Svensk sjöfart, finns den?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Några till...

8. Trikar shappet.jpg

9. Hjälp kärror.jpg

10. Axel gen. x 2.jpg

11. SB HM par.jpg

12. BB HM par.jpg

13. SB HM vevhus.jpg

14. BB HM vevhus.jpg

15. AC Kompressor.jpg

"Långeman " sa:
Låter som en stadsanställ för 45 år sedan. " Statens kaka är liten, men naggande god, och den kommer varje vecka"
Gott Berra!!! du tar ansvar, och har en liten glimt i ögat, och ler nog ibland med.

Ja om Rederierna kunde ta samma ansvar, svårt att känna lojalitet mot Svenska rederier, dom skiter totalt i oss, så att ta ansvar är bara ren skitsnack som jag blir förbannad på när någon säger utan att veta som det verkar hur det står till med lojalitet från rederiernas sida i Sverige!!! Tex. ett sånt rederi som Berralund jobbar på har sparkat alla Svenskar utan kapten, stod på kajen i Gbg när jag jobbade extra där när dom kom "Fillipinarna" och bytta ut alla Svenskarna ombord på en av deras båtar.
Pratade med ena matrosen han hade vart dær i 20 år tror jag det var han var ju näst intill gråtfärdig visste inte var han skulle ta vägen nu. Så vet inte om dom Svenska rederierna förtjänar någon lojalitet överhuvudtaget.
Nu har Wallenius gått ut och alla Svenskar åker iland nästa år både hög som låg så Svenska rederier har då jag svårt att känna en lojalitet imot dom bara letar efter en möjlighet för att skifta ut oss, och samma är det här hade dom fått haft Fillipinare här på bryggan så hade vi nog med rykigt, men vi är skyddade av Norska staten och Statoil som har krav på Skandinaviskt befäl på bryggan.

Nu gjorde mitt rederi inte så som du beskriver Jonas, jag har varit där i 21 år och kan inte känna annat än lojalitet. Dom hade kunnat sparka alla när det flaggades danskt men det gjorde dom inte. Alla som ville fick följa med.

Men visst finns det redare som bär sig svinaktigt åt, många sådana t o m. Vi har dock en spännande framtid med fyra nybyggen (LNG-drivna) på gång så framtiden ser ljus ut. Fast några garantier finns förstås inte.

"Berralund " sa:
Nu gjorde mitt rederi inte så som du beskriver Jonas, jag har varit där i 21 år och kan inte känna annat än lojalitet. Dom hade kunnat sparka alla när det flaggades danskt men det gjorde dom inte. Alla som ville fick följa med.

Men visst finns det redare som bär sig svinaktigt åt, många sådana t o m. Vi har dock en spännande framtid med fyra nybyggen (LNG-drivna) på gång så framtiden ser ljus ut. Fast några garantier finns förstås inte.

Så du menar att matroserna hade møjlighet att stanna kvar och inte bli utbytt mot Fillipinare?

Du ær væl på tærntank dom gråa tankbåtarna, jag låg och lossade en sån pratade med øverstyrman och matrosen ombord ombord och dom sa dom var den sista som flaggade ut och alla Fillipinarna kom på en dag øverstyrman fick gå kvar en tur till før upplærning.
Såg ju nær hela gænget med Fillipinare kom vandrades længs kajen jag satt ju dær och såg det.

"Jonas " sa:
Så du menar att matroserna hade møjlighet att stanna kvar och inte bli utbytt mot Fillipinare?

Du ær væl på tærntank dom gråa tankbåtarna, jag låg och lossade en sån pratade med øverstyrman och matrosen ombord ombord och dom sa dom var den sista som flaggade ut och alla Fillipinarna kom på en dag øverstyrman fick gå kvar en tur till før upplærning.
Såg ju nær hela gænget med Fillipinare kom vandrades længs kajen jag satt ju dær och såg det.

Ja Jonas, jag menar precis vad jag skriver. Inte en endaste matros blev uppsagd, inte en enda manskapsbefattning. Att man sen inte nyanställer svenskar i manskapsbefattningar när någon slutar är en helt annan sak som man bara kan tycka är tråkigt.

Vissa fartyg är helt filippinskbemannade (2 st) för att ge även dom befordringsmöjlighet hela vägen. På mitt fartyg har vi två svenska matroser ombord samtidigt, alltså fyra som löser av varandra. Dessutom har vi svensk kock. En svensk och en filippinare kör 10 veckor var som överstyrman (eget val) och vi har en svensk andrestyrman. Dessutom svensk och polsk chief samt svensk och lettisk förstemaskinist. Båda andremaskinisterna är svenskar.

Det var inte vad den matrosen dær sa som jag pratade med, den båten skulle væl bli hel Fillipinsk då, han visste inte var han skulle ta vægen. Detta var 2006 eller 2007.

Men jag vet inte jag hørde ju bara från dom ombord den gången och var som førsigått innan och møjligheter kænner ju inte jag till.

"Jonas " sa:
Det var inte vad den matrosen dær sa som jag pratade med, den båten skulle væl bli hel Fillipinsk då, han visste inte var han skulle ta vægen. Detta var 2006 eller 2007.

Då hade ju inte ens flaggan skiftats, man hade två fartyg under NIS-flagg. Det blev en förändring där då, men alla flyttades till andra fartyg och ingen har någonsin blivit uppsagd pga arbetsbrist. Han var nog mest sur över att han skulle förflyttas, vissa vill ju inte gärna lämna fartyget som dom har varit på ett antal år.

Dom sa att dom andra fartygen redan hade NIS eller DIS flagg och dom var den sista, jag jobbade i hamnen 2006-2010 var någon gång mellan dessa år inte helt sæker på nær.

Før mig det var Tærnfors men det kanske ær den du ær på så jag blandar ihop, osæker, var en grå iallafall men det ær væl dom alla.

Men men vilket som Svenskarna ryker, matroser ær den yrkesgrupp som har høgst arbetsløshet i Sverige, inget man skall ge sig på idag som Svensk, isåfall om man har møjligheten att komma på Norskt hær tjænar en matros bra med.

Tror ingångslønen før en matros på bojlastare var 33 000 eller om det var 36 000 Nkr.
Men vill man på sjøn skall man nog ta sig en høgre utbildning och hoppa øver Sverige iallafall.

"Jonas " sa:
Dom sa att dom andra fartygen redan hade NIS eller DIS flagg och dom var den sista, jag jobbade i hamnen 2006-2010 var någon gång mellan dessa år inte helt sæker på nær.

Før mig det var Tærnfors men det kanske ær den du ær på så jag blandar ihop, osæker, var en grå iallafall men det ær væl dom alla.

Ja alla är gråa. Tärnfors hade NIS-flagg men är dansk nu med filippinbesättning. Samtliga fartyg lämnade den svenska flaggen 2009 och jag var själv med från SFBF:s sida och förhandlade. Som sagt, samtliga fick erbjudande om att skriva på nya anställningsavtal under dansk flagg och nästan alla gjorde så. Det fanns ju inte många alternativ men för min del funkar det lika bra att segla danskt.

"Jonas " sa:
Men men vilket som Svenskarna ryker, matroser ær den yrkesgrupp som har høgst arbetsløshet i Sverige, inget man skall ge sig på idag som Svensk, isåfall om man har møjligheten att komma på Norskt hær tjænar en matros bra med.

Tror ingångslønen før en matros på bojlastare var 33 000 eller om det var 36 000 Nkr.
Men vill man på sjøn skall man nog ta sig en høgre utbildning och hoppa øver Sverige iallafall.

Det kan jag hålla med dig om till 100%. Att satsa på matrosjobb idag är totalt utsiktslöst. Men befälsbefattningar är inte helkörda, vi har precis fått en nyanställd andrestyrman och andremaskinist vilket jag tycker är väldigt positivt.

Ja møjligheten finns, men dom har inte båtar nog för alla befäl i Sverige. Synd att redarförbundet lyckades övertala Chalmers och Kalmar till att fördubbla antalet intagna, samma år dom gick med på det så blev det bom stopp nästan för arbete inom Sverige innan var dom på skolan och lovade guld och gröna skogar och vi var alla säkrade jobb inom Svensk sjöfart.
Gick från 35-40 till 80-90 elever på Chalmers och samma på Kalmar som tur var fanns Norge annars hade det nog sprungit många arbetslösa befäl hemma i Sverige nu.
Vet inte om dom minskat ner intaget nu igen.

Och härmed var det åtgärdat. Intressant diskussion vi fick där. Men den nya kommande regeringen lär inte göra villkoren bättre för svensk sjöfart, tillåt mig tvivla. :(

"Berralund " sa:
Och härmed var det åtgärdat. Intressant diskussion vi fick där. Men den nya kommande regeringen lär inte göra villkoren bättre för svensk sjöfart, tillåt mig tvivla. :(
Funderar över om Sjöfartsverket dragit ner på antalet byrådirektörer, jobbade en kort tid där för många herrans år sedan då det låg på Östermalm, det var tjockt med byråkrater i korridorerna!
Hoppas de gjort sig av med litet dökött och sparat några kronor åt staten, kan behövas till asylinvandringen.

Eftersom norska redare bedriver en sjöbefälsskola på Filippinerna borde de sjöbefälen hålla en klass som norska redare accepterar. Frågan är vad tjänar en norsk redare på att anställa exempelvis en 1:e styrman från Filippinerna och motsvarande norsk styrman.

Det redaren tjänar är att filippinaren inte har någon lön när han är hemma på ledighet. Det är säkert samma sak där som i Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp