Svensk sjöfart, finns den?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Svenska redare är inblandad i Fillipinska skolor med "Wallenius var iallafall inblandad i uppbyggandet av en, det var på tapeten när jag gick på skolan men vet inte hur det gick".

Sen har jag gått som utbytestudent 1 termin på Norsk sjöbefälskola och säger att den håller lägre standard en vår.

Tentor med kryss frågor, 4 alternativ, 5555 det hade aldrig blivit godkänt på Chalmers eller Kalmar men det var det på sjöbefälskolan i Ålesund.

Deras examens arbete, var att likställa med en vanlig inlämningsuppgift på Chalmers.
I Norge räcker det med 3 årigt gymnasium för att bli styrman, dom har sjökapten högskoleutbildning med 2 alternativ av skola i Norge, i Sverige 3 år gymnasium och 4 år högskola/Universitet.

Sen finns det många duktiga befäl i Fillipinerna, många gånger handlar det om att våga ta ansvar tänka själv och agera vilket dom kan ha svårt för ibland.

En Fillipinsk Överstyrman här på denna typ av fartyg har 11000 dollar i månaden skattefritt en Skandinavisk överstyrman 65 000 Nkr Brutto så skatt på det.
Den skandinaviska har betalt när han är hemma med det har inte den Fillipinske.
Men sen får dom väl? tillbaks skatt betald för den Norske men inte den Fillipinske så vet inte hur mycket vinsten blir i slutändan.

Jag brukar träffa en norrman på ett cafe på Jomtien som jag diskuterat med.
Den här norrmannen har jobbat lång tid till sjöss och visste att norska redare hade en sjöbefälskola i Filippinerna och han sade på norska fartyg idag är det nästan helt filippinsk besättning och befäl.
Det kan vara att kapen är norsk eller annan skandinav enligt honom.
Han sade där det fortfarande finns skandinavisk befäl och besättning är där de jobbar i offshore branchen med olika fartyg.
Han verkade inte göra någon skillnad på nationalitet utan kallade det för skandinavisk besättning.
Jag träffade också en svensk kapten som var på någon tanker under bekvämlighetsflagg och han sade att han hade endast filippinare och var mycket nöjd med dem. Problemet sade han var att få dem att sluta jobba, finns väl vissa begränsningar hur mycket en person får jobba på ett fartyg.

Skandinavisk besättning i Norge betyder ju st det man säger skandinavisk besättning.

På Norska offshore fartyg är det Skandinaver på Norsk sektor då Statoil har krav på det, samma här ombord alla befäl på bryggan Skandinaver då det är krav från Statoil att all kommunikation skall vara på skandinaviskt språk mellan rigg och fartyg på Norsk sektor.

Hade vi haft Fillipinare på bryggan ombord hade vi inte fått lasta på Norska oljeriggar, fartyget jag var på i vintras tog dom bort all skandinavisk besättning, det fartyget har inte lov att lasta på Norsk sektor, bara på Dansk och Engelsk sektor om dom lastar olja från Rigg, dom har därimot lov att lasta från hamnarna som valigt fartyg, men sällan vi gör det.

Prata med en kapten som seglat flera år på konvetional tanker vet oftast ingenting om offshore branchen och hur det är på fartygen som opererar här, han känner till hur det är på Vanliga frakt fartyg World Wide.

Jag läste precis en artikel i Svensk Sjöfartstidning där sossarnas infrastrukturminister har gjort ett uttalande. Hon säger att det är ovisst när en tonnageskatt kan införas pga Sveriges ansträngda ekonomiska situation.

Är någon förvånad? Inte jag i alla fall, det är lätt att slå sig för bröstet när man är i opposition men inte lika lätt att visa handlingskraft när man väl har regeringsmakten. Men den makten blir kanske inte så långvarig.

Är det Tärnförs du är på berra isåfall kommer du få en kanonstyrman nu Mike 50/50 fillipino/Svensk seglat med hans farsa chief engineer kanon gubbe kungen av Cebu säger fillipinarna om pappan.

"Jonas " sa:
Är det Tärnförs du är på berra isåfall kommer du få en kanonstyrman nu Mike 50/50 fillipino/Svensk seglat med hans farsa chief engineer kanon gubbe kungen av Cebu säger fillipinarna om pappan.

Nix Tarnfors är helt filippinsk bemannad. Men jag känner båda filippinska skepparna där så då kan dom bli glada. Jag är ju pappaledig för tillfället.

"Berralund " sa:
Inte jag i alla fall, det är lätt att slå sig för bröstet när man är i opposition men inte lika lätt att visa handlingskraft när man väl har regeringsmakten. Men den makten blir kanske inte så långvarig.
Hur rätt hade du inte när denna texten skrevs, nyval är utlyst av vinnande parti...skrämmande va!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp