Dorian

Var till apoteket idag och den här dyngstacken var precis vid ingången och det stank där inne, stackars apotekare som ska arbeta i den stanken.
20240625_110426.jpg
Hej

Det kan ju också vara så att apoteket får extra mycket kunder p.g.a att det finns Durian att köpa där, kan tänka mig att många fordon stannar när dom ser att det säljs Durian och kanske passar dom då på att köpa något på apoteket. :)

Mvh isan lover

Hej

Det kan ju också vara så att apoteket får extra mycket kunder p.g.a att det finns Durian att köpa där, kan tänka mig att många fordon stannar när dom ser att det säljs Durian och kanske passar dom då på att köpa något på apoteket. :)

Mvh isan lover

Visst luktar durian.
Vad man sedan förknippar lukten med är nog avgörande om man tycker att lukten är hemsk eller inte.
Det är lite som med pla raa eller surströmming. Det luktar inte direkt deodorant, men tanken är ju att man ska äta och inte lukta.

Visst luktar durian.
Vad man sedan förknippar lukten med är nog avgörande om man tycker att lukten är hemsk eller inte.
Det är lite som med pla raa eller surströmming. Det luktar inte direkt deodorant, men tanken är ju att man ska äta och inte lukta.
Nja, nu är ju faktiskt lukt- och smaksinnena sammankopplade. En vämjelig stank retar knappast smaklökarna hos en normal människa. Jag har trots det försökt äta durian flera gånger men det går bara inte. Om det beror på stanken eller smaken vet jag inte, förmodligen en kombination.

Nja, nu är ju faktiskt lukt- och smaksinnena sammankopplade. En vämjelig stank retar knappast smaklökarna hos en normal människa. Jag har trots det försökt äta durian flera gånger men det går bara inte. Om det beror på stanken eller smaken vet jag inte, förmodligen en kombination.

Tycker inte att smaken är så farlig, det är mest den uppjästa känslan jag får efter att ha ätit den.
Smaken är egentligen ok

Jag har ätit durian ett flertal gånger och tycker inte det är något märkvärdigt. Helt ok att äta men smakar inte så speciellt mycket. Lukten verkar dock gå igenom allt. Frugan köpte ett par lådor här om dagen och även om hon har dubbla ihop knutna plastpåsar utanpå lådan hons kulle spara så känns lukten direkt när man öppnar kylen.

Jag har ätit durian ett flertal gånger och tycker inte det är något märkvärdigt. Helt ok att äta men smakar inte så speciellt mycket. Lukten verkar dock gå igenom allt. Frugan köpte ett par lådor här om dagen och även om hon har dubbla ihop knutna plastpåsar utanpå lådan hons kulle spara så känns lukten direkt när man öppnar kylen.
Det enda jag vänder mig emot är det hutlösa priset. Smålänning som jag är. :D

Det är matkultur! Durian och surströmming är vedervärdigt i mitt tycke. Har träffat på surströmming en gång ombord för längesen, gjorde ett tappert försök men fick återbäring direkt. Luktar ungefär som kattpiss. :eek:
Då kanske du haft en kraftig covid , det brukar påverka luktsinnet sägs det, varken Dorian eller Surströmming är i närheten av kattpiss :laugh2:
Surströmming är mat för kraftkarlar, inga veklingar från sydsverige :thumbsup:

Då kanske du haft en kraftig covid , det brukar påverka luktsinnet sägs det, varken Dorian eller Surströmming är i närheten av kattpiss :laugh2:
Surströmming är mat för kraftkarlar, inga veklingar från sydsverige :thumbsup:
Det är närmare 50 år sedan jag träffade på den stinkande fisken, tyckte den luktade kattpiss. Durian har jag inte uttalat mig om annat att den luktar hemskt.

Durian är verkligen the king of fruits. Äter den både i Thailand och i Sverige när tillfälle ges.

Ett tips är att även prova durian i Malaysia, de har riktigt delikata durians där, exempelvis Musang King som av många anses vara läckrast av dem alla.

Hej

150-200 baht per kilo är väl inte så dyrt för denna delikatess ?

Mvh isan lover

Blir ju inte mycket kvar om du bara köper ett kilo.
Ett kilo att äta ligger nog runt 700B just nu, från 170B/kg "road side" vad jag sett.
Mycket lägre går det nog inte hitta.
Äter inte själv, har inte heller problem med lukten även om jag knappast kallar den angenäm. Slår iaf Pla-ra.

/ SatanG

Tillbaka
Topp