Distansförhållande hur fungerar det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

Mille1000

Gäst
Hej!
Jag har lite funderingar runt just distansförhållande hur orkar man med något sådant i längden?
Vad har man för framtidsplanerna?

För min egen del så vill jag bo ihop med kvinnan jag älskar i ett familjeförhållande, jag trivs inte ensam och mår oerhört dåligt när vi tvings leva isär.

Distansförhållanden är enligt mig helt sjukt komplicerat och krävande. Jag har ju min flickvän i Thailand vilket fungerar lite si och så. När vi är tillsammans fungerar allt hur bra som helst, vi trivs tillsammans, har roligt och vill vara tillsammans. Men när jag är i Sverige och hon i Thailand är det svårare, inte bara det att man inte kan ses, vi pratar ju dessutom olika språk. Det leder ju till en del missförstånd och att man inte kan få fram det man vill säga på ett bra sätt.
När man dessutom inte har känt varandra så länge är det ju ännu svårare.
Jag och min tjej har haft en hel del problem med missförstånd och tillit och jag kände ju då att det helt inte gick att fortsätta så här. Så jag bokade en resa i rena paniken för att ta reda på hur vi skulle ha det. När jag väl kom dit så såg jag till att förutom att ha väldigt trevligt att vi även pratade igenom hur vi skulle förhålla oss till varandra när vi var ifrån varandra.
Allt från hur ofta vi skulle prata i telefonen, till avstängda telefoner och till hur hon skulle förhålla sig till män.
Allt blir mycket lättare att prata om när vi är tillsammans och inte över telefonen.
Så det är ett tips från mig för att det ska funka någorlunda smidigt. Prata igenom hur det ska bli när ni inte är tillsammans och försök sedan hålla er till det.

Jag är ju också helt klart en person som gillar svenssonlivet. Att man vaknar tillsammans och går och lägger sig tillsammans, man jobbar, lagar mat och umgås dagligen. Men tyvärr så ville mina känslor annat. Hade jag kunna styrt över dom hade jag aldrig blivit kär i en tjej på andra sidan jorden. Men men. Känslorna lever sitt eget liv.

"Suffix " sa:
Distansförhållanden är enligt mig helt sjukt komplicerat och krävande. Jag har ju min flickvän i Thailand vilket fungerar lite si och så. När vi är tillsammans fungerar allt hur bra som helst, vi trivs tillsammans, har roligt och vill vara tillsammans. Men när jag är i Sverige och hon i Thailand är det svårare, inte bara det att man inte kan ses, vi pratar ju dessutom olika språk. Det leder ju till en del missförstånd och att man inte kan få fram det man vill säga på ett bra sätt.
När man dessutom inte har känt varandra så länge är det ju ännu svårare.
Jag och min tjej har haft en hel del problem med missförstånd och tillit och jag kände ju då att det helt inte gick att fortsätta så här. Så jag bokade en resa i rena paniken för att ta reda på hur vi skulle ha det. När jag väl kom dit så såg jag till att förutom att ha väldigt trevligt att vi även pratade igenom hur vi skulle förhålla oss till varandra när vi var ifrån varandra.
Allt från hur ofta vi skulle prata i telefonen, till avstängda telefoner och till hur hon skulle förhålla sig till män.
Allt blir mycket lättare att prata om när vi är tillsammans och inte över telefonen.
Så det är ett tips från mig för att det ska funka någorlunda smidigt. Prata igenom hur det ska bli när ni inte är tillsammans och försök sedan hålla er till det.

Jag är ju också helt klart en person som gillar svenssonlivet. Att man vaknar tillsammans och går och lägger sig tillsammans, man jobbar, lagar mat och umgås dagligen. Men tyvärr så ville mina känslor annat. Hade jag kunna styrt över dom hade jag aldrig blivit kär i en tjej på andra sidan jorden. Men men. Känslorna lever sitt eget liv.

Suffix, när jag läser ditt inlägg här blir jag fundersam och förstår att du har mycket att stå i. Jag blir ganska ledsen faktiskt hur ensidigt du lägger fram det och hur lite tolerans och tålamod du har samt svag tillit, när du samtidigt säger "När man dessutom inte har känt varandra så länge är det ju ännu svårare".

Kanske borde du fundera mer på dina egna reaktioner och känslor samt begränsningar istället för att lägga ok på hennes axlar.

"Allt från hur ofta vi skulle prata i telefonen, till avstängda telefoner och till hur hon skulle förhålla sig till män", detta är en väldigt osund taktik?

Kanske du skall försöka att lära dig lite om Thailand och thailändsk mentalitet, så skall du säkert se att det går bra! Lycka till!

Mvh Peter :wai:

Eftersom jag inte jobbar hemma så har man ett växelvis distansförhållande. Det fungerar rätt bra men det kan vara frustrerande när man ringer och pratar med frun och det är något problem på hemma plan. Det är svårt att göra något åt problemen när man är på jobbet.
Det som är bra att veta är att man alltid kan dra hem med kort varsel om någonting skulle gå helt åt helvete där hemma och sedan så är man aldrig borta mer än två veckor.

Att man saknar familjen är rätt vanligt, fast ibland är det skönt för mig att bara ha "eget arsle" att ta hand om.
Det är dock frugan som får dra det tyngsta lasset, men hon får bra hjälp av mina föräldrar och syskon.

"insayt " sa:
Suffix, när jag läser ditt inlägg här blir jag fundersam och förstår att du har mycket att stå i. Jag blir ganska ledsen faktiskt hur ensidigt du lägger fram det och hur lite tolerans och tålamod du har samt svag tillit, när du samtidigt säger "När man dessutom inte har känt varandra så länge är det ju ännu svårare".

Kanske borde du fundera mer på dina egna reaktioner och känslor samt begränsningar istället för att lägga ok på hennes axlar.

"Allt från hur ofta vi skulle prata i telefonen, till avstängda telefoner och till hur hon skulle förhålla sig till män", detta är en väldigt osund taktik?

Kanske du skall försöka att lära dig lite om Thailand och thailändsk mentalitet, så skall du säkert se att det går bra! Lycka till!

Mvh Peter :wai:

Den här taktiken kan tyckas konstig och osund men faktum är att det funkar jätte bra för oss.
Sedan vi verkligen pratade om vad vi ville och hur vi skulle förhålla oss till varandra så funkar det klockrent. Alla måste nog hitta sitt eget sätt och det här funkar för oss iaf, så det var bara ett tips. Sen gör alla som de själva vill och tycker det funkar bra.

Angående Thailand och deras mentalitet så har jag såklart massor kvar att lära. Kan man någonsin bli fullärd som västerlänning?
Hur som haver har jag varit en del i Thailand, både som turist men även som arbetande. Dels på en restaurang men även på en hälsocentral i bangkok. Under dessa jobb arbetade jag endast med thailänds befolkning och tycker mig förstå en hel del om dem.
Men sen är det såklart som du säger, jag har mycket kvar att lära och för varje gång jag är där lär jag mig något nytt.

Om jag fick det att låta som att jag lägger allt på hennes axlar så var det verkligen inte meningen för det är inte så det är. Jag har lika mycket ansvar i våran relation och det är klart att mina tankar och funderingar inte alltid är rationella. Något som ett distansförhållande kan utlösa. Självklart finns det (i alla fall för mig) en rädsla att bli sviken. Men men, jag hoppas iaf att ni hittar era bra sätt för det här funkar för oss.

Mvh Suffix

// redigerat av Admin: Fixat till citatet så att ditt inlägg ligger utanför. //

Distansförhållandet för våran del har och fortsätter att fungera helt perfekt och vi har aldrig haft några kommunikationsproblem heller så jag kan då rekommendera detta.Det krävs dock att man förstår varandra och har samtidigt respekt för eventuella missförstånd som kan dyka upp,,,,,,Är de värt att bråka för en skitsak?

Vad gäller framtidsplaner så är min erfarenhet att Thailändska tjejer har mer förståelse och rätt inställning om du är borta under en längre period för att tjäna pengar inför framtiden gentemot hur vi ser på detta i västerländska ögon.

Svartsjuka ,hmm,,,så kan jag bara säga så här,,,,,klarar du inte av att inte få kontakt med en person inom 24-48 timmar utan att sådana sjuka tankar dyker upp så tycker jag att du ska tänka till om de är värt det för dig och samtidigt gentemot din partner.

Ödmjukhet och acceptans är en annan viktig sak som krävs för att det ska fungera när vi pratar om dom här avstånden som kräver flygplan och planerad semester för att umgås igen.

Känner du fortsatt att du klarar av detta så kör på men är du osäker så ska du få en varning som lyder.
Satsa inte mer än du har råd att förlora.,,,,och en förlust är bara en förlust om man inte lär sig av misstaget ;)

Legolas: ;D,,,, "julmust" intag plus att någon tar något ifrån mig är en djävligt dålig kombination för den drabbade.Jag var bara tvungen att ventilera ut lite testosteron och adrenalin men de blev dock i en lite kryptiskt variant ;)

"helgonet " sa:
Legolas: ;D,,,, "julmust" intag plus att någon tar något ifrån mig är en djävligt dålig kombination för den drabbade.Jag var bara tvungen att ventilera ut lite testosteron och adrenalin men de blev dock i en lite kryptiskt variant ;)

Rolig läsning var det i alla fall, den lördagsmorgonen :) All heder till dig som underhöll oss några timmar där på morgonkvisten ;)

Absolut,,,så länge någon har glädje av det jag skriver så är det en vinst för mig :D

"helgonet " sa:
Absolut,,,så länge någon har glädje av det jag skriver så är det en vinst för mig :D

Håller med Gazton, sällan har det varit roligare läsning en lördagsmorgon.. ;)

Men det kanske kan räcka med att retas nu???

//Peo

"legolas " sa:
hejsan Suffixen!!

Skall försöka att inte låta för negativ nu när jag säger detta. men är du inte lite väl optimistisk nu. Du kom ju precis hem nu för nån dags sedan. Och innan dess så var ju allt i kras stundtals för dig med avstängda telefoner lögner och konstigt uppträdande.

Efter 1 eller 2 dagar härhemma så kan du ju inte säga att allt är busbra och funkar skitbra... jag tror ärligt talat att så länge som du inte klarar av att fölrsörja henne, så har hon heller ingen anledning att vända åter till byn, och bara sitta av tiden och sitt liv och vänta på dig. det är helt enkelt inte i mitt tycke så himla snällt av oss västerlänningar att kräva det.

Du Suffix kan ju alltid dra till det sociala och få lite pengar om du inte vill jobba, medans då din kontakt därnere inte har någonstans att gå.... Jo hon kan fortsätta med det hon gjorde när ni träffades. men du vill ju inte det antagligen. men vill du försörja henne då?? Eller rättare sagt har du kapacitet att skicka ner 20.000 baht till henne vareviga månad???

Klarar du inte den biten så har du definitivt spelat i fel "serie", och bör nog hellre skaffa flickvän härhemma eller åtminstone en flickvän i Thailand som har ett "vanligt" arbete och har en lön som hon kan klara sig på!!!

Lycka till säger jag också, och jag är ledsen att behöva vara ärlig, men ibland så är det kanske bara bra att man pratar rakt ut.jag anser och har alltid ansett att om man inte har råd så skall man inte skaffa barn, och man skall inte skaffa flickvän!!! Så enkelt ser jag på det i alla fall...

Kom hem för 8 dagar sedan nu och självklart är det alldeles för tidigt att säga hur det kommer funka i långa loppet men just nu funkar det bra och då är jag nöjd. Sen har jag ingen som helst önskan om att hon ska åka hem till byn. Hon får mer än gärna stanna kvar där är hon är och jobba med samma sak som hon gjorde tidigare. Jag har som du vet legolas inte ekonomisk möjlighet att ta hand om henne nu. Men när studier och allt är avklarat blir det en annan sak. Om vi nu kommer fortsätta vara tillsammans vilket tiden får utvisa.

Är mycket möjligt att jag spelar i fel serie. Jag är ingen miljonär och kommer antagligen aldrig att bli det heller men känslorna styr man inte över så är det bara. Om jag kunde styra över dom skulle jag såklart inte sätta mig i där här sitsen. Men jag gillar den här tjejen för mycket för att inte ge det hela ett försök. Då kommer jag antagligen fundera hela mitt liv på vad hade hänt om....

Ne vi får helt enkelt se hur det går. Just nu känns det bra och jag kommer återvända till Thailand den 5 august och vara där 6 veckor men det är väl egentligen efter de som de riktiga provet kommer. Då kommer vi sen tvingas vara ifrån varandra i 5 månader. Så vi får väl se hur allt går efter de.

Klart att du ska vara ärlig, det uppskattar jag, men som jag skrivit på ett ställe tidigare här på forumet. Man kan fråga om råd och prata av sig och analysera hur mycket som helst med andra. Men i slutändan är det ändå ditt eget hjärta som styr dina val. Och om det sedan visar sig att jag spelar i fel serie och att vi inte klarar av de så är det en smäll jag får ta då.
Då har jag iaf gett det en chans.
Mvh Suffix

Suffix:,,,,Men i slutändan är det ändå ditt eget hjärta som styr dina val. Och om det sedan visar sig att jag spelar i fel serie och att vi inte klarar av de så är det en smäll jag får ta då. Då har jag iaf gett det en chans.

Du har en bra inställning till detta och jag önskar dig lycka till.

Per Olav:Det är ingen som retas enligt mig så det är totalt lugnt för min del. Eller är ni extremt lättroade ?,,,,,
Då lovas det gott inför framtiden kan jag då tala om för er när nästa superlön trillar in;D

Återigen tack Norge för ferie + skatt + lönen i Juni,,,,Katjing... :thumbsup:,Som betalade hyran för de närmaste 10 åren i Thailand,,vilket gör att distansförhållandet blir bättre i form av att jag kan stanna kvar under en mycket längre period i Thailand varje gång:wai:

"helgonet " sa:
Återigen tack Norge för ferie + skatt + lönen i Juni,,,,Katjing... :thumbsup:,Som betalade hyran för de närmaste 10 åren i Thailand,,vilket gör att distansförhållandet blir bättre i form av att jag kan stanna kvar under en mycket längre period i Thailand varje gång:wai:

Helgonet, vi kanske skulle träffas så jag får bjuda dig på en drink så kan du berätta för mig hur du gör för att tjäna dina fina pengar. ;)
Jag vill mer än gärna ta del av dom ;D

Om du jobbar inom vården så kan jag garantera dig 100% + jobb här i Norge vilken tid på dygnet som helst med gratis boende-resor och i vissa fall ,,mat...Så om du gör det så kan du jobba ihop otroligt mycket på en kort period om så önskas och sen köpa allt kontant istället för att gräva ned sig i låneträsket och bli "bunden".

Det råder en extrem brist på vårdpersonal sedan ett 10 tal år tillbaka och de ser bara bättre ut---för oss utlänningar inför framtiden.Detta gör att det är våran marknad,inte arbetsgivarens.

Skatten är lägre för oss samt att kursen gynnar oss också med ca 5000-6000 mer på en månadslön.Sen är övertidsersättningen + OB extremt mycket bättre.

"helgonet " sa:
Om du jobbar inom vården så kan jag garantera dig 100% + jobb här i Norge vilken tid på dygnet som helst med gratis boende-resor och i vissa fall ,,mat...Så om du gör det så kan du jobba ihop otroligt mycket på en kort period om så önskas och sen köpa allt kontant istället för att gräva ned sig i låneträsket och bli "bunden".

Det råder en extrem brist på vårdpersonal sedan ett 10 tal år tillbaka och de ser bara bättre ut---för oss utlänningar inför framtiden.Detta gör att det är våran marknad,inte arbetsgivarens.

Skatten är lägre för oss samt att kursen gynnar oss också med ca 5000-6000 mer på en månadslön.Sen är övertidsersättningen + OB extremt mycket bättre.

det låter ju bra. Jag jobbar faktiskt inom vården. Är just nu undersköterska och jobbar på en ortopedavdelning men även extra inom hemtjänsten. pluggar även till sjuksköterska och är färdig till jul. Så då bör det finnas möjlighet att åka dit och jobba lite då.
Men jag skule ju gärna jobba en vecka i höst i Norge om det skulle gå att ordna.

Kan du tipsa om några bra firmor som håller i allt det här eller fixar du allt själv? För jag antar att du jobbar i Norge?
Nu hamnade vi lite offtopic och ber om ursäkt för de.

"helgonet " sa:
Distansförhållandet för våran del har och fortsätter att fungera helt perfekt och vi har aldrig haft några kommunikationsproblem heller så jag kan då rekommendera detta.Det krävs dock att man förstår varandra och har samtidigt respekt för eventuella missförstånd som kan dyka upp,,,,,,Är de värt att bråka för en skitsak?

Vad gäller framtidsplaner så är min erfarenhet att Thailändska tjejer har mer förståelse och rätt inställning om du är borta under en längre period för att tjäna pengar inför framtiden gentemot hur vi ser på detta i västerländska ögon.

Svartsjuka ,hmm,,,så kan jag bara säga så här,,,,,klarar du inte av att inte få kontakt med en person inom 24-48 timmar utan att sådana sjuka tankar dyker upp så tycker jag att du ska tänka till om de är värt det för dig och samtidigt gentemot din partner.

Ödmjukhet och acceptans är en annan viktig sak som krävs för att det ska fungera när vi pratar om dom här avstånden som kräver flygplan och planerad semester för att umgås igen.

Känner du fortsatt att du klarar av detta så kör på men är du osäker så ska du få en varning som lyder.
Satsa inte mer än du har råd att förlora.,,,,och en förlust är bara en förlust om man inte lär sig av misstaget ;)

Ja va ska ja säga :upanddown: klart ett plus ikanten där.....

Jag o tanten lever distans liv emellanåt o de har funkat klockrent utan några större missförstånd men visst blir de de ibland men fan de e jku bara att skita i inget o hänga upp sig på .
O sen som Ledaren skrev ska man ha tjej där nere så ta hem dom till familjen i byn o ge dom så dom klarar sig .
Vi har gjort så att när hon varit hemma o ja här så har de för oss blivit en vana att varje morgon prata me varann 1-1,5 timmar varje morgon o har inte ja ringt före en viss tid ja då ringer hon o väcker mig:) . Lika dant på kvällen så blir de ett samtal när ja slutat jobba o de kan bli riktigt djävla sent de men som hon säger även om de bara e ett kort samtal då så vill ja höra av dig o lika dan e hennes grabb som allti frågar på morgonen när han vaknat om pappa ringde i natt...

Nu kommer de att bli lika dant igen när vi reser ner för nu vill hon att vi söker UT på henne o hon vet redan att de kan ta en djävla tid me de......men hon vet att den dagen hon har de så blir allt mycke lättare för henne även fast hon inte vill bo här hela tiden men då kan hon åka o komma som hon vill..

så nu kommer de efter att ja åker hem till Svedala den 14 Aug. att bli dessa telesamtal varje dag igen o en cd skiva me bilder var 3-4 vecka om va som händer där hemma hos oss o de har funkat 110% för oss

Glimten66 :wai:

Ledarn & Lego håller me er till 110% i de då e de bättre att bara åka ner ha kul o sen åka hem o jobba för att sen göra en ny Disney resa...

glimten66

"legolas " sa:
Precis Glimten, men så spelar du också i "rätt serie". Du tar hand om din fru/fästemö och ditt barn. Men som vi sagt tidigare att ha förhållanden där man liksom bara har möjlighet att gå halva vägen. man har inga som hlest finanser att supporta sin kvinna nere i Thailand, det är ju värdelöst ju..

I det läget så skall man inte "fiska" härnere efter långa förhållanden, och sedan kräva ditten och datten av sin thailändske partner när man inte har råd att försörja dom. Åk ner, ha kul, och åk sedan hem igen. jag vet så många män, som förälskar sig och sedan "tar hand om" den han träffat genom att skicka ner 3.000 - 4.000 baht per månad.

Det är ju horribelt ju, det är sämre än den sämsta lön de kan få uppe i Isaan. Så jag anser, är man beredd och klarar av att ta ansvar då är det fritt fram, annars vete sjuttan om man inte får försöka att hålla sina känslor i styr lite grand och bara fika efter det sexuella eller kanske naturupplevelser härnere...
;D ;D ;D

Jag håller delvis med Legolas men om man fiskar upp en Tjej i Baren så kan man ju vara rätt säker på att hon letar tills hon hittar "den rätte" dvs någon att gifta sig med.

De få bar-kvinnor jag känner har alla flera ”sponsorer” (pojkvänner) som återkommer flera gånger om året och skickar pengar i tron på att just dom är den ända...

En kvinna som kommer i från tjejens hemby har slutat i baren flyttat tillbaka till byn efter många år i Pattaya, Nu tar hon hand om sina barn och lever ett rätt bra liv i byn,
hon har fem stycken Europeiska ”husbands” som skickar pengar till henne, De kommer på besök och stannar några nätter på en liten resort som finns i närheten av byn för att sedan ta med henne till någon turistort.
Hon var även i Norge på besöksvisa i någon månad hos en av pojkvännerna.

Jag frågade henne om hon tyckte det var okej att ha flera pojkvänner och lura dom å tro att dom var den enda, svaret var nej men man måste ju leva av något sen skrattade hon... Hon sa även att den dagen hon gifter sig och flyttar ihop med en man så skulle hon sluta med sitt dubbel liv...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp