Fördelen med elbilar…

Är det någon som vet om spriten kan användas på dieselmotor?

Svar nej, detta skulle inte fungera pga. av att insprutningspumpen får sin smörjning av dieseln....

Det är inte enda problemet. En motor som drivs på alkohol påminner mer om en bensinmotor och inte en dieselmotor. Alkohol har ganska högt oktantal och självantänder inte så lätt. En gnista brukar lösa den saken ;)

Vi har en etanolbil, vågar man hoppas på att politikerna tar sitt förnuft till fånga?

Nu kunde man väl räknat ut med knäna, att om det blev en viss mängd etanolbilar så skulle naturligtvis skattekronorna in den vägen också. Men det var attraktivt i början åtminstone. I sinom tid lär en elbil också kosta 20 kr/mil; är elen billig lär det bli km-skatt eller någonting annat.
Det är nog bara en fråga om tid. Tror att det blir km-skatt på alla bilar. Lite olika beroende på vilken motor som finns.

Kom och tänka på nyhetsrapportering i Sverige. Nyheter är bara när det är varmt och helst skogsbränder.
Inte ett bild av rekordkylan i Indien eller inte heller från Thailand. Här bild från norra Thailand. Inte helt vanligt kan jag säga :D

FB_IMG_1577717425858.jpg
Helt enligt teorin. Med högre global temperatur så blir det bättre fart på vindarna. När de kommer ned från Himalaya så är det sån fart att lufen inte hinner värmas.

Har Du bil så lär Du få betala, vare så Du vill eller ej...

Statliga Konjunkturinstitutet kommer med ett chockförslag för bilägare. Skatten på diesel och bensin bör minst fördubblas för att klimatmålen ska nås – och elbilar ska få kilometerskatt. – Vi har gjort olika analyser där vi ser en höjning av den befintliga energiskatten på 2-9 gånger dagens nivå, säger utredaren Anna Dahlqvist på KI till Sveriges Radio.

Konjunkturinstitutet har utrett hur vi i Sverige ska nå klimatmålen. De kritiserar de gällande systemen kraftigt och föreslår både att bränsleskatten ska höjas med 2-9 gånger och att elbilar ska få kilometerskatt. Förslagen skulle innebära en chockartad kostnadsökning för alla bilägare i Sverige – annars nås inte klimatmålen.
– Nej, man kommer inte att nå dem utan ytterligare styrning. Det är alltså en skärpt politik som måste till, säger Anna Dahlqvist projektledare för rapporten ”Miljö, ekonomi och politik 2018” till Ekot i Sveriges Radio.
KI kritiserar det nya bonus malus-systemet för att vara otillräckligt och inte hindra folk från att köra mer bil. Dessutom förlorar staten intäkter på det då bilisterna väljer elbilar, hybrider och bränslesnåla bilar som ger staten mindre skatt.
– Att byta till en mer energieffektiv elbil kan bidra till att nå en effektivare energianvändning. Samtidigt är det inte ett system som hanterar eller motverkar att vi kör mer bil. Och kör vi mer bil, så går den poängen förlorad. Då kan man behöva kompletterande styrning i form av kilometerskatt. Våra beräkningar visar också att det här är ett dyrt sätt att spara energi på, säger Anna Dahlqvist.
Enligt KI kan staten förlora tre miljarder kronor under tio år på det nya systemet. För att säkra skatteintäkterna och nå klimatmålen behöver bensin- och dieselpriset höjas mellan 2-9 gånger. Dessutom ska elbilar få kilometerskatt.
– Vi har gjort olika analyser där vi ser en höjning av den befintliga energiskatten på 2-9 gånger dagens nivå. Det är väl inte realistiskt att tro att det blir så, men vi vill belysa att inget sker av sig själv, det kommer att kosta. Vi säger inte heller att man inte ska höja, men om man inte gör det måste politikerna fundera på hur man ska lyckas på ett smartare sätt, säger Anna Dahlqvist.
En anledning till att bränslepriset måste höjas är att fler väljer bränslesnåla bilar på grund av bonus malus. Och att många fler väljer elbilar och laddhybrider som då måste få en kilometerskatt.
Hur snabbt har de tänkt sig att införa den här skattehöjningen?

. blir det över 5 år så blir det ett herrans liv. Blir det fördelat över 20 år så kan det nog införas utan för stora protester. Då får folk en chans att anpassa sig.

Brandman varnar för bränder i elbilar
El- och gasbilar kan bli livsfarliga vid en brand. Brandmannen Tommy Carnebo ger nu utbildning i ämnet till både räddningstjänster och företag.

Jag träffade själv för inte så länge sedan två svenska brandmän från Stockholm som var mycket bekymrade över detta. Jag är i mitt arbete ambulerande brandchef på fartyg, men uttalar mig Inte som rådande expert på detta mne (eller någonting)!

Ta dock alltid för givet att all brandrök är ytterst farligt att inandas även i mycket små koncentrationer och tänk på er egen säkerhet!

När vi pratar om Vätefluorid, även känt som fluorväte eller fluoran är en kemisk förening mellan väte och fluor med formeln HF. Så är pratar vi om något som är ytterst farligt! Ser ni en vit rök (även om ni inte ser en brand) så håll er och alla andra väl undan om det är möjligt! Vi pratar här om inte enbart om att det behövs andningsskydd med komprimerad luft utan att det behövs kemskyddsdräkter vid insatser. En t.ex tunnelbrand har nu blivit ytterligare ännu svårare.

Jag hoppas att det så snart som möjligt kommer andra mindre farliga batterier än Litiumjon batterierna.

"Googla" gärna på detta ytterligare och gör er egen bedömning.

På en videosekvens syns ett vardagsrum. Framför tv:n står en elscooter på laddning. Plötsligt hörs ett ”poff” och det börjar ryka ur scootern. En man springer fram och drar ur kontakten. På mindre än en minut är hela vardagsrummet fyllt med giftig rök.

– Det är vidriga grejer, säger Tommy Carnebo, som är samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar, till Kommunalarbetaren.

Det filmen visar är att ett litiumjonbatteri, som också finns i el-bilar, som har drabbats av så kallad termisk rusning, vilket kan hända om batteriet hettas upp efter en kollision. Då avges bland annat den mycket giftiga gasen väteflourid. Gasen kan ge luftvägsproblem, muskelkramper och rytmrubbningar i hjärtat. Kemikalierna tar sig igenom räddningstjänstens vanliga skyddsdräkter och in i huden.

---------------------------------------
Ni kan ju välja att tro på detta istället även om det absolut inte min rekommendation! Och är den som uttalar sig en expert på detta område tror ni?

Att elbilar skulle vara rullande brandfaror stämmer dock inte. Riskerna är överdrivna, säger Lars Hoffman som ansvarar för verkstäder och labb på elbilstillverkaren Nevs och besiktningsman på Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.

"Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp", säger han till Motor-Magasinet.

Har någon prövat med förvärmning av spriten
Det är inte enda problemet. En motor som drivs på alkohol påminner mer om en bensinmotor och inte en dieselmotor. Alkohol har ganska högt oktantal och självantänder inte så lätt. En gnista brukar lösa den saken ;)

Jo men samtidigt är det kompressionen som ger värme i en dieselmotor och att dieseln är finfördelad av spridarna...och här finns ingen gnista, det är kompressionstrycket som ger värme där dieseln antänds.

Brandman varnar för bränder i elbilar
El- och gasbilar kan bli livsfarliga vid en brand. Brandmannen Tommy Carnebo ger nu utbildning i ämnet till både räddningstjänster och företag.

Jag träffade själv för inte så länge sedan två svenska brandmän från Stockholm som var mycket bekymrade över detta. Jag är i mitt arbete ambulerande brandchef på fartyg, men uttalar mig Inte som rådande expert på detta mne (eller någonting)!

Ta dock alltid för givet att all brandrök är ytterst farligt att inandas även i mycket små koncentrationer och tänk på er egen säkerhet!

När vi pratar om Vätefluorid, även känt som fluorväte eller fluoran är en kemisk förening mellan väte och fluor med formeln HF. Så är pratar vi om något som är ytterst farligt! Ser ni en vit rök (även om ni inte ser en brand) så håll er och alla andra väl undan om det är möjligt! Vi pratar här om inte enbart om att det behövs andningsskydd med komprimerad luft utan att det behövs kemskyddsdräkter vid insatser. En t.ex tunnelbrand har nu blivit ytterligare ännu svårare.

Jag hoppas att det så snart som möjligt kommer andra mindre farliga batterier än Litiumjon batterierna.

"Googla" gärna på detta ytterligare och gör er egen bedömning.

På en videosekvens syns ett vardagsrum. Framför tv:n står en elscooter på laddning. Plötsligt hörs ett ”poff” och det börjar ryka ur scootern. En man springer fram och drar ur kontakten. På mindre än en minut är hela vardagsrummet fyllt med giftig rök.

– Det är vidriga grejer, säger Tommy Carnebo, som är samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar, till Kommunalarbetaren.

Det filmen visar är att ett litiumjonbatteri, som också finns i el-bilar, som har drabbats av så kallad termisk rusning, vilket kan hända om batteriet hettas upp efter en kollision. Då avges bland annat den mycket giftiga gasen väteflourid. Gasen kan ge luftvägsproblem, muskelkramper och rytmrubbningar i hjärtat. Kemikalierna tar sig igenom räddningstjänstens vanliga skyddsdräkter och in i huden.

---------------------------------------
Ni kan ju välja att tro på detta istället även om det absolut inte min rekommendation! Och är den som uttalar sig en expert på detta område tror ni?

Att elbilar skulle vara rullande brandfaror stämmer dock inte. Riskerna är överdrivna, säger Lars Hoffman som ansvarar för verkstäder och labb på elbilstillverkaren Nevs och besiktningsman på Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.

"Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp", säger han till Motor-Magasinet.
Ett vanligt ficklampsbatteri brukar inte explodera. Det beror på att energitätheten är mycket låg. Idag vill man ha batterier som väger litet och har liten volym, som påminner om bensin. Det är klart att ju effektivare batterierna blir, desto större är risken. Vid en krock är risken stor att det blir en kortslutning någonstans.

Att få med även små % inblandningar av Bensin eller Spit vare sig i form av Etanol eller Methanol in på en Dieselmotor brukar inte sluta lyckligt och det har inte bara att göra med att själva förbräningsprocessen är olika utan att också högtryckspumps-systemet tar skada. Moderna Commonrail dieselmotorer jobbar med tryck upp mot en sådär 2.500 bar och ett ras blir en dyrbar historia.

Men man ju t.ex. istället göra en ”Otto-motor med tändstift ” (Bensin/Sprit motor) som arbetar i ett tämligen stort register enligt ”Diesel-principen”och då nå en väldigt hög verkningsgrad och då väsentligt lägre bränsleförbrukning än det varit möjligt tidigare. Skall bli intressant och se om det funkar väl i praktiken och med en hög tillförlitlighet och utlovad sänkt bränsleförbrukning av bensin?

”Googla” t.ex på detta. Finns dock andra intressanta vägar också att öka verkningsgraden...

How does the Mazda Skyactiv-X engine work? - YouTube

Ett vanligt ficklampsbatteri brukar inte explodera. Det beror på att energitätheten är mycket låg. Idag vill man ha batterier som väger litet och har liten volym, som påminner om bensin. Det är klart att ju effektivare batterierna blir, desto större är risken. Vid en krock är risken stor att det blir en kortslutning någonstans.
Även om de inte exploderar så brinner de utav bar fn , jag har sett ganska många som brunnit efter krascher med RC flyg i de större storlekarna , Då pratar vi 5000 mah 0ch större , Det är faktiskt som en mindre explosionsartad brand , ett rent fyrverkeri med en riktigt farlig rök dessutom ,, men förnekare gillar ju inte som bekant sanningar

Då detta ju är ett forum om Thailand till stora delar...I Thailand så vill man fasa ut 91 oktan bensin med 10% etanol till att börja med och på längre sikt troligen även 95 oktan med 10% etanol inblandning. Målsättningen är att få det som i Thailand vid mackarna som heter E20 som är 80% bensin och 20% etanol till att bli det bränslet som de vill att det skall köras med. Så skall man t.ex. köpa en ny bil i Thailand så är det bäst att kolla att den är gjord för att köra på E20 vilket t.ex. inga Subaru i Thailand är godkända för...Även om 95 E10 troligen kommer finnas kvar rätt länge så kommer det troligen bli relativt dyrare att köra med detta jämfört med E-20 på sikt. För att en bil med motor skall gå optimalt på E20 så handlar det inte bara om att den inte går sönder utan den skall även då optimeras för att jobba med E-20 med lite högre kompressionförhållande.

Som jag kunnat läsa mig till så kommer det på överskådlig tid i Sverige inte bli högre inblandning av Etanol än maximalt 10% i bensinen och det verkar gälla även i övriga Europa. Men

Det som är galet att man förbjuder diesel utan att tänka på att det kanske ändå är framtiden.
Politiker skall inte blanda sig i utvecklingen av teknik och försöka styra utvecklingen för då går det åt helskotta, precis som fallet med etanol.
Se klippet från teknikens värld:
"Vid Loughborough University har man utvecklat systemet ACCT (ammonia creation and conversion technology). I en kammare monterad på avgassystemet konverteras AdBlue till en ammoniakrik ACCT-vätska.

Som i en vanlig SCR-katalysator bryts kväveoxiden isär till vatten och kväve – den stora skillnaden mellan de två systemen är att ACCT-vätskan fortsätter att vara högeffektivt även vid de låga avgastemperaturer som är en utmaning för dagens system
De första testerna av den nya tekniken gjordes med en Skoda-taxi i stadstrafik. Resultaten visar att ACCT-systemet kan fånga 98 procent av den NOx som kommer ur avgasröret – jämfört med 60 procent för dagens Euro 6-system på samma bilmodell. Vid försöket hade forskarna inte haft möjlighet att finjustera ACCT-systemet, och nu börjar experter tala om ”nära nollutsläpp”.

Tekniken är enkel och billig. Föga överraskande har stora delar av bilindustrin sina blickar riktade mot universitetet, och enligt Autocar tror forskarteamet att en kommersiell produkt kan finnas på marknaden inom två år, om de får rätt stöd. Förmodligen kommer de inte sakna resurser."
Jag säger en gång till elbil är i te framtidens fordon.

Det var trevligt att läsa att du också hade uppmärksammat detta med ACCT

Det finns Youtube lite filmer om man ”googlar” på: ACCT Nox reduction

Dieselmotorn har ju blivit ”dödförklarad” men om detta med ACCT håller vad det lovar så borde den bli ”levande förklarad” igen.

Nu är det som bekant också varit och är problem med ”Partikelfilter” som sotar igen om man kör nästan bara i Stadstraffik utan att gå djupare på varför men detta brukar bli dyrt att fixa. Ju bättre NOx rening ju mindre EGR (Re-cirkulation av avgaser tillbaka in i motorn) behöves och detta leder till mindre sotbildning som inte bara sätter igen partikelfiltret utan också att det blir en mera effektiv förbränning och längre livslängd på motoroljan osv....

Jag kan faktiskt inte se vad man realistiskt kan ersätta dieselmotorn med i speciellt tunga applikationer och de jättelika dieselmotorer som finns på fartyg?

Min uppfattning är att myndigheterna endast är ute efter att hitta nya ideer och tekniker för att kunna lansera detta snarast möjligt samt att efter en kort tid belägga dessa med miljöskatter , ta elbilen som nu utreds för pålagor , om de är så miljövänliga varför då lägga kilometerskatt på dem

Jag för min del anser att det är synd och skam att i t.ex Thailand, Indien mfl länder att det får sälja nya bilar fortfarande som dieselbilar utan partikelfilter som ju kom 2010-2011 med Euro5 hemma. Nya Bensinbilarna är inte bättre än motsvarande Euro4 och vi är väl nu på EURO6d som innebär även partikelfilter och ännu mera förfinad avgasrening.

Smoggen ligger ofta tät och människor dör i förtid! Hur är det ens möjligt att regeringarna i många länder inte ställer krav när bättre teknik ju redan finns utan bilfabrikerna får fortsätta att använda gamla motorer med väldigt dålig rening? Nu är det på gång Euro5 bilar i Thailand om de råkar vara under 1000 cc enbart för att bli lågskatte klassade. Ja synd och skam är det och det luktar korruption...

Min uppfattning är att myndigheterna endast är ute efter att hitta nya ideer och tekniker för att kunna lansera detta snarast möjligt samt att efter en kort tid belägga dessa med miljöskatter , ta elbilen som nu utreds för pålagor , om de är så miljövänliga varför då lägga kilometerskatt på dem

Numera är ordet skatt bannlyst, nu heter det klimat eller miljöavgift...

själv sitter jag och funderar på hur man kan komma runt kilometeravgiften.

Tillbaka
Topp