Elpriser

När folk skrivit här innan och jämfört med thailand så har man glömt lägga till nätavgiften på vad man betalar för sin el i månaden, den har iaf för mig varit högre än elen
Nja, jag tycker mest att du har varit oförstående till vad det kostar att bo och leva i Sverige men bra att du "vaknat" ;)

Ja huset i Thailand kostar ca 3000-4000kr/år i drift (alltså inte underhåll och reparationer inkluderat) om vi inte skulle spendera en enda minut där och det är då främst samfällighetsavgiften som kostar (ca 2500kr). Samma uträkning för huset i Sverige hamnar ju på en helt annan nivå även om man bara skulle inkludera sommarmånaderna när värmen är avstängd. Abonnemang för EL och sophantering drar iväg mest och samfällighetsavgiften ligger på ca 1500kr/år. Ja klart dyrare att "bara ha" ett hus i Sverige kontra Thailand.

Nja, jag tycker mest att du har varit oförstående till vad det kostar att bo och leva i Sverige men bra att du "vaknat" ;)

Ja huset i Thailand kostar ca 3000-4000kr/år i drift (alltså inte underhåll och reparationer inkluderat) om vi inte skulle spendera en enda minut där och det är då främst samfällighetsavgiften som kostar (ca 2500kr). Samma uträkning för huset i Sverige hamnar ju på en helt annan nivå även om man bara skulle inkludera sommarmånaderna när värmen är avstängd. Abonnemang för EL och sophantering drar iväg mest och samfällighetsavgiften ligger på ca 1500kr/år. Ja klart dyrare att "bara ha" ett hus i Sverige kontra Thailand.

Ja, man bör få med sig allt i kalkylen i dagsläget.
En oxfile är inte mycket dyrare än kyckling i dagsläget.
Oxfilen behöver bara få en snygg yta, eller så kan man äta råbiff.
Kycklingen ska tillagas och den bör bli genomstekt.
Med tanke på elpriset så har man inte råd att äta annat än oxfile i dagsläget.

Det är bra. Jag gillar oxfile

För om du kollar tillbaka i tråden så har folk när jag skrivit om mina elräkningar i Thailand sagt att inte så mycket dyrare i Sverige men då har dom glömt nämna nätavgiften.
Sist jag hade boende i Sverige var 2010 och en hyreslägenhet där värmen ingick.
Samma som dom som skrivit när jag lagt ut kyckling priser och dom skrivit att lika billigt i Sverige.
Dom har nog jämfört frysta kycklingklubbor i Sverige med färsk kycklingfile i charken där nere. Och sagt samma pris.

Vi kanske borde be Maha Vajiralongkorn ta över Sverige också. Våra regeringar är den ena dummare än den andra.

Du är säkert ingen ond eller elak människa.

Men lite empati kan man ha även för dom som av olika orsaker inte lyckats lika bra som du har gjort i livet.

BTT

Jag är både ond och elak. Strör så mycket salt i såren som jag bara kan.
Men jag ser till att det inte är av mitt egna salt.

Gratis är gott och empati är till för förlorare.

Sedan ska jag tillägga att jag är en riktigt dålig förlorare, men en ännu sämre vinnare.
Se till att inte posta något korkat, för då hugger jag direkt.

Skål!

Okej, ja det är ju en väldigt naiv inställning. Måste ju räkna in alla kostnader :thumbsup:
Ja jag har ju själv inte suttit och kollat elpriser och nätavgifter eller matpriser i Sverige när bott i Thailand, den infon har ju jag gått efter vad som skrivits här då det är något som inte påverkat mig.
Men huset är iaf billigare än det i Thailand men det är ju pga bor i ett lågprisområde.
Lånet 1800kr, sopor och vatten och allt annat som ingår 1500kr sen dyrt med el nu på vintern men kommer ju rasa om par månader.

Drog igång miljövänlig uppvärmning. CO2 neutral så blir nollutsläpp, het enligt vetenskapen :)

IMG_6453.webp

Drog igång miljövänlig uppvärmning. CO2 neutral så blir nollutsläpp, het enligt vetenskapen :)

IMG_6453.webp
Det var det här på morgonen, justerade ner luft/vatten igår så att elpatronen går igång vid -10 ute om inte värmemålet nås inom 30min.
Hade på -5 / 10 min innan.
Men nu när stöttevärmer med ved ibland så räcker det.
Har gjort sin skillnad jämfört med topparna förra månaden där vi hade nån dag 168kwh till som igår 52kwh.

Ja, man bör få med sig allt i kalkylen i dagsläget.
En oxfile är inte mycket dyrare än kyckling i dagsläget.
Oxfilen behöver bara få en snygg yta, eller så kan man äta råbiff.
Kycklingen ska tillagas och den bör bli genomstekt.
Med tanke på elpriset så har man inte råd att äta annat än oxfile i dagsläget.

Det är bra. Jag gillar oxfile

Färdigkokt hummer blir nog billigast i dagens samhälle.

Tillbaka
Topp