Börje Salming.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Alla som är det minsta idrottsintresserade har väl följt Börje Salmings karriär ifrån tiden i Brynäs, Landslaget, Canada Cup och tiden i Toronto där han är så otroligt populär och stor, hela hockeyvärlden lider nu med honom efter det att han har drabbats av ALS.

I natt var han åter på plats i hockeyns mecka Toronto där Börje Salming för övrigt står staty, när Börje leddes ut på isen arm i arm med Mats Sundin och Darryl Sittler möttes dom stående ovationerna som inte ville ta slut och många däribland Börje själv bröt ut i tårar.

Jag måste erkänna att några tårar rann nedför mina kinder också när jag såg det här.

1668237613402.jpeg

Former Toronto Maple Leafs greats Darryl Sittler, Borje Salming and Mats Sundin. TWITTER/Toronto Maple Leafs

Mvh isan lover

Se gärna det här avsnittet i Hockeyns Historia på SVT Play om ni har missat det.

1668238218046.jpeg

1668238242877.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Alla som är det minsta idrottsintresserade har väl följt Börje Salmings karriär ifrån tiden i Brynäs, Landslaget, Canada Cup och tiden i Toronto där han är så otroligt populär och stor, hela hockeyvärlden lider nu med honom efter det att han har drabbats av ALS.

I natt var han åter på plats i hockeyns mecka Toronto där Börje Salming för övrigt står staty, när Börje leddes ut på isen arm i arm med Mats Sundin och Darryl Sittler möttes dom stående ovationerna som inte ville ta slut och många däribland Börje själv bröt ut i tårar.

Jag måste erkänna att några tårar rann nedför mina kinder också när jag såg det här.

1668237613402.jpeg

Former Toronto Maple Leafs greats Darryl Sittler, Borje Salming and Mats Sundin. TWITTER/Toronto Maple Leafs

Mvh isan lover
Som innehavare av ett stort hockeyhjärta var det omöjligt för mig också att hålla tårarna tillbaka. Börje Salming är svensk hockeys största namn genom tiderna, utan konkurrens. Jag minns när han blev proffs i Toronto Maple Leafs, man undrade vad han gav sig in på. Han är ju en pionjär i NHL. En riktig legendar som är mycket värdig denna hyllning.

Och han skall tydligen komma till Avicii Arena på torsdag och delta i den TV sända galan, den får man inte missa.

Så fint, jag har svårt att se det. Han är en av mina största idoler vad gäller hockeyspelare, hans öde är så orättvist. :'(

Som hängiven Brynäsare sen sent 60 och tidigt 70tal, känns det svårt att se en legendar falla sönder p.g.a. en jävla elak sjukdom(ALS). :'(

Vad Börje gjorde i Brynäs IF och vad hans bror Stig gjorde i Kiruna AIS för hockey ungdomen var stort och vi små skithögar sög åt oss allt, alla de där gamla spelarna visade vägen, gör ditt jobb gör det rätt så kommer du att bli belönad. ;)

Forever Brynäs IF @Jo-Be

Som hängiven Brynäsare sen sent 60 och tidigt 70tal, känns det svårt att se en legendar falla sönder p.g.a. en jävla elak sjukdom. :'(
Vad Börje gjorde i Brynäs IF och vad hans bror Stig gjorde i Kiruna AIS för hockey ungdomen var stort och vi små skithögar sög åt oss allt, alla de där gamla spelarna visade vägen, gör ditt jobb gör det rätt så kommer du att bli belönad. ;)

Forever Brynäs IF @Jo-Be
Hej

Ja det är oerhört tragiskt att se honom bli drabbad på det här sättet, livet är inte alltid rättvist, men hans minne som hockeyspelare kommer förmodligen att leva vidare i flera generationer till, han är ju legendarisk

Mvh isan lover

Hej

Ja det är oerhört tragiskt att se honom bli drabbad på det här sättet, livet är inte alltid rättvist, men hans minne som hockeyspelare kommer förmodligen att leva vidare i flera generationer till, han är ju legendarisk

Mvh isan lover
Det kommer att bli jobbigt när galan sänds från Avicii Arena på torsdag. Jag skall ha en massa papper med mig i soffan för intet öga kommer att vara torrt.

Som hängiven Brynäsare sen sent 60 och tidigt 70tal, känns det svårt att se en legendar falla sönder p.g.a. en jävla elak sjukdom(ALS). :'(

Forever Brynäs IF @Jo-Be

Utan Börjes Salmings första steg på andra sidan Atlanten så hade det tagit längre tid att få över både svenska och finska spelare.

Det kommer att bli jobbigt när galan sänds från Avicii Arena på torsdag. Jag skall ha en massa papper med mig i soffan för intet öga kommer att vara torrt.
Hej

Så är det, jag blir rörd varje gång jag ser när Börje hyllades i Toronto och hur mycket sjukdomen har påverkat honom, jag försökte förklara för pojken vem Börje är och vad han har gjort under sin karriär för att bli så populär, bara det räckte för att rösten inte skulle bära längre och jag fick avbryta en stund.

Mvh isan lover

Forever Brynäs IF @Jo-Be
Same same.
20221115_061721.jpg

Börje är värd att uppmärksammas. Tack Toronto LönnLöv att ni har fått Sverige till att uppskatta Börje för vad han gjort.
Jag tror inte det hade blivit lika stort i Sverige denna veckan utan er uppskattning.
Nu hoppas jag att det kommer mer stora hyllningar innan det är för sent. Ingemar, Björn, Carolina, Anja...
Ingemar och Björn har väl fått en del redan. Men för mig som är sportnörd så vill jag se fler hyllningar.

Börje var 17 år i en liga där det var fängelsestraff på rinken varje kväll. Spelet var så brutalt så lagen hade egna rinkpoliser för att skydda sina egna spelare. Börje klarade av detta spel genom sin superkropp och vilja.

Kärleken till hockeyn visar sig när Börje efter ha sytt över 300 stygn efter att ha fått Gerard Gallants skridsko i ansiktet.
Tog sig till båset för egen maskin.
Maritta(Börjes dåvarande fru) säger, nu får det väl ändå vara slut med hockeyn?
Börje svarade: Men jag ju klarade ögat.
3 dagar efter incidenten åkte han skridskor igen. Han missade bara 3 matcher. Vilja rakt igenom.
Börje och Gerard spelade sedan tillsammans när Börje avslutade sin karriär i Detroit Red Wings.

Jag var för ung för att förstå hur stort det var 1976 när Börje fick dom största hyllningarna inför Kanada -Sverige.
Men nu rankar jag det bland det största som har hänt en svensk förutom när ens barn föds.
Jag kan inte komma på någon annan lika stor uppskattning av en svensk på utländsk mark.

Ändå är det Börjes ödmjukhet jag uppskattar mest.

Tack Börje, från ett icke hockeyfan.

Tillbaka
Topp