Gubben och Tunan.

 
Inköp och installation idag....
Notera de trekantiga hålen i hylsorna som ska smörja bussningarna med vatten..



20200713_150625_copy_896x1117.jpg
20200713_150359_copy_896x663.jpg
20200713_150313_copy_896x473.jpg
20200713_150228_copy_896x1269.jpg
20200713_144427_copy_896x1843.jpg
20200713_150159_copy_896x1044.jpg
 
En båt som jag byggde 1988 och sålde 2010.
Användes i fiske, charter och fritid.
Många resor till Finland i samband med Postrodden som följebåt.

IMG_20131121_0004.jpg

IMG_20131121_0007 (2).jpg




En bild från höstfisket efter sik när jag rör om sikrommen med salt innan den förpackades.

img010.jpg
 
Funderar på om inte en scatra-koppling, skulle vara bättre än knutkors?
Fungerar säkert mycket bättre, men sånt finns inte här.
Man får välja på det som finns här.
Fördelar är att reservdelar finns hemma i de flesta affärer.
Det finns bara ett märke av motorer som exempel, luftkylda encylindriga Kingstone.

Men det finns väl flera miljoner båtar med denna installation så det fungerar.
 
Fungerar säkert mycket bättre, men sånt finns inte här.
Man får välja på det som finns här.
Fördelar är att reservdelar finns hemma i de flesta affärer.
Det finns bara ett märke av motorer som exempel, luftkylda encylindriga Kingstone.

Men det finns väl flera miljoner båtar med denna installation så det fungerar.

Att montera en scatra-koppling, är som att ta fram ett trollspö, och trolla bort vibrationerna, men finns dom inte att få tag på , så är det så...:wai:
 
Fungerar säkert mycket bättre, men sånt finns inte här.
Man får välja på det som finns här.
Fördelar är att reservdelar finns hemma i de flesta affärer.
Det finns bara ett märke av motorer som exempel, luftkylda encylindriga Kingstone.

Men det finns väl flera miljoner båtar med denna installation så det fungerar.
Så härligt, kommer jag inte in hemma så får frugan ta min son till fillppinerna.
Bara krama om sin son.
Fyfan var ont det gör
 
Sitter det nåt trycklager i motorn? Ser inget som tar propkraften, men detta var ju inte första installationen. En tanke bara..
Ingen aning, vet bara att alla använder samma metod och samma motortyp.
Bara tvåbladiga propellrar har jag sett.
Faktiskt samma motormärke som finns i olika storlekar från 8 - 18 hk sen lång tid tillbaka.

Lite udda mot man är van med hemifrån är att när man inte ska använda båten på ett tag så bär man upp den på land, tar loss motorn samt propelleraxel och tar med dom hem.
Kanske för stöldrisken?
 
En väldigt bra tanke. Ett axiallager borde det sitta någonstans som tar upp kraften som blir när propellern skjuter båten framåt.

Hur fungerar det med back? Har man inget backslag @kurant
Nej ingen back, inget friläge...
Man drar ut båten med ankarlinan som ofta är 50-60 m lång.
Sen är det långa bambustänger som man stakar med för att vända båten med.
Enklast och billigast är mottot.

Idag sänkte vi ner båten så det blir enklare att jobba invändigt.

20200715_153825_copy_1343x896.jpg
 
Ibland har jag lust att bara ge upp när man ser hur dessa tänker eller inte tänker.
Enormt värdelösa på att planera och vara logiska.
Skickade iväg ”kapten” Oskar till affären för att köpa olja till motorerna, han kom hem med 1 liter, varje motor rymmer 1,65 liter.
Jag åkte in själv och köpte en låda med 12 st 1 liters flaskor. Det behövs ju bytas regelbundet då dessa motorer inte är utrustade med oljefilter.
På eftermiddagen frågade jag om dom bytt olja i den gamla motorn? Två man hade skruvat i timmar nere i skrovet med att installera motorerna.
Naturligtvis hade dom missat det, så för att byta olja måste man ta loss motorn och lyfta ur den. Ut med motorn och byta olja som tog två timmar.
Fick inte något bra svar varför dom inte bytte olja innan dom lyfte ner motorn, frun sa att dom inte kan tänka som du...

Nästa fadäs var när han kom på att han inte kunde dra igång den främre motorn sen han flyttade den föröver, det fanns inte utrymme under kabintaket. Det tänkte han lösa med att förstärka kabintaket och ta upp ett hål för startsnöret och stå där uppe för att dra igång motorn.
Det stoppade jag så nu bygger jag om kabintaket så det blir öppningsbart med gångjärn.

Sen blir det några egna lösningar som inte går att förklara för dom.
 
Ibland har jag lust att bara ge upp när man ser hur dessa tänker eller inte tänker.
Enormt värdelösa på att planera och vara logiska.
Skickade iväg ”kapten” Oskar till affären för att köpa olja till motorerna, han kom hem med 1 liter, varje motor rymmer 1,65 liter.
Jag åkte in själv och köpte en låda med 12 st 1 liters flaskor. Det behövs ju bytas regelbundet då dessa motorer inte är utrustade med oljefilter.
På eftermiddagen frågade jag om dom bytt olja i den gamla motorn? Två man hade skruvat i timmar nere i skrovet med att installera motorerna.
Naturligtvis hade dom missat det, så för att byta olja måste man ta loss motorn och lyfta ur den. Ut med motorn och byta olja som tog två timmar.
Fick inte något bra svar varför dom inte bytte olja innan dom lyfte ner motorn, frun sa att dom inte kan tänka som du...

Nästa fadäs var när han kom på att han inte kunde dra igång den främre motorn sen han flyttade den föröver, det fanns inte utrymme under kabintaket. Det tänkte han lösa med att förstärka kabintaket och ta upp ett hål för startsnöret och stå där uppe för att dra igång motorn.
Det stoppade jag så nu bygger jag om kabintaket så det blir öppningsbart med gångjärn.

Sen blir det några egna lösningar som inte går att förklara för dom.
Men tror du inte dom tar till sig, det du gör, samt lär sig något nytt, när de börjar fiska
 
Dom lär sig mycket nytt från mig som dom har nytta av hoppas jag.
Men de har knappt någon utbildning och flera kan varken läsa eller skriva.
Men att göra saker på ett smart sätt är en klar bristvara, det stötte jag också på i Thailand.
Så är det, visa förklara bevisa med ord är svårt. Men med händerna blir det enklare. Du vet vad du vill, och tids nog förstår dom, och då blir det kanon. Lycka till. :)
 
Då är vi nästan klara, lite målningar kvar och installation av ett 12v system som jag gör i morgon.

Nu vill dom ut och fiska så fort som det går.

Då ställde jag frågan om dom fixat fiskelicensen och registrering?

Så tyst har det inte varit på två månader.

Snart behöver vi bara + 20 starka män som bär ned båten till havet.

20200716_124340.jpg
 
Har handlat rätt mycket på Lazada som kommer att vara nyttigt.

Kompass, kikare, flytvästar, 12v paneler med brytare.

Även en trollingutrustning och annat som behövs för Tuna och Marlin.

Snart lägger vi ut om inte byråkrati med att registrera och få licensen klar tar tid.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp