Det godaste sticka Rice

Ja då doftar det som blomman mali hoppas jag har rätt

Ja, det är ju en vanlig missuppfattning och jag måste tyvärr göra dig och alla väldigt besvikna eller förvånade. Jasminris doftar inte alls som Jasmin eftersom i de två innehåller helt olika aromatiska komponenter.

Du kan ju kolla själv att hålla en jasminblomma i ena handen och jamsinris i andra, så kommer du att märka det!

Om du tar upp en näve jasminris och luktar på det så känner du att det mer doftar som nypoppade popcorn. Doften hos Jasminris kommer från en aromatisk komponent som heter 2-Acetyl-1-pyrroline och som återfinns i bröd, ris och något som kallas pandanuslöv เตยหอม dtöj hååm och doften hos pandanuslöv + popkorn där har du doften på Jasminris.

Gillar själv att ha pandanuslöv i maten, speciellt till risrätter är det jättegott. Att det heter eller kallas Jasminris kommer från den intensiva vita färgen hos Jaminblomman och Jasminris till skillnad från många andra rissorter är ju väldigt skimrande vit.

Mycket av aromen försvinner tråkigt nog på bara några månader om det inte förpackas väl och man skall ha tur om man får tag på årets skörd i våra affärer här. Sen då obehandlat givetvis en annan sak.

Intressant, men hur kan man odla giftfritt ris?
Arsenik finns ju naturligt i jorden på många ställen i Asien och luftföroreningar kan komma långväga ifrån.

Gör man en analys och får ett certifikat för att få sälja i hälsokostbutiker?
När jag skrev att vi odlar giftfri ris så använder vi inte besprutnig av ogräsgift eller mot ohyran. Man besprutar inte med arsenik så den finns där i jorden mer eller mindre som ni antyder. Natur gödsel (koskit). Här i Thailand så gör dom inte analys på giftet utan dom köper på gotro att det är biologisk odlad ris eller andra varor. Regeringen gör stickprov på ris och andra grödor om det används gifter i större mängder när det säljs som biologiskt odlad. Jag skrev att riset doftade som blomman det var inte så jag menande utan att det är en speciell doft på nyskalat ris med silverhinnan kvar. Vi förvarar riset oskalade och skalar när vi behöver till husbehov.

När jag skrev att vi odlar giftfri ris så använder vi inte besprutnig av ogräsgift eller mot ohyran. Man besprutar inte med arsenik så den finns där i jorden mer eller mindre som ni antyder. Natur gödsel (koskit). Här i Thailand så gör dom inte analys på giftet utan dom köper på gotro att det är biologisk odlad ris eller andra varor. Regeringen gör stickprov på ris och andra grödor om det används gifter i större mängder när det säljs som biologiskt odlad. Jag skrev att riset doftade som blomman det var inte så jag menande utan att det är en speciell doft på nyskalat ris med silverhinnan kvar. Vi förvarar riset oskalade och skalar när vi behöver till husbehov.
Då förstår jag.
Det som vi i väst kallar ekologiskt odlade grödor

Tillbaka
Topp