R
Reetu
Gäst
Vi är väl många som är bekymrade över långa väntetider för UT hos Migrationsverket just nu. Jag och min flickvän hade från början räknat med sex månaders väntan om allt rullar på som det ska, men oroas nu över att det kan ta mycket längre tid än så. I första hand kommer jag att resa ner en sväng till henne i vår om inte något oväntat positivt sker med UT-ansökan innan dess. Mina tankar kretsar kring hur vi kan fortsätta vara tillsammans om det drar ut på tiden. Går det att söka nytt Schengen-visa för besök i väntan på UT och hur påverkar det i så fall UT-ansökan? När jag kollar runt på olika forum samt Migrationsverkets information verkar det samstämmigt att hon inte får vara här när Migrationsverket fattar beslut. Däremot går uppgifterna isär vad som gäller för tiden fram till dess. Vad händer om jag låter henne resa in via ett grannland? Hur kan i så fall Migrationsverket känna till att hon befinner sig i Sverige? Det känns mycket tungt att behöva vara ifrån varandra så pass länge, som en bestraffning och som allt annat än kärlek.