Chat Gpt beta.

Jag vill väl mest visa på, jag bygger hårdvara, sonen får gå sitt. Då jag har hängt på dator sen boulder dash.........

...

Screenshot_20260528_192823_Chrome.webp

Screenshot_20260528_192844_Chrome.webp

AI-jätten varnar för AI utom kontroll: ”Människans roll minskar”​

Det amerikanska AI-företaget Anthropic uppmanar till en global paus av utvecklingen av AI.

Anledningen: människan håller på att tappa kontrollen.
I en ny rapport som släpptes på torsdagen skriver företaget att det finns tecken som tyder på att människans roll minskar för varje steg i utvecklingen av den avancerade artificiella intelligensen.

AI har helt enkelt lärt sig själv att bli smartare, och enligt Anthropic finns en risk att människan så småningom kommer att förlora kontrollen över systemen.

”Vi anser att det vore bra för världen att ha möjligheten att bromsa eller tillfälligt pausa utvecklingen av banbrytande AI, så att samhällsstrukturerna och forskningen om etisk anpassning hinner hålla jämna steg med teknikens framsteg”, skriver företaget i rapporten.

Kräver att världen enas​

För att en sådan paus ska kunna genomföras krävs att AI-företag världen över kommer överens, så att inget land eller företag riskerar att hamna efter i utvecklingen, skriver Anthropic.

Uppmaningen har mött motstånd både från andra företag och från den amerikanska regeringen, som anser att rapporten är alltför alarmistisk.

Amerikanska Anthropic är ett av världens största AI-företag och har bland annat utvecklat chattboten Claude.

Bad chattgpt planera 12 nordiska aktier och 2 fonder när jag gick på börsen igen för 2 veckor sen efter par månaders uppehåll.
Får vi se om ai är bättre på det.

Bad chattgpt planera 12 nordiska aktier och 2 fonder när jag gick på börsen igen för 2 veckor sen efter par månaders uppehåll.
Får vi se om ai är bättre på det.

Jag slängde in lite på utdelning. Cibus Real Estate oc så återinvesterar jag avkastningen.
Avkastningen ser riktigt bra ut. Jag glömde däremot att jämföra med AI vad dom rekommenderar.

Jag slängde in lite på utdelning. Cibus Real Estate oc så återinvesterar jag avkastningen.
Avkastningen ser riktigt bra ut. Jag glömde däremot att jämföra med AI vad dom rekommenderar.
Jag gjorde för första gången en ai test.
Skall se.
Sa fördela det på 40.000 insättning i månaden.

Sen lite i global index och emerging index.

Investor 8,000 kr
Atlas Copco 4,800 kr
DSV 4,000 kr
Novo Nordisk 4,000 kr
Kongsberg Gruppen 4,000 kr
Hexagon 3,200 kr
Coloplast 3,200 kr
Nordea 2,800 kr
Equinor 2,400 kr
KONE 1,600 kr
Mowi 1,200 kr
Orkla 800 kr
Total 40,000 kr

Det har du rätt i.
Gjort många försök och det är lätt att få AI att ändra sig.
AI är klassiks thailändare. Man frågar något och får alltid ett svar. Om det är korrekt eller inte är inte så noga.
Vi får se, frågade om 12 bolag, stabila nordiska för långsiktigt sparande med regelbunden insättning.
10 års sikt.
"Diskussionen" varade länge, bolagen var väl rätt likt fast ai tyckte jag skulle kanske lägga in AI lite tech men valde en global index fond för att täcka det.
Var inte aktier för att finna klippet jag var ute efter det kan man göra vid sidan om.
Ur nordisk synpunkt är det ju inga skitbolag.
Var lönedag och månadsskifte nu så fördelade 40k igen men har bara haft dom i 2 veckor så precis köpt.

Senast ändrad:
Vi får se, frågade om 12 bolag, stabila nordiska för långsiktigt sparande med regelbunden insättning.
10 års sikt.
"Diskussionen" varade länge, bolagen var väl rätt likt fast ai tyckte jag skulle kanske lägga in AI lite tech men valde en global index fond för att täcka det.
Var inte aktier för att finna klippet jag var ute efter det kan man göra vid sidan om.
Ur nordisk synpunkt är det ju inga skitbolag.
Var lönedag och månadsskifte nu så fördelade 40k igen men har bara haft dom i 2 veckor så precis köpt.
Kommer det ju inte vara 40k i månaden framöver i evig tid men jag gick ur börsen i våras och satte i spiltans räntefond medans jag väntade på att gå in igen.
GJorde samma förra året för sommaren på börsen gillar jag inte.
Så nu skall det som fanns portioneras ut i 40k köp månadsvis för att sen bli 7000kr i månaden.

Tillbaka
Topp