"Alternativ" energi är billigare än Kol, Olja, kärnkraft... Hur tjäna/spara pengar..

JanneMan61

Forumräv
Hur tänker ni om möjligheterna att spara/tjäna en slant genom investering i solceller och andra alternativlösningar. Bra för plånboken att se om sitt hus plus och man blir mindre beroende storbolagens och politikernas nycker. Det senare kanske är önsketänkande från min sida :(

Själv bor jag i lägenhet så kanske inte så mycket förutom att spara energi att göra där. Men jag räknar med att installera solceller ifall jag får tummen ur och bygger något i Thailand.

Hur tänker ni om möjligheterna att spara/tjäna en slant genom investering i solceller och andra alternativlösningar. Bra för plånboken att se om sitt hus plus och man blir mindre beroende storbolagens och politikernas nycker. Det senare kanske är önsketänkande från min sida :(

Själv bor jag i lägenhet så kanske inte så mycket förutom att spara energi att göra där. Men jag räknar med att installera solceller ifall jag får tummen ur och bygger något i Thailand.

Vänta bara tills skatten för solcellerna ska betalas när tillräckligt många har installerat dessa.

Fimpa moms och övriga skatter på dessa paneler, så kanske man kan få för sig att installera dessa.
Enda skälet att installera dessa i Sverige är så att man skulle kunna exportera den elen vi producerar i Sverige per idag.
I övrigt så har vi inte så mycket CO2 generering av vår ström som produceras.

När ska du inse att man inte försöker göra något åt miljön och istället använder det som utpressning i utbyte mot skattemedel.
[/QUOTE
Jag tror du har fel. Jag är övertygad om att man verkligen försöker åtgärda problemen. Sen ser vi nog bägge två problemen med prioriteringar med mera.

Miljöhotet är så mycket större än bara klimatförändringen (utan att förringa den). Det finns så mycket enkla åtgärder att göra. Jag tror det var Etiopien som planterade 300 miljoner träd på en dag för några månader sedan. Att måla alla icke synliga tak vita (på sydligare breddgrader) skulle bara det göra en stor skillnad i städerna. Det finns redan ny färg som tillåter värmeenergin att effektivt passera atmosfären och gå mer eller mindre rakt ut i rymden.

Sen vet jag att du bland annat skrivit att vi måste bli färre människor på jordklotet och det håller jag helt med om. Där finns det hopp då man redan ser att befolkningen minskar i rätt många länder och redan 2027 beräknar man att Kinas befolkning som helhet.

Senast ändrad:

Ny färg som får värmen att gå genom atmosfären?
Tänker du att värmestrålningen ändras genom att färgen typ absorberar UV, IR och annan strålning?
Det skulle vara intressant med en länk (och då menar jag inte något sarkastiskt)

Du tar upp sydligare breddgrader och här har vi haft en rätt lång diskussion angående hur man bygger hus i Thailand.
Som bekant så krävs det mycket mer energi att kyla ner ett hus än att värma upp ett hus.
Även om det är mindre energikrävande att värma upp ett hus, så har vi förstånd att försöka bevara värmen.
Dock verkar många svenskar helt tappa konceptet när dom sätter ner sin fot i Thailand och tycker att det med att öppna ett fönster är guds gåva till mänskligheten.
Om någonstans, så är det fanimej i Thailand man bör isolera något så jävulskt.

I övrigt så är min mening följande.
Försöker man verkligen göra något åt miljö/klimatproblemen så bör man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte räkna en missad möjlighet till skatteintäkt som förlust.

Jag är tveksam till subventioner. För nitton år sedan lät jag installera en solpanel. Den förser oss fortfarande med varmvatten i huset. Efter installationen gick jag med diverse tekniska uppgifter till ”Myndigheten för ”jordbruk och utveckling”. De skulle förmedla ett energibidrag via EU. Emellertid hade jag lämnat in dokumenten ”för tidigt”. Senare fick jag veta att alla bidrag redan betalts ut. Det gick bättre för min syster i Sverige. Hon tyckte att de 100.000 kr. som fanns på ett sparkonto inte gav någon ränta. Hon satte upp en massa solpaneler och skattebetalarna bidrog med 30.000 kr. Den som bor i en lägenhet har inga motsvarande förmåner. Här i Spanien betalar man solskatt om man producerar egen el. De som sätter upp solpaneler olagligt och utan att följa installationsreglerna hotades med ett ekonomiskt straff, 6 - 60 miljoner Euro. Samma straff som att sprida ut radioaktivt avfall. Skatten skall tas bort 2021, påstår man.

Jag skummade bara över artikeln ovan innan jag postade den. Sen satte jag mig ner och läste. Oj, oj oj säger jag bara.. Ska ni bara läsa en artikel idag så läs den här.. Vilka problem som kommer..

Ny färg som får värmen att gå genom atmosfären?
Tänker du att värmestrålningen ändras genom att färgen typ absorberar UV, IR och annan strålning?
Det skulle vara intressant med en länk (och då menar jag inte något sarkastiskt)

Du tar upp sydligare breddgrader och här har vi haft en rätt lång diskussion angående hur man bygger hus i Thailand.
Som bekant så krävs det mycket mer energi att kyla ner ett hus än att värma upp ett hus.
Även om det är mindre energikrävande att värma upp ett hus, så har vi förstånd att försöka bevara värmen.
Dock verkar många svenskar helt tappa konceptet när dom sätter ner sin fot i Thailand och tycker att det med att öppna ett fönster är guds gåva till mänskligheten.

I övrigt så är min mening följande.
Försöker man verkligen göra något åt miljö/klimatproblemen så bör man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte räkna en missad möjlighet till skatteintäkt som förlust.
Här kommer en länk. Väldigt intressant. Cooling paint drops the temperature of any surface

Skummade igenom de första raderna.
Det hänger dock inte ihop med ditt påstående men är dock effektivt som isolering mot värmestrålning och värmelagring.
Atmosfären släpper gissningsvis även ut den reflektionen som uppstår av en vanlig vit färg.
Du kan även se på denna sidan för "inspiration" Hem om du vill köpa liknande produkt i Sverige. Vilket jag tycker att du bör som förkämpe till klimatet.

Jag kan eventuellt läsa igenom lite till om lusten infinner sig...vilket den kanske gör så länge det är arbetstid

Nu är det inte speciellt bra med titanoxid om man inte vill få cancer (skummade igenom pdf'en)
Men det är klart, man kan nog minska befolkningsökningen rätt markant.

TiO2.JPG

Skummade igenom de första raderna.
Det hänger dock inte ihop med ditt påstående men är dock effektivt som isolering mot värmestrålning och värmelagring.
Atmosfären släpper gissningsvis även ut den reflektionen som uppstår av en vanlig vit färg.
Du kan även se på denna sidan för "inspiration" Hem om du vill köpa liknande produkt i Sverige. Vilket jag tycker att du bör som förkämpe till klimatet.

Jag kan eventuellt läsa igenom lite till om lusten infinner sig...vilket den kanske gör så länge det är arbetstid
Du kanske skall läsa innan du drar förutfattade felaktiga slutsatser.

Vit färg i sig är inte lika effektivt. Det finns ett "fönster" där värmestrålningen kan passera atmosfären tämligen obehindrat. Runt 10um. Storleken på glas/plast kulorna påverkar våglängden på värmestrålningen. Vid rätt våglängd blir det effektivare än vanlig vit färg. Även om skillnaden inte är dramatisk när det gäller temperaturen i huset. Vit färg är naturligtvis effektivare än mörkare färger.

Den stora skillnaden är att färgen med glas/plast kulor inte påverkar (värmer) atmosfären så mycket. Värmen skickar tämligen rakt ut i rymden. Titta på bilden och försök lära dig något istället för att reflexmässigt tro att du alltid vet bäst..

1280px-Atmospheric_electromagnetic_transmittance_or_opacity.jpg

Nu är det inte speciellt bra med titanoxid om man inte vill få cancer (skummade igenom pdf'en)
Men det är klart, man kan nog minska befolkningsökningen rätt markant.

TiO2.JPG
Ifall jag inte missminner mig kom den Svenska studien fram till att Titanium oxid inte var nödvändig.. Nu är den Svenska studien äldst och handlade om annorlunda storlek på en del av sfärerna.. De två tidigare länkarna handlade om mindre sfärer..

Du kanske skall läsa innan du drar förutfattade felaktiga slutsatser.

Vit färg i sig är inte lika effektivt. Det finns ett "fönster" där värmestrålningen kan passera atmosfären tämligen obehindrat. Runt 10um. Storleken på glas/plast kulorna påverkar våglängden på värmestrålningen. Vid rätt våglängd blir det effektivare än vanlig vit färg. Även om skillnaden inte är dramatisk när det gäller temperaturen i huset. Vit färg är naturligtvis effektivare än mörkare färger.

Den stora skillnaden är att färgen med glas/plast kulor inte påverkar (värmer) atmosfären så mycket. Värmen skickar tämligen rakt ut i rymden. Titta på bilden och försök lära dig något istället för att reflexmässigt tro att du alltid vet bäst..

1280px-Atmospheric_electromagnetic_transmittance_or_opacity.jpg

Ja, jag såg den senare.
Med andra ord så funkar det som ett IR-filter. Om man nu kan få UV-ljuset att passera just i det fönstret så har man förvandlat UV-ljuset till något annat eller så kanke man klarar av att ändra det till längst ut på spektrumet.

Men väldigt fint om det fungerar. Jag förstår inte varför inte man målar alla hus med detta och allt annat också.

Det är på gång (eller kanske redan kommit). Det handlar väl om ekonomi som så mycket annat. Dom "cool paint" färger som jag hittills kollat (och som den Svenska studien nämner) har en något annorlunda sammansättning av storlek på "kulor". De är större och missar "hålet" :)

Men det är helt klart att det inte på något vis handlar om stora pengar vid en byggnation för att använda en sådan färg. Den andra länken jag skickade handlar ju om plastfilm och där har jag läst att det handlar om att de måste kolla av livslängden innan kommersialisering. Man har även använt filmen för att effektivisera kylning med AC (kan inte hitta länken nu)

Det är på gång (eller kanske redan kommit). Det handlar väl om ekonomi som så mycket annat. Dom "cool paint" färger som jag hittills kollat (och som den Svenska studien nämner) har en något annorlunda sammansättning av storlek på "kulor". De är större och missar "hålet" :)

Men det är helt klart att det inte på något vis handlar om stora pengar vid en byggnation för att använda en sådan färg. Den andra länken jag skickade handlar ju om plastfilm och där har jag läst att det handlar om att de måste kolla av livslängden innan kommersialisering. Man har även använt filmen för att effektivisera kylning med AC (kan inte hitta länken nu)

Sådant kan skattepengar och avgiftspengar gärna gå till. Utveckling och inte avveckling.
Hoppas bara inte folket bak produkterna börjar klimatstrejka eller att duktiga skolungdomar skolstrejkar.
Sedan får man hoppas att sidoeffekterna av dessa produkter inte drabbar människor och miljö på ett allt för dåligt sätt. Så det bör man undersöka lite närmare, vilket säkert görs.

Framsteg genom innovation är vägen att gå.
Då måste man även främja innovationen och inte stöpa alla i samma form, som man gör i Sverige.
Har man en enormt duktig elev så ska han inte begränsas av sina mediokra klasskamrater.

Själv så vet jag inte vilket hot CO2 utgör. Det kan som sagt bli bättre i ökenområden, men det kan säkert även bli sämre i ökenområdena.
Det vet ingen och simuleringar kan man nog bara glömma.
Bättre produkter, mer utveckling och mer effektivitet är modellen.
Vi i Sverige har inte så stor möjlighet att påverka något genom att bli beskattade (och bespottade). Vi kan nog däremot påverka genom innovation....så länge vi inte flummar bort våra talanger.

Min bostadsrättsförening håller på att installera solceller och vi räknar med att det blir en bra affär. Den kommer att komplettera vår jordvärme, som ersatte fjärrvärmen för några år sedan. Lönsamheten i Sverige beror på hur mycket el man konsumerar själv. Att producera el för att trycka ut på nätet är ingen bra affär men bättre än ingenting. Genom egen el slipper man överföringskostnader, moms och energiskatt. Vi kommer att använda vår el till hissar, belysning, tvättstuga, komplement till jordvärmen etc. Återbetalningstiden blir 8 till 10 år enligt kalkylen. Vi räknar med bidrag på 20%.

Håller inte med riktigt, ok om man har för avsikt att kyla ner huset dagtid så kan det vara lönt att isolera utav helvete men det vanliga är ju att man vill kyla på kvällarna och natten när det inte är någon solpåstrålning, då handlar det om att kyla kanske 4-5 gr mot utetemp.
Jag har märkt stor skillnad på husen som haft isolerade tak och dem utan men där hade jag nog nöjt mig, viktigare då med fett takutsprång som skuggar fönster.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp