Fördelen med elbilar…

 
Då detta ju är ett forum om Thailand till stora delar...I Thailand så vill man fasa ut 91 oktan bensin med 10% etanol till att börja med och på längre sikt troligen även 95 oktan med 10% etanol inblandning. Målsättningen är att få det som i Thailand vid mackarna som heter E20 som är 80% bensin och 20% etanol till att bli det bränslet som de vill att det skall köras med. Så skall man t.ex. köpa en ny bil i Thailand så är det bäst att kolla att den är gjord för att köra på E20 vilket t.ex. inga Subaru i Thailand är godkända för...Även om 95 E10 troligen kommer finnas kvar rätt länge så kommer det troligen bli relativt dyrare att köra med detta jämfört med E-20 på sikt. För att en bil med motor skall gå optimalt på E20 så handlar det inte bara om att den inte går sönder utan den skall även då optimeras för att jobba med E-20 med lite högre kompressionförhållande.

Som jag kunnat läsa mig till så kommer det på överskådlig tid i Sverige inte bli högre inblandning av Etanol än maximalt 10% i bensinen och det verkar gälla även i övriga Europa. Men



Ett av problemen med E20 på äldre bilar är att runt 20% etanol inblandning är som mest aggressivt mot komponenter i bränslesystemet som är gjorda av dålig aluminium.
 
"Jag tror" att för rätt många rena elbilar så är det möjligt att följa råden om vilka laddningsnivåer man bör hålla sig inom för att få så lång livslängd som möjligt på Litiumjonbatterierna. Speciellt för de som oftast bara kör förhållandevis korta körsträckor och har möjligthet att ladda batterierna vid bostaden.

Däremot så "tror jag" att de flesta av laddhydridernas Litiumjonbatterier laddning kommer pendla mellan att bli laddade till 100% för att sedan köras ned till ca 20% laddning då bilarna är inställda på att jobba på detta viset för att maximera hur många km man kan köra på el. I t.ex. den nu uppdaterade VW Passat GTE 2020 så har man t.om. tagit bort valläget man kunde välja att ladda batterierna när man kör för att kunna t.ex ha fulladdade batterier då man kommer till en stad som fanns på tidigare versionen. Däremot så kan man välja att spara på batterierna då man t.ex. startar på en längre körning med kanske fullladdade batterier med ett mål för att köra på el då man t.ex når en stad där man önskar köra på el så mycket som möjligt.

När man skall sälja bilen eller köpa en begagnad elbil eller laddhybrid så är det väsentligt att kolla hur mycket av den ursprungliga batterikapaciten som finns kvar?

Jag lägger även in en artikel på slutet för de som avser att kanske vistas i t.ex Thailand under stora delar av året som jag ju själv gör och har sina bilar parkerade då.

Läs gärna även vad jag skrivet om tidigare i denna tråd om ni har en Hybridbil där endast Litiumjon - Högspännings- Framdrivningbatterierna kan laddas genom att köra bilen om bilen skall stå parkerad kanske länge. Det kan bli mycket dyrt om batterierna blir helt urladdade och kan innebära att batterierna kan behöva att bytas. Jag skulle inte räkna med att garantin gäller om man inte har följt anvisningarna som finns i instruktionsboken...

Kostnaden för ett totalt batteribyte blir dock högre ju högre total batteriekapacitet och minst normalt för Hybriden och sedan följer Laddhybriden och sist den rena elbilen. Att byta hela packen om man t.ex har en Kia eller Huyndai med största 64 kW batteripacken kan som kan förstås bli väldigt dyrt!


Ett litiumbatteris liv kan tex börja i en elbil där det kan upprätthålla minst 80 % av elbilens ursprungliga räckvidd i mellan 10-15 år men det kan utan problem användas som elbilsbatteri i nästan 25 år. Laddas litiumbatterier till 100 % och laddas ur ner till 0 % visar flera studier att laddningskapaciteten kan sjunka till 70 % efter 16 000- 24 000 mil. Den stora variation beror på hur bilen laddas men de flesta elbilsägare lär sig att normalt inte ladda bilen till mer än 80 % och sällan under 20 % vilket förlänger livslängden/laddningskapaciteten till över 80 % även efter 10 år.



Livslängden på litiumjonbatterier kan ökas rejält genom att begränsa laddningen till 40 procent. En elbil bör heller inte stå still för länge med fullt batteri. Det visar ny forskning från Chalmers.

Det borde vara möjligt att skapa batterier till El-fordon som tåler djupurladdningar utan att ta skada som de så kallade fritidsbatterierna gjorde, jag vet inte om Solidstate batterierna ska klara detta om inte så är det nog en enorm felsatsning.
 
Ett av problemen med E20 på äldre bilar är att runt 20% etanol inblandning är som mest aggressivt mot komponenter i bränslesystemet som är gjorda av dålig aluminium.
Ja det är riktigt att det inte bara är motorn utan även andra komponenter som behöver tåla Etanolen. Det finns äldre bilar där även en låg inblandning av etanol kan bli ett problem och det kan röra sig om ordentliga och dyra problem!

Men sedan ganska länge byggs alla nästan alla bilar på samtliga marknader för att tåla mindre etanolblandningar och 5-10% etanol inblandning är det vanliga. 5-10% etanolinblandning i bensinen har visat sig i många praktiska tester utförda under lång tid att inte ge några problem i testerna. När man kommer upp till 15-20 % inblandning så börjar det se annorlunda ut verkar det dock som och de flesta bilfabrikanter tillåter max. en 10% inblandning av etanol.

Ju högre % etanol ju högre bränsleförbrukning blir det dock. Det är i Thailand normalt lite billigare räknat på km att köra på t.ex E-20 än E-10 (91 eller 95 oktan i Thailand) när man räknar på literpriset vs förbrukningen. Men är nu bilen inte godkänd att köra på E-20 så skall man ju inte köra på E-20 naturligtvis. På de bilar som har från början blivit "optimerade" i programvaran och med ofta lite högre kompresssionsförhållande så brukar man inte märka någon skillnad alls på bränsleförbrukningen. På speciellt bilar med turbo som är optimerade för E-20 så kan de ge lite mera effekt rent av då det går att "ladda på" lite mera p.g.a. lite mera % etanol höjer oktantalet.

I Thailand så är nu nästan alla nya "bensin fordon" redan optimerade och godkända för att köra E-20 (även ofta godkända för E-85) och det blir då ekonomi att köra på detta. Jag nämde Subaru (som jag gillar) har kommit lite på efterkälken i Thailand då av vad jag kunnat finna de ännu inte är godkända att köras på E-20. Men jag förväntar mig att det kommer att bli fixat redan till nästa årsmodell då de annars riskerar att människor väljer att inte köpa en Subaru eller annan bil som inte får köras på E-20 . När man kommer upp på E-85 så har vi ju erfarenhet av detta från Sverige och jag personligen kommer inte att välja att köra på detta bränsle med tanke på det större motorslitaget. För de som vill fördjupa sig så finns det mycket att hitta på t.ex Wikipedia.
 
Det borde vara möjligt att skapa batterier till El-fordon som tåler djupurladdningar utan att ta skada som de så kallade fritidsbatterierna gjorde, jag vet inte om Solidstate batterierna ska klara detta om inte så är det nog en enorm felsatsning.
Det står i en del artiklar felaktigt att batterierna kan köras till att de når 0% eller med andra ord är totalt urladdade men det tillåter inte programvaran att så kan ske.

Om batterierna har laddats ur och sedan laddas upp omgående så är det en sak. Men om Litiumjon batterier blir helt urladdade och står så under en längre period (när t.ex någon är i Thailand en längre tid) så är jag rädd för att batterierna "kan vara körda!

Jag hoppas också att det kommer bättre batterietyper som är ännu tåligare än Litiumjon och som heller inte kan avge Väteflourid som är en rent för jävligt farlig gas!
 
"Jag tror" att för rätt många rena elbilar så är det möjligt att följa råden om vilka laddningsnivåer man bör hålla sig inom för att få så lång livslängd som möjligt på Litiumjonbatterierna. Speciellt för de som oftast bara kör förhållandevis korta körsträckor och har möjligthet att ladda batterierna vid bostaden.

Däremot så "tror jag" att de flesta av laddhydridernas Litiumjonbatterier laddning kommer pendla mellan att bli laddade till 100% för att sedan köras ned till ca 20% laddning då bilarna är inställda på att jobba på detta viset för att maximera hur många km man kan köra på el. I t.ex. den nu uppdaterade VW Passat GTE 2020 så har man t.om. tagit bort valläget man kunde välja att ladda batterierna när man kör för att kunna t.ex ha fulladdade batterier då man kommer till en stad som fanns på tidigare versionen. Däremot så kan man välja att spara på batterierna då man t.ex. startar på en längre körning med kanske fullladdade batterier med ett mål för att köra på el då man t.ex når en stad där man önskar köra på el så mycket som möjligt.

När man skall sälja bilen eller köpa en begagnad elbil eller laddhybrid så är det väsentligt att kolla hur mycket av den ursprungliga batterikapaciten som finns kvar?

Jag lägger även in en artikel på slutet för de som avser att kanske vistas i t.ex Thailand under stora delar av året som jag ju själv gör och har sina bilar parkerade då.

Läs gärna även vad jag skrivet om tidigare i denna tråd om ni har en Hybridbil där endast Litiumjon - Högspännings- Framdrivningbatterierna kan laddas genom att köra bilen om bilen skall stå parkerad kanske länge. Det kan bli mycket dyrt om batterierna blir helt urladdade och kan innebära att batterierna kan behöva att bytas. Jag skulle inte räkna med att garantin gäller om man inte har följt anvisningarna som finns i instruktionsboken...

Kostnaden för ett totalt batteribyte blir dock högre ju högre total batteriekapacitet och minst normalt för Hybriden och sedan följer Laddhybriden och sist den rena elbilen. Att byta hela packen om man t.ex har en Kia eller Huyndai med största 64 kW batteripacken kan som kan förstås bli väldigt dyrt!


Ett litiumbatteris liv kan tex börja i en elbil där det kan upprätthålla minst 80 % av elbilens ursprungliga räckvidd i mellan 10-15 år men det kan utan problem användas som elbilsbatteri i nästan 25 år. Laddas litiumbatterier till 100 % och laddas ur ner till 0 % visar flera studier att laddningskapaciteten kan sjunka till 70 % efter 16 000- 24 000 mil. Den stora variation beror på hur bilen laddas men de flesta elbilsägare lär sig att normalt inte ladda bilen till mer än 80 % och sällan under 20 % vilket förlänger livslängden/laddningskapaciteten till över 80 % även efter 10 år.



Livslängden på litiumjonbatterier kan ökas rejält genom att begränsa laddningen till 40 procent. En elbil bör heller inte stå still för länge med fullt batteri. Det visar ny forskning från Chalmers.

Såja, då får jag kladda i tråden.

Jag har haft en hybridbil (regenerering, ingen plug-in).
Det jag gjorde innan jag reste bort var att alltid köra batteriet fullt så att jag inte skulle råka ha det på några 7% som blir till 0% när jag kommer hem.
Det var något år då jag bara körde 400mil på ett år, så det var en del körande bara för att ladda upp batteriet (knappast miljösmart).
Nu var det dock en ”prestandahybrid” och inte någon ecohybrid och var väl inte tänkt att spara en massa soppa.

Nåja, med de få milen jag lägger på per år så har det ingen större betydelse vad bilen förbrukar. Det är sällan jag haft några bränseekonomiska bilar.
 
Ja jag har under lång tid följt Björn Gillberg och han är en av många som normalt absolut inte längre får komma till tals i den svenska pressen och eller på SVT som båda har totalt tappat sitt huvuduppdrag att vara opartiska och kritiskt granska makthavarna i Sverige samt andra makt och ekonomiska intressen. Man skall dock ha en förståelse att för många som egentligen gärna skulle villja ha en mera ”öppen och saklig debatt i samtalet” så ryker jobbet eller anslaget om man inte ställer sig i ledet. Detta kanske kan uppfattas som att vara politiskt uttalande från mig som inte hör till denna tråd, men oavsett vad man tycker så skall beslut göras baserat på ett konstruktivt samtal där t.ex. riktiga forskare får lägga fram fakta och där inte ensidigt bara en sida får lov att ”trixa felaktigt” med t.ex. statistik på så vis som nu väldigt ofta förekommer. Björn Gillberg kan räkna och dra slutsatser som väldigt klart inte passar somliga. Det har blivit en väldigt konstig situation då det är snart bara de som är pensionärer som vågar stå fram med oliktänkande åsikter i samtalet. Inget av vad jag nu skrev skall uppfattas som något som helst partipolitiskt!
Skulle SVT ta upp allt som någon har intresse av och skrivs på sociala medier så skulle inte 10 kanaler räcka. för att inte tala om vilken arme av folk som krävs för att få med allt. Då skulle licensavgiften bli skyhög.
 
Jag är själv tekniker och försöker att följa med på vad som händer på rätt så många områden faktiskt. Jag är inte alls negativ till t.ex. att det blir mera elbilar för det innebär t.ex att vi får renare luft i speciellt innebi våra städer. Samtidigt måste man ju faktiskt titta på helheten och det innebär ju att vi då behöver öka kapaciteten i elförsörjningen t.ex.

Jag skrev tidigare om riskerna om Lionbatterier och Väteflourid som på denna tråd som är väldigt farligt! När jag mötte brandmännen från Stockholm för inte så länge sedan så pratade också samtidigt om riskerna med Gas-drivna fordon, men valde att inte ta upp detta då det var Elbilen som ju var i rubriken.

Något som bör också pratas är angående vad gör vi med alla uttjänta batterier som det blir vid en omställning till att slutligen bara finnas elfordon och inget annat som får lov att köras med i Sverige? Går det att på ett ”Hållbart sätt” ta hand om alla batterier? Om inte så lär det bli många fler sådana här skandaler också framåt i tiden och de flesta sådana här saker blir aldrig upptäckta ”tror jag”.


Har för mig att några håller på med att utprova några tekniker. vet ej hur resultaten blev.
 
Ja det är riktigt att det inte bara är motorn utan även andra komponenter som behöver tåla Etanolen. Det finns äldre bilar där även en låg inblandning av etanol kan bli ett problem och det kan röra sig om ordentliga och dyra problem!

Men sedan ganska länge byggs alla nästan alla bilar på samtliga marknader för att tåla mindre etanolblandningar och 5-10% etanol inblandning är det vanliga. 5-10% etanolinblandning i bensinen har visat sig i många praktiska tester utförda under lång tid att inte ge några problem i testerna. När man kommer upp till 15-20 % inblandning så börjar det se annorlunda ut verkar det dock som och de flesta bilfabrikanter tillåter max. en 10% inblandning av etanol.

Ju högre % etanol ju högre bränsleförbrukning blir det dock. Det är i Thailand normalt lite billigare räknat på km att köra på t.ex E-20 än E-10 (91 eller 95 oktan i Thailand) när man räknar på literpriset vs förbrukningen. Men är nu bilen inte godkänd att köra på E-20 så skall man ju inte köra på E-20 naturligtvis. På de bilar som har från början blivit "optimerade" i programvaran och med ofta lite högre kompresssionsförhållande så brukar man inte märka någon skillnad alls på bränsleförbrukningen. På speciellt bilar med turbo som är optimerade för E-20 så kan de ge lite mera effekt rent av då det går att "ladda på" lite mera p.g.a. lite mera % etanol höjer oktantalet.

I Thailand så är nu nästan alla nya "bensin fordon" redan optimerade och godkända för att köra E-20 (även ofta godkända för E-85) och det blir då ekonomi att köra på detta. Jag nämde Subaru (som jag gillar) har kommit lite på efterkälken i Thailand då av vad jag kunnat finna de ännu inte är godkända att köras på E-20. Men jag förväntar mig att det kommer att bli fixat redan till nästa årsmodell då de annars riskerar att människor väljer att inte köpa en Subaru eller annan bil som inte får köras på E-20 . När man kommer upp på E-85 så har vi ju erfarenhet av detta från Sverige och jag personligen kommer inte att välja att köra på detta bränsle med tanke på det större motorslitaget. För de som vill fördjupa sig så finns det mycket att hitta på t.ex Wikipedia.
Förvånar mig att det fortfarande säljs modeller som inte tål E20. Det var för några år sedan som det var uppe på tapeten att höja till E20. så det kan omöjligt vara överraskning för bilindustrin att kravet skall komma.
 
Problemet med elbil i Thailand är ju för glest mellan laddstationer, jag känner bara till en laddstation men så har jag ju inte aktivt letat heller.
Ligger en på Pratumnak soi kasetsin på parkering mitt emot chocolate factory.
 
Den dag man kan visa att det finns ett samband mellan CO2 och "global uppvärmning", då först är det dags att agera.
Är det inte dags att inse att den elektromagnetiska strålningen från solen är mer dominerande än CO2?
Att IPCC inte vill granska inflytandet av elektromagnetiska strålningen från solen är förståeligt, då rasar ju hela korthuset samman.

SUNSPOTS (kopia).jpg
 
Detta med CO" är ju rena bluffen , en bluff som regeringar runt om i Europa bugar och tackar för , håvar in skatteslantar som sen används till allt annat än klimatsatsningar .. Men Svenskarna vaknar även här nu, Gjorda undersökningar som nyligen publiceras för de som kan googla visar på att Svensken tröttnat på de stora skatteslöseriet gällande klimatsatsningar :)
 
Idag kan jag välja att tanka på olika ställen. Att jag väljer PB bero på att jag får en gratis biltvätt när jag fyllt upp tanken. Kommer man att kunna välja lika många leverantörer när/om elbilar blir vanligare? 34 Euro brukar det kosta att fylla upp vår tank med 36 liter 95 oktan.
 
Så har det alltid varit, in med fåren i fållan, sen är det till att höja priserna, utan att skämmas, för det vet dom inte vad det är:angry_transparent:......
Som jag skrev i klimattråden , den 31 februari ,då blir det dyrt vid laddstolparna , ett bedrägeri , precis som med dieselbilarna
 
Idag kan jag välja att tanka på olika ställen. Att jag väljer PB bero på att jag får en gratis biltvätt när jag fyllt upp tanken. Kommer man att kunna välja lika många leverantörer när/om elbilar blir vanligare? 34 Euro brukar det kosta att fylla upp vår tank med 36 liter 95 oktan.
det tar 15 är att byta ut halva bilparken. så varför oroar du dig?
 
Så har det alltid varit, in med fåren i fållan, sen är det till att höja priserna, utan att skämmas, för det vet dom inte vad det är:angry_transparent:......
Tänk om det gick hypotetiskt att t.ex. uppfinna en bil som gick på vatten och tog bort t.ex. koldioxid och inga andra utsläpp alls av något som anses vara ett problem och dessutom svävade över marken så att det inte blev det minsta slitage på vägarna! Då borde ju det inte bli några skatter eller avgifter och moms osv att betala eller rent av då få betalt istället om det blivit en positiv miljöpåverkan. Negativ miljöpåverkan och ju högre sådan är ju huvudanledningen för att ta ut proportionellt högre skatter säger ju politikerna till oss. Som först nummer två kommer sedan behovet att ta in skatter säger politikerna till oss. Med mitt resonemang och lita på på att det som sägs överensstämmer med verkligheten också, så kanske man kunde köra och få betalt per km eller åtminstone inte betala något. För de kan väl inte vara så jävlxxa att de oavsett ska ha in pengarna och att de bara ljuger för oss? :rolleyes:
 
Idag kan jag välja att tanka på olika ställen. Att jag väljer PB bero på att jag får en gratis biltvätt när jag fyllt upp tanken. Kommer man att kunna välja lika många leverantörer när/om elbilar blir vanligare? 34 Euro brukar det kosta att fylla upp vår tank med 36 liter 95 oktan.

Man måste ju ha in kostnaden för att dels bygga anläggningarna och dels för vad de kostar att "driva" och sedan så måste man han in en slant till aktieägarna också.
 
 
 
Tillbaka
Topp