Logistik och sjöfart

 
A

anonymous

Gäst
Inom schedules och planering så heter Göteborg alltså Gothenburg i min bransch, och det förkortas GOT oftast.
Jag skrev ju det flygplatser och annat, och ja även inom sjöfart men jag skrev ju varför det var fel dom är inte från Göteborg och vet inte vad dom talar om, men annars så ja det är dom 3 första bokstäverna i Gothenburg.

Sen skojar ja lite så behöver inte dra det i långbänk ;)
 
Inom schedules och planering så heter Göteborg alltså Gothenburg i min bransch, och det förkortas GOT oftast.
Sen inom schedules och planering 55555 du får det att låta som det är du som planerar all lasthantering på ett fartyg.
Det enda du planerar är din container/containrar som består av en liten del av fartygets last, du kanske har 0.01 % av fartygets lastyta.

Det är vi som planerar schedule, det är vi som ger tider, det är vi ombord som planerar lastningen, bärbarhet, bending moment, shear forcers, lastkapacitet, det är vi som gör alla rapporteringarna på vägen, så jag känner nog väl till beteckningar på hamnar och städer.

På ett tank fartyg så är det jag som planera och räknar lastsekvenserna, hur lasten skall fördelas, som är viktigt på ett sådant här stort fartyg så man inte knäcker av hela båten, stabilitet av fartyg, djupgående, laster som måste separeras etc.

Du har en container som skall fraktas och tas emot, men det enda du planerar är innehållet i containern och ett fartyg som kan leverera den och en mottagare som tar emot den inget annat.
 
Räknar vi fel på vikter och bending moment eller stabilitet kan det se såhär ut.

mol-comfort-1.jpg
1f58976d2f9cd2c0c66220cebed880d9--crazy-photos-amazing-photos.jpg
images1.jpg
 
Vi måste alltid se till att syre nivåer, brännbara gaser håller en rätt nivå.

Det finns ingen på land som planerar något för oss, ni ger en estimated time till last ägaren som ni har fått ifrån oss inget annat för det är vi som navigatörer som räknar på tiden det kan ta mellan hamnar också.
Det enda du gör är att förmedla våran information vi ger dig.
pemex-tanker-fire.jpg
 
Sen inom schedules och planering 55555 du får det att låta som det är du som planerar all lasthantering på ett fartyg.
Det enda du planerar är din container/containrar som består av en liten del av fartygets last, du kanske har 0.01 % av fartygets lastyta.

Det är vi som planerar schedule, det är vi som ger tider, det är vi ombord som planerar lastningen, bärbarhet, bending moment, shear forcers, lastkapacitet, det är vi som gör alla rapporteringarna på vägen, så jag känner nog väl till beteckningar på hamnar och städer.

På ett tank fartyg så är det jag som planera och räknar lastsekvenserna, hur lasten skall fördelas, som är viktigt på ett sådant här stort fartyg så man inte knäcker av hela båten, stabilitet av fartyg, djupgående, laster som måste separeras etc.

Du har en container som skall fraktas och tas emot, men det enda du planerar är innehållet i containern och ett fartyg som kan leverera den och en mottagare som tar emot den inget annat.

Jonas du behöver inte käcka dig. Du får ju såpass bra betalt i ditt yrke så du kan gott stå över att käcka dig...

Idag och de sista 25 åren i mitt yrke, så är jag enbart en s.k. shipping-kille, och driver min egna lilla business.. och du vet att vi pratat om detta tidigare.

Jag jobbade mellan 1972-1978 på rederi, på den operativa avdelningen. Mitt ansvarsområde var alla tom-containers, fartygs-anlöpen, klareringarna, och jag gjorde grovplaneringen för fartygets containers, som sedan lämnades in till det som då hette STA i Skandiahamnen. Dessa gjorde sedan den definitiva planeringen av lasten..

Du vet ju allt detta, så varför ta i så du spricker... Jag vet att du gått i skola och att du är jätte-duktig, men räcker det inte att man klappar dig på ryggen. måste du sparka nedåt, eller vad handlar det om.

Jag är mycket stolt över mitt yrke och de styva 50 år jag gjort i "branschen", det är inte många av oss som kommer upp i alla de åren skall sägas... Så även om du tycker jag är värdelös, så låt mig själv tycka om vad jag kan, och vad jag åstadkommer...
 
Jonas du behöver inte käcka dig. Du får ju såpass bra betalt i ditt yrke så du kan gott stå över att käcka dig...

Idag och de sista 25 åren i mitt yrke, så är jag enbart en s.k. shipping-kille, och driver min egna lilla business.. och du vet att vi pratat om detta tidigare.

Jag jobbade mellan 1972-1978 på rederi, på den operativa avdelningen. Mitt ansvarsområde var alla tom-containers, fartygs-anlöpen, klareringarna, och jag gjorde grovplaneringen för fartygets containers, som sedan lämnades in till det som då hette STA i Skandiahamnen. Dessa gjorde sedan den definitiva planeringen av lasten..

Du vet ju allt detta, så varför ta i så du spricker... Jag vet att du gått i skola och att du är jätte-duktig, men räcker det inte att man klappar dig på ryggen. måste du sparka nedåt, eller vad handlar det om.

Jag är mycket stolt över mitt yrke och de styva 50 år jag gjort i "branschen", det är inte många av oss som kommer upp i alla de åren skall sägas... Så även om du tycker jag är värdelös, så låt mig själv tycka om vad jag kan, och vad jag åstadkommer...

Men herregud, tror du verkligen att det är någon på land som planerar min last, du tar halva mitt yrke ifrån mig och säger att du planerar som om du gjorde vårat jobb.

Självklart planerar du, du tar imot en order, dom vill ha det där och då, dom vill ha det fram säkert, dom vill ha en mottagare och kanske vidare transport.
Ditt yrke är lika viktigt som mitt och utan dig på land hade inte vi på sjön haft något att göra, du är skitviktig för oss och ni gör ett bra jobb, utan er har inte jag något jobb.
Men ibland får du det att låta som du också gör vårat jobb, jag ville inte racka ner på dig för jag vet hur viktig ni är för oss i transportkedjan.

Sen skall jag väl vara lite ödmjuk och säga att på roro och container så planeras ofta lastplaceringen från land, inte från eran sida dock men det finns en supercargo med på dessa båtar och sköter det många gånger.

För våran del på tanker så sköter vi all lastplanering ombord och ingen på land.
 
Sen inom schedules och planering 55555 du får det att låta som det är du som planerar all lasthantering på ett fartyg.
Det enda du planerar är din container/containrar som består av en liten del av fartygets last, du kanske har 0.01 % av fartygets lastyta.

55555 höll på att dö av skratt när jag läste detta.
I landtransport så kallas tomtarna som planerar för speditörer. Dom sitter med en dator som beräknar hur mycket plats det finns kvar på flaket. Jag hade 0,5 flm (flakmeter) kvar och blev skickad till att lasta en pall (1,2 x 0,8 en vanlig EU-pall). Jag sa att den får inte plats. Jodå, du har juh en halv flm kvar:confused:
Fatta snälla du att om jag med tumstocken mäter att det bar finns 0,5m kvar (som även stämde med deras uträkning), hur ska jag få in en pall som på kortaste ändan är 0,8m?
Jo för en pall är mindre än 0,5 flm...
 
Jag sade att jag arbetade mellan 1972-1978 på rederi, tror du jag skämtar eller? Du var ju fan inte ens född Jonas, så du vet inte hur det gick till då.

JAG grovplanerade lastningen av fartygets containers. Denna grovplanering lämnades in till STA som sedan finslipade den och lastade fartyget. Vi hade matarfartyg, eller som vi kallade det feederfartyg som tog runt 250 containers tror jag det var.

Så var det då..... Idag inte en susning. Jag har aldrig pillat med tankfartyg så ingen kommentar om det från min sida. God natt nu Jonas, börjar bli trött. ha det gött..
 
55555 höll på att dö av skratt när jag läste detta.
I landtransport så kallas tomtarna som planerar för speditörer. Dom sitter med en dator som beräknar hur mycket plats det finns kvar på flaket. Jag hade 0,5 flm (flakmeter) kvar och blev skickad till att lasta en pall (1,2 x 0,8 en vanlig EU-pall). Jag sa att den får inte plats. Jodå, du har juh en halv flm kvar:confused:
Fatta snälla du att om jag med tumstocken mäter att det bar finns 0,5m kvar (som även stämde med deras uträkning), hur ska jag få in en pall som på kortaste ändan är 0,8m?
Jo för en pall är mindre än 0,5 flm...
Ja du, man får vad man betalar för, eller skall man säga att skolan är viktigare än erfarenhet.... Vi hade 7 års lärlingstid på speditörs-yrket, innan man fick det jobbet. Idag räcker det att vifta med X antal 4 och 5 or i betyget så får man jobbet....

Där har du dagens speditörer, inte alla, men många av dom.... Men jösses va glad jag själv är att dom finns, mindre konkurrens för min del....5555
 
Jag sade att jag arbetade mellan 1972-1978 på rederi, tror du jag skämtar eller? Du var ju fan inte ens född Jonas, så du vet inte hur det gick till då.

JAG grovplanerade lastningen av fartygets containers. Denna grovplanering lämnades in till STA som sedan finslipade den och lastade fartyget. Vi hade matarfartyg, eller som vi kallade det feederfartyg som tog runt 250 containers tror jag det var.

Så var det då..... Idag inte en susning. Jag har aldrig pillat med tankfartyg så ingen kommentar om det från min sida. God natt nu Jonas, börjar bli trött. ha det gött..
Jag skrev ju ganska tydligt i mitt sista inlägg att jag får väl vara ödmjuk och erkänna att på container fartyg och roro planeras det ofta från landsidan.
 
Ja du, man får vad man betalar för, eller skall man säga att skolan är viktigare än erfarenhet.... Vi hade 7 års lärlingstid på speditörs-yrket, innan man fick det jobbet. Idag räcker det att vifta med X antal 4 och 5 or i betyget så får man jobbet....

Där har du dagens speditörer, inte alla, men många av dom.... Men jösses va glad jag själv är att dom finns, mindre konkurrens för min del....5555

Idag sitter det avdankade chaufförer utan någon som helst utbildning dirigerar bilar, förlitar sig på teknologin som dom inte begriper sig på:confused:. Hoppas innerligen att det är bättre inom sjöfarten.
 
Idag sitter det avdankade chaufförer utan någon som helst utbildning dirigerar bilar, förlitar sig på teknologin som dom inte begriper sig på:confused:. Hoppas innerligen att det är bättre inom sjöfarten.
Dessutom har dom glömt hur "stor" en pall är i samma ögonblick dom lämnar hytten.. Hahaha...
Men dom värsta är trots allt dom som kommer direkt från skolan som Newdawn skriver..
Dom har har sällan ens varit uppe på ett flak och sett hur det ser ut där..
 
Dessutom har dom glömt hur "stor" en pall är i samma ögonblick dom lämnar hytten.. Hahaha...
Men dom värsta är trots allt dom som kommer direkt från skolan som Newdawn skriver..
Dom har har sällan ens varit uppe på ett flak och sett hur det ser ut där..
Inom sjöfartslogistikutbildningen är det lite bättre, på logistikutbildningen Chalmers idag måste studenterna göra 3 månaders praktik till sjöss för att se hur det går till på ett fartyg.
 
Idag sitter det avdankade chaufförer utan någon som helst utbildning dirigerar bilar, förlitar sig på teknologin som dom inte begriper sig på:confused:. Hoppas innerligen att det är bättre inom sjöfarten.

Nä det är lika illa där tycker jag. All kunskap har gått i graven i stort sett fullständigt. All grundläggande kunskap exporteras nu till Indien och gud vet var dom sitter och skriver dokument och tar emot telefonsamtal. Ingen har gått igenom problemlösning av någon sort och de har då noll erfarenhet av att lösa problem känns det som i många fall...

man förlitar sig på teknologin, jag pratade med en kille som äger en sped.firma i Sverige. han berättade på min frågade om varför han inte följde upp sina offerter till kunderna? Nä sade han jag hinner inte, "dom får väl höra av sig om dom vill boka"

Detta konkurrerar jag med, jag som kommer ifrån gamla skolan. Där man lärde sig sales och man lärde sig det operativa ifrån grunderna... Så tack för maten för teknologin. Rätt använd så gör den underverk, men som den används i många fall så är den till välsignelse enbart för andra, som INTE använder den..

Ty man får säga vad man vill och prisa vad man vill, men sanningen är att kunderna fortfarande älskar att tala med en person inte en dator, och människorna vill fortfarande bli charmade, småmutade och underhållna... Eller hur?
 
Tror nog att dom får lov att praktisera även på terminaler och åka med lastbilar under utbildningen..??
Men i och med att dom ska jobba på kontoret så tar dom inte in vad som gäller där ute..
Det är ju dom ska ska "bestämma" tycker dom och skiter i vad som sägs i "verkligheten"..??
(Men jag kan ha fel också) ??

Men är otroligt trött på transportledare som inte har en aning om hur man räknar flm..
Jag som kund får ofta berätta för dom hur mycket plats jag behöver även om dom alltid får exakta mått..
 
Logistikstudenterna ombord får ju inte jobba något direkt med lasthanteringen och planeringen vad jag förstått det som men kan ha fel där, jag har inte seglat med någon.
Det dom får göra är grovgöra som att vara med stuva last, måla, knacka rost, ja allt matroserna gör.
Men som sagt jag är osäker här, jag vet dock att 3 månaders praktik gäller.
Men det är ju bara så dom får en inblick.

Jag kan tänka mig att när @Mr Newdawn var aktiv krävdes det mer, man hade inte internet och datorer att tillgå.

Dom på landsidan när det gäller agenter etc. har ju inte mycket till susning i dagens läge, vi ger dom all info via e-mail, dom vidar befodrar det e-mailet och sen vidar befodrar dom det mailet dom fick i svar.
Frågar vi om något som är utöver det vanliga blir det lätt komplicerat för den lilla lättaste sak.

Även vi har ju tappat kunskap som navigatörer och lasthanterare ombord, när jag gick ur skolan kunde jag räkna allt vad gäller stabilitet och lasthantering på papper, kan jag inte idag, allt sköts av datorer och man glömmer, fast jag kan med hjälp av formelsamling sätta mig in i det rätt snabbt men jag kan det inte i huvudet längre gällande stabilitet och bendingmoment när det kommer till lasthantering.

Samma ta position via mål på himla valvet eller kolla kompass fel, tog väl mig 2 minuter innan och räkna ut kompassfelet genom jämföra med solen, tid, position med papper och penna och tabeller för 5 år sen.
Idag finns det datorprogram för det, iofs det minns jag fortfarande när det gäller kompass men ta positionen på stjärnorna gör jag inte idag utan att ha kollat min gamla skolbok först för att fräscha upp minnet.
 
Logistikstudenterna ombord får ju inte jobba något direkt med lasthanteringen och planeringen vad jag förstått det som men kan ha fel där, jag har inte seglat med någon.
Det dom får göra är grovgöra som att vara med stuva last, måla, knacka rost, ja allt matroserna gör.
Men som sagt jag är osäker här, jag vet dock att 3 månaders praktik gäller.
Men det är ju bara så dom får en inblick.

Jag kan tänka mig att när @Mr Newdawn var aktiv krävdes det mer, man hade inte internet och datorer att tillgå.

Dom på landsidan när det gäller agenter etc. har ju inte mycket till susning i dagens läge, vi ger dom all info via e-mail, dom vidar befodrar det e-mailet och sen vidar befodrar dom det mailet dom fick i svar.
Frågar vi om något som är utöver det vanliga blir det lätt komplicerat för den lilla lättaste sak.

Även vi har ju tappat kunskap som navigatörer och lasthanterare ombord, när jag gick ur skolan kunde jag räkna allt vad gäller stabilitet och lasthantering på papper, kan jag inte idag, allt sköts av datorer och man glömmer, fast jag kan med hjälp av formelsamling sätta mig in i det rätt snabbt men jag kan det inte i huvudet längre gällande stabilitet och bendingmoment när det kommer till lasthantering.

Samma ta position via mål på himla valvet eller kolla kompass fel, tog väl mig 2 minuter innan och räkna ut kompassfelet genom jämföra med solen, tid, position med papper och penna och tabeller för 5 år sen.
Idag finns det datorprogram för det, iofs det minns jag fortfarande när det gäller kompass men ta positionen på stjärnorna gör jag inte idag utan att ha kollat min gamla skolbok först för att fräscha upp minnet.
Har du ingen sextant på bryggan..?? Hahaha...
 
Har du ingen sextant på bryggan..?? Hahaha...
Självklart har jag det, men du får inte så mycket ut av den om du inte kan ekvationerna och läsa tabellerna som måste göras med det du får ut över sextanten.

Sextanten så kollar du höjden, krävs en hel del uträkning som är rätt komplicerad för att komma fram till positionen med, inte så lätt som det ser ut på film ;)
 
 
 
Tillbaka
Topp