Börsen, aktiemarknaden, -ligger du likvid när svarta svanen kommer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Aktier och andra instrument är en ständig orsak till ångest. Inte så att jag ligger utan att kunna sova på nätterna för jag ligger likvid och väntar på svarta svanar och farliga björnar. Fallhöjden är ganska stor nu tycker jag samtidigt som jag grämer mig lite smått över att inte vara med på tåget. Hinner du gå ur i tid eller kommer du sitta med Svarte Petter och sitta kvar i båten till "the bitter end"?

Har slutat köpa sedan nåt halvår tillbaka.
Nu väntar jag på att OMXSPI åker under 300 och då börja handla igen. Krigskassan som jag sparar ihop hamnar i Spiltan räntefond under tiden.
Hur lång tid det kommer att ta till OMXSPI går under 300 har jag ingen aning om (är typ 540 nu).. men lär väl minst ta 1,5 år till kan jag tänka. Men oavsett hur lång tid det tar så har jag tid att vänta :) Förra gången vi va under 300 var (tror jag) i sept 2009.

Gjort riktigt bra i bull olja sista månaden men ska åka hem och sälja huset i sommar så man har redigt med cash när raset kommer.

Inga spekulationer i aktier för min del, men jag sparar lite i fonder som pensions förvaltaren sköter. Det har gått ganska bra hittills men jag har inte stenkoll.

Jag har slutat att handla med aktier, jag försöker att lägga allt på att amortera av hus lånet som vi har. Sen är vi helt skuldfria och kan se fram emot livet med bra inkomst.

Inget tycks hejda börsen nu. "Only the sky is the limit" surt att sitta bredvid och se på.
0221-Borsen-www.jpg

Har oftast agerat med köp lågt och sälj till en viss procent på vinst. Sälj direkt vid uppnådd vinst och försök inte krama ut något som inte blir något.

Men det vi kollar närmast på är att köpa en bostadsrätt i Stockholm och ha den som en 5 eller 10 års pensions försäkring. Det kräver en större insats men det kan också bli en hit!
Vår bostadsrätt har stigit med 123% på 9 år, kan påpeka att vi kallar den pensionsförsäkringen. Sommarstället som är vinterbonat och fint har stigit med cirka 10% på 8 år. Men förbättringarna ligger på 20% i kostnad!

Jag har slutat att handla med aktier, jag försöker att lägga allt på att amortera av hus lånet som vi har. Sen är vi helt skuldfria och kan se fram emot livet med bra inkomst.

En stolle sa till mig idag att det är bättre att jag har kvar lånet än att amortera av det. Men när jag frågade varför fick jag inget svar.
Vad tycker ni är bäst? Ha kvar lånet så länge det går eller amortera av så fort som möjligt för att sen kunna spara?

En stolle sa till mig idag att det är bättre att jag har kvar lånet än att amortera av det. Men när jag frågade varför fick jag inget svar.
Vad tycker ni är bäst? Ha kvar lånet så länge det går eller amortera av så fort som möjligt för att sen kunna spara?
Det beror på prisutveckling och inflation. I din situation tror jag det är bättre att amortera.

Haft vår bostadsrätt i ca 18 år, stigit mellan 600-700% (värdet vet man ju när man säljer) ... landstället haft i ca 10 år, stigit troligen 250% men skjutit in ganska mycket kapital i det, och många timmar.

Att amortera på lånen ger ju dig bara den spar ränta som du betalar netto för dina lån, idag ca 1.5%, så jag är benägen att hålla med "stollen".

För tillfället amorterar jag inte alls på lånet, banken tyckte att jag kan vänta och jag håller med. Man kan lägga dom pengarna på underhåll av huset istället. Men så småningom kommer jag säkert att börja amortera även om jag inte blir tvungen till det pga lagstiftning.

Att amortera på lånen ger ju dig bara den spar ränta som du betalar netto för dina lån, idag ca 1.5%, så jag är benägen att hålla med "stollen".

Som en analogi till det skulle det i så fall vara lika bra att ta upp helt nya lån för att spekulera i att få högre avkastning än den ränta man betalar. (Vilken ev. säkerhet (hus eller andra tillgångar) man använder för lånet spelar ingen roll)

Skuldfrihet är en bra huvudkudde när man vill kunna sova gott om natten.

Bägge, amortera och spara.
Mina föräldrar gjorde "misstaget" att amortera ner hela huset istället för att spara vilket satte de i en och annan sits ibland.

Har oftast agerat med köp lågt och sälj till en viss procent på vinst. Sälj direkt vid uppnådd vinst och försök inte krama ut något som inte blir något.

Men det vi kollar närmast på är att köpa en bostadsrätt i Stockholm och ha den som en 5 eller 10 års pensions försäkring. Det kräver en större insats men det kan också bli en hit!
Vår bostadsrätt har stigit med 123% på 9 år, kan påpeka att vi kallar den pensionsförsäkringen. Sommarstället som är vinterbonat och fint har stigit med cirka 10% på 8 år. Men förbättringarna ligger på 20% i kostnad!
Ren spekulation, starta en tråd om hazardspel istället.

Ren spekulation, starta en tråd om hazardspel istället.

Men Baboo, hela bostadsmarknaden bygger på spekulation. Det är nog tyvärr en bubbla som kommer att brista förr eller senare. Men att spela där är absolut mindre riskabelt ändå vanligt hazardspel i varje fall.

Jag är glad över att jag inte har betalat någon fantasisumma för vårt hus i alla fall.

Tyvärr är det ett nödvändigt ont då man måste bo någonstans, speciellt i storstadsregionerna!

Som en analogi till det skulle det i så fall vara lika bra att ta upp helt nya lån för att spekulera i att få högre avkastning än den ränta man betalar. (Vilken ev. säkerhet (hus eller andra tillgångar) man använder för lånet spelar ingen roll)

Skuldfrihet är en bra huvudkudde när man vill kunna sova gott om natten.
Ja våren 2009 lånade jag 500k på huset och satte på börsen, mitt livs bästa affär..

Ja bo måste man göra men ett boende är raka motsatsen mot en investering, en investering ger pengar in varje månad/år, en bostad går pengar ut varje månad/år.
Så bo måste man men bo är en konsumtion.

Men Baboo, hela bostadsmarknaden bygger på spekulation. Det är nog tyvärr en bubbla som kommer att brista förr eller senare. Men att spela där är absolut mindre riskabelt ändå vanligt hazardspel i varje fall.

Jag är glad över att jag inte har betalat någon fantasisumma för vårt hus i alla fall.
På lång sikt är det alltid bra investering med bostad i Sverige förutsatt att den ligger i ett attraktivt läge. Men på kort sikt tror jag på annat och tänker sälja mitt hus i sommar när det lär vara gott tryck bland köparna.

På lång sikt är det alltid bra investering med bostad i Sverige förutsatt att den ligger i ett attraktivt läge. Men på kort sikt tror jag på annat och tänker sälja mitt hus i sommar när det lär vara gott tryck bland köparna.
Varför sälja nu? Du låste ju räntan nyss, tror du på nergång?

Ska du satsa allt på olja nu? Bli shejk :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp