Bukashi, en teknik att kompostera matavfall

Nu vet jag inte var du bor.. Men hos oss finns det inga avsteg från taxor... Trots att vi har en stor kompost på vår tomt på landet.
Kommunen och företaget som hämtar rest sopor vill ha sina pengar oavsett om du har noll kilo skit i tunnan. De bryr sig inte om miljön ett djävla dugg.. Det handlar om pengar in!!! Vi har försökt få samordnad hämtning med grannen. Vi fyller inte ett kärl själv. MEN!! NEJ!!! LAgen säger att alla skall betala för sig. Så det handlar inte om miljön.. Det handlar om pengar!!
Prova med ris avkok mm.. Spara det och ni får en perfekt gödning till blommor och mat..
Slå lite brännvin i det så får ni glada blommor med.. Köp en majaplanta så får ni besök av en miljöpartist som påtar i trädgården åt er.. :p:xmas_smiley::xmas_smiley:
Vilka har du?
LSR eller Sysav?

Glömde uppdatera här om Bukashin.

Första hinken blev full för bara ngn dag sedan och luktade superbra. Fermenteringen var i full fart. Kring nyår tänker jag öppna den och lägga ner den i jorden. Andra hinken är påbörjad. Det har varit väldigt blöta massor, så jag har rivit en äggkartong och blandat i vid varje påfyllning.
Det ska jul inte ligga en massa vätska i bottnen. Därav är en spann med avrinningskran att föredra. Får väl skruva i en kran på mina spannar.
Denna "juice" ska vara riktigt bra att blanda ut i vattnet när man vattnar sin trädgård eller krukor.

Funderar på att göra egna pellets för att slippa blanda EM1 och mollassen (heter det så på svenska oxå?) vid varje påfyllning. Det görs enklast med att blanda vätskorna och spä ut med vatten (obs! ej kranvatten då det innehåller klor som tar livet av de små stackarna som ska göra jobbet). Därefter röra ner risskal till en röra som inte är för torr men inte heller för blöt. Man ska kunna göra en "snöboll" av massan där det varken ska komma vätska när man kramar den, men inte heller falla sönder till smulor. Det får bli ett projekt efter nyår.

Minns inte om jag skrev tidigare, men man bör bara fylla upp spannen en gång per dag för att inte ständigt syresätta den. Fermenteringen sker i en anaerob (syrefri) miljö. Jag lade även plastpåse på toppen efter varje påfyllning och tryckte till med en äggkartong för att minska syretillförseln. Ska kanske förtydliga att innan påfyllning så tas denna plastpåse bort för att efter påfyllningen läggas tbx;)

Har sått chillifrön som har börjat gro. Tanken är att ha en kontrollgrupp på 2 plantor planterade i obehandlad "jord" och resten i bukashikomposten. Ska bli kul att se om det blir skillnad på tillväxten, både vad gäller hastighet, storlek samt antal frukter. Omplanteringen kommer gissningsvis ske i början på februari (eller i slutet av januari om jag blir otålig och plantorna växt till sig)

Glömde uppdatera här om Bukashin.

Första hinken blev full för bara ngn dag sedan och luktade superbra. Fermenteringen var i full fart. Kring nyår tänker jag öppna den och lägga ner den i jorden. Andra hinken är påbörjad. Det har varit väldigt blöta massor, så jag har rivit en äggkartong och blandat i vid varje påfyllning.
Det ska jul inte ligga en massa vätska i bottnen. Därav är en spann med avrinningskran att föredra. Får väl skruva i en kran på mina spannar.
Denna "juice" ska vara riktigt bra att blanda ut i vattnet när man vattnar sin trädgård eller krukor.

Funderar på att göra egna pellets för att slippa blanda EM1 och mollassen (heter det så på svenska oxå?) vid varje påfyllning. Det görs enklast med att blanda vätskorna och spä ut med vatten (obs! ej kranvatten då det innehåller klor som tar livet av de små stackarna som ska göra jobbet). Därefter röra ner risskal till en röra som inte är för torr men inte heller för blöt. Man ska kunna göra en "snöboll" av massan där det varken ska komma vätska när man kramar den, men inte heller falla sönder till smulor. Det får bli ett projekt efter nyår.

Minns inte om jag skrev tidigare, men man bör bara fylla upp spannen en gång per dag för att inte ständigt syresätta den. Fermenteringen sker i en anaerob (syrefri) miljö. Jag lade även plastpåse på toppen efter varje påfyllning och tryckte till med en äggkartong för att minska syretillförseln. Ska kanske förtydliga att innan påfyllning så tas denna plastpåse bort för att efter påfyllningen läggas tbx;)

Har sått chillifrön som har börjat gro. Tanken är att ha en kontrollgrupp på 2 plantor planterade i obehandlad "jord" och resten i bukashikomposten. Ska bli kul att se om det blir skillnad på tillväxten, både vad gäller hastighet, storlek samt antal frukter. Omplanteringen kommer gissningsvis ske i början på februari (eller i slutet av januari om jag blir otålig och plantorna växt till sig)
Vad är pelletsen du köper gjorda av och vad ska du göra egna pellets av?
Det hade varit mycket intressant om du kunde lägga in lite bilder och förklara.

Vad är pelletsen du köper gjorda av och vad ska du göra egna pellets av?
Det hade varit mycket intressant om du kunde lägga in lite bilder och förklara.
Pellets (som jag kallar det för) finns länkar tidigare i tråden vad gäller Sverige. Det funkar kanon.

Ok, ska ta lite bilder på det när jag öppnar spannen o gräver ner det i marken. Ska även ta lite bilder på när jag gör mitt eget "strö"/pellets. Dock ska ingen använda mitt recept förrän det har bevisats funka:).
Det jag gör är -testa o se. :)

Då har det gått en vecka och lite till. Kunde inte hålla mig längre (typ som ett barn på julafton) och öppnade den förslutna 30liters behållaren.

Den luktade som det skulle, och det fanns lite vitmögel i kanterna. Fermenteringen har lyckats!

Gjorde 2 hål i marken (trädgårdslandet) där jag längst ner lade en halv påse "matjord" (det torra eländet som går att köpa här).
Vattnade rikligt.
I en stor öppen behållare (ca 100 liter) så blandades komposten med 2 säckar "plantjord").
Denna blandning fördelades i 2 gropar i marken och täcktes över med "plantjord".

Anledningen till att jag gjorde så är att "jorden" här är närmast intill steril. Det finns inte en tillstymmelse till humus. Så det blev lite överarbetat denna gången, mest för att jag vill inte misslyckas. Nästa batch som blir klar om lite mer än en vecka så ska jag inte göra så. Ska bli kul att se skillnaden.

För övrigt så såg innehållet förvånansvärt bra ut. Äggkartongerna som jag använt för att suga upp vätska fanns det inte ett spår av.

Misstaget jag gjorde är att använda en plastpåse överst som jag sedan tryckte till med en äggkartong. Som ni ser på bilden så är det röda trycket från påsen. Vill inte tänka på vilka andra kemikalier/mjukgörare som läckt ut. Så nästa gång så ska jag hitta på ngt annat som sluter tätt.
Batch nr 2 har jag gjort samma med plastpåse. Den är inte helt full, så när behållaren är fylld så kommer jag skippa plastpåsen.

Nu kommer det att dröja till nästa uppdatering. Efter 3-4 veckor ska jag gräva lite i komposten för att se hur det ser ut.

Ska även göra samma process med löv, småkvistar, bananblad och liknande organiskt materiel.

Gott Nytt År på er alla!

IMG_2390.JPG

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Då har det gått en vecka och lite till. Kunde inte hålla mig längre (typ som ett barn på julafton) och öppnade den förslutna 30liters behållaren.

Den luktade som det skulle, och det fanns lite vitmögel i kanterna. Fermenteringen har lyckats!

Gjorde 2 hål i marken (trädgårdslandet) där jag längst ner lade en halv påse "matjord" (det torra eländet som går att köpa här).
Vattnade rikligt.
I en stor öppen behållare (ca 100 liter) så blandades komposten med 2 säckar "plantjord").
Denna blandning fördelades i 2 gropar i marken och täcktes över med "plantjord".

Anledningen till att jag gjorde så är att "jorden" här är närmast intill steril. Det finns inte en tillstymmelse till humus. Så det blev lite överarbetat denna gången, mest för att jag vill inte misslyckas. Nästa batch som blir klar om lite mer än en vecka så ska jag inte göra så. Ska bli kul att se skillnaden.

För övrigt så såg innehållet förvånansvärt bra ut. Äggkartongerna som jag använt för att suga upp vätska fanns det inte ett spår av.

Misstaget jag gjorde är att använda en plastpåse överst som jag sedan tryckte till med en äggkartong. Som ni ser på bilden så är det röda trycket från påsen. Vill inte tänka på vilka andra kemikalier/mjukgörare som läckt ut. Så nästa gång så ska jag hitta på ngt annat som sluter tätt.
Batch nr 2 har jag gjort samma med plastpåse. Den är inte helt full, så när behållaren är fylld så kommer jag skippa plastpåsen.

Nu kommer det att dröja till nästa uppdatering. Efter 3-4 veckor ska jag gräva lite i komposten för att se hur det ser ut.

Ska även göra samma process med löv, småkvistar, bananblad och liknande organiskt materiel.

Gott Nytt År på er alla!

Visa bilaga 75408
Kul att dina experiement fungerar :)

Jag hade en enkel kompost i Thailand tidigare. Jag köpte helt enkelt bara en vanlig soptunna som jag monterade in två ventiler i botten på och fyllde till hälften med jord från den lokala trädgårdsmästaren. Jag hade en liten trädgårdsmästarspade i tunnan som man sedan grävde ned nytt avfall med. Jag tyckte det fungerade bra och avfallet blev gradvis och utan stank till jord, men hur bra det var jämfört med den här har jag ingen aning om. Kanske du har lust att jämföra och berätta? :)

Nya uppdateringar. Det går inte så snabbt detta.

Första bilden är den andra tunnan som fått jäsa färdigt.

Andra bilden är ”jord” som jag tog från marken från förra satsen. Vet inte riktigt vad som försiggår där rent mikrobakteriellt men ser bra ut och vill att den nya satsen ska få med sig detta.

Tredje bilden är när jag tömt tunnan i baljan. Detta rördes runt och tömdes i två nya hålor.

Några maskar och annat trevligt har inte dykt upp här. Det hade jag iof ingen förhoppning om då marken är så steril. Däremot så var det massor med myror som drogs till sötman av melassen (hoppas inte mer).

Fortsättning följer

FADE3D76-4EC5-4418-A905-50FFB0178D84.jpeg

9BA61472-0344-4424-AEC6-2BFC8BA2FFEF.jpeg

A3A7AE40-5152-4FA2-9A7A-74861E37E45A.jpeg

Kul att dina experiement fungerar :)

Jag hade en enkel kompost i Thailand tidigare. Jag köpte helt enkelt bara en vanlig soptunna som jag monterade in två ventiler i botten på och fyllde till hälften med jord från den lokala trädgårdsmästaren. Jag hade en liten trädgårdsmästarspade i tunnan som man sedan grävde ned nytt avfall med. Jag tyckte det fungerade bra och avfallet blev gradvis och utan stank till jord, men hur bra det var jämfört med den här har jag ingen aning om. Kanske du har lust att jämföra och berätta? :)
Hur lång tid tog det innan det blev jord?
Kom det några maskar till komposten?

Här har det gått knappt 2 veckor och de mjukare delarna har övergått till jord. 4 veckor sägs det att det ska ta innan det är klart.

Funkar det som jag vill så ska jag samla in allt organiskt avfall från restaurangerna i krokarna nästa år, och gräva upp hela trädgården för att fylla med detta.

Nu snurrar ni till det, kompost Harman haft alla tider. Jag gjorde också en och dit åker matrester, grövre trädgårdsavfall. Inte grasklipp, för den ger näring till träd och buskar. Funkar kanon, bara man inte blandar in ben.
Processen är blixtsnabb här i tropiken.
Vaddå Bukhasi, behövs inget, bara en behållare (gjorde i teak :D) och in med trädgårdsavfall, matavfall och klippta grenar med mera.
Var är problemet? Behövs ingen jappe som säger att jag skall ha några pellets, för det funkar kanon på det gamla sättet. :p

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Hur lång tid tog det innan det blev jord?
Kom det några maskar till komposten?

Här har det gått knappt 2 veckor och de mjukare delarna har övergått till jord. 4 veckor sägs det att det ska ta innan det är klart.

Funkar det som jag vill så ska jag samla in allt organiskt avfall från restaurangerna i krokarna nästa år, och gräva upp hela trädgården för att fylla med detta.
Vi blandade om med den lilla spaden varje dag, så det var lite svårt att se hur fort det gick, men jag tycker iaf att det gick tillräckligt fort för att tunnan fylldes väldigt sakta.

Det kom ingen mask naturligt inom den tid vi hade den (inte som jag såg iaf), men jag funderade på att skaffa några och lägga i. :)

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Jag tror att det kan vara en bra idé att se till att det blir jord i någon sluten behållare innan du gör det, för att slippa bli råttornas favorit. :)

Nu snurrar ni till det, kompost Harman haft alla tider. Jag gjorde också en och dit åker matrester, grövre trädgårdsavfall. Inte grasklipp, för den ger näring till träd och buskar. Funkar kanon, bara man inte blandar in ben.
Processen är blixtsnabb här i tropiken.
Vaddå Bukhasi, behövs inget, bara en behållare (gjorde i teak :D) och in med trädgårdsavfall, matavfall och klippta grenar med mera.
Var är problemet? Behövs ingen jappe som säger att jag skall ha några pellets, för det funkar kanon på det gamla sättet. :p
Kanon juh:thumbsup:. Men jag vet inte bättre så jag försöker uppfinna hjulet igen:p. Hemma i Sverige så är det asenkelt att få till en kompost med maskar o allt. Här har jag (förvisso med mediokert engagemang) misslyckats, så nu testar jag detta och vill dela med mig om hur det går. Har märkt att PH är alldeles för lågt för växter att trivas (4-5) och lägre i den nya komposten men det var väntat. Har inte mycket trädgårdsyta att odla på, och den som finns suger... Jag har nu oxå förstått att vattna med det kommunala vattnet är dödfött. Den höga klorinhalten tar död på alla (de få som finns) mikroorganismer:(. Man lär så länge man lever;)

Kanon juh:thumbsup:. Men jag vet inte bättre så jag försöker uppfinna hjulet igen:p. Hemma i Sverige så är det asenkelt att få till en kompost med maskar o allt. Här har jag (förvisso med mediokert engagemang) misslyckats, så nu testar jag detta och vill dela med mig om hur det går. Har märkt att PH är alldeles för lågt för växter att trivas (4-5) och lägre i den nya komposten men det var väntat. Har inte mycket trädgårdsyta att odla på, och den som finns suger... Jag har nu oxå förstått att vattna med det kommunala vattnet är dödfött. Den höga klorinhalten tar död på alla (de få som finns) mikroorganismer:(. Man lär så länge man lever;)
Nu vet jag inte var du lever exakt men om det är Isaan så är ju jordar a rätt magra där jämfört med lerjordar här i Norr har jag läst.
Apropå kompost så det är ungefär samma regler här som gäller.
Inte för mycket gräsklipp, blandat med allt möjligt är bäst. Jag brukar fylla lite jord mellan varven så går det snabbare.
Den skall vara så fuktig så myrorna inte trivs men finns det grodor bör du minska vattning av kompost.
Tycker det funkar bra men är inte emot nya idéer heller. Önskar lycka till.

Acke

Aktiv medlem
Köpte också en plasttunna, med lock, och borrade några hål i botten. Grävde ned den några dm. innehållet smälte ned snabbt, så hann aldrig få den full under vistelsen. Men några maskar såg jag aldrig till. :'(

Kanske Bukashi är bättre för dem med små trädgårdar/lägenhet etc. Har man plats och tid, så behöver man nog inte krångla till det.

Det tar lite tid mellan uppdateringarna.

De första satserna har nu blivit en härlig jord (som jag kallar det). PH ligger fortfarande lågt, men det ska jag lösa genom att tillsätta kalcium (återkommer om hur det går). Har hittat maskar (bild bifogas på nästa meddelande från telefonen) som kostade 60B/100g. Köpte 200g och fördelade dessa på 2 platser. En i den nya "tunnan" där jag har trädgårdsavfall (löv o annat organiskt skräp) samt i den del av trädgården där jag har blandat den "nya jorden" med risskal.
Bifogar även (i nästa inlägg) bilder på tunnan där jag bara har löv och sånt. Hur lång tid kan det ta för maskarna att bryta ner det? Hur vet jag att dom lever? Många frågor nu känner jag 555.

I den tunnan med maskarna i, är det bara att peta ner matresterna (grönsaker o sånt) där i? För helt seriöst så måste det vara enkelt att göra, för annars så kommer allt att stanna upp när jag åker till Sweden. Vill ha en "jordfabrik" så att till hösten kan plantera massa skojiga saker.

Alla tips på hur man tar hand om maskarna och info om hur dessa förökar sig är välkomna.
Fan, i Sverige är allt sådant så jäkla enkelt och självklart men inte här. Som exempel kan nämnas att vill man i Sverige odla på en plätt så stör man ut hö och vattnar en gång, snart nog så kommer maskar och bearbetar höt till näring. Här så torkar det utan att det händer ngt. Vattna o det blir dynga...

@Mr.Jo Jo det är Isaan jag pratar om. Hårt som sten när det är torrt, men dyngigt o lerigt när blött.

Liknande trådar

Topp