Besöksvisum i väntan på UT?

R

Reetu

Gäst
Vi är väl många som är bekymrade över långa väntetider för UT hos Migrationsverket just nu. Jag och min flickvän hade från början räknat med sex månaders väntan om allt rullar på som det ska, men oroas nu över att det kan ta mycket längre tid än så. I första hand kommer jag att resa ner en sväng till henne i vår om inte något oväntat positivt sker med UT-ansökan innan dess. Mina tankar kretsar kring hur vi kan fortsätta vara tillsammans om det drar ut på tiden. Går det att söka nytt Schengen-visa för besök i väntan på UT och hur påverkar det i så fall UT-ansökan? När jag kollar runt på olika forum samt Migrationsverkets information verkar det samstämmigt att hon inte får vara här när Migrationsverket fattar beslut. Däremot går uppgifterna isär vad som gäller för tiden fram till dess. Vad händer om jag låter henne resa in via ett grannland? Hur kan i så fall Migrationsverket känna till att hon befinner sig i Sverige? Det känns mycket tungt att behöva vara ifrån varandra så pass länge, som en bestraffning och som allt annat än kärlek.

Migrationsverket har häcken full, kolla själv förra veckan svensk medborgarskap till frun pga. thai passet gått ut, går fortare att boka tid på thai ambassaden o åka 100 mil o förnya än att bli svensk :-)

Migrationsverket har häcken full, kolla själv förra veckan svensk medborgarskap till frun pga. thai passet gått ut, går fortare att boka tid på thai ambassaden o åka 100 mil o förnya än att bli svensk :)

För min fru tog ansökan om att bli svensk ca 3 veckor och vi behövde inte gå längre än till datorn. Kanske är krångligare nu.

Jag har naturligtvis i första hand tittat efter information som talar till vår fördel. Enligt vissa källor kan hon visst söka besöksvisum i väntan på UT och att ansökan bedöms från fall till fall. Avgörande är huruvida hon bedöms ha för avsikt att resa tillbaka innan Migv fattar beslut. Och ja, hon har familj och vänner i Thailand, en bostad och ett jobb (i sin systers affär) och i övrigt trygg och välkommen där, så det borde inte vara några problem. Sedan förstår jag att det minsta som händer med ansökan är förstås att handläggningen fördröjs. Jag har generellt svårt att förstå varför en UT-ansökan som ligger på hög och väntar skulle utgöra totalt hinder för inresa. Nu är jag ändå tidigt ute med denna fråga, det är ganska nyligen som UT-ansökan lämnades in och vi ligger lågt ett tag och avvaktar.

Så här svarar Anders på ambassaden:

Hejsan!

Nej, det finns inget hinder för detta, bara sökanden är medveten om att verket inte kan ta något beslut om uppehållstillståndet när han/hon finns i Sverige.

Best Regards / Med vänliga hälsningar

Anders Högberg

First Secretary / Förste ambassadsekreterare

Migration Section / Migrationssektionen

Embassy of Sweden / Sveriges ambassad, Bangkok

One Pacific Place, 20th Floor
140 Sukhumvit Road

Mvh Thaikonsult

När din flickvän söker visum under tiden hon väntar på att uppehållstillståndet ska bli klart, händer det att ambassaden ringer henne och frågar tjejen om hon inte vill förlänga besöket i Sverige. Svarar hon då att hon vill förlänga besöket i Sverige får hon avslag på sin visumansökan med motiveringen att hon ska ansöka om ett uppehållstillstånd för besök för hela besöksperioden istället för visum för 90 dagar. Detta måste ni tänka på om ni vill ha ett visum beviljat. Svara aldrig ambassaden att avsikten är att förlänga besöket i Sverige.

Mvh Thaikonsult

När din flickvän söker visum under tiden hon väntar på att uppehållstillståndet ska bli klart, händer det att ambassaden ringer henne och frågar tjejen om hon inte vill förlänga besöket i Sverige. Svarar hon då att hon vill förlänga besöket i Sverige får hon avslag på sin visumansökan med motiveringen att hon ska ansöka om ett uppehållstillstånd för besök för hela besöksperioden istället för visum för 90 dagar. Detta måste ni tänka på om ni vill ha ett visum beviljat. Svara aldrig ambassaden att avsikten är att förlänga besöket i Sverige.

Mvh Thaikonsult

Tack thaikonsult.

Men om man lämnar in en ansökan om "Uppehållstillstånd för att flytta till en blivande make, maka eller sambo" och i väntan på beslut ansöker om Uppehållstillstånd för besök 6 månader. (Inte besöksvisum alltså). Hur ställer dom sig till det tro? Bör man räkna med ännu längre handläggningstid då?

Tack på förhand

När man är på besök under en handläggningstid finns alltid risken att ärendet om uppehållstillstånd inte handläggs under den pågående besökstiden. Ett beslut får inte fattas om sökanden befinner sig i Sverige då det strider mot Utlänningslagen.

Vi har inte fått något uppehållstillstånd för besök 6 månader under pågående handläggningstid prövat av Migrationsverket ännu då handläggningstiden är 1,5 till 2.5 månader i dagsläget.

Mvh Thaikonsult

Var i Bangkok på fredag på den Svenska Ambassaden for att söka om förlengning av uppehållstillstånd .
Hade skrivet ut alle pappir och gav dom till en handläggare på Ambassaden , han var Thai och prata engelska.
Han sagde att det tar over två år å behandla en söknad .Men det var en annan väg å gå , och den är gratis .
Jag söker om vanlig Visa till Sverige , och när jag är i Sverige , går jag på Skattekontoret och får uppehållstillstånd
där och efter 5 år så får min fru permanent uppehållstillstånd , Så nå har jag skrivit alla pappir till Visa och i
morgon är det till Bangkok på Ambassaden .

P1130406.JPG

Var i Bangkok på fredag på den Svenska Ambassaden for att söka om förlengning av uppehållstillstånd .
Hade skrivet ut alle pappir och gav dom till en handläggare på Ambassaden , han var Thai och prata engelska.
Han sagde att det tar over två år å behandla en söknad .Men det var en annan väg å gå , och den är gratis .
Jag söker om vanlig Visa till Sverige , och när jag är i Sverige , går jag på Skattekontoret och får uppehållstillstånd
där och efter 5 år så får min fru permanent uppehållstillstånd , Så nå har jag skrivit alla pappir till Visa och i
morgon är det till Bangkok på Ambassaden .

P1130406.JPG

Skulle någon kunna förklara detta närmare.

Även vad du säger thaikonsulten.

Så här svarar Anders på ambassaden:

Hejsan!

Nej, det finns inget hinder för detta, bara sökanden är medveten om att verket inte kan ta något beslut om uppehållstillståndet när han/hon finns i Sverige.

Best Regards / Med vänliga hälsningar

Anders Högberg

First Secretary / Förste ambassadsekreterare

Migration Section / Migrationssektionen

Embassy of Sweden / Sveriges ambassad, Bangkok

One Pacific Place, 20th Floor
140 Sukhumvit Road

Mvh Thaikonsult

Hej

Nu i handläggningstidernas blomstrande epok, är det någon som gjort det omvända?
Dvs, söker UT 6 månader och när beslutet och UT-kortet har levererats så söker man UT 24 månader direkt innan utresa ur Thailand?

Teoretiskt skulle man ju spara in lite handläggningstid och under tiden befinners sig hon i Sverige. Då handläggningstiden är över 6 månader i alla fall för närvarande så är det ju mycket troligt att beslutet kommer först efter hemkomst till Thailand oavsett...

Eller slår det hela bakut och man hamnar i onåd hos verket?

Hej

Nu i handläggningstidernas blomstrande epok, är det någon som gjort det omvända?
Dvs, söker UT 6 månader och när beslutet och UT-kortet har levererats så söker man UT 24 månader direkt innan utresa ur Thailand?

Teoretiskt skulle man ju spara in lite handläggningstid och under tiden befinners sig hon i Sverige. Då handläggningstiden är över 6 månader i alla fall för närvarande så är det ju mycket troligt att beslutet kommer först efter hemkomst till Thailand oavsett...

Rent spontant vill jag säga att det nog är bäst och säkrast att följa reglerna, varför riskera att hamna i onåd som du skriver. Men någon annan kanske vet?

Hej

Hon ska på intervju i BKK och måste då hem oavsett ...

Vi är väl många som är bekymrade över långa väntetider för UT hos Migrationsverket just nu. Jag och min flickvän hade från början räknat med sex månaders väntan om allt rullar på som det ska, men oroas nu över att det kan ta mycket längre tid än så. I första hand kommer jag att resa ner en sväng till henne i vår om inte något oväntat positivt sker med UT-ansökan innan dess. Mina tankar kretsar kring hur vi kan fortsätta vara tillsammans om det drar ut på tiden. Går det att söka nytt Schengen-visa för besök i väntan på UT och hur påverkar det i så fall UT-ansökan? När jag kollar runt på olika forum samt Migrationsverkets information verkar det samstämmigt att hon inte får vara här när Migrationsverket fattar beslut. Däremot går uppgifterna isär vad som gäller för tiden fram till dess. Vad händer om jag låter henne resa in via ett grannland? Hur kan i så fall Migrationsverket känna till att hon befinner sig i Sverige? Det känns mycket tungt att behöva vara ifrån varandra så pass länge, som en bestraffning och som allt annat än kärlek.

Låtsas som det regnar men stanna i Sverige. När kvarnarna malt färdigt kan ni åka som alla andra. Men om flickvännen åker utomlands innan alla papper är färdiga kan det bli problem. Mitt råd är alltså att stanna i Sverige tills dess ni känner er trygga med alla papper. Förhoppningsvis skall det inte dröja alltför länge. Vistelseort påverkar inte chans till UT.

Låtsas som det regnar men stanna i Sverige. När kvarnarna malt färdigt kan ni åka som alla andra. Men om flickvännen åker utomlands innan alla papper är färdiga kan det bli problem. Mitt råd är alltså att stanna i Sverige tills dess ni känner er trygga med alla papper. Förhoppningsvis skall det inte dröja alltför länge. Vistelseort påverkar inte chans till UT.
Har du läst frågan? Märkligt svar. Nu är ju tråden gammal, men ändå. Tjejen är/var i Thailand, och frågan gällde om hon kan komma hit på visum under handläggningen. Det går bra, men hon kan INTE vara här när beslut fattas:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp