Ny reseförsäkring

 
A

Anonym

Gäst
Enligt Phuket News kommer den nya försäkringen att införas före årsskiftet.
Bakgrunden är en rad tragiska olyckor med turister inblandade, inte minst den stora båtkatastrofen utanför Phuket i fjol då 47 kinesiska turister omkom.
Betalningen för den obligatoriska försäkringen ska avläggas på flygplatsen vid ankomsten till Thailand. Försäkringen gäller upp till 30 dagar och täcker utgifter vid en olyckshändelse upp till en miljon baht (335 000 kronor). Avgiften turister erlägger är blygsam: knappt sju svenska kronor (20 baht).
Kina är den thailändska turistindustrins största marknad. Men efter olyckan i fjol fick många betänkligheter kring säkerheten för turister i Thailand och många kineser avbokade sina planerade semestervistelser i landet.
LÄS MER: Thailands 10 bästa stränder
Kina viktigaste turistmarknaden
Det var den 5 juli i fjol som dubbeldäckaren Phoenix gav sig av från Phuket till den populära snorkelön Koh Racha trots varningar om stormar och stark blåst. Ombord fanns 101 personer, varav 89 turister, alla utom två var kineser. På vägen åter till Phuket fick fem meter höga vågor kaptenen att beordra evakuering till livbåtarna men bara ett fåtal ombord hann rädda sig dit innan fartyget slog runt och sjönk.
Strax efteråt skrev Thailands turistmyndighet ned siffran för antalet förväntade kinesiska turister under andra halvåret 2018 med 670 000 (till 5,1 miljon), enligt Bangkok Post.
Av de 38 miljoner turister som besökte Thailand i fjol var tio miljoner kineser. I år beräknas antalet besökare bli över 40 miljoner. Turistindustrin är en av få ljuspunkter i Thailands ekonomi och står för 18 procent av bruttonationalprodukten.
LÄS MER: Phuket – från paradisstränder till pittoreska stadsdelar
 
Och om jag vill stanna längre än 30 dagar .. Vilka är turister ?? Vilka inte , hur skall detta hanteras :clap_tranparent:
 
Det var ett väldans kvidande förra året då Thailand fick pynta 300 miljoner baht pga Ture Turist inte hade nån reseförsäkring. Det är tydligen orsaken att det nu krävs sjukvårdförsäkring om man ansöker om Non Imm O-A. Uppgifterna varierar dock från vecka till vecka om man läser olika forum.

För att täcka upp denna löjligt låga summa kontra vad turismen tillför ekonomin kan man, om man nu har två hjärnceller som inte är i konflikt med varann, lägga på en hundring eller två (baht) på varje visa som utfärdas...do the math.

Tourism Authority of Thailand (TAT) skrävlar ofta om antalet turister som besöker landet. Den senast siffran lär visst vara 35 miljoner vilket troligtvist är en sanning med modifikation.
 
Finns ännu inget krav på försäkring om man läser på Thailands Ambassad Visumavdelningen , undrar när vi får se detta . Tänker söka i december samt ålka i Januari , så är tanken i alla fall
 
Det var ett väldans kvidande förra året då Thailand fick pynta 300 miljoner baht pga Ture Turist inte hade nån reseförsäkring. Det är tydligen orsaken att det nu krävs sjukvårdförsäkring om man ansöker om Non Imm O-A. Uppgifterna varierar dock från vecka till vecka om man läser olika forum.

För att täcka upp denna löjligt låga summa kontra vad turismen tillför ekonomin kan man, om man nu har två hjärnceller som inte är i konflikt med varann, lägga på en hundring eller två (baht) på varje visa som utfärdas...do the math.

Tourism Authority of Thailand (TAT) skrävlar ofta om antalet turister som besöker landet. Den senast siffran lär visst vara 35 miljoner vilket troligtvist är en sanning med modifikation.
Tycker det verkar som landet verkar skuldbelägga turisterna att inte ha en olycksförsäkring som ska täcka upp vad de oförsäkrade turistoperatörerna slipper betala.
Det är en skandal att var och varannan speedboat, turistbussar, minivan som lever på turisterna tillåts operera utan försäkring. Gissar att man inte alltid åker i en försäkrad taxi heller.
Införande av en 20 baht olycksfallsförsäkring som lösning är ju väldigt logiskt. :)

Tycker att det var bra gjort av landet att pynta ut 300 mille åt de drabbade då operatörerna inte hade försäkringar för sina kunder.
 
Frågan om vad som sen händer kvarstår som jag ser det , vad händer efter 30 dgr , det är ju det som denna försäkring täcker . vad ställs sen för krav , Kommer Thailand att acceptera en reseförsäkring via Svensk Hemförsäkring , eller kommer det andra krav redan nu på Turister som stannar mer än 30 dgr ??
 
Frågan om vad som sen händer kvarstår som jag ser det , vad händer efter 30 dgr , det är ju det som denna försäkring täcker . vad ställs sen för krav , Kommer Thailand att acceptera en reseförsäkring via Svensk Hemförsäkring , eller kommer det andra krav redan nu på Turister som stannar mer än 30 dgr ??
Det kommer säkert att gå bra att betala för en längre period än 30 dagar.
20b för en månad.
Tror du att du kommer att slippa dessa 20b för att du har egen försäkring?

Nu är det bara en olycksfallsförsäkring som troligen inte kommer att gälla om du har egen försäkring eller om en researrangör har försäkring.
 
Tycker det verkar som landet verkar skuldbelägga turisterna att inte ha en olycksförsäkring som ska täcka upp vad de oförsäkrade turistoperatörerna slipper betala.
Det är en skandal att var och varannan speedboat, turistbussar, minivan som lever på turisterna tillåts operera utan försäkring. Gissar att man inte alltid åker i en försäkrad taxi heller.
Införande av en 20 baht olycksfallsförsäkring som lösning är ju väldigt logiskt. :)

Tycker att det var bra gjort av landet att pynta ut 300 mille åt de drabbade då operatörerna inte hade försäkringar för sina kunder.

Har taxin gul eller grön skylt så måste den ha försäkring som även täcker passagerare vilket inte är nödvändigt om den har vit skylt.
 
Det kommer säkert att gå bra att betala för en längre period än 30 dagar.
20b för en månad.
Tror du att du kommer att slippa dessa 20b för att du har egen försäkring?

Nu är det bara en olycksfallsförsäkring som troligen inte kommer att gälla om du har egen försäkring eller om en researrangör har försäkring.
Tror jag inte klarar 40 bath :(
 
Krav på försäkring kan ju bara vara en testballong från de berörda myndigheterna för att pejla reaktionerna. Info från myndigheter och hur lagar och förordningar efterlevs är minst sagt flexibla.

...HEALTH insurance has been made mandatory for foreigners aged 50 years and above seeking long-term stay in Thailand. According to Nattawuth, the new rule applies to both new applicants for the non-immigrant visa (O-A), which offers a stay of up to one year, and those wishing to renew their visa. Each renewal is valid for one year...”

Om jag har snappat det rätt ska lagen/kravet om försäkring ang. Non Imm O-A träda i kraft den 1 Juli.
 
Krav på försäkring kan ju bara vara en testballong från de berörda myndigheterna för att pejla reaktionerna. Info från myndigheter och hur lagar och förordningar efterlevs är minst sagt flexibla.

...HEALTH insurance has been made mandatory for foreigners aged 50 years and above seeking long-term stay in Thailand. According to Nattawuth, the new rule applies to both new applicants for the non-immigrant visa (O-A), which offers a stay of up to one year, and those wishing to renew their visa. Each renewal is valid for one year...”

Om jag har snappat det rätt ska lagen/kravet om försäkring ang. Non Imm O-A träda i kraft den 1 Juli.
Vilket är konstigt , Ett OA gäller ett år som det står , varför innefattas inte extemsion of stay , dvs en med Non O Som söker extension för ett år ,, kostar de mindre för Thailändska staten , eller de som söker extension baserat på ett Non O spouse .. Högst märkligt , Men Thailand är ju Thailand och ganska ofta man inte begriper hur de resonerar
 
 
 
Tillbaka
Topp