60 dagar > 30 dagar?

Det är klart att det är bekvämt för långliggare med stort antal dagar visumfritt, jag har själv använt det då det nu finns 60 dgr.
Men ur thailändsk synvinkel tror jag det finns mer stålar att hämta hos kinesiska/indiska 1-3-veckorsturister än långliggande svenska fattigpensionärer som inte har råd med ett turistvisum ens.
Jag spenderar mera pengar i Thailand desto längre jag är där. Det är mycket enkelt och kan inte göras på annat sätt. Jag är ju turist.

Nu har det ju varit tal om att dom tänker på att gå tillbaka till 30 dagar. Inget är bestämt ännu. Jag fattar inte hur dom tänker. Först avskaffar dom alkoholförsäljningsförbudet mellan 14 och 17, för ett halvt år till att börja med. Detta för att göra det mera lockande och enklare för turister. Efter det kommer dom med ett förslag som motverkar det hela.

Menar du att det är viktigt för turisterna att få dricka alkohol mellan kl 14-17?

Menar du att det är viktigt för turisterna att få dricka alkohol mellan kl 14-17?
Kan vara för somliga det viktigaste av allt. Men för mig är det så att jag ofta går ut och äter den tiden. Då vill jag ha en Chang eller två med maten. Detta är ju inget problem på de flesta ställen, men på större ställen, vissa Foodcourts, större kedjor mm, där är det stopp. Senaste gång jag råkade ut för detta, var i Bangkok på en pizzeria. Klockan var dock bara 13:15, men damen sade att det inte går just nu. Jag fick tillrättavisa henne med hjälp av chefen på plats. Jag fick min Heinecken.
EDIT: Lagen gäller ju egentligen bara utförsäljning av alkohol, men dom har inte förstått innebörden av det hela på många ställen. Lagen skall inte gälla restauranger o.dyl.

Senast ändrad:
Det var ju inte fråga om detta. Det var fråga om varför dom kanske ändrar reglerna. Du kanske inte förstod vad det var fråga om.
Det är inte ens möjligt att svara på men bästa ledtrådar är att gå tillbaka och läsa artiklar vad olika ministrar, IM och TAT har uttalat sig om.

Ingen på ett litet forum tänker som thailändska politiker och myndigheter.

Thailand satsar mycket på att öka antalet turister men det är sällan de turister vi vill se när vi är i Thailand på semester.

Bara acceptera att det är Indien, Ryssland, Kina, Saudiarabien som man flörtar med.

Det är inte ens möjligt att svara på men bästa ledtrådar är att gå tillbaka och läsa artiklar vad olika ministrar, IM och TAT har uttalat sig om.

Ingen på ett litet forum tänker som thailändska politiker och myndigheter.

Thailand satsar mycket på att öka antalet turister men det är sällan de turister vi vill se när vi är i Thailand på semester.

Bara acceptera att det är Indien, Ryssland, Kina, Saudiarabien som man flörtar med.
Där har du nog rätt i allt.

Thailand har ju sagt att dom vill ha kvalitetsturister. Enligt dom är det då kineser, som följer en flagga i grupp, och bor på färdigt bokade hotell för en billigare peng än en enskild turist skulle få det för. Dom behöver ju inte 60 dagar, inte ens 3 tror jag.
Hej

Att dom Kinesiska gruppresor som i Thailand kallades ”Zero dollar tourism” skulle vara lönsammare än västerländska långliggare har jag personligen svårt att tro, även om dom är väldigt många så stannar dom kort tid och dom pengar som dom spenderar verkar främst ha hamnat i Kinesiska fickor.

Mvh isan lover

Nja du skrev att det var strul att skaffa visum på ambassaden och då förklarade jag att de numera är väldigt enkelt och kan göra hemma från soffan. Du kanske inte förstod det?
Hej

Ändå verkar många föredra det visumfria alternativet och en 25% ökning av dom som nu stannar längre är väl ett tecken på att 60 dagars visumfritt har haft den positiva påverkan som myndigheterna hoppades på.

Mvh isan lover

Hej

Ändå verkar många föredra det visumfria alternativet och en 25% ökning av dom som nu stannar längre är väl ett tecken på att 60 dagars visumfritt har haft den positiva påverkan som myndigheterna hoppades på.

Mvh isan lover
Beror på från var man räknar denna ökning?

Thailand tappade mycket turister när grannländerna ökade.

Är det lösningen borde samtliga få 90 dagar visumfritt.

Hej

Mvh isan lover
Naturligtvis har 60 dagar visumfritt påverkat turismen positivt, att hävda motsatsen är bara löjligt.

Thailand har hängt upp sig på att det "missbrukas" för att stanna längre utan istället för att skaffa rätt visum.

Så kan det naturligtvis vara, i samma veva som 60 dagars visumfritt infördes så ändrade man på reglerna som även gjorde att det blev möjligt att göra border run dvs bara åka över landsgränsen samma dag och då 60 nya dagar. Det har varit 15 dagar i massor av år. Detta öppnade upp för smidiga billiga förlängningar.

Vid skärpning av reglerna i höstas så tog dock möjligheten att få nya dagar om man återvänder till Thailand samma dag.

Skärpningen av visarun borde lösa problemet men den har knappt fått effekt ännu. Vill man skärpa ytterligare så återfå till 15 dagar vid landgränser.

Hej

Att dom Kinesiska gruppresor som i Thailand kallades ”Zero dollar tourism” skulle vara lönsammare än västerländska långliggare har jag personligen svårt att tro, även om dom är väldigt många så stannar dom kort tid och dom pengar som dom spenderar verkar främst ha hamnat i Kinesiska fickor.

Mvh isan lover
Det är långt tillbaka dessa Zero dollar turister härjade.

Statistiken är att kinesiska turister spenderar mycket mer per dag och stannar bara kort tid.
Främst på lyxhotell där de dominerar.

Thailand har tappat mycket på den starka valutan och höjda priser på hotell samt ett negativt rykte i media om scam och säkerhet.
Kinesiska turister har skiftat till Vietnam, Kambodja och Japan

Beror på från var man räknar denna ökning?

Thailand tappade mycket turister när grannländerna ökade.

Är det lösningen borde samtliga få 90 dagar visumfritt.
Hej

Vi får väl utgå från att Immigration och Turistmyndigheten (TAT) har hyfsad koll på det här och den statistik dom presenterar stämmer hyfsat.

Mvh isan lover

Det är långt tillbaka dessa Zero dollar turister härjade.

Statistiken är att kinesiska turister spenderar mycket mer per dag och stannar bara kort tid.
Främst på lyxhotell där de dominerar.

Thailand har tappat mycket på den starka valutan och höjda priser på hotell samt ett negativt rykte i media om scam och säkerhet.
Kinesiska turister har skiftat till Vietnam, Kambodja och Japan
Hej

Även om gruppresenärerna från Kina sannolikt är färre så finns den typen av resenärer fortfarande kvar, vi var ju Pattaya nyligen och där marscherade dom fortfarande på Bali Hai pir i grupper ledda av en guide med en flagga på en stång.

Mvh isan lover

Hej

Vi får väl utgå från att Immigration och Turistmyndigheten (TAT) har hyfsad koll på det här och den statistik dom presenterar stämmer hyfsat.

Mvh isan lover
Det har dom och inser att man förlorat till grannländerna och agerar därefter.
Hej

Även om gruppresenärerna från Kina sannolikt är färre så finns den typen av resenärer fortfarande kvar, vi var ju Pattaya nyligen och där marscherade dom fortfarande på Bali Hai pir i grupper ledda av en guide med en flagga på en stång.

Mvh isan lover
Gruppresor kommer alltid att vara viktiga.
Långt ifrån alla turister klarar sig på egen hand när man kan noll engelska och ingen thai.

Minst lika vanligt med ryssar, indier, araber som behöver assistans.

Hej

Mvh isan lover
Ja men det är väl inte konstigt att dom som ska stanna mellan 30 och 60 dagar föredrar att inte söka visum om den möjligheten finns. Dom där 25% (om det nu finns en sådan ökning) hade väl sökt TR visum i stället då.

Hej

Mvh isan lover

Fast om du befinner dig i Pattaya och tar in på Hilton, så kommer du att se att det är knökfullt med kineser på hotellet.
Araber, kineser och ryssar är vad jag möter de gångerna jag bor på något finare hotell eller är ute och fönstershoppar i lyxbutiker.

Att du inte stöter på dessa när du strosar runt på någon loppmarknad, äter mat i någon food court eller gräver diken, betyder inte att du har förstått hur det ser ut i sin helhet.
"Vi" är oerhört indoktrinerade i vår lilla värld och allt som är utanför ramarna som vi fick snickrade redan som spädbarn, kan inte vara sant.

Ja men det är väl inte konstigt att dom som ska stanna mellan 30 och 60 dagar föredrar att inte söka visum om den möjligheten finns. Dom där 25% (om det nu finns en sådan ökning) hade väl sökt TR visum i stället då.
Hej

Det trodde uppenbarligen inte dom Thailändska myndigheter och den Regering som införde 60 dagars visumfritt för att stimulera resandet till Thailand igen efter pandemin.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp