Pigface
Aktiv medlem
Tack för en givande beskrivning av hela proceduren.Så här såg min REPA väg ut. Skrivet från dag 10 i karantän Amara Bangkok Hotel. Det kan skilja sig från olika länder men jag vill påstå, att vi svenskar som skall söka från RTE Stockholm, så kommer ni till Bangkok med dessa råd. Först måste ni stå i kö för en REPA flight. Så börja med att ansöka om en “repatriation flight” där ni anger ett skäl.
Det gör ni genom att fylla i ansökningsformulär/ kopiera / maila in följande uppskattningsvis drygt 20 dokument via E-post. Ange skäl. Min fru behöver mig därför att…...osv ......adress.....coe.thaiembassy.stockholm@gmail.com.....efter ca 1 dag får ni bekräftelse.
- Declaration form (fyll i 3 sidor) Underteckna. Preliminär - sedan får ni ändra när ni vet flight nummer mm. (ni hittar den på nätet hos någon Thai ambassad)
- Ditt Pass huvudsidor
- Befintligt VISA och ev Extension, RE-Entry Permit (saknar ni visa söker ni VISA nytt enligt gällande regler - besök krävs - så boka tid - VISA utfärdas samma dag.OBS. Gör detta i god tid före.
- ID i Thailand om ni har eller körkort (överkurs men jag skickade in)
- Husboken som visar adressen på dig (gul tabian -ni vet).
- Dokument som styrker giftermål eller barn gemensamt. Alltså att ni tillhör en av grupperna som kan återvända.
- Din frus pass och hennes ID (kanske ID överkurs men jag lämnar inget åt slumpen)
- Din frus husbok (blå tabian) så de ser ni har samma adress
- Försäkring 1 år (jag köpte LUMA för 20 600 bath) tror ni kan vänta med denna tills ni ni skickar in övriga dokumenten inför utfärdandet av COE
Jag skrev att jag med kort varsel KAN flyga från vilken plats som helst i plats i Europa - för jag har allt som behövs.
Sedan väntade jag ...tålamod...tålamod...och 4 veckor senare den 4 september ringde ambassaden och sa - KAN DU? Ja!! Då skickar vi mail angående flighten från Köpenhamn mm mm mm den 13 september och du måste betala flighten - senast imorgon 16.00. Ingen återbetalning av flygresan - om DU SJÄLV misslyckas med den övriga i pappersinsamlingen och betalningen.
TYDLIG instruktion, via mail, kom från RTE Stockholm. Beröm Beröm. Jag gjorde en utlandsbetalning och skickade, kvitto betalning, till Thai-air administrativa avdelning i Köpenhamn, alt enligt instruktionen från RTE.
Sedan skrev de att COU utfärdas 3 dar före flighten. Dvs, i mitt fall torsdag 10 september. För att få COE skall du skicka in följande 3 dokument senast 12.00 onsdag den 9:e.
- ASQ hotell godkänd - dvs betalt och de skickat bekräftelse på att de fått betalt
- Transit flights from Arlanda till Departed flygplats typ
- Flygbiljetten utfärdades från CPH måndag så jag skickade den också
Jag mailade PERSOLIG förfrågan till många st ASQ hotell som jag gillade. Och fick svar av totalt 6 st. Valde ASQ AMARA hotel betalade 30 000 bath enligt deras instruktion via min Bangkok Bank och Sukomvit Hospital 20 000 bath. Totalt 50 000 bath. Väntade 1 dygn. Nervös. Ringde via Skype och.....ja de har fått betalningen och skicka dokumentet Välkommen till Amara Bangkok hotel.
- Thaiair CPH samarbetar med personalen på RTE Stockholm så de får, information, att ni betalat biljetten och därav utfärdas COE. Har ni inte fått COE före 15.00 så ring och efterlys….så fick jag göra och de var ursäktande och skickade sedan dokumentet till mig som vid den tidpunkten var ett “nervvrak”.....hm
Sedan innan avgång flyget
Ej äldre än 72 timmar - skall ni göra test covid 19 test (2 100 kr)och fixa ett FIT to Flight intyg (2 400 kr). Airport hälsocentral Arlanda fixar detta samma dag om ni är där 8.00 så hämtar ni det ca 15.30. OBS. De vill gärna att ni bokar tid för FtoF-intyget. Men här kan det finnas andra lokala lösningar. Men Covid 19 test tror jag Arlanda bara har.
Slutligen. VIKTIGT - Hårdkopia att visa upp innan ni boardar - flygpersonalen går runt och checkar att ni har följande 6 dokument. När ni kommer till "Suvvan" känns det som ni kommit till ett sjukhus i krigstid. - Hårdkopiorna får ni visa upp ett par gånger. Och DETTA är det ni behöver - ni vet ni kan råka ut för personal som inte fått riktig utbildning på allt. STÅ PÅ är.
- COE Certifikate of Entry the Kingdom
- Declaration form (ändra med flight nr nu när ni fått det)
- Covid test FREE NEGATIV
- Fit To fly Cerificat OBS! Skriv ut dokumentet. Arlanda hälsocentral hade inget?? Och dr. medical skall skriva under!
- Proof of health Insurance (100 000 dollar och gäller för covid19
- ASQ hotel booking - ni får bekräftelse från hotellet när ni betalat
- (Fyll i ett T8 formulär så slipper ni göra det i kön till boarding
)
Jobbig vecka eller period tills man sitter på planet. Hoppas jag fått med allt och Lycka till!! Jo, som norrlänning så tog jag med mig en Cognagskorv....Falukorven var för skrymmande. Djäkla gott på rummet. Knorr kryddorna o hårdbröd paketet o några chokladkakor. Ingen risk ni svälter ihjäl för maten är enormt god. Men varför ta risken.
Detta är säkert till nytta för många här på forumet.
Samtidigt som det lär avskräcka en hel del.
Jag tror nog att Ture Turist håller sig borta från Thailand om dessa kraven fortsätter.