Att förnya BankID

OsoPolar

Forumräv
När vi skulle förnya våra Mobila BankID hos SvedBank, fick vi först beskedet att det inte gick eftersom vi inte var mantalsskrivna i Sverige. Sedan påstod man att vi måste resa till Sverige vart tredje år för att visa upp oss. Jag vägrar återvända till det skandinaviska U-landet! Jag skrev därför till dåvarande chefen för Swedbank och hon ordnade så att vi kunde förnya BankID med hjälp av dosorna. Sverige är ett gungfly där ingen tar ansvar för någonting. Självklart är det Skatteverket som skall utfärda elektroniska certifikat! Frågan är vem man vänder sig till för att att få grundläggande system i Sverige att fungera. Allt fler använder BankID för legitimering, exempelvis Pensionsmyndighten.

Nu är Sverige inget gungfly för att man är noga med säkerheten. Just eftersom Bank ID utsätts för många bedrägeriförsök genom att folk blir lurade måste säkerheten vara hög, det är för vår egen skull. Men självklart skall man på något sätt kunna förnya från utlandet, problemet är legitimation mm.

Jag är tacksam för att säkerheten är så hög som möjligt, särskilt då med tanke på det du skriver om myndigheter mm. ID kapningar mm är av ondo och jag vill inte att någon annan skall få tillgång till mina uppgifter.

Och en helt annan sak: Välkommen till Thaisnack.se ! :wai:

Nu är Sverige inget gungfly för att man är noga med säkerheten. Just eftersom Bank ID utsätts för många bedrägeriförsök genom att folk blir lurade måste säkerheten vara hög, det är för vår egen skull. Men självklart skall man på något sätt kunna förnya från utlandet, problemet är legitimation mm.

Jag är tacksam för att säkerheten är så hög som möjligt, även då med tanke på det du skriver om myndigheter mm. ID kapningar mm är av ondo och jag vill inte att någon annan skall få tillgång till mina uppgifter.

Och en helt annan sak: Välkommen till Thaisnack.se ! :wai:
Men ett bank id ordnar du ju med bankdosan, varför skall dom krångla till det så vi som bor utomlands inte kan göra det.
Det är ingen skillnad på min bankdosa och din bankdosa.

jag tycker att det ska vara så att man får och förnyar sitt bankid på ett bankkontor just för säkerhetens skull

Ett tag ändra dom på transportstyrelsen så man bara kunde logga in på sjömanswebben och söka certifikat med bank id, det fick dom ändrat snabbt för så många sjömän bor utomlands och får inte bank id.
Men sjömansbok måste man fortsatt ha bank id för att kunna söka på deras internetsida så blir ju omständigt när vi inte får bank id, eller har svårt att få bank id.

Det här är en intressant del för mig så småningom. OM jag fortsatt har behov besöka skatteverket för personbevis och sådant.
Jag har kvar mitt bankid som Nordea ordnade, men eftersom jag sagt upp mina bankkonton i sverige, kan jag inte logga in och få det förnyat. Jag kan inte ens spärra det.
Får se när giltighetstiden på den går ut om jag måste röra om i grytan för den. Jag har ju lämnat Sverige och borde med tiden få minskat behov kontakter med myndigheter.

Väldigt lätt att förnya BankID hos Swedbank som inloggad. Det måste man göra vart tredje år.
Logga in och följ guiden, klart på några minuter.
Bankdosan krävs för att godkänna ändringen.
Nu har jag inte gjort det på 5-6 år har ingen bankdosa nu men då iallafall kunde jag inte installera på dator kopplat till internet med utländskt ip.
Nu vet jag som sagt inte, men hade jag installerat bank id på ett nät med Svenskt ip så kunde jag använda det utomlands sen.

Nu har jag inte gjort det på 5-6 år har ingen bankdosa nu men då iallafall kunde jag inte installera på dator kopplat till internet med utländskt ip.
Nu vet jag som sagt inte, men hade jag installerat bank id på ett nät med Svenskt ip så kunde jag använda det utomlands sen.
Jag uppdaterade mitt mobila BankID från Filippinerna i april över 4G nätet.
Inga problem.
Smidigt.

Jag uppdaterade mitt mobila BankID från Filippinerna i april över 4G nätet.
Inga problem.
Smidigt.
Ok som sagt 5-6 år sen jag hade användning för det sist.
Skall se om jag hinner in till Swedbank när jag är i Sverige och hämta ny bankdosa så får jag testa när jag kommer hem.
Blir ju lättare när jag skall ha ny sjömansbok, fast 6 år igen tills dess.

Ok som sagt 5-6 år sen jag hade användning för det sist.
Skall se om jag hinner in till Swedbank när jag är i Sverige och hämta ny bankdosa så får jag testa när jag kommer hem.
Blir ju lättare när jag skall ha ny sjömansbok, fast 6 år igen tills dess.
Dom gäller bara i tre år....

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0