Borra brunn !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror på Jonas i detta fall, finns ju ingen anledning att betala flera dagslöner för något som tar en halvdag och speciellt om de inte begär det!

Tanken är väl inte att Jonas ska betala inköpspriset för lastbilen och troligen ringde frun eller svärföräldrarna och beställde och visste inte att en farang skulle betala!

"Jonas " sa:
Men han skall väl ta sin thuk thuk lastbil till mig och utföra jobbet var ju ingen extra transport. Vet inte om du har borrat brunn och sett vilken utrustning som krävs.
Och när jag får saker hemkörda ifrån lomsak ja då handlar det om thuk thuk moped 20 baht 5km.
Jag bara säger vad jag betalade tror du jag sitter och hittar på eller vad skulle vara vitsen med det?
Tror inget men billigt var det hoppas att både borrutrustning o tuk tuk håller

Gratulerar till ett billigt pris fyra kilo fläsk kött.

Jag måste bara tillägga synd om borrarn som intre tar betalt för sin utrusning samt sina kunskaper,Jag själv hade ju skäms att betala denna summa, men det är ju jag

Skulle han borra en brunn om dagen så skulle det bli 15000 baht i månaden och det låter på dig som det är en exlusiv utrustning, du har antagligen inte borrat en brunn hör jag och sett vilken utrustning som används.
Inte direkt komplicerat han letar ju inte upp ställe där han antar att det är mycket vatten, vi säger var vi vill ha brunnen sen borrar han, själva bornningen tog inte lång tid efter borrningen så lät dom vattnet stå och pumpas upp för att se så vattnet var rent och lerfritt + inte sinade ut.
Men vill du betala extrakostnad så är det up to you.
Jag bjöd på Hong Thong och en liten fest det var dom nöjda med, vi hade en rolig kväll.

"Jonas " sa:
Skulle han borra en brunn om dagen så skulle det bli 15000 baht i månaden och det låter på dig som det är en exlusiv utrustning, du har antagligen inte borrat en brunn hör jag och sett vilken utrustning som används.
Inte direkt komplicerat han letar ju inte upp ställe där han antar att det är mycket vatten, vi säger var vi vill ha brunnen sen borrar han, själva bornningen tog inte lång tid efter borrningen så lät dom vattnet stå och pumpas upp för att se så vattnet var rent och lerfritt + inte sinade ut.
Men vill du betala extrakostnad så är det up to you.
Jag bjöd på Hong Thong och en liten fest det var dom nöjda med, vi hade en rolig kväll.

Tror binte du förstår så lägger ner.

Bara en sak hur mycket kostar 80 borrstänger triotvå bht samt boormaqskin utrustning tvåhundra bht. Kan du inte förstå att du betalt ett så billigt pris , att han ej får salt till vällingen.

Men som jag sagt förut jag skulle aldrig ax ett sådan lågt pris.
Men ok om jag köpt vällingen o han på min snål het köpt saltet OK

Ja nu ska vi väl inte ta i 80 stänger? på sin höjd 8 borrstänger hur djupt skall du, sen använde han sig inte av någon borrmaskin det hade dom ingen.
Allt utfördes av handkraft och ja jag vet att det var ett bra pris.
Var väl ett kompis pris för det var en Thaipolare som ringde några av sina kompisar som utför borrning som kom och fixa det.

Men Svärföräldrarna + en kompis sa fortsatt att 5000 baht var ett dyrt pris, därför dom letade upp en annan att utföra jobbet och jag antar att dom har bättre koll på prisläget än dig i Thailand.

En månadslön här uppe för en som har arbete inom bygg har en månadslön på 6-10000, en som sätter ris 5-6000
Vet inte var i Thailand du bor men verkar vara i ett dyrare område.
Finns ingen anledning för mig att höja priserna, har inte farang höjt priserna tillräckligt i Thailand? Inte konstigt vi får betala extra hela tiden när köparn inte accepterar ett lågt pris!

För övrigt så för 500 baht så skulle jag kunnat gå ut och äta middag i 10 dagar här uppe + dryck till det.

"Janne " sa:
Om man borrar efter vatten i Thailand blir detta vatten drickbart (det har ju filtreras av jorden, eller är jorden inte att lita på?)?

Jag tänkte ersätta vattnet från reservoaren i byn med borrat eftersom byvattnet är så smutsigt och har en tillgänglighet på runt 75%. Dricksvatten samlar jag från regn på taket (5 kubikmeters tank) och filtrerar i en vattenkylare. Det är gratis och suveränt gott!

"ledarn " sa:
Själv är jag så "bonnig" så att jag dricker regnvattnet utan filtration..
Har än så länge aldrig haft problem med detta..
Och dricker detta regnvatten hos andra också, inte bara hemma...l
Dessutom med samma mugg som alla andra dricker ur.. :laugh: :laugh:
Finns det inte gott öl i närheten efter som du är så drastisk att du dricker vatten? :beer:

"mackes " sa:
Jag tänkte ersätta vattnet från reservoaren i byn med borrat eftersom byvattnet är så smutsigt och har en tillgänglighet på runt 75%. Dricksvatten samlar jag från regn på taket (5 kubikmeters tank) och filtrerar i en vattenkylare. Det är gratis och suveränt gott!
Hemma hos svärföräldrarna är det samma problem som du har med vattentillgången, inte direkt pålitlig.

De kör med dricksvatten ala ledaren dvs samla in den som du men bara ett filter in till behållaren som är en skitig trasa ... sen kyls det i kylsskåpet, men helt ok. Bygger jag eget kör jag på ditt alternativ.

Jag tänkte mest att man skulle slippa tunnorna och använda samma vatten för att dricka, duscha och vattna i ...

"Janne " sa:
Hemma hos svärföräldrarna är det samma problem som du har med vattentillgången, inte direkt pålitlig.

De kör med dricksvatten ala ledaren dvs samla in den som du men bara ett filter in till behållaren som är en skitig trasa ... sen kyls det i kylsskåpet, men helt ok. Bygger jag eget kör jag på ditt alternativ.

Jag tänkte mest att man skulle slippa tunnorna och använda samma vatten för att dricka, duscha och vattna i ...

Jo men det funkar ju förutom dricksvatten då, du behöver nog en liten bufferttank även med borrat om du skall få upp trycket på vattnet så man kan duscha samtidigt t ex.

Jag visste inget om borrat i Thailand och har haft samma fundering som dig om det var drickbart men trodde väl inte riktigt att det skulle motsvara regnvattnet i kvalitet. Och det verkar ju som Micke verifierade det.

Dessa trådar gillar jag, där man får lära sig hur det fungerar av er som bor där ... Tackar och bockar :wai:

"mackes " sa:
Jo men det funkar ju förutom dricksvatten då, du behöver nog en liten bufferttank även med borrat om du skall få upp trycket på vattnet så man kan duscha samtidigt t ex.

Jag visste inget om borrat i Thailand och har haft samma fundering som dig om det var drickbart men trodde väl inte riktigt att det skulle motsvara regnvattnet i kvalitet. Och det verkar ju som Micke verifierade det.

Vi har ingen vattentank hos svärföräldrarna utan går direkt ifrån pump till kranarna, använder vattnet till dusch, toalett och tvättmaskin, dricksvatten köper vi.
Husbygget använder vi bara brunnen till det som behövs till bygget än sålänge, men där skall jag nog ha vattentank med filtrering.
Frugan vill att vi skall ta vatten ifrån byn, men har ingen ledning utan då kommer dom med tankbil och fyller upp tankarna isåfall.
Känns ju rätt meningslöst, toaletten kommer vi iallafall använda oss av brunnsvattnet.
Blir en tur till Thai whatsandu och kolla vilket alternativ det blir nästa vecka när jag kommer hem.
Jag tycker brunnsvattnet många gngr har en metallisk/jord doft luktar inte drickbart.

"Jonas " sa:
Vi har ingen vattentank hos svärföräldrarna utan går direkt ifrån pump till kranarna, använder vattnet till dusch, toalett och tvättmaskin, dricksvatten köper vi.
Husbygget använder vi bara brunnen till det som behövs till bygget än sålänge, men där skall jag nog ha vattentank med filtrering.
Frugan vill att vi skall ta vatten ifrån byn, men har ingen ledning utan då kommer dom med tankbil och fyller upp tankarna isåfall.
Känns ju rätt meningslöst, toaletten kommer vi iallafall använda oss av brunnsvattnet.
Blir en tur till Thai whatsandu och kolla vilket alternativ det blir nästa vecka när jag kommer hem.
Jag tycker brunnsvattnet många gngr har en metallisk/jord doft luktar inte drickbart.

Ett tips, lyssna inte för mycket på Thai när det gäller vatten/avlopp, de har ingen aning vad som händer när man kopplar in toaletter, duschar och tvättmaskin.

Vi gör idag slut på ett par kubik tvättvatten om dagen beroende på hur mycket folk här är.
Dricksvattnet ligger runt 20 liter per dag. Thaihushållet förbrukar kanske totalt en kubik i veckan.

Du måste också leda bort avloppet på ett bra sätt, ett problem som inte finns i Thai-style.

Borra för dricksvatten
I mina öron låter detta som ett stort risktagande.
Om brunnen är belägen i jordbruksmark kan man befara att en massa rester från bekämpningsmedel kan finnas i vattnet. Jag skulle inte dricka vattnet med mindre än att en ordentlig analys föregått drickandet. Nu har jag aldrig arbetat med frågan i Thailand men här hemma har jag en massa erfarenhet av vattenförsörjning.
Att mellanlagra sitt vatten i en tank ter sig heller särskilt hygieniskt då temperaturen i en sådan utgör en perfekt omständighet för tillväxt av diverse bakterier.
Jag har tidigare pratat om faran för legionella, denna kan man inte bortse från även om den är farlig enbart i samband med duschande. Man inhalerar små vattendroppar som kan vara smittade och allvarliga problem kan uppstå i lungorna. Jag har ingen aning om hur vanligt det problemet är i Thailand, har själv aldrig hört att någon blivit sjuk men thai har ingen som helst kunskap om vad legionella är så jag tror inte att man sätter en sådan sjukdom i samband med hushållsvattnet.

"Sir One " sa:
Borra för dricksvatten
I mina öron låter detta som ett stort risktagande.
Om brunnen är belägen i jordbruksmark kan man befara att en massa rester från bekämpningsmedel kan finnas i vattnet. Jag skulle inte dricka vattnet med mindre än att en ordentlig analys föregått drickandet. Nu har jag aldrig arbetat med frågan i Thailand men här hemma har jag en massa erfarenhet av vattenförsörjning.
Att mellanlagra sitt vatten i en tank ter sig heller särskilt hygieniskt då temperaturen i en sådan utgör en perfekt omständighet för tillväxt av diverse bakterier.
Jag har tidigare pratat om faran för legionella, denna kan man inte bortse från även om den är farlig enbart i samband med duschande. Man inhalerar små vattendroppar som kan vara smittade och allvarliga problem kan uppstå i lungorna. Jag har ingen aning om hur vanligt det problemet är i Thailand, har själv aldrig hört att någon blivit sjuk men thai har ingen som helst kunskap om vad legionella är så jag tror inte att man sätter en sådan sjukdom i samband med hushållsvattnet.

Jo, det var väl det om att inte dricka borrvatten som alla i tråden kommit fram till.

När det gäller mellantank så finns det två praktiska saker som påverkar. Vattnet från byn rinner så sakta att vi bara måste ha en mellanlagring. Men sedan renas det genom ett filter med aktivt kol innan det mellanlagras igen för att klara trycket vilket blir för dåligt genom filtret.

Den sista mellanlagringen är kristallklart och luktfritt vatten och det var så filtertillverkaren ville ha det.

Dricksvattnet måste lagras av naturliga orsaker, tillgång och efterfrågan. Det passerar ett 5-filtersystem i drickaautomaten och matvattnet kokas ju.

Ser du fortfarande risker?

"mackes " sa:
Jo, det var väl det om att inte dricka borrvatten som alla i tråden kommit fram till.

När det gäller mellantank så finns det två praktiska saker som påverkar. Vattnet från byn rinner så sakta att vi bara måste ha en mellanlagring. Men sedan renas det genom ett filter med aktivt kol innan det mellanlagras igen för att klara trycket vilket blir för dåligt genom filtret.

Den sista mellanlagringen är kristallklart och luktfritt vatten och det var så filtertillverkaren ville ha det.

Dricksvattnet måste lagras av naturliga orsaker, tillgång och efterfrågan. Det passerar ett 5-filtersystem i drickaautomaten och matvattnet kokas ju.

Ser du fortfarande risker?
Nej, jag ser inga stora risker men man ska veta vad man ger sig in på när det gäller livsmedel. Jag har aldrig haft problem och då har jag käkat och druckit vad som serverats. T.o.m. s.k. seafood i Isaan, råa räkor m.m. Problemen kan dock komma när man minst anar. Mitt dricksvstten köper jag dock.

"mackes " sa:
Ett tips, lyssna inte för mycket på Thai när det gäller vatten/avlopp, de har ingen aning vad som händer när man kopplar in toaletter, duschar och tvättmaskin.

Vi gör idag slut på ett par kubik tvättvatten om dagen beroende på hur mycket folk här är.
Dricksvattnet ligger runt 20 liter per dag. Thaihushållet förbrukar kanske totalt en kubik i veckan.

Du måste också leda bort avloppet på ett bra sätt, ett problem som inte finns i Thai-style.

Vi gör av med mycket vatten, tvätta upp kläder för 11 personer i veckan så det går åt en hel del, sen duschar alla varje dag, + att dom använder vattnet till att blöta ner vägen med varje dag så det inte dammar när trafiken kör förbi.
Och som sir one säger jag är lite orolig för bekämpningsmedlen i marken jag får lite finnar i pannan när jag duschar hemma dom försvinner direkt när jag kommer till hotell eller kommer ombord och får duschat frugan fick samma sak när vi flyttade upp men hon är ju hemma hela tiden så nu har hon väl vant sig vid vattnet igen. Men då har vi ingen filtrering nu det jag skall kolla på när jag kommer hem så med filtering borde vattnet duga till dusch med men jag kommer fortsätta köpa mitt vatten som jag dricker.
Vi har ju odlingsfält runt husen.
Avloppet har vi på andra sidan av marken.
Och erfarenheten är ju min egen med pump direkt till dusch, tvättmaskin och toalett jag bor ju där med har gjort nu i snart 2 år och vi har aldrig haft problem med vattentillförsel under denna tid, inte ens nu när det var torka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp