Borra brunn !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För alla er som är oroliga för regnvatten, jag rådfrågade en kemist för att få lite fakta i målet. Här kommer de. Bifogar också en broshyr jag hittat om dricksvatten.

Jo det är riktigt att regnvatten innehåller mindre salter och mineraler, problemet uppstår dock bara om man enbart dricker regnvatten. Med en flaska mineralvatten till maten då och då eliminerar man den risken.

När det gäller tungmetaller så förflyttar de sig inte så långt utan är lokala företeelser som kommer ned med regnet så man bör se till att inte ha någon fabrik eller liknande i närområdet. Jag själv bor 5 mil från Korat.

Största risken är kontaminering (nedsmutsning) av vattnet från biologiska ämnen så det får man hålla koll på, bland annat så bör man alltid se till att ha ett rent tak som man samlar vattnet från och helst inget plåttak då man kan få utfällningar av metall. Dessutom att kolla vattnet i tankarna ofta och göra rent dem med jämna mellanrum.

Är det någon som har mer info med fakta så är ni välkommna!

Bilagor

Jag har i stort sett bara läst början av tråden. Efter några svar gav jag upp p.gr.a allt trams. Kanhända att trådskaparen har fått ett svar,annars så har jag ett eftersom jag borrade efter vatten för ett halvår sedan i Kranuan (Isaan). Vi betalade 15000 Bth för borrning (42 meter)och rör som tillkom. Vi betalade 5000 Bth för pump och instrallation. Borrningen tog 2-3 dagar med en tämligen omodern utrustning,men det funkade och vattnet är kristallklart och förmodligen drickbart. Vi skall skicka till analys senare. Så totalt 20.000 Bth. Det skulle egentligen gått på 25.000 Bth,men vi fick ett bättre pris! Därikring ligger prisbilden. Jag har jämfört med en del härikring. Kul att vara på banan igen,förresten!

Hälsningar
Salmon

"salmon " sa:
Jag har i stort sett bara läst början av tråden. Efter några svar gav jag upp p.gr.a allt trams. Kanhända att trådskaparen har fått ett svar,annars så har jag ett eftersom jag borrade efter vatten för ett halvår sedan i Kranuan (Isaan). Vi betalade 15000 Bth för borrning (42 meter)och rör som tillkom. Vi betalade 5000 Bth för pump och instrallation. Borrningen tog 2-3 dagar med en tämligen omodern utrustning,men det funkade och vattnet är kristallklart och förmodligen drickbart. Vi skall skicka till analys senare. Så totalt 20.000 Bth. Det skulle egentligen gått på 25.000 Bth,men vi fick ett bättre pris! Därikring ligger prisbilden. Jag har jämfört med en del härikring. Kul att vara på banan igen,förresten!

Hälsningar
Salmon

Om jag bestämmer mej för att renovera frugans hus i Isaan kommer jag att borra...och det här låter som ett "normalt" pris.Har du ingen tank utan pumpar direkt från brunnen?

Areeya

Jag funderar på det med priset hur man ska räkna för att tycka att det pris är rimligt. Säg att det tar två dagar att borra och de är två man, då kan man ju tycka att en rimlig arbetskostnaden borde vara 2 x 2 x 350 Bath dvs 1 400 Bath. Sen tillkommer ju kostnad för utrustning transport av utrustning och matrial. Om jag läser vad ni skrivit är det oftast ganska enkel och omodern borrutrustning och matrialet är väl själva röret? Transportkostnad beror ju hur långt de måste åka.

Är då 5000 Bath ett överpris eller rimligt? För en svensk är det ju billigt då det kostar 50 000 och uppåt att borra brunn i Sverige, men det är ju viktigt tycker jag att inte trissa upp priserna i onödan, drabbar ju de fattiga ännu mer.

"legolas " sa:
Salmon, sköj att du är tillbaka...

legolas
"areeya " sa:
Om jag bestämmer mej för att renovera frugans hus i Isaan kommer jag att borra...och det här låter som ett "normalt" pris.Har du ingen tank utan pumpar direkt från brunnen?

Areeya

Vi kommer att installera en tank. Det gör vi när huset är färdigbyggt. Tillsvidare kör vi på pumpen direkt. I stort sett endast bevattning av blivande trädgården.

Salmon

Tack Legolas,trevligt att höra. Det var faktiskt du som triggade igång mig igen,med ditt mail!

Salmon

"salmon " sa:

Hälsningar
Salmon

Hur kommer det sig att det tog 2-3 dagar att borra var det mycket sten i marken eller?
15000 Baht 2 månadslöner tycker det var allat annat än ett rimligt pris i Thailand, ok att jag fick billigt, men även andra forums medlemmar i denna tråd pratar om en kostnad på 2500-5000 baht. Känns många gånger som folk jämför med priser hemma utan att ha någon koll på inhemska priser och löner.

Inte konstigt att Thailand blir dyrt när det finns så många faranger som trissar upp priserna till en helt orimlig nivå jäfört med prisläget i landet.

"Jonas " sa:
Hur kommer det sig att det tog 2-3 dagar att borra var det mycket sten i marken eller?
15000 Baht 2 månadslöner tycker det var allat annat än ett rimligt pris i Thailand, ok att jag fick billigt, men även andra forums medlemmar i denna tråd pratar om en kostnad på 2500-5000 baht. Känns många gånger som folk jämför med priser hemma utan att ha någon koll på inhemska priser och löner.

Jag vet inte varför det tog 2-3 dagar. Jag har inget att jämföra med. Kanske som du spekulerar i att det var stenigt. I vilket fall som helst så gör jag aldrig upp affärer med thaiare,utan jag låter min fru sköta snacket eftersom hon är thailändska och därmed inte låter sig luras. Hon har dessutom jämfört företag inom branchen. Så det är inte frågan om falangpriser i detta fall. Du kanske fick extremt billigt eller så har du missuppfattat något?

Salmon

"Janne " sa:
Jag funderar på det med priset hur man ska räkna för att tycka att det pris är rimligt. Säg att det tar två dagar att borra och de är två man, då kan man ju tycka att en rimlig arbetskostnaden borde vara 2 x 2 x 350 Bath dvs 1 400 Bath. Sen tillkommer ju kostnad för utrustning transport av utrustning och matrial. Om jag läser vad ni skrivit är det oftast ganska enkel och omodern borrutrustning och matrialet är väl själva röret? Transportkostnad beror ju hur långt de måste åka.

Är då 5000 Bath ett överpris eller rimligt? För en svensk är det ju billigt då det kostar 50 000 och uppåt att borra brunn i Sverige, men det är ju viktigt tycker jag att inte trissa upp priserna i onödan, drabbar ju de fattiga ännu mer.

Jag skriver under på din kalkyl så knappast över 5 000 Baht snarare under. Hörde en farang som betalade byggarbetare 500 om dagen och det var väldigt mycket enligt byborna.

Ja 500 baht om dagen var väldigt bra för byggnadsarbetare är du ju uppe i kontorslöner i Bangkok, är vad svägerskan har på kontor och andra svägerskan som jobbar på lagret på samma fabrik har 350.
350 har dom här på bygget.

"salmon " sa:
Jag vet inte varför det tog 2-3 dagar. Jag har inget att jämföra med. Kanske som du spekulerar i att det var stenigt. I vilket fall som helst så gör jag aldrig upp affärer med thailändare,utan jag låter min fru sköta snacket eftersom hon är thailändska och därmed inte låter sig luras. Hon har dessutom jämfört företag inom branchen. Så det är inte frågan om falangpriser i detta fall. Du kanske fick extremt billigt eller så har du missuppfattat något?

Salmon

Så är det ju inte säkert frugan känner till rimligt pris hade min fru beställt jobbet hade vi betalat 5000 baht, hade inte svärföräldrar och kompis gått in och sagt att det var dyrt för hon hade noll koll och jag med.
Hade flyttat upp ifrån turistort när jag gjorde min borrning och hade inte så mycket koll på priserna då, dom hade kunnat sagt 20 000 baht och jag tyckt det var rimligt antagligen vid den tidpunkten.
Om vi nu bara pratar om borrningsarbetet inte material.

350 baht är dagslönen för bygg arbetare, enda material han hade var borrstängerna. Sen var ju inga rör eller något inräknat i detta pris som sagt bara borrning 5 timmar 500 baht ev. slitage på borrstänger.

Och vi är i Thailand borrarn är en privatperson som har några borrstänger kan lova att det finns inget registrerat företag i mitt fall.

20 baht för tuc tuc var leverans av min cyckel ifrån min stad till huset hade inget med borrningen att göra. Utan var för att beskriva prisläget vad det kostar.

2500-5000 baht som andra skriver gör borrarn sig en god dags förtjänst på då det som sagt inte är något material som går till spillo bara lite slitage och kan återanvändas till många många borrningar.

Det är inte så att vi applåderar dagslöner på 350 baht men det är där man ligger i Thailand, det finns ingen anledning för oss att komma och spä på inflationen, den är illa nog som den är.

Att betala 4-dubbla priser slår blixtsnabbt tillbaka på vanliga Thai då priserna för borrningen garanterat kommer att höjas om de kan tjäna så mycket på farang.

Kalkyl för borrning efter vatten och då är det högt räknat:

2 man arbete i 2 dagar = 4*400 = 1 600
Transport 10 mil á 120 bath = 1 200
Utrustning 100 000 skrivs av på 100 jobb = 1 000
Ränta 10% på 100 000 / 12 mån = 10 000 / 12 = 800

Total 4 800 baht

"legolas " sa:
Vad kostar borr-utrustningen i inköp då? Varför skall han inte få lägga på inköpskostnader i sin kalkyl när han skall lämna priser?

Jo jag vet, thai har inte en susning om dessa saker, och de kör ju exakt samma stil med precis allting som de köper in och sedan använder gentemot kunder. De förstår inte att man måste lägga in sådana kostnader också för att kunna få ha en fortsatt existens efter det att nuvarande utrustning slitits ner och man måste investera i nytt igen.

Men du, 500 baht för att borra en brunn,,, Inte ens du Jonas, partisk som du är naturligtvis, tycker väl att det är ett korrekt uppbyggt pris, eller???

legolas

Nej som jag skrev tidigare i tråden i mitt fall var det nog ett kompispris då det var en kompis polare som borrade brunnen.

Men jag bjöd på Hong thong och middag efter iallafall så vi hade fest och alla var glada och nöjda.

Men nästa gång jag skall ha något gjort och dom säger 500 baht så säger jag att nej 5000 baht annars blir det inget, så har jag höjt priset lite i området så blir väl en gubbe nöjd.
Skrattar när han går därifrån dumma farang, och jag står där och ler o vad billigt det är i Thailand

"legolas " sa:
Bra att du tar det med en klackspark, vi jiddrar ju bara lite grand och pratar lite företagsekonomi, och jag i alla fall tycker absolut INTE att du gjort nåt fel, nej fan jag tar la också chansen, det gör vi alla....
Men det är väl kul att prata om hur thai resonerar eller skall vi säga INTE resonerar...

ha det gött Jonas.....
legolas

Det sista stycket var mer riktat till dom som skrivit i tråden att dom skulle alldrig kunna med att betala ett så lågt pris.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp