjningarna (och därmed sänka guldpriset).

Någon som har en uppfattning om andra reala tillgångar, såsom t ex mark, kostar samma mätt i rent guld?
3,75% ränta får jag på icke låst konto på Avanza, finns ju några som erbjuder 4% så någon ränta får man ju om man vill.
 
 
 
Tillbaka
Topp