Boka själv eller charter ?

Det brukar vara i februari vill jag minnas, men ring och kolla och så häng på låset vid midnatt, de billiga biljetterna vid jul går första timmen.

Norwegian flyger tio minuter efter thai på eftermiddagen från Arlanda. Från Bangkok hem går det vid nio tiden på morgonen dock.

Är man van att åka charter är det kanske bättre men har man rest reguljärt innan och kan engelska funkar det ganska bra att boka reguljärt. Sen om man åker charter till Phuket så går det ju direktflyg till Phuket från Arlanda, annars ska man byta i Bangkok, genom tullen och checka in egen ... ska man typ till Koh Chang får man fixa en minibus för transfern, som då står och väntar utanför tullen om man bokat innan.

Just vid jultid tror jag man tjänar mest på reguljärt då det inte reas på charter då, utan då suger de in max just då ... På många hotel i Thailand betalar man inte extra för barn under 11 år, mer än frukost och ev. extra säng om det behövs. Jämför priser på en chartersajt och en hotellsajt (jämför gärna samma hotell) så märker ni vad som blir bäst för er ...
Går ju flyg Bangkok-Trat så behöver inte alls åka buss eller taxi hela vägen om man inte vill när man skall till Koh Chang. Bangkok Airways har 3 flyg om dagen till Trat.

Senast redigerad av en moderator:
Går ju flyg Bangkok-Trat så behöver inte alls åka buss eller taxi hela vägen om man inte vill när man skall till Koh Chang. Bangkok Airways har 3 flyg om dagen dit.
Visst, jag skulle nog ändå valt minibussen dit, men min fru vill flyga från Bangkok till Rayong nästa gång vi åker till Pattaya ... nja det händer nog inte :)

Visst, jag skulle nog ändå valt minibussen dit, men min fru vill flyga från Bangkok till Rayong nästa gång vi åker till Pattaya ... nja det händer nog inte :)
Tror det tog dock ca. 6 timmar för oss med taxi från Pattaya till koh chang. Så lite skillnad på Rayong ;)

Jo men väntetiden vid färjeläget ;)
Ja men vi hade det inplannerat så kom direkt innan avgång, så dom 20 min va totaltid med färjan, tar en stund att köra ner, har jag inte kört själv ner men den taxin tryckte på rätt bra och det tar sin tid.

Kollar man google map, säger den 5 timma från Suvarnabhumi, jag vet vad vi körde ner på. Är inte runt hörnet.

Ärligt talat fina foton men får du gå en mil innan det blir knädjupt eller, finns ju heller ingenting på stranden, hur kul är det att komma dit som turist. Boende kanske för det ser ju inte ut som det är i staden. En turist på 2 veckor har kanske inte samma transportmöjligheter.
Åka dit 2 pers och hänga några månader kanske, men nu snackar vi barnfamiljer, antagligen så lite eget bestyr som möjligt och det mesta ordnat så man bara kan slappa.
Ja där avslöjar du dina Hua Hin kunskaper Jonas [emoji6] Stranden är lååång och mobilkameran har en tendens att missa saker långt bort, när fotot togs hade vi tagit en promenad efter maten, det är full rulle på stranden men dom flesta nöjer sig med att hålla sig borta vid restaurangen, så här kan man få både en öde strand för sig själv och en med mycket folk där det spelas fotboll mm för stranden är platt och bred. Allt i samma paket. Man får gå ut typ 50 m i vattnet innan det blir riktigt djupt.

Du tjänar oftast på att boka själv. Häng på låset när ex.vis Norwegian släpper sina biljetter till nästa jul. Du kanske då kan boka flyg för 6 000 tor + 1000 för väskor och mat. Hotell kan du boka oftast ganska billigt via hotellbokningssajt, ett bra hotell borde du kunna hitta för 500 kronor natten för dubbelrum. Stannar du två veckor blir det ca 10 000 per person. Tror du har svårt att hittar charter för det priset.
5oo kr per natt låter väldigt dyrt tycker jag
Jag åker nästan alltid ensam men gillar fina hotell och alltid dubbelrum. Tror inte att jag någonsin betalat över 350 kr.. jag åker ofta och är alltid på väg någonstans. 2016 blev det 4 resor. Bangkok Pattaya samui chang Kon kaen kamphaeng phet aldrig betalat 500

Rayong?? Då menar du nog Uta Pho flygplatsen,som ligger mellan Sattahipp o Rayong.
Då är det sedan ytterligare runt 24 mil till Koh Chang.

Tack för alla svaren! var i Ao Nang i november för ett år sedan min fru och jag, vi hade som ni säger sisådär väder, tror det regnade varje dag men det gick över efter en timme typ och så var det varmt igen, men mulet nästan var dag.
Skall både kolla upp Hua hin och Koh Chang.

Finns några webbplatser där man kan hyra ett hus eller en condo för kortare till längre perioder, då ägarna är i sina hemländer. Perfekt för stora sällskap, ett stort hus med egen pool för 8.000-10.000 SEK i månaden.
Här kan man börja leta https://sv.airbnb.com.
Annars kan man leta på booking.com, fyll i antalet personer och sök.

Flyg från Göteborg, då rekommenderar jag Finnair och utnyttja deras kampanjer som dyker upp lite då och då. Anmäl er till deras bonusprogram på nätet och få email om kampanjerna.

Tack för alla svaren! var i Ao Nang i november för ett år sedan min fru och jag, vi hade som ni säger sisådär väder, tror det regnade varje dag men det gick över efter en timme typ och så var det varmt igen, men mulet nästan var dag.
Skall både kolla upp Hua hin och Koh Chang.

På Koh Chang slutade det regna i mitten av Dec. Hua Hin bör vara någon vecka tidigare.
Allt är mycket senare än för 10 år sedan.

5oo kr per natt låter väldigt dyrt tycker jag
Jag åker nästan alltid ensam men gillar fina hotell och alltid dubbelrum. Tror inte att jag någonsin betalat över 350 kr.. jag åker ofta och är alltid på väg någonstans. 2016 blev det 4 resor. Bangkok Pattaya samui chang Kon kaen kamphaeng phet aldrig betalat 500
Visst ganska mycket, ca 1900 Baht, men ska man resa till turistområde under jul och speciellt nyår, bo nära havet, ha stor fin pool på området och bra frukost får man nog betala detta. Sen går det alltid hitta billigare men kanske inget man rekommenderar om de bara ska stanna två veckor.

Men har du några bra hotell på dessa ställen som diskuteras så namnge dessa, han ville ju ha hjälp!

Visst ganska mycket, ca 1900 Baht, men ska man resa till turistområde under jul och speciellt nyår, bo nära havet, ha stor fin pool på området och bra frukost får man nog betala detta. Sen går det alltid hitta billigare men kanske inget man rekommenderar om de bara ska stanna två veckor.

Men har du några bra hotell på dessa ställen som diskuteras så namnge dessa, han ville ju ha hjälp!
Runt jul och nyår får man inte mycket till hotell under 2000 baht, 6 vuxna och 2 barn blir lätt 10.000/dag så mycket bättre att hyra ett hus.

På Koh Chang får man inte mycket till hotell, oavsett årstid, för under 2000 baht/natt. Iaf inte om man har krav på pool, strandnära etc.
Dessutom är Koh Chang ett Mecka för återkommande barnfamiljsterrorister, som bokar nästa års resa samma dag de checkar ut. Så det gäller att hänga på låset på de bästa ställena.
Annars är ju, som redan påpekats, ett bra alternativ att hyra ett hus. Om ni kan hålla sams.......
Alternativt vara väldigt openminded med boende, för boende finns alltid. Men har man inga jättekrav på att boendet ska vara "perfekt" 100% av tiden, kan det ge en frihetskänsla att inte ha allt bokat innan.

Liknande trådar

M
Svar
5
Visningar
2 K
P

Tillbaka
Topp