När köper Du elbil?

 
Nästan tvärt om. Köper man på avbetalning är det ju någon som tjänar på det också och är mer benägen att "pruta" en del av den vinsten. Köper man kontant förloras den "förtjänsten"
Vid 0% ränta så tjänar kreditgivaren pengar på marginalen på fordonet.

Idag är den lokala handlaren inte lokal längre utan de flesta rabatter och finansierings modeller kommer uppifrån. Handlaren kan inte ge kontantrabatt.
 
Vid 0% ränta så tjänar kreditgivaren pengar på marginalen på fordonet.

Idag är den lokala handlaren inte lokal längre utan de flesta rabatter och finansierings modeller kommer uppifrån. Handlaren kan inte ge kontantrabatt.

0 % ränta är stora vinster i för finansbolagen. Varför tror du Resurs Bank i Sverige blev så stora och rika på att låna ut pengar "räntefritt" i Siba och OnOff-koncernerna (det var dom som ägde Resurs Bank) ?
 
0 % ränta är stora vinster i för finansbolagen. Varför tror du Resurs Bank i Sverige blev så stora och rika på att låna ut pengar "räntefritt" i Siba och OnOff-koncernerna (det var dom som ägde Resurs Bank) ?
Det var, främst, på den tiden då de kunde ta ut ohemula uppläggnings avgifter, aviseringsavifter, påminnelseavgifter och fan o hans mosters avgifter. Och sen har de del av vinsten på varan ovanpå det för att det blir lättare att få ett avslut av den som inte har råd.

Som konsument bör man titta på totalkostnaden och om det går att pruta, vilket kanske går på Solvalla biltorg.
 
Det var, främst, på den tiden då de kunde ta ut ohemula uppläggnings avgifter, aviseringsavifter, påminnelseavgifter och fan o hans mosters avgifter. Och sen har de del av vinsten på varan ovanpå det för att det blir lättare att få ett avslut av den som inte har råd.

Som konsument bör man titta på totalkostnaden och om det går att pruta, vilket kanske går på Solvalla biltorg.
Vi fick ner 30.000 på totalkostnaden mot skylt och hemsidepriset plus first class insurance som jag bara kan jämföra med vad den kostade för x-trailen 25k om året, fria service kommer inte ihåg om var till 30k, 50k eller 100k km, får kolla i boken men inte nu för har gått och lagt mig.
Sen tonade rutor men det brukar väl vara standard.
 
Jovisst, det insåg jag. Men även det var rätt chockerande för mig faktiskt.

Verkar som det mesta i Sverige går på krita nuförtiden inkl rena konsumtionsvaror. Snart gäller det väl även begagnatmarknaden med.

Jag tror att det är en minoritet som hostar upp runt 800k kr cash när man köper bil.
Begagnatmarknaden är lite annat då bilarna börjar hamna på belopp som många fler kan betala för kontant eller åtminstone inte ta ett allt för stort lån.
 
Jag tror att det är en minoritet som hostar upp runt 800k kr cash när man köper bil.
Begagnatmarknaden är lite annat då bilarna börjar hamna på belopp som många fler kan betala för kontant eller åtminstone inte ta ett allt för stort lån.

Fast nya bilar har ju inte ens ökat med KPI de senaste 44 åren (basår SCB 1980), så är ju inte större belopp att punga ut med idag än det var då.


IMG_4094.jpeg



IMG_4095.jpeg
 
Fast nya bilar har ju inte ens ökat med KPI de senaste 44 åren (basår SCB 1980), så är ju inte större belopp att punga ut med idag än det var då.


IMG_4094.jpeg



IMG_4095.jpeg

Jag har ingen aning hur det ligger till, men ser att man fort kommer upp i ganska höga siffror om man ser på en ”vettig” bil.
Då Volvo är en tämligen vanlig bil i Sverige så surfade jag således in och tittade på en XC60.
”Köp från 686 000kr”
Då har man den mest sparsmakade och får säkert en motor man måste veva igång och trädäck.
Då klickar jag mig vidare och ser att det finns 4 paket. Core, Plus, Ultra och Polestar med startpris på 686k, 724k, 763k och 883k.
Jag gissar vilt och tror att det är startnivå på alla paket och att dessa i sin tur ”behöver” en del utrustning.
Jag tror således att en Volvo XC60 således kommer att kosta minst 700k bara man har valt en motorvärmare och vinterdäck och om man vill så kommer man nog över 1 mille när man gladeligen klickar på en massa ”options”

Om man kunde betala en Volvo 142:a kontant 1969 på en månadslön är ointressant egentligen.
 
Jag har ingen aning hur det ligger till, men ser att man fort kommer upp i ganska höga siffror om man ser på en ”vettig” bil.
Då Volvo är en tämligen vanlig bil i Sverige så surfade jag således in och tittade på en XC60.
”Köp från 686 000kr”
Då har man den mest sparsmakade och får säkert en motor man måste veva igång och trädäck.
Då klickar jag mig vidare och ser att det finns 4 paket. Core, Plus, Ultra och Polestar med startpris på 686k, 724k, 763k och 883k.
Jag gissar vilt och tror att det är startnivå på alla paket och att dessa i sin tur ”behöver” en del utrustning.
Jag tror således att en Volvo XC60 således kommer att kosta minst 700k bara man har valt en motorvärmare och vinterdäck och om man vill så kommer man nog över 1 mille när man gladeligen klickar på en massa ”options”

Om man kunde betala en Volvo 142:a kontant 1969 på en månadslön är ointressant egentligen.
Jag skulle aldrig köpa en fabriksny bil idag. En nästan ny begagnad är i mitt tycke ett betydligt vettigare köp. Vår XC40 hade 1300 mil på mätaren när vi köpte den för 3 år sedan och det var betydligt vänligare för plånboken. Nu har den gått 5100 mil utan minsta problem. Så både frugan och jag är helnöjda.
 
Jag skulle aldrig köpa en fabriksny bil idag. En nästan ny begagnad är i mitt tycke ett betydligt vettigare köp. Vår XC40 hade 1300 mil på mätaren när vi köpte den för 3 år sedan och det var betydligt vänligare för plånboken. Nu har den gått 5100 mil utan minsta problem. Så både frugan och jag är helnöjda.

Precis så är det nog för folk flest.
Jag tycker det är galna priser på nya bilar och har svårt att motivera att betala rätt kraftiga summor för en ”ok” bil.
Är bilen 1år gammal så börjar dom hamna någorlunda ok i pris, men det är fortfarande inte direkt billigt.
 
Om man kunde betala en Volvo 142:a kontant 1969 på en månadslön är ointressant egentligen.

En Volvo 142 år 1969 var minst lika exklusiv då som bil som en Polestar idag och gick inte på en månadslön i dåtidens penningvärde direkt så jag tycker absolut det är intressant att jämföra.

Tycker bara att det är intressant att det som var standard för 40 år sedan med ”Villa, Vovve, Video, Volvo” inte alls är det längre, - belånat till max och något som färre och färre i Sverige har egen köpkraft till.
 
En Volvo 142 år 1969 var minst lika exklusiv då som bil som en Polestar idag och gick inte på en månadslön i dåtidens penningvärde direkt så jag tycker absolut det är intressant att jämföra.

Tycker bara att det är intressant att det som var standard för 40 år sedan med ”Villa, Vovve, Video, Volvo” inte alls är det längre, - belånat till max och något som färre och färre i Sverige har egen köpkraft till.

Det kanske har med andra kostnader att göra.
Det jag vet är att bilarna har stuckit iväg rätt bra i pris de senaste 10 åren.

Googlade lite snabbt och hittade detta

IMG_0160.jpeg


Kanske det låga priset på bilen kan kompenseras genom att se på datorpriser eller priset för en TV
 
Det kanske har med andra kostnader att göra.
Det jag vet är att bilarna har stuckit iväg rätt bra i pris de senaste 10 åren.

Googlade lite snabbt och hittade detta

IMG_0160.jpeg


Kanske det låga priset på bilen kan kompenseras genom att se på datorpriser eller priset för en TV

Säg det?

Utgick bara från SCBs statistik för konsumentprisindex och delindexet nya bilar som indikerar att nya bilar i genomsnitt faktiskt är en aning billigare idag än de var basåret 1980 när man tar hänsyn till inflationen.

På den tiden med 142:an fanns knappast de möjligheter som finns nu heller att komma runt att man behövde betala den på något sätt via den faktiska inkomst och sparkapital man hade. Hade situationen varit densamma idag undrar jag just hur många bilar som sålts i Sverige?
 
Senast ändrad:
Säg det?

Utgick bara från SCBs statistik för konsumentprisindex och delindexet nya bilar som indikerar att nya bilar i genomsnitt faktiskt är en aning billigare idag än de var basåret 1980 när man tar hänsyn till inflationen.

På den tiden med 142:an fanns knappast de möjligheter som finns nu heller att komma runt att man behövde betala den på något sätt via den faktiska inkomst och sparkapital man hade. Hade situationen varit densamma idag undrar jag just hur många bilar som sålts i Sverige?

Jag utgick ifrån känsla.
Lite känsla och googling visar att bilar är dyrare idag än 1969.
Fast å andra sidan så är en bil från 1969 inte så avancerad och fullsmetad med teknologi som dagens bilar.

Det går garanterat att hitta jämförelser som talar för det ena eller det andra beroende på vilka datapunkter man väljer.
 
Fast nya bilar har ju inte ens ökat med KPI de senaste 44 åren (basår SCB 1980), så är ju inte större belopp att punga ut med idag än det var då.


IMG_4094.jpeg



IMG_4095.jpeg
Köpte folk nya bilar cash 1980 då?
Var jag inte så gammal men det är inte min erfarenhet där jag växte upp men kanske klasskillnad och din verklighetsuppfattning är lite skev?
 
Jag utgick ifrån känsla.
Lite känsla och googling visar att bilar är dyrare idag än 1969.
Fast å andra sidan så är en bil från 1969 inte så avancerad och fullsmetad med teknologi som dagens bilar.

Det går garanterat att hitta jämförelser som talar för det ena eller det andra beroende på vilka datapunkter man väljer.
Bilar har garanterat blivit dyrare idag. Inget konstigt just med tanke på hur avancerade dom är både tekniskt men också säkerhetsmässigt. Att ens tro att en ny bil idag skulle kosta lika mycket eller tom mindre än 1969 är ju befängt. Ägandet är också dyrare. Större krav på utrustning och verkstäder för att utföra service och reparationer har drivit upp priserna.
 
Jag skulle aldrig köpa en fabriksny bil idag. En nästan ny begagnad är i mitt tycke ett betydligt vettigare köp. Vår XC40 hade 1300 mil på mätaren när vi köpte den för 3 år sedan och det var betydligt vänligare för plånboken. Nu har den gått 5100 mil utan minsta problem. Så både frugan och jag är helnöjda.
Här nere är väl pickup fortsatt subventionerade i pris?
Min kostar motsvarande 315.000kr här.
Nu finns den inte som 2wd i Sverige men billigaste 4wd går på 650.000kr i Sverige.
 
Köpte folk nya bilar cash 1980 då?
Var jag inte så gammal men det är inte min erfarenhet där jag växte upp men kanske klasskillnad och din verklighetsuppfattning är lite skev?
Nä det var nog inte vanligt att casha en bil 1980 heller men idag när en snikbil kostar typ 500kkr och minst 700kkr om man skall få något man vill ha så blir billånet en större del av ens vardagsekonomi.
 
Nä det var nog inte vanligt att casha en bil 1980 heller men idag när en snikbil kostar typ 500kkr och minst 700kkr om man skall få något man vill ha så blir billånet en större del av ens vardagsekonomi.
Ja Svenskar ligger väl med Thailand i topp i världen på mest belånade folk och när det tom lånas till utlandsresor så lånas det definitivt till bil.
Väl blivit lite för lätt att ta lån idag i vissa fall och kan gå ut över den nationella ekonomin i slutändan.
Tom skrivits en bok om svenskars skulder ;)

Svenskars skuldberg växer: "Vem som helst kan få lån”​

Svenskarna tillhör världens mest belånade folk, och rekordmånga har hamnat i en hopplös skuldspiral som kommer att vara livet ut.
Orsaken är en giftig cocktail av reformer som har gynnat kreditgivarna och lämnat låntagarna i sticket, anser Lena Pettersson som har skrivit en bok om svenskarnas skulder.


 
 
 
Tillbaka
Topp