Logistikstudenterna ombord får ju inte jobba något direkt med lasthanteringen och planeringen vad jag förstått det som men kan ha fel där, jag har inte seglat med någon.
Det dom får göra är grovgöra som att vara med stuva last, måla, knacka rost, ja allt matroserna gör.
Men som sagt jag är osäker här, jag vet dock att 3 månaders praktik gäller.
Men det är ju bara så dom får en inblick.
Jag kan tänka mig att när
@Mr Newdawn var aktiv krävdes det mer, man hade inte internet och datorer att tillgå.
Dom på landsidan när det gäller agenter etc. har ju inte mycket till susning i dagens läge, vi ger dom all info via e-mail, dom vidar befodrar det e-mailet och sen vidar befodrar dom det mailet dom fick i svar.
Frågar vi om något som är utöver det vanliga blir det lätt komplicerat för den lilla lättaste sak.
Även vi har ju tappat kunskap som navigatörer och lasthanterare ombord, när jag gick ur skolan kunde jag räkna allt vad gäller stabilitet och lasthantering på papper, kan jag inte idag, allt sköts av datorer och man glömmer, fast jag kan med hjälp av formelsamling sätta mig in i det rätt snabbt men jag kan det inte i huvudet längre gällande stabilitet och bendingmoment när det kommer till lasthantering.
Samma ta position via mål på himla valvet eller kolla kompass fel, tog väl mig 2 minuter innan och räkna ut kompassfelet genom jämföra med solen, tid, position med papper och penna och tabeller för 5 år sen.
Idag finns det datorprogram för det, iofs det minns jag fortfarande när det gäller kompass men ta positionen på stjärnorna gör jag inte idag utan att ha kollat min gamla skolbok först för att fräscha upp minnet.