Anklagades för överpriser. förklarade detta med att hans kunder var utlänningar.

Hej

Själv tycker jag nog att man har tagit det här betydligt längre i Thailand än i Sverige, i Thailand är det ju hudfärg, etnicitet och språkkunskaper som avgör vilket pris man får betala, dessutom tillämpsr t.o.m myndigheterna s.k falangpriser på museum, nationalparker och liknande

Dessutom tillämpas inte dom s.k falangpriserna eller dubbel prissättning bara inom turistnäringen utan i alla möjliga sammanhang och överallt i landet, falanger betalar ofta överpriser för alla typer av varor och tjänster, i många fall dessutom utan att klaga.

Mvh isan lover
Men i det här fallet handlade det inte om farangpriser som vi talade om förut. Den här restaurgangen hade tydligen samma pris för alla oavsett om det var thai eller utlänning. Du kan inte jämföra vad det kostat på annan plats, det är inte det faranpriser handlar om. Farangpriser är när det är olika pris på samma plats, beroende på vem du är.
Därför håller inte din argumentation i detta individuella fall.
Vad gäller andra fall där det faktiskt är olika pris, där håller jag med dig.

Hej

Själv tycker jag nog att man har tagit det här betydligt längre i Thailand än i Sverige, i Thailand är det ju hudfärg, etnicitet och språkkunskaper som avgör vilket pris man får betala, dessutom tillämpsr t.o.m myndigheterna s.k falangpriser på museum, nationalparker och liknande

Dessutom tillämpas inte dom s.k falangpriserna eller dubbel prissättning bara inom turistnäringen utan i alla möjliga sammanhang och överallt i landet, falanger betalar ofta överpriser för alla typer av varor och tjänster, i många fall dessutom utan att klaga.

Mvh isan lover
Vad det gäller Lazada och även Shopee har jag en helt annan lösning. Jag prutar och det fungerar jäkligt bra.
I min profil använder jag Thainamn och har följande profilbild och skickar motbud. Brukar funka. Ibland iof med massor av annan text som kommer i chatfönstret.. Men, man får ta tjuren vid hornen ibland.
Det är min taktik,
2018-06-20.jpg

Vad det gäller Lazada och även Shopee har jag en helt annan lösning. Jag prutar och det fungerar jäkligt bra.
I min profil använder jag Thainamn och har följande profilbild och skickar motbud. Brukar funka. Ibland iof med massor av annan text som kommer i chatfönstret.. Men, man får ta tjuren vid hornen ibland.
Det är min taktik,
2018-06-20.jpg
Ja det är bra synd att man inte kan skriva på Thai, då hade jag också testat detta knep!

Ja det är bra synd att man inte kan skriva på Thai, då hade jag också testat detta knep!
Behövs inte när man prutar.
När man går in i chatfönster på Shopee finns en knapp man trycker på där man i systemet ger ett annat pris, det skickas på thai till säljaren.
Det är bara när de börjar skriva något annat i shopee som man behöver översätta och se vad de vill. thai2english är en bra plats, glöm google translate, det blir bara fel.
Jag har frugan nära till hands om något behöver skrivas.
Om de accepterar budet trycker de på en annan knapp och det blir uppdaterat i din kassa automatiskt.
Så det är inte så mycket snack som behövs.
När det har kommit lite avancerat snack brukar jag fråga frugan om hon är intresserad, men hon nobbar bara med ett skratt.
Funkat bra än så länge.
Men jag noterar att det fungerar bättre nu, än på den tiden jag hade den som min egen profil i mitt eget namn. Kan inte minnas en enda lyckad prutning.

Hej

Själv har jag ännu inte hört talas om någon gatuförsäljare som inte behöver betala föratt få sätta upp sin utrustning tillsammans med stolar och bord, både markägaren alternativt fastighetsägaren och polisen bruksr kräva betalt av dessa och det är inte billigt om det är en attraktiv plats i Pattaya, Bangkok eller liknande.

Men det är ju säkerligen billigare att betala för en plats på trottoaren än att hyra en restauranglokal, så där har du absolut en poäng som motiverar ett högre pris, men om det motiverar 3-4 gånger högre pris kan man ju kanske diskutera, judt det faktum att denna restaurang riktade in sig på utlänningar var nog den största anledningen till dom höga priserna.

Turister brukar ju betala s.k falangpriser utan att protestera, en Thai eller erfaren falang är ju inte lika pigg på det och väljer då ett annat ställe som har lika bra eller bättre mat för en bråkdel av priser, men denna restaurang hade ju åtminstone angivit det höga priset i menyn och då får väl delvis denne Thailändare skylla sig själv.

Mvh isan lover
Då kommer frågan om vad man skall värdera att sitta vid ett bord.

Hej

Mvh isan lover
I Sverige har vi ett ofog som kallas för kategorirabattet. Chaufförer får ofta lägre pris på maten. Undrar varför. De har ofta tillägg på lönen för att äta.

Prissättningen fungerar exakt likadant i Sverige. Jag ser det som normalt att de flesta försöker profitera på turister då de samlas där och inte har så mycket val. Man gör så överallt, inte bara Thailand.
Turistnäringen är en ockerverksamhet överallt.
I stockholmstrakten var det mycket diskussioner om taxi för några år sedan. Där var det också fri prissättning som resulterade i att turister fick betala mycket mer än normalt. Det har hänt saker i moralens högborg Sverige.

I Sverige har vi ett ofog som kallas för kategorirabattet. Chaufförer får ofta lägre pris på maten. Undrar varför. De har ofta tillägg på lönen för att äta.

Hade några kompisar som jobbade på bensinmack förr. Dom fick något slags risktillägg på lönen för att dom jobbade nära kemikalier. Det farligaste dom fick på fingrarna var väl räksallad. Jag som på den tiden var bilmek fick banne mig inget risktillägg även om man hade både olja och bensin upp till öronen vissa dagar.

Hej

Det är väl lite av en stamgäst rabatt eftersom många av dom återkommer kontinuerligt massor av gånger under året, även pensionärer har ju en rabatt på resor, evenemang och mat.

Mvh isan lover

I stockholmstrakten var det mycket diskussioner om taxi för några år sedan. Där var det också fri prissättning som resulterade i att turister fick betala mycket mer än normalt. Det har hänt saker i moralens högborg Sverige.

Hej

Vet inte hur det fungerar överallt i Sverige, men på Landvetter körde man ut dom värsta rufflarna, dom fick inte tillträde till taxikön.

Mvh isan lover

Då kommer frågan om vad man skall värdera att sitta vid ett bord.

Hej

Helt rätt, jag skrev redan tidigt i denna tråd att den här restaurangen inte har gjort något fel, dom hade ju angett rätt pris i menyn, sen är det upp till kunderna att bestämma om dom vill köpa mat till det priset.

Det roliga var ju Managerns förklaring till myndigheterna när dom åkte ut och undersökte efter klagomålet, det höga priset berodde på att han inriktade sig på utlänningar och inte Thailändare.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag ännu inte hört talas om någon gatuförsäljare som inte behöver betala föratt få sätta upp sin utrustning tillsammans med stolar och bord, både markägaren alternativt fastighetsägaren och polisen bruksr kräva betalt av dessa och det är inte billigt om det är en attraktiv plats i Pattaya, Bangkok eller liknande.

Men det är ju säkerligen billigare att betala för en plats på trottoaren än att hyra en restauranglokal, så där har du absolut en poäng som motiverar ett högre pris, men om det motiverar 3-4 gånger högre pris kan man ju kanske diskutera, judt det faktum att denna restaurang riktade in sig på utlänningar var nog den största anledningen till dom höga priserna.

Turister brukar ju betala s.k falangpriser utan att protestera, en Thai eller erfaren falang är ju inte lika pigg på det och väljer då ett annat ställe som har lika bra eller bättre mat för en bråkdel av priser, men denna restaurang hade ju åtminstone angivit det höga priset i menyn och då får väl delvis denne Thailändare skylla sig själv.

Mvh isan lover
Du ser nog inte dom där som ställer sig på bästa läge och sedan kutar iväg när snuten kommer. En sekund senare e de tillbaka igen haha

Hej

Helt rätt, jag skrev redan tidigt i denna tråd att den här restaurangen inte har gjort något fel, dom hade ju angett rätt pris i menyn, sen är det upp till kunderna att bestämma om dom vill köpa mat till det priset.

Det roliga var ju Managerns förklaring till myndigheterna när dom åkte ut och undersökte efter klagomålet, det höga priset berodde på att han inriktade sig på utlänningar och inte Thailändare.

Mvh isan lover
Det finns restauranger som inriktar sig till Thai som tar bra mycket mer betalt. Det kostar att ligga på topp o flasha som någon sa. Vi snackar khao pad för 400+ B somtam 5-600B osv. Inget som ni fattigutlänningar har råd med

Det finns restauranger som inriktar sig till Thai som tar bra mycket mer betalt. Det kostar att ligga på topp o flasha som någon sa. Vi snackar khao pad för 400+ B somtam 5-600B osv. Inget som ni fattigutlänningar har råd med

Hej

Visst finns det dyra och t.o.m extremt dyra restauranger, det känner nog alla till, men jag kan ha lite förståelse för att denne Thailändare blev lite överraskad och förvånad i det här fallet eftersom det enligt bilder på stället verkade det ju handla om en ganska enkel servering utomhus under tak av tältduk.

1608013107458.jpeg

Men som sagt på en populär turistort med mycket utlänningar får man nog kolla priserna först innan man beställer, så denne Thailändare tänker sig nog för nästa gång han ska beställa mat på en sån här plats.

Mvh isan lover

Du ser nog inte dom där som ställer sig på bästa läge och sedan kutar iväg när snuten kommer. En sekund senare e de tillbaka igen haha

Hej

Det gäller väl mer dom som är ambulerande försäljarna som vandrar runt längs gatorna med vagnar, jag avsåg alla dom försäljare som har fasta platser på attraktiva platser ifrån norr till söder i Thailand, oftast har ju t.o.m dessa försäljare några bord och stolar när dom säljer mat längs gatorna, t.o.m längs gatorna uppe i Isaan får försäljarna hyra sina platser inne i städer och större orter, det är inte billigt där heller med tanke på dom relativt små inkomster dessa ofta har.

Mvh isan lover

Hej

Det gäller väl mer dom som är ambulerande försäljarna som vandrar runt längs gatorna med vagnar, jag avsåg alla dom försäljare som har fasta platser på attraktiva platser ifrån norr till söder i Thailand, oftast har ju t.o.m dessa försäljare några bord och stolar när dom säljer mat längs gatorna, t.o.m längs gatorna uppe i Isaan får försäljarna hyra sina platser inne i städer och större orter, det är inte billigt där heller med tanke på dom relativt små inkomster dessa ofta har.

Mvh isan lover
Ja alltid är det synd om någon

Kan ju vara lite bättre råvaror i en 200 bahtsrätt, många turister kanske inte vill ha en 40 bahtsrätt.
Denna rätt skall frugan ta 40 baht per portion för idag.
Inte så många västerländska turister som är sugna på det.
Khaophad ghai khai dau för 50 baht innehåller ju mest ris, kycklingen sitter skinnet kvar på, en khaopad ghai khai dau för runt 80 baht innehåller många gånger finare kycklingbitar, skinnfria och mycket kyckling.
Jag kan säga att jag skall inte äta av det frugan säljer idag, slaktavfall för 40 baht.

20201215_172047.jpg

Kan ju vara lite bättre råvaror i en 200 bahtsrätt, många turister kanske inte vill ha en 40 bahtsrätt.
Denna rätt skall frugan ta 40 baht per portion för idag.
Inte så många västerländska turister som är sugna på det.
Khaophad ghai khai dau för 50 baht innehåller ju mest ris, kycklingen sitter skinnet kvar på, en khaopad ghai khai dau för runt 80 baht innehåller många gånger finare kycklingbitar, skinnfria och mycket kyckling.
Jag kan säga att jag skall inte äta av det frugan säljer idag, slaktavfall för 40 baht.

20201215_172047.jpg
Bra att du får igång frugan i lite affärer.
Då hinner du sköta om huset och röja upp.
En redig karl behövs i de flesta relationer.

Hej

Det är väl lite av en stamgäst rabatt eftersom många av dom återkommer kontinuerligt massor av gånger under året, även pensionärer har ju en rabatt på resor, evenemang och mat.

Mvh isan lover
Jag undrar ändå varför. Ofta har chaffisen inga alternativ. skall han äta på andra ställen är det sällan lämpliga parkeringsplatser för en lastbil nära restaurangen. Dessutom är risken att restaurangen förlorar kunder som retar sig på att den som är före får rabatt. Om vi går tillbaka till andra trådar som diskuterat (liknande ämnen) varför en del får betala mera så är det många som har deklarerat att de bojkottar ställen som har skilda priser efter person.
Dessutom är det samma arbete att langa fram en portion till en fullbetalande som en som får rabatt.
Har förståelse för at det är rabatt när det är förbetalt för 10 luncher av typ kuponger. Mängdrabatter kan i dit ex. typ stamgäst som köpt kuponger vara allmänt accepterat.

Tillbaka
Topp