Lång väntan på folkbokföring och ett personnummer

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Så efter en olagligt lång väntan på Migrationsverkets beslut om uppehållstillstånd så har min tjej äntligen fått komma till Sverige. Vi är superglada över detta.

Men idag möttes vi av ett bakslag på skattekontoret. Det är nämligen lång kötid för att folkbokföra sig och att därmed få ett personnummer. Uppgiften om hur lång väntetiden är var osäker men det rör sig förmodligen om 8 veckor, kanske och "troligen längre tid" just nu före Skatteverket kan ta ett beslut. Beslutet i sig kanske bara tar 5 minuter för en tjänsteman men kötiden är lång och alla har "bråttom".

Under denna tiden kan den sökande inte studera, inte arbeta, inte bli sjuk, inte gå till tandläkaren, inte utan svårighet öppna ett bankkonto, inte teckna ett telefonabbonemang, inte ansöka om legitimation. Bara gå hemma och "dra".

Det här hade ju inte Skatteverket kunnat förutse tidigare, eller hur. *ironi*

Jag trodde faktiskt i min enfald att tanten i luckan på skattekontoret skulle ge oss ett personnummer direkt men det är inte så det fungerar.

Oh herre jisses sicken tid....
Om jag inte minns helt fel så 2009 tog man en kölapp, kom fram till luckan och vips så var personnummer och anmälan till F-kassan klart...??
Men en väntan på UT var 1 år för oss.. Så där ingen förändring..

Frugan kom hit 2009 och jag vill minnas att det tog två dagar. Vilken skillnad, horribelt och fullständigt oacceptabelt! :mad:

Men grattis i alla fall till er att hon äntligen har fått komma hit, bra plåster på såren ändå. :wai:

Frugan kom hit 2009 och jag vill minnas att det tog två dagar. Vilken skillnad, horribelt och fullständigt oacceptabelt! :mad:

Men grattis i alla fall till er att hon äntligen har fått komma hit, bra plåster på såren ändå. :wai:
Tog det verkligen 2 dagar..?? Då kan det ju inte ha gått på en sekund för oss..??
Minnet verkar svika en.. :(:(

Sverige i nutid, 2009 var det rena semestertider. Efter 2015 och 16 med den flyktingström vi hade så har vår effektiva byråkrati kraschat, med alla personalnedskärningar och så vidare. Vilket har slutat med att vi som verkligen vill ta hit våra nära å kära måste vänta ännu längre, just för att de papperslösa ska komma förbi alla andra. Men staten är korkad, varför inte då anställa fler så strömmen av nykomlingar går fortare att slussa igenom, men nääe det går inte, för alla nykomlingar ska igenom samma j-kla trånga nyckelhål...

Detta gäller både för skatteverket som för imigrationsverket...

Men två dagar är trots allt som en piss i Mississippi jämfört med dagens väntetid. Vad händer om hon blir sjuk, behöver vård och inte har något personnummer? Någon som vet?

När mitt ex kom för ett par år sedan så tog det 2 veckor att få pesonnr. Det i sig är inget problem vare sig hos försäkringsbolag, SFI eller sjukvården att personnr tog tid att få. Hon har alla rättigheter till allt, så rent juridiskt är det inga problem. Alla instanser vi var i kontakt med sa bara att -Komplettera när hon har fått sina nuffror.
Med andra ord, ora dig inte, hon blir reggad på allt ni vill

När mitt ex kom för ett par år sedan så tog det 2 veckor att få pesonnr. Det i sig är inget problem vare sig hos försäkringsbolag, SFI eller sjukvården att personnr tog tid att få. Hon har alla rättigheter till allt, så rent juridiskt är det inga problem. Alla instanser vi var i kontakt med sa bara att -Komplettera när hon har fått sina nuffror.
Med andra ord, ora dig inte, hon blir reggad på allt ni vill

Tack.

Tyvärr så fungerar det inte så i denna kommunen. De känner till problemet med att det tar lång tid att bli folkbokförd men kräver av princip ett personnummer före studierna kan inledas. Dessutom är det en kö för studier på SFI. Aktuell kötid går ej att förutsäga (förvånad?) och de som har uppehållstillstånd på grund av asylskäl ska gå före i kön.

Så nu väntar hon på folkbokföringen under okänt antal månader för att sedan kunna ställa oss sist i kön till SFI. Kanske till hösten då om vi har tur.

Kommunens kontaktperson menar på att det är kostsamt för kommunen att erbjuda SFI-utbildning. Mitt svar på detta är att det blir i slutändan än kostsammare för kommunen att låta folk sitta hemma och dagdriva.

Jag konstaterar att Sverige tagit på sig så stort ansvar att viktiga samhällsfunktioner har havererat. Det är inte ansvarsfullt tycker jag men vad jag tycker är naturligtvis oviktigt i sammanhanget det var inte det som tråden handlar om.

Det blev skit med SFI sen kommunerna lämnade över till privata aktörer..
I U-Väsby var det Uniflex som fick kontraktet för SFI utbildning... (2010)

2009 när frugan kom hit första gången på turistvisum och därmed utan personnummer så fick hon börja på SFI ändå. Jag skrev ett mail till skolan och förklarade läget. Hon var så välkommen så. Testa att höra av dig till skolan/kommunen, man vet aldrig.

2009 när frugan kom hit första gången på turistvisum och därmed utan personnummer så fick hon börja på SFI ändå. Jag skrev ett mail till skolan och förklarade läget. Hon var så välkommen så. Testa att höra av dig till skolan/kommunen, man vet aldrig.

Nej det gick inte.

Men jag tittade lite närmare på vilka lagar som reglerar detta. Jag hittade 3 olika delar som jag tycker är intressanta. Min förhoppning är att detta kan hjälpa någon annan som är i samma situation .

Skollagen (2010:800) 20 kap. 31 § sa:
En person har rätt att delta i utbildning i svenska för invandrare från och med andra kalenderhalvåret det år han eller hon fyller 16 år, om han eller hon
1. är bosatt i landet, och
2. saknar sådana grundläggande kunskaper i svenska språket som utbildningen syftar till att ge.

Skollagen (2010:800) 29 kap. 2 § sa:
Med bosatt i landet avses i denna lag den som ska vara folkbokförd här enligt folkbokföringslagen (1991:481).

Folkbokföringslagen (1991:481) 3 § sa:
En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år.

Det som är intressant ovan är att det står "ska vara folkbokförd". Det står inte "är folkbokförd".

Efter att ha fört fram ovanstående så fick vi lov att registrera oss i kön till SFI, utan att folkbokföringen hunnit registreras av Skatteverket. Vår hemkommun kommer nu att kolla upp om min tolkning av lagen är den som ska gälla. Om inte flyttas vi ut ur kön igen.

Att min flickvän "ska vara" folkbokförd står utom allt rimligt tvivel för oss. Det är ett rutinärende som klaras av på 5 minuters arbete på skatteverket men tar kanske flera månader att utföra pga den hårda beläggningen. Problemet är väl att vår hemkommun har svårt att avgöra ifall flickvännen ska vara folkbokförd eller inte.

Kanske @thaikonsult har stött på detta problem tidigare?

Så efter en olagligt lång väntan på Migrationsverkets beslut om uppehållstillstånd så har min tjej äntligen fått komma till Sverige. Vi är superglada över detta.

Men idag möttes vi av ett bakslag på skattekontoret. Det är nämligen lång kötid för att folkbokföra sig och att därmed få ett personnummer. Uppgiften om hur lång väntetiden är var osäker men det rör sig förmodligen om 8 veckor, kanske och "troligen längre tid" just nu före Skatteverket kan ta ett beslut. Beslutet i sig kanske bara tar 5 minuter för en tjänsteman men kötiden är lång och alla har "bråttom".

Under denna tiden kan den sökande inte studera, inte arbeta, inte bli sjuk, inte gå till tandläkaren, inte utan svårighet öppna ett bankkonto, inte teckna ett telefonabbonemang, inte ansöka om legitimation. Bara gå hemma och "dra".

Det här hade ju inte Skatteverket kunnat förutse tidigare, eller hur. *ironi*

Jag trodde faktiskt i min enfald att tanten i luckan på skattekontoret skulle ge oss ett personnummer direkt men det är inte så det fungerar.

När jag frågare hur långtid det skulle ta för att min dotter (kommer till Sverige April 2017) att bli registrerad hos skattemyndigheterna sa det att ring och påskynda om du ej fått svar efter en vecka och detta var i oktober 2016

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp