Börsen, aktiemarknaden, -ligger du likvid när svarta svanen kommer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske inte nedgång men kan väl inte bli så mycket högre nu..
Har man inte trott det länge?

Fastighetsbyrån skickar varje kvartal en värdering av vår bostadsrätt. Tidigare har den varit väldigt låg, ca 700 000 under marknadsvärdet. De ringde i december och frågade om jag fortfarande vill ha deras utskick, jo svarade jag men er värdering är ju väldigt låg. Jan kollade då bostadsarean och läget och sa att de klassat den fel.

Så i veckan fick jag en ny värdering på 5,9 miljon .... :o sanningen är snarare 4.5 miljoner ... dock köpte man den för ca 700 000.

Tror inte det finns en övre gräns, men man kan ju vilja säkra!Sen kan det kortsiktigt dippa!

Problemet är att om du säljer måste du ju bo någon annanstans och allt annat har ju oxå stigit.

I vilket fall ser jag boendet som konsumtion (om man inte har nån extra lägenhet i fastigheten som man hyr ut osv..).
Om man tar alla pengar man varje månad lagt på räntor och amotrteringar, tar alla pengar man lagt på renoveringar, på värmekostnader, trädgårdsredskap/trädgård osv.. och lagt alla dessa pengar i en aktiefond och under tiden bott i en billig hyresetta så hade du förmodligen varit snuskigt rik nu (på riktigt och inte genom ett värde på en fastighet som du ändå inte kan sälja om du vill bo någonstans) :)

Problemet är att om du säljer måste du ju bo någon annanstans och allt annat har ju oxå stigit.

I vilket fall ser jag boendet som konsumtion (om man inte har nån extra lägenhet i fastigheten som man hyr ut osv..).
Om man tar alla pengar man varje månad lagt på räntor och amotrteringar, tar alla pengar man lagt på renoveringar, på värmekostnader, trädgårdsredskap/trädgård osv.. och lagt alla dessa pengar i en aktiefond och under tiden bott i en billig hyresetta så hade du förmodligen varit snuskigt rik nu (på riktigt och inte genom ett värde på en fastighet som du ändå inte kan sälja om du vill bo någonstans) :)
I pbs fall bor han ju i Thailand och hyr ut huset på bakgården ... oj menar baksidan ;)

Ren spekulation, starta en tråd om hazardspel istället.

Hej Baboo,

Läste du dom första raderna angående hur jag spekulerar?
Misstänkte det!!!!
Synd att du är medvetet ett troll för jag tror att du kan tillföra något vettigt om du bara ville! Men nu när du fortsätter att vara dryg så kan du njuta av dom miljöklassade ångorna!

Hej Baboo,

Läste du dom första raderna angående hur jag spekulerar?
Misstänkte det!!!!
Synd att du är medvetet ett troll för jag tror att du kan tillföra något vettigt om du bara ville! Men nu när du fortsätter att vara dryg så kan du njuta av dom miljöklassade ångorna!
Miljöklassade ångorna.. vilka är det?

Och JO JAG anser att köpa bostad för att den eventuellt skall stiga i värde är ren spekulation.

Men det är svårt att få målarchefen att förstå...... Detta startade jag mitt inlägg med

"Har oftast agerat med köp lågt och sälj till en viss procent på vinst. Sälj direkt vid uppnådd vinst och försök inte krama ut något som inte blir något."

Detta är en trevlig daytrade filosofi. Håller man sig till denna och även att sälja vid en viss procent även vid förlust brukar ge en skaplig avkastning.

Inget fel i att ha din strategi med att köpa när börsvärdet når den nivån som du anser!

Förstår inte varför man ställer frågor om man redan har bestämt vilket svar man vill ha.

Så JO köp en bostadsrätt och sälj den med god vinst om några år.

Baboo, jobbigt att fastna med skägget i brevlådan?

Inga frågor ställda, inga svar givna och inget om bostads spekulerande!

När ska hon höja räntan?
yellen-1.jpg

Vem är hon, ursäkta en okunnig. Chefen för Federal Reserve? Man skall kanske börja hålla i hatten när hon gör det.

Baboo, jobbigt att fastna med skägget i brevlådan?

Inga frågor ställda, inga svar givna och inget om bostads spekulerande!

Första inlägget i tråden är ju en fråga om hur man skall göra och ditt svar var att köpa en bostadsrätt. Trodde inte att du konstaterade att det är så man gör utan att även du ställde dig frågande.
Att du sedan råkade slinka in med lite "målarchef" o "troll" visar väl vem som egentligen är ett troll.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp