Det skenande kaffepriset

Du får prova lokalt kaffe från Thailand.
Runt 2010 var det flera svenskar som satsade på att odla kaffe runt Udon Thani.
I bergen norr om Chaiyaphum har jag besökt en resort som hade egen odling och sålde lokalt kaffe.
Jag har lokalt odlade och rostade böner från min frus hemtrakter i Chiang Mai trakten i espressomaskinen idag. Vi tar alltid med några kg till Sverige. De är en klasspolare till frugan som odlat och rostat. Tanken är att åka dit och titta på odlingen någon gång men det har inte blivit av ännu

Jag har lokalt odlade och rostade böner från min frus hemtrakter i Chiang Mai trakten i espressomaskinen idag. Vi tar alltid med några kg till Sverige. De är en klasspolare till frugan som odlat och rostat. Tanken är att åka dit och titta på odlingen någon gång men det har inte blivit av ännu
Det finns en by i bergen några mil från Dumaguete som har ett kooperativ som odlar och säljer kaffe.
Hela bönor och malda.
Har blivit en turistattraktion då dom har ett café med bra utsikt.

Riktiga kaffeälskare har fått kaffe på "hjärnan" och köper kaffe på lösvikt, några hg av olika sorter och blandar själva.
Endast nymalet kaffe duger som tillreds omgående för annars förstörs aromen.
Givetvis i en kaffemaskin för tiotusentals kronor.
Kaffevärldens motsvarighet till vinälskare eller whiskeyfantaster.

Finns exklusiva butiker som säljer 50-100 olika sorters kaffe på lösvikt och utrustning till dessa finsmakare.

Det finns en by i bergen några mil från Dumaguete som har ett kooperativ som odlar och säljer kaffe.
Hela bönor och malda.
Har blivit en turistattraktion då dom har ett café med bra utsikt.

Riktiga kaffeälskare har fått kaffe på "hjärnan" och köper kaffe på lösvikt, några hg av olika sorter och blandar själva.
Endast nymalet kaffe duger som tillreds omgående för annars förstörs aromen.
Givetvis i en kaffemaskin för tiotusentals kronor.
Kaffevärldens motsvarighet till vinälskare eller whiskeyfantaster.

Finns exklusiva butiker som säljer 50-100 olika sorters kaffe på lösvikt och utrustning till dessa finsmakare.

Hela bönor är bättre än färdigmalda om man vill behålla smak och arom.
Helst ska man väga kaffet med knarkvåg och så ska den genom en helmanuell La Pavoni och en massa ritualer ska utföras innan man dricker.
Har kört manuell maskin tidigare, men det var för omständigt.
Köpte mig en Jura som funkar än så länge.
Nästa maskin blir nog även det en Jura eller kanske något annat, men ingen mjölkskummare och sånt trams.

Hela bönor är bättre än färdigmalda om man vill behålla smak och arom.
Helst ska man väga kaffet med knarkvåg och så ska den genom en helmanuell La Pavoni och en massa ritualer ska utföras innan man dricker.
Har kört manuell maskin tidigare, men det var för omständigt.
Köpte mig en Jura som funkar än så länge.
Nästa maskin blir nog även det en Jura eller kanske något annat, men ingen mjölkskummare och sånt trams.
Jag köper färdigmalet, duger bra åt mig. Är nöjd med Moccamastern, det var en bra investering. Fungerar helt perfekt.

Det blir lite jobbigt att åka till Dumaguete för att lyxa till det med kaffe i bergen. Man tager vad man haver som Kajsa Warg tydligen aldrig sa.
Jag är säker på att det finns betydligt vassare kaffemaskiner i Sverige.

En proffsmodell för hemmabruk.
Siemens EQ.700 verkar bra.
Maskinen har åtta klassiska kaffedrycker, justerbara inställningar och totalt 20 olika kaffesorter, med möjlighet att spara individuella användarprofiler. Den eleganta designen och den intuitiva pekskärmen ökar användarvänligheten.

Kaffe är inte bara smak, det handlar också om status och manlighet.

Som årgångsvin i glas av kristall vs Bag in box i dricksglas

Maskinen har åtta klassiska kaffedrycker, justerbara inställningar och totalt 20 olika kaffesorter, med möjlighet att spara individuella användarprofiler. Den eleganta designen och den intuitiva pekskärmen ökar användarvänligheten.

Enda fördelen med Siemens är att dom är ganska tysta och man kan ha dubbla bönbehållare i de dyrare varianterna

Sneglade på siemens när jag köpte ny för över 4 år sedan men det blev en Jura E8 som jag är rätt nöjd med.

Jag vågade inte rekommendera någon värstingmodell på forumet.

En koffeinets Rolls Royce kan framkalla ångest.

Det är en djungel där en kopp kaffe ibland verkar ta 7 dagar att få fram.
Ja de är ju valfritt att använda. Frugan dricker gärna cappuccino och jag tar gärna en flat white då och då som ger lite mer kaffesmak på skummet.

Ja, dricker man med mjölk så är det ett vettigt beslut.

FB_IMG_1741612065184.webp

Smaken är lite som baken, Ena hållet smakar det som piss andra hållet som skit upp till var å en och avgöra vad som smakar bäst men i kaffe gillar jag billigt löfbergs brygg.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp