Thailändska Marinen köper drönare för 4 miljarder baht.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Thailand signs contract to buy Israeli-made Hermes 900 drones​

Reuters

1663825896775.jpeg

BANGKOK, Sept 21 (Reuters) - Thailand has signed a contact to buy Hermes 900 unmanned aerial vehicles (UAV) made by Israeli defence electronics company Elbit Systems (ESLT.TA) for 4 billion baht ($107.67 million), the Thai navy said on Wednesday.

The navy did not say in its statement how many drones it would buy, but said a budget had been set to procure the system over four years, between 2022 to 2025.

The Thai navy said the drones would be used to patrol the sea to protect the country's maritime sovereignty, shipping routes and assist in sea rescue operations.

Mvh isan lover

Vem fan är dom rädda för ?
Hej

Ja det kan man ju undra, nu är ju både U-båtar och Drönare på gång och det är ju inga billiga leksaker, sedan tidigsre har dom ju också en Zeppelinare som inköptes för att patrullera landets södra gränser, den har mig veterligen inte flugit någon gång trots att den köptes in för dyra pengar redan för 10-15 årsedan.

Mvh isan lover

Hej

Ja det kan man ju undra, nu är ju både U-båtar och Drönare på gång och det är ju inga billiga leksaker, sedan tidigsre har dom ju också en Zeppelinare som inköptes för att patrullera landets södra gränser, den har mig veterligen inte flugit någon gång trots att den köptes in för dyra pengar redan för 10-15 årsedan.

Mvh isan lover
Det har förekommit skottlossning mellan gränserna Thailand-Cambodja ett antal gånger dom senaste 10 åren, så helt fredligt är det inte.
Det är/var ju en ostabilare miljö runtomkring än Sverige hade innan Rysslands krig.
Som alla länder i hela världen så vill man väl uppehålla en stark arme, kanske inte hamna i situation som Sverige rusta ner tills man inte har nåt försvar kvar.
Med Kinas agressioner är inte Asien en stabil punkt idag och har nog aldrig varit.

Dessa är dels extremt mycket billigare att operera än spaningsflygplan, väldigt svåra att upptäcka från marken och kommer nog väldigt mycket användas för att avslöja illegala verksamheter som tjuvfiske, smuggling etc etc
Störtar dom eller blir nedskjutna dör inga människor (vanliga piloter är extremt dyra att utbilda)

I mitt tycke en väldigt bra investering med tanke på nyttoeffekten under fredstid. I stort sett varenda någorlunda modernt land satsar stenhårt på drönare inom försvars- och polis-verksamheter

Andra länder i ASEAN satsar mycket mera på sitt försvar.

Kina är på alerten och USA är aktiva i SOA.
Hej

När det gäller just Kineserna så borde Thailändarna nog vara mer oroliga för att Kineserna via uppköp, investeringar och avtal lägger under sig allt av värde i landet än att dom skulle attackera Thailand militärt, ett Kinesiskt militärt angrepp på Thailand känns väldigt avlägset och föga troligt.

Mvh isan lover

Hej

När det gäller just Kineserna så borde Thailändarna nog vara mer oroliga för att Kineserna via uppköp, investeringar och avtal lägger under sig allt av värde i landet än att dom skulle attackera Thailand militärt, ett Kinesiskt militärt angrepp på Thailand känns väldigt avlägset och föga troligt.

Mvh isan lover
Om Kina går in i Taiwan så är risken för världskrig stor och då kan alla länder dras in!!!

Om Kina går in i Taiwan så är risken för världskrig stor och då kan alla länder dras in!!!
Hej

Det skulle ju öka spänningarna i regionen men att Kina skulle anfalla Thailand p.g.a ett eventuellt krig mot Taiwan har jag svårt att tro, ser inget motiv till detta, dessutom skulle nog Kinas styrkor få fullt upp i Taiwan om dom bestämmer sig för att gå till anfall.

Mvh isan lover

Dessa är dels extremt mycket billigare att operera än spaningsflygplan, väldigt svåra att upptäcka från marken och kommer nog väldigt mycket användas för att avslöja illegala verksamheter som tjuvfiske, smuggling etc etc
Störtar dom eller blir nedskjutna dör inga människor (vanliga piloter är extremt dyra att utbilda)

I mitt tycke en väldigt bra investering med tanke på nyttoeffekten under fredstid. I stort sett varenda någorlunda modernt land satsar stenhårt på drönare inom försvars- och polis-verksamheter
Hej

Ja där håller jag med, Drönare är även i mina ögon sett en bra mycket vettigare investering än ex.vis Kinesiska U-båtar och Zeppelinare, ett relativt billigt sätt att patrullera landets gränser.

Mvh isan lover

Hej

Det skulle ju öka spänningarna i regionen men att Kina skulle anfalla Thailand p.g.a ett eventuellt krig mot Taiwan har jag svårt att tro, ser inget motiv till detta, dessutom skulle nog Kinas styrkor få fullt upp i Taiwan om dom bestämmer sig för att gå till anfall.

Mvh isan lover
Om ett världskrig bryter ut så är nog inte Kina det enda landet det kommer stå emot, då kommer det bli Kina, Ryssland, Iran, Afganistan, N. Korea plus många mer nationer mot resten av världen, flera nationer med landgränser kommer drabba samman och hela världen kommer bli ostabil.
Så vad du tror hjälper inte mycket.
Thailand med dess läge är en viktig knutpunnkt vid ett världskrig och kommer också dras in precis som Sverige.
För 1 år sen tyckte du inte Sverige behövde någon arme och att Sverige skulle stå utanför NATO......

Hade Thailand stått utan militär och försvar så hade något av grannländerna gått rakt in och tagit över, gäller på dom flesta platser.
Thailand är inte enda landet i världen där man har en militär och inte enda lndet där den förnyas och rustas upp genom tiden.

Om ett världskrig bryter ut så är nog inte Kina det enda landet det kommer stå emot, då kommer det bli Kina, Ryssland, Iran, Afganistan, N. Korea plus många mer nationer mot resten av världen, flera nationer med landgränser kommer drabba samman och hela världen kommer bli ostabil.
Så vad du tror hjälper inte mycket.
Thailand med dess läge är en viktig knutpunnkt vid ett världskrig och kommer också dras in precis som Sverige.
För 1 år sen tyckte du inte Sverige behövde någon arme och att Sverige skulle stå utanför NATO......
Hej

Själv både hoppas och tror jag att ett världskrig kan undvikas och skulle det mot förmodan bli så tror jag inte att det på något sätt kommer att hjälpa om ett litet land har tillgång till 2 U-båtar, ett gäng stridsflygplan och stridsvagnar, om vi får ett nytt världskrig lär det bli ett kärnvapenkrig.

Vid ett kärnvapenkrig spelar det i princip ingen roll hur stort eller litet försvar varje land har, att ha ett försvar tillräckligt stort för att i fredstid upprätthålla landets territorium och avskräcka grannländer ifrån attacker tycker jag personligen borde vara målet.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp