Var köper ni svensk/västerländsk mat i Thailand?

Jag åt lunch med en thailändsk läkare i går. Vi pratade bl.a om mat. Han åt inte vissa thai rätter då han var rädd för att få cancer.

Så att generella på stående om att thai eller svensk mat skulle vara bättre eller sämre är rätt långt ifrån sanningen.

PS.
Hade det gällt norsk mat så är nog thai bättre.

DS.
Det har hänt mycket senaste tiden.
Frugan har slutat köpa en del saker från marknaden. Senast är det fläskkött som fått hennes onda öga. En del billigt fläskkött kommer tydligen från Vietnam eller Laos och är ganska bra behandlat för att växa fortare och hålla längre. Nu köper hon fläskkött från annan leverantör och betalar lite mer. Tycker mig komma ihåg att thailändska myndigheter gjort en del prov och kommit fram till att det är en hel del skit i både thailändsk och utländska råvaror. Både kött och grönsaker. Även en del större livsmedelskedjor hade sånt. Det är svårt att veta vad som är ok och inte.

Grönsaker köper vi mycket lokalproducerat där vi vet att det är mera ekologiskt producerat.

Under en lång tid har vi alltid stannat på ett ställe i närheten av Ayuthaya där det finns flera stycken seafoodrestauranger. Senaste åren har jag och en del andra i sällskapet fått magsjuka när vi ätit där. Jag är mycket för att äta musslor, räkor och kräftor så mycket sånt slinker ner. Troligen är det de som inte äter så mycket av detta som klarar sig. Nu har vi slutat äta på detta ställe och ingen har haft problem med magsjuka.

Thailändarna säger att det är det de har för att seafooden ska leva längre i sina akvarier som gör oss sjuka. Jag har liten koll på vad det är men något skit är det.

Jag försöker i varje fall att göra en del själv av så bra råvaror som möjligt. En del svenska varor beställer jag från O'learys. Kaviar t.ex är svårt för mig (som är handikappad så fort jag kommer ut i köket) att göra. Lingonsylten är också svår att få till.

Fast jag älskar thailändsk mat. Streetfood är oftast fantastisk, men jag har de senaste 10 åren märkt en klar försämring. Ta till exempel de små thailändska korvarna "saikok". Förut fanns det hur mycket bra saikok som helst efter trottoarerna. Var 20'e meter en ny försäljare. De flesta var bra. Idag hittar man knappt en saikok som smakar riktigt bra.

Thailand genomgår väl samma förändring som vi har genomgått. Förut var svensk husmanskost det som gällde. Man tog reda på så gott som allt från ett djur och gjorde speciella rätter av det. Idag äter vi mest snabbmat och många klarar inte av att laga 10 olika rätter husmanskost. För att få bra mat måste man veta var man ska gå. Inte bara handla på första bästa stånd på trottoaren.

Gjorde det här efter sett bilder från @Nam Falang, Fyllt paprika med en blandning av kryddad fläskfärs grisfilé bacon och lök samt toppat med västerbottenost levererad av @Krister.

20250331_085414.webp

Gjorde det här efter sett bilder från @Nam Falang, Fyllt paprika med en blandning av kryddad fläskfärs grisfilé bacon och lök samt toppat med västerbottenost levererad av @Krister.

20250331_085414.webp
Visade mina paprikor för morsan varpå hennes kommentar blev ”Fyllda paprikor åt jag första gången 1960 i Bulgarien. Då fanns det inga paprikor i Sverige ännu”.
När man tänker efter så var fyllda paprikor ganska vanligt på 70 och 80 talet.

Jag fyllde ju avlånga paprikor, för det det jag åt i Thailand men vanlig paprika är ju mer lättfylld och lätthanterlig. Gratinera med ost såg smarrigt ut.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp