Det traditionella tygskynket Pha Khao Ma (Pha E-Po) som thailändska män använder

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Pha Khao Ma ett väldigt praktiskt plagg (tygskynke) som är särskilt vanligt bland jordbrukare och fiskare på landsbygden och anses vara en del av vardagsklädseln, varje landsdel har ofta sina egna varianter av mönster och färgkombinationer.

Detta plagg är väldigt praktiskt och kan används till väldigt många olika saker t.ex som en Sarong, Handduk, Bälte, Torka svetten ur pannan med när man jobbar, Huvudbonad som skydd mot solen, Filt om man tar en tupplur på farmen, kan knytas till en säck om man hittar en massa svamp eller liknande och inte har något att bära i, förr var det många män som bar en sån här runt midjan som en Sarong istället för byxor o.s.v.

Själv fick jag min första av min dåvarande och nu döde svärfar i Petchabun någon gång på sent 80-tal, sen har det blivit några till genom åren, jag fick en av min nuvarande frus pappa innan han gick bort och jag har fått några till av frugans morbröder som tycker att det är viktigt att ha en sådan när man arbetar, i början kändes det lite konstigt och jag föredrog att ha med mig en vanlig handduk istället.

Men jag insåg med tiden att det faktiskt var väldigt praktiskt att ha med sig en Pha Khao Ma istället, den är bra att sitta på när man äter ute i naturen, täcka sig med om man sover middag i det fria, använda som handduk om man tar ett bad, plockar snäckor eller fångar fisk, den torkar fort om man hänger den i solen eftersom tyget är tunt, torka svetten med o.s.v.

Pha Khao Ma: Thai Way of Life Encapsulated in a Piece of Fabric
October 30, 2023

Screenshot-2023-10-11-at-9.46.46-AM.png

If you are in Thailand for quite some time, you must have come across colorful checkered cloth, and you may wonder “what do Thai people do with this thing and why do I see it everywhere?” Well, brace yourself as we unravel the tale of pha khao ma, a cloth that is so much more than meets the eye. By the end of this article, you will be surprised by how this single piece of cloth has woven itself into the very fabric of Thai life.

IMG_0144.webp

Den här bilden visar exempel på Pha Khao Ma stil från Isaan, själv har jag en exakt likadan som killen till höger.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp