Förbudet att färdas på flaket återinförs igen?

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En svår olycka nyligen där 13 studenter som färdades på flaket till en pickup dödades gör att förbudet mot att färdas på flaket som infördes av den dåvarande militärjuntan 2017 kan komma att införas igen, då 2017 drogs förbudet tillbaka ganska snabbt efter omfattande kritik på sociala medier, många poliser vägrade dessutom att tillämpa lagen.

Nu säger polisen att förbudet kan komma att återinföras igen, vi får väl se hur det går den här gången.


1569992134403.jpeg

Aftermath of the deadly crash on Sep. 29, 2019.’


Mvh isan lover

1569992134403.jpeg
 
Varför ger man sig på traditionerna i Thailand?
Vad har dom emot frihet?

Hej

Tradition eller ej, ett sånt här beslut berör och drabbar förmodligen miljontals människor, hur många skolbarn är det inte som åker så här varje dag, hur många familjer är det inte som använder bilen på det här sättet, många företag transporterar sina arbetare på det här viset, vid begravningar, bröllop och anda högtider transporterar man också folk på flaket och på många mindre ställen är det väl det enda transportsätt som finns.

Så införs förbudet igen lär det väl sluta med protester den här gången också, sen tror jag inte heller att polisen har ändrat uppfattning ute i provinserna, men när såna här olyckor inträffar är det ju inte konstigt att man vill förbjuda folk ifrån att färdas på flaket.

Mvh isan lover
 
Hej

Tradition eller ej, ett sånt här beslut berör och drabbar förmodligen miljontals människor, hur många skolbarn är det inte som åker så här varje dag, hur många familjer är det inte som använder bilen på det här sättet, många företag transporterar sina arbetare på det här viset, vid begravningar, bröllop och anda högtider transporterar man också folk på flaket och på många mindre ställen är det väl det enda transportsätt som finns.

Så införs förbudet igen lär det väl sluta med protester den här gången också, sen tror jag inte heller att polisen har ändrat uppfattning ute i provinserna, men när såna här olyckor inträffar är det ju inte konstigt att man vill förbjuda folk ifrån att färdas på flaket.

Mvh isan lover

Ja, efterklokheten uppstår rätt ofta
 
I stället för förbud borde man kunna ställa krav på högsta hastighet, höjd på flaket etc. Jag har sett både bra och dåliga flaktransporter i Thailand men ofta i höga hastigheter. Att åka 3 - 4 på en MC är heller inte ofarligt.

Även i Sverige har det ju hänt att ungdomar har ramlat av transporter och skadat sig. Också något enstaka dödsfall har förekommit.

Ytterst är det en fråga om vad staten är beredd att acceptera när det gäller skador och dödsfall.
 
I stället för förbud borde man kunna ställa krav på högsta hastighet, höjd på flaket etc. Jag har sett både bra och dåliga flaktransporter i Thailand men ofta i höga hastigheter. Att åka 3 - 4 på en MC är heller inte ofarligt.

Även i Sverige har det ju hänt att ungdomar har ramlat av transporter och skadat sig. Också något enstaka dödsfall har förekommit.

Ytterst är det en fråga om vad staten är beredd att acceptera när det gäller skador och dödsfall.

Är inte fordonet byggt för denna överlast/felbelastning så krävs det inte så höga hastigheter innan det går åt helvete
 
Hej

En svår olycka nyligen där 13 studenter som färdades på flaket till en pickup dödades gör att förbudet mot att färdas på flaket som infördes av den dåvarande militärjuntan 2017 kan komma att införas igen, då 2017 drogs förbudet tillbaka ganska snabbt efter omfattande kritik på sociala medier, många poliser vägrade dessutom att tillämpa lagen.

Nu säger polisen att förbudet kan komma att återinföras igen, vi får väl se hur det går den här gången.


1569992134403.jpeg

Aftermath of the deadly crash on Sep. 29, 2019.’


Mvh isan lover

1569992134403.jpeg
Ungefär som att förbjuda knivar på ikea

Om. Man e full skall man inte köra
 
Har sett övervakningsbilder. Han rejsade mot en annan röd bil och han var dyngrak.

Hur kan så långa människor i ett land sakna konsekvenstänk. Är det något genetiskt?
1. Föraren skitfull
2. En hel hög med ungdomar tycker att det är en riktigt bra idé att hoppa upp på flaket när chaffisen dessutom är aspackad.

14 ungdomar som alltså inte har någon form av konsekvenstänk.
 
Hur kan så långa människor i ett land sakna konsekvenstänk. Är det något genetiskt?
1. Föraren skitfull
2. En hel hög med ungdomar tycker att det är en riktigt bra idé att hoppa upp på flaket när chaffisen dessutom är aspackad.

14 ungdomar som alltså inte har någon form av konsekvenstänk.
Jo. Jag har själv suttit bak på flak och skrikit av all min kraft att föraren skall stanna. En del kör som The Stig utan hänsyn till de som sitter bak. Naturligtvis var han inte full den gången.
 
Jo. Jag har själv suttit bak på flak och skrikit av all min kraft att föraren skall stanna. En del kör som The Stig utan hänsyn till de som sitter bak. Naturligtvis var han inte full den gången.

Helt rätt!
Många av dessa snorungar kan inte elak köra ordentligt när dom är nyktra. Vad får dom att tro att dom fixar det när dom är fulla?
Krimskramset i backspegeln och kladdet i innertaket?
 
Hej

Ytterligare en olycka med många inblandade efter att ha färdats på flaket till en pickup, den här gången var det en pickup som transporterade arbetare i Pattaya som slog runt, här fick 8 personer köras till sjukhus.


vi isan lover
 
Jo. Jag har själv suttit bak på flak och skrikit av all min kraft att föraren skall stanna. En del kör som The Stig utan hänsyn till de som sitter bak. Naturligtvis var han inte full den gången.
Där är förmodligen problemet. Köra påverkad, tro att man är osårbar. Varför inte börja kolla trafiken lite mera istället.
Mötte en polis på mc, han körde på fel sida av vägen. Jag pekade på han och han blev förbannad men vågade inget mera.
Alltså det är inte flakåkning som är problemet i Thailand, utan att man kan i stort sätt göra vilken galenskap som helst utan någon som helst påföljd.
 
Där är förmodligen problemet. Köra påverkad, tro att man är osårbar. Varför inte börja kolla trafiken lite mera istället.
Mötte en polis på mc, han körde på fel sida av vägen. Jag pekade på han och han blev förbannad men vågade inget mera.
Alltså det är inte flakåkning som är problemet i Thailand, utan att man kan i stort sätt göra vilken galenskap som helst utan någon som helst påföljd.

Hej

Håller med helt, ibland möter man t.o.m fordon som kör mot trafiken på motorvägar i Isaan, när dessa fordon sen passeras av en polisbil tror man att dom ska ingripa, men icke så, dom bara passerar utan någon som helst reaktion.

Detta betyder ju att det i princip är fritt fram att bryta mot vilka Slagsån trafikregler som helst.

Mvh isan lover
 
People riding inside a truck or passengers riding in its cargo bed will be exempt from Thailand’s upcoming seat belt law that takes effect on September 5th.

Passengers sitting in a truck’s cabin or its cargo bed will not be subject to the mandatory 2,000-baht fine the Department of Land Transport (DLT) has announced.

The transport department was trying to address objections raised over the potential impracticality of the new seat belt law recently-passed Land Transport Act 2022. Above all because the back-row seats in older trucks and cargo beds aren’t typically fitted with seat belts.

Jirut Wisanjit, director-general of the DLT, said people should not worry about riding in pickups anymore. As a result, he said, the Royal Thai Police will issue an announcement exempting them from punishment.

In the future, however, the law will only allow up to three passengers in the backseats of trucks and six people in the cargo bed. “In practice, we will require manufacturers of all types of trucks to install extra seat belts if we mandate seat belt fastening for passengers,” he said.

The deputy national police chief, Pol Gen Damrongsak Kittiprapas, said any pickup truck carrying six or less passengers in its cargo bed must reduce their speed.

He also said the Royal Thai Police and the DLT are working together on the new seat belt law. Details on who and what will be excluded from the mandate will be outlined in a later announcement, he said.

He also said that the law requiring cars to have child seats will not go into effect until September 5th as there is still more to be done to ensure consumers will not be overburdened.

 
People riding inside a truck or passengers riding in its cargo bed will be exempt from Thailand’s upcoming seat belt law that takes effect on September 5th.

Passengers sitting in a truck’s cabin or its cargo bed will not be subject to the mandatory 2,000-baht fine the Department of Land Transport (DLT) has announced.

The transport department was trying to address objections raised over the potential impracticality of the new seat belt law recently-passed Land Transport Act 2022. Above all because the back-row seats in older trucks and cargo beds aren’t typically fitted with seat belts.

Jirut Wisanjit, director-general of the DLT, said people should not worry about riding in pickups anymore. As a result, he said, the Royal Thai Police will issue an announcement exempting them from punishment.

In the future, however, the law will only allow up to three passengers in the backseats of trucks and six people in the cargo bed. “In practice, we will require manufacturers of all types of trucks to install extra seat belts if we mandate seat belt fastening for passengers,” he said.

The deputy national police chief, Pol Gen Damrongsak Kittiprapas, said any pickup truck carrying six or less passengers in its cargo bed must reduce their speed.

He also said the Royal Thai Police and the DLT are working together on the new seat belt law. Details on who and what will be excluded from the mandate will be outlined in a later announcement, he said.

He also said that the law requiring cars to have child seats will not go into effect until September 5th as there is still more to be done to ensure consumers will not be overburdened.

Hej

Det blir ungefär som tidigare med andra ord.

1661144146530.jpeg


Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp