Jag har uppenbarligen problem, efter att ha sickat iväg två texter till nånstans i cyberrymden, rådde mig Legolas att skriva i world, spara och kopiera till CM. Låter mycket klokt, men tydligen kan jag inte kopiera! Kan någon lära mig?
Under tiden gör jag ett försök till!
Sist befann jag mig i Ayuttahya med ny flickvän med syster i Sverige och engelsktalande kompis. Vi stannade där några dar och jag försökte roa flickorna med turistande i stan, ruiner och elefantridning och så. Det gick väl sådär, dom tyckte det var för varmt för ruiner och elefanten var dom rädda för! Men flodtur gick bra. I alla fulla fall skulle jag ju upp til Udon, för att träffa exets familj och reda ut det som kunde redas ut -om dom nu ville lyssna till mig.
Min nya tjej hjälpte mig ordna tågbiljetter och det gick väl också sådär... Väl ombord på tåget började äventyret, det här var ju bara min andra thailandsresa och nu var jag på egen hand bland de vilda thailändarna och utan språk -det var ju spännande! En van resenär tycker väl bara detta är trams, men jag var ingen van resenär. Och jag hade ingen sovplats, visade det sig! Eller, jo det hade jag nog, men nästa vecka och i andra riktningen. Då hade jag ingen och som alla vet är det långt till Udon! Men det gick bra, under kvällen förbrödrade jag mig med en engelsman som skulle till Laos och gifta sig. Har alltid undrat hur det gick för honom, men jag hoppas det gick bra. Vid läggdags anvisades jag en ledig plaststol i restaurangvagnen, där jag blev kompis med en Thailändare som drack Mekong. Han var antingen civilingeniör eller jobbade på ubåt, vi vann aldrig någon klarhet där. Språket var inget problem, vi drack ju Mekong så vi fattade inget i alla fall.....
Så småningom drog någon iväg med honom och där satt jag på min plaststol. Det var en jädrans lång natt och jag kan försäkra att man får träsmak av plaststolar också. Inte ens Mekong hjälper!
Och det vart morgon den första dagen, då jag stjälptes av i Udon och blev forslad till lämpligt hotell. Först nästa dag tyckte jag att jag var i form för "expedition Byn". Det visade sig då att trots att jag visste namnet på stället och i vilken Amphu den låg så var det ogörligt att hitta någon som visste var det låg! Ingen hade ens hört talas om stället. Jag lyckades hyra en tjej med bil för att helt enkelt leta rätt på stället, och leta det fick vi. Vi körde kors o tvärs halva dagen och till sist var jag nästan benägen att ge upp. Det var bara så konstigt, byn låg bara 80 km från Udon och jag visste ju i vilken riktning! Till sist sa min chauför (engelsktalande) att "det är lika bra Du gifter Dig med mig, för vi skall ju ändå tydligen tillbringa en evighet ihop" och då måste vi ju skratta.
Och så provade vi åt nåt nytt håll. Till sist var vi i en by jag inte alls kände igen och där inträffade miraklet -jag fick syn på en bekant! och en till! Det visade sig att hela lokalvägnätet verkade vara omdraget, ingenting såg ut som jag sett det vid mitt första besök. När jag väl insåg detta, så gick det bättre. Snart var vid exets föräldrahem och jag bad chaufören vänta, för jag såg svågern stå och gapa som en fågelholk. Han hade nog svårt att tro vad han såg, ingen i familjen (inte exet i sverige heller) visste att jag var i Thailand. Han såg inte glad ut. Nu var jag ordentligt nervös, jag visste ju inte om familjen skulle jaga iväg mig med vrål och stenkastning eller hur dom skulle reagera på min ankomst.
Svågern ringde "alfamodern", exets mamma, men hon var i templet och skulle inte komma förrän till kvällen. Hon beslutade i alla fall att jag fick stanna så länge. Chafören fick betalt och åkte. Svägerskan gav mig mat, men den var sådan att inte ens hunden skulle blivit glad över den så uppskattad var min ankomst inte.
I alla fall kom mamman hem så småningom och som hon är en dam med skinn på näsan och dessutom ganska snäll så styrde hon kvickt upp situationen. Vi fick riktig mat och stämningen lättade litet. Senare kom pappan hem och honom var jag riktigt orolig för, han hade en rätt vildsint framtoning, det verkade lite kannibalhövding över honom. Jag kände mig inte säker på vad han kunde tänkas ta sig till och mitt underläge var ju monumentant. Samtidigt hade en massa systrar, kusiner och mer diffusa släktingar kommit, huset var fullt och fruntimren hade väldigt mycket att säga, det var som en hönsgård. Blickarna på mig var inte nådiga, fast lite roat nyfikna också.
Sen kom farfadern och då blev det tyst. Honom kände jag, vi hade träffats i Sverige, så hans närvaro kändes bättre. Han tittade länge och begundande på mig och sa till sist : Mekong! Vi drack mekong, han funderade länge. Sedan sa han att saken var så allvarlig att den måste förebringas templet, vi skulle dit i morgon. Men tills dess skulle vi äta gott och dricka mekong. Så böjde han sig fram och sa tyst till mig : "exet veta Du här, nej?" på svenska. Nej, svarade jag. Han tittade länge och något skadeglatt och sa " Då tycker jag hon skall få veta det nu" Din mobil!. Jag förklarade att klockan var två på natten i Sverige och det tyckte han var särskilt roligt! Det var dödstyst i huset under samtalet, men exet hördes desto mer, vad hon sa vet jag inte. Men det var mycket.
Och det vart afton den andra dagen. Forts.följer.
Birger